فدراسیونی که از مجلس و اسپانسر بودجه می‌گیرد برای خودش است/ ۲ فدراسیون در آستانه تعلیق بودند

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: ۲ فدراسیون ما در آستانه تعلیق بودند که با مذاکره توانستیم مشکل را حل کنیم.

به گزارش مشرق، سیدرضا صالحی‌امیری درباره حضور ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی، اظهارداشت: از ۲۵ بهمن رسما کار را آغاز کردیم، کادر سرپرستی تعیین شد، با فدراسیون‌ها جلسه مربوطه انجام شد. در مرحله اول ۱۵۰۰ نفر ثبت‌نام و در نهایت لیست نهایی ۴۹۳ نفر ثبت‌نام کردیم.

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: یک سوم کاروان را بانوان تشکیل می‌دهد و اگر فوتبال بانوان هم بود به ۵۰-۵۰ می‌رسیدیم. همه آنچه لازم بود انجام شد، البسه برند داخلی است که فراخوان شده است. ارز را با همراهی دولت تهیه کردیم که یک میلیون یورو بود. پرواز هم داخلی انتخاب شد که ۱۲ پرواز برای رفت و برگشت خواهد بود. پرواز از تهران به آنکارا و از آنجا زمینی به سمت قونیه است.

صالحی‌امیری در خصوص انجام فعالیت‌های فرهنگی در قونیه، عنوان کرد: فعالیت فرهنگی از دیگر برنامه‌های ماست. سالن بسیار خوبی را اجاره گرفتیم و قرار است نمایشگاه ایران زیبا، نمایش فیلم و ... را داشته باشیم. این برنامه در هتلی است که مقامات هم حضور دارند. ورزش در ایران بدون اخلاق و هویت فرهنگی معنا ندارد. عناصر فرهنگی هستند که به ورزش ما هویت می‌دهند.

صالحی‌امیری در خصوص جدی بودن مسابقات کشورهای اسلامی و همچنین افزایش دستمزد ورزشکاران که برای آنها انگیزه شود، اظهارداشت: همه کشورها از جمله ایران با تیم اصلی خود در این مسابقات حاضر می‌شوند. مسابقات آسیایی چین هم لغو نشده بلکه به تاخیر افتاده و در سال ۲۰۲۳ حتماً برگزار می‌شود، زمان برگزاری این مسابقات در توافق با چین و شورای المپیک آسیا به زودی اعلام خواهد شد.

فدراسیونی که از مجلس و اسپانسر بودجه می‌گیرد برای خودش است/ ۲ فدراسیون در آستانه تعلیق بودند

وی ادامه داد: ما بلافاصله بعد از بازی‌های کشورهای اسلامی اردوی خود را برای مسابقات آسیایی چین برگزار خواهیم کرد. موضوع دیگر بحث افزایش دستمزد پای سکوی قهرمانان است که آن را به ۱۵۰۰ یورو که سه برابر گذشته بود رساندیم، این موضوع برای مدال‌های نقره و برنز هم وجود دارد، این کار انجام شد تا ورزشکاران بیشتر از قبل تشویق شوند.

رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه لازم است در خصوص اعتبارات و بودجه به ورزش قهرمانی توجه بیشتری صورت بگیرد، یادآور شد: در این سه ماه اول سال ۵۰ درصد از بودجه فدراسیون‌ها را دادیم و الزامات و پروازی آنها را تامین کردیم. تا الان ۱۵ میلیارد تومان بلیت خریداری شده است، از طرفی فدراسیون‌ها در شرایط سخت مالی قرار دارند. من از مسئولان دولت و سازمان برنامه بودجه که همواره از ورزش حمایت می‌کند تشکر می‌کنم اما انتظار جامعه ورزش این است که بودجه ورزش قهرمانی با نیاز واقعی فاصله دارد و این مسئله باید برطرف شود. ما مشکلات را درک می‌کنیم و می‌دانیم که هزینه‌ها ۵ برابر شده اما بودجه فدراسیون‌ها ۵ برابر نشده است. به عنوان نماینده جامعه ورزش از دولت و سازمان برنامه انتظار دارم که در تامین بودجه قهرمانی کمک بیشتری کنند. ورزش در شرایط سخت شادی را به خانه‌ها می‌برد و من تضمین می‌کنم که با حمایت دولت شاهد درخشش بیشتر ورزشکاران‌مان باشیم.

صالحی امیری در خصوص هدف گذاری کاروان ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی، گفت: هدف‌گذاری ما این است جزو ۳ قدرت برتر کشورهای اسلامی باشیم. ترک‌ها سعی کردند در رشته‌هایی که ما برتری داریم حذف شوند یا تغییراتی ایجاد شود. ارزیابی کادر سرپرستی این است وضعیت بهتری نسبت به دوره قبل داشته باشیم.

وی درباره کاهش کادر اعزامی تیم‌ها مانند تیم امید، گفت: دهکده ظرفیت محدودی دارد، ستاد بازی‌ها هم به همین خاطر محدودیت‌هایی ایجاد کرده است. کسانی که نمی‌توانند در دهکده مستقر باشند با آی دی کارت در هتل خواهند بود و مشکلی برای همراهی تیم‌ها نخواهند داشت فقط نمی‌توانند در دهکده مستقر باشند.

فدراسیونی که از مجلس و اسپانسر بودجه می‌گیرد برای خودش است/ ۲ فدراسیون در آستانه تعلیق بودند

رئیس کمیته ملی المپیک همچنین با اشاره به سفر به سوئیس و دیدار با مقامات بین‌المللی همراه با وزیر ورزش، خاطرنشان کرد: دیپلماسی دو سطح دارد؛ سیاسی که برای منافع ملی صحبت می‌کنند اما دیپلماسی فرهنگی متفاوت است که ورزش را شامل می‌شود. مثلا وقتی با عربستان بازی می‌کنیم در کاهش عصبیت‌ها تاثیر دارد، وقتی پرچم ما بالا می‌رود یک نوع قرابت فرهنگی شکل می‌گیرد. در ۴ سال گذشته با مقامات ارشد جهان و توماس باخ چندین دیدار داشته‌ایم، من عضو هیات اجرایی شورای المپیک آسیا هستم و نزدیک به ۲۰۰ دیدار بین‌المللی داشته‌ایم، اگر کرسی در خدمت ورزش قهرمانی نباشد فایده‌ای ندارد چرا که باید این کرسی ها کاهش تهدید و افزایش منافع را باید تضمین کنند.

صالحی‌امیری همچنین با بیان اینکه هدف از سفر به لوزان کاهش تهدیدات بود، یادآور شد: در لوزان با وزیر دنبال یک هدف بودیم؛ مقابل فشارهایی که وارد می‌شود مقامات را وادار کنیم حمایت بیشتری داشته باشند. در ۴ سال گذشته با دیپلماسی فعال از تعلیق فرار کردیم، ما همیشه تحت فشاریم اما نباید کام ملت را تلخ کنیم. سیاست ما این است جنبه‌های مثبت را گزارش کنیم اما نیمی از وقت من و دستیارانم برای رفع تهدید و کاهش آن بود که البته یک دقیقه از آن را گزارش نکردیم. دیپلماسی ورزش یک ابزار برای تولید قدرت است.

وی درباره اینکه میل به تعلیق هست و اساسنامه فدراسیون‌ها هم می‌تواند این تعلیق را کاهش دهد، تصریح کرد: با تدبیر، منطق و گفت‌وگو می‌توان مشکلات را حل کنیم. ۲ فدراسیون ما در آستانه تعلیق بودند و بیش از ۱۰ مکاتبه از سوی فدراسیون‌های جهانی داشتند، با آنها صحبت کردیم تا انتخابات برگزار شود. گفتیم موافقت کنید مجامع برگزار شود و نتیجه را اعلام می‌کنیم.

رئیس کمیته ملی المپیک افزود: سه‌شنبه با معاون وزیر و مسئولان فدراسیون‌های دوچرخه‌سواری و ژیمناستیک جلسه برگزار کردیم تا انتخابات این ۲ فدراسیون برگزار شود. در داخل استراتژی تعریف کردیم اینکه ورزش ایران بیش از هر زمانی به وفاق و همدلی نیاز دارد. ورزش قهرمانی برای رسیدن به مقصود به وفاق نیاز دارد. دو فدراسیون ما ثبات پیدا خواهند کرد اما باید بپذیریم دنیای امروز ضوابط خاصی را برای ورزش قهرمانی قائل هستند اینکه دخالت کمتر شود، تصمیمات در مجمع گرفته شود و البته وزارت در این مسیر خوب عمل کرده است.

وی در خصوص جدال دبیر و پولادگر به خاطر بودجه، تصریح کرد: معتقدم همیشه این بگومگوها هست اما باید مسائل را در داخل خانواده ورزش حل کنیم. وزارت حمایت مالی و حقوقی دارد، زیرساخت می‌دهد و نمی‌توان گفت وزارت اختیاری ندارد. همین را در دیدار با باخ گفتم و اینکه دخالت نیست بلکه وزارت حمایت می‌کند نمی‌شود بگوییم پول بدهند، امکانات بدهند اما بگوییم وزارت تماشاگر باشد. با این نوع ادبیات در ورزش موافق نیستم اما مشکلات باید در داخل حل شود. معیار ما مبانی اخلاقی است و کسی نباید از مرزهای اخلاق رد شود. نه فقط کشتی که به بودجه نیاز دارد همه فدراسیون‌ها در شرایط سخت هستند. تلاش می‌کنیم موانع را از سر فدراسیون‌ها برداریم، هزینه پروازی، هتلینگ و اردوها سنگین شده و باید آن را درک کنیم. اینکه مجلس حمایت کرده تشکر می‌کنیم و هر فدراسیونی بودجه از مجلس و اسپانسر می‌گیرد برای خودش است و این مسائل نباید در رسانه‌ها مطرح شود.

فدراسیونی که از مجلس و اسپانسر بودجه می‌گیرد برای خودش است/ ۲ فدراسیون در آستانه تعلیق بودند

صالحی‌امیری درباره مشکلات جودو و تعلیق این رشته، عنوان کرد: یکی از محورهای گفت‌وگو در دیدار با توماس با باخ درباره جودو بود، تعلیق ظالمانه بود و ادامه آن ضرورتی ندارد. الان فدراسیون فعال است، به کشورهای اسلامی هم می‌رود و تلاش می‌کنیم در بازی‌های آسیایی حاضر شود. اگر تعلیق برداشته شود جودوی ایران در المپیک پاریس روی سکو خواهد بود. آقای باخ گفته در رای دادگاه نمی‌تواند نطر بدهد اما توصیه خواهد کرد. فدراسیون جهانی گفته است حضور جودو در بازی‌های اسلامی بدون مانع است.

وی درباره برنامه هایش در این ۴ سال و شرکت در انتخابات، اظهارداشت: روز اول که کار را شروع کردیم ۱۲ برنامه داشتیم آن را عملیاتی و اجرایی کردیم. حالا کارنامه آن در دسترس است. این استراتژی را تعیین کردیم از مناقشات دوری کنیم، در کنار وزیر برای ورزش قهرمانی تلاش کنیم. نکته دیگر دیپلماسی بود و گفتیم با تهران نشستن مشکل حل نمی‌شود. یک ماه اخیر حسین المسلم به تهران آمد، به سفرمی‌رویم و سفر مقامات جهانی را شاهد هستیم. موضوع دیگر تشکیل موزه و ثبت و ضبط تاریخ ورزش شفاهی بود، با ۲۳۰ نخبه کمیسیون‌ها را تشکیل دادیم یعنی از نظام سلیقه‌ای دوری کردیم. پیشکسوتان را بیشتر دیدیم، رونمایی از تندیس و تجلیل از آنها را داشتیم، منابع بودجه‌ای را به ۳۰۰ میلیارد رساندیم و سعی کردیم فرهنگ را در ورزش برجسته کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    0 0
    فرد خطرناکیست... خیلی خیلی خطرناک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس