پرویز سروری

رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه امضاهای طلایی در فرایند صدور پروانه‌ها حذف می شود از مردم خواست در سامانه ملی ثبت تخلفات مدیریت شهری ثبت نام کنند.

به گزارش مشرق،  پرویز سروری در سخنان پیش از خطبه‌ نماز جمعه این هفته تهران،   با بیان این که نظام جمهوری اسلامی بر اساس حضور مردم در همه عرصه ها تصمیم سازی و تصمیم گیری شکل گرفت، گفت: انقلاب اسلامی نیز بر همین شکل بود؛ حضرت امام در طول مبارزات برای رسیدن به پیروزی انقلاب اسلامی هرگز حاضر نشد قطب‌های قدرت را در این موضوع دخالت دهد هیچ یک از احزاب، گروه‌ها و بلوک های قدرت مانند شوروی و آمریکا نتوانستند در تصمیم گیری نظام مداخله کنند.

وی ادامه داد:‌ طراح این نگاه امام خمینی بود؛ که قدرت واقعی پس از خدای تبارک و تعالی را در اراده مردم می دانستند و معتقد بودند اگر مردم در جریان مسائل قرار بگیرند آن موقع است که با تمام توان و قدرت در دفاع از نظام جمهوری اسلامی حرکت خواهند کرد.

سروری گفت: امام در اولین انتصابات، بیانیه ها، پیام ها که پس از وقوع انقلاب اسلامی دادند بر تشکیل شوراهای کشور در ۹ اردیبهشت سال ۱۳۵۷  زمانی که تنها یک ماه از وقوع انقلاب اسلامی نگذشته بود، تاکید کردند. برای اینکه امام حوزه تصمیم سازی و تصمیم گیری را به مردم منتقل کردند تا مردم در جریان سرنوشت خود بیشترین مشارکت و نقش را داشته باشند.

سروری گفت: فلسفه نمازهای جمعه نیز بر اساس همین موضوع شکل گرفته است؛ برای اینکه مردم در جریان همه امور قرار بگیرند و نسبت به روند کارها در کشور مطلع باشند برای همین نماز جمعه را نماز سیاسی و عادی می گویند؛ یعنی خطیبی که منصوب می‌شود مردم را در جریان همه اخبار کشور قرار دهد، زیرا باید مردم به روز باشند و از تغییرات و تحولات کشور باخبر باشند. شوراهای کشور که بزرگترین تشکل موثر و تاثیر گذار در کشور هستند دارای ۱۲۶ هزار نفر در کل کشور از سطح روستا، بخش ها، شهرها، استان‌ها و شورای عالی استانها است. که افراد مردم رای می‌گیرند؛ این تشکیلاتی بی‌نظیر است و یک ظرفیت بی بدیل می باشد.

رئیس شورای عالی استان‌ها افزود: ظرفیت شوراها در کشور بهترین ظرفیت برای صلح و سازش است؛ یعنی این افراد  چون منتخب مردم هستند و مردم به آنها اعتماد دارند و می‌تواند به جای این که پرونده های قضایی گسترده شود با مداخله صلح و سازش شرایط را برای کاهش پرونده های قضاییدر قوه قضاییه و انسجام در میان مردم ایجاد کنند. ریاست قوه قضاییه نیز از این موضوع استقبال کردند و قرار است جلسات مشترکی برای استفاده از این ظرفیت عظیم و بزرگ برگزار کنیم.

سروری  با طرح این پرسش که چرا تاکنون از این ظرفیت بهره گیری حداقلی اتفاق افتاده است، گفت: پس از این پیام امام  در سال ۵۹ درباره تشکل شوراها، گروه های تجزیه طلب در مرزها به ناامیدی کردن کشور پرداختند و وقوع جنگ و تجاوز آشکار نظام بعث، فرایند کشور را از شکل گیری شورا عقب انداخت به تعبیر دیگر شوراها دیر هنگام متولد شدند و به شکل نامطلوب شدند.

وی ادامه داد: این دیرهنگامی سبب شد، نگاه مد نظر امام  و در اصل ۱۱۰ و ۱۱۱ قانون اساسی و فصل هفتم قانون اساسی که دلالت بر اهمیت حضور مردم در همه عرصه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی دارد، اتفاق نیفتد و شورای در مسیری که باید قرار می گرفت قرار نگرفت.

سروری افزود: در اصل ۱۱۰ قانون اساسی منتخبان مردم و موسسان جمهوری اسلامی، شوراها را از ارکان تصمیم گیری کشور قلمداد کردند و در اصل ۱۰۱ قانون اساسی به طور صریح اعلام شده برای رفع تبعیض و جلب همکاری های برای برنامه های عمرانی و رفاهی استان ها شورای عالی استان‌ها تشکیل شود.

وی افزود: فرایندهای ناکارآمدی که در این مدت به وجود آمد موجب شد شوراها در مسیر اصلی وظایف خودشان در قانون اساسی قرار نگیرند امروز تلاش ما بر این است که در این زمینه بتوانیم نقش آفرینی کنیم.

سروری با بیان این که ۱۲۶ هزار عضو نماینده مردمی که رای می‌گیرند، متاسفانه به علت این فرآیند معیوب نتوانستند در یک مدل آموزشی قرار بگیرند، گفت:  یعنی فردی که رای از مردم می گیرد تا روی صندلی تصمیم سازی برای خدمت به مردم بنشیند، کمترین آموزش لازم را ندیده و این مشکل اساسی است که ما با آن مواجه هستیم.

وی گفت: وزارت کشور با همکاری شورای عالی استان‌ها بسته آموزشی در اختیار فردی که ثبت نام برای نمایندگی مردم چه در شورا و چه  نمایندگی مجلس  می کند، قرار دهد تا  در حد نیاز در جریان وظایف تکالیف و توانمندی هایی که باید در عرصه خدمت داشته باشد قرار بگیرد.

وی افزود: پس از منتخب شدن تا زمانی که روی صندلی تصمیم گیری نمایندگی می نشیند باید آموزش در خصوص وظایفیش داشته باشد؛ از مجموعه ۱۲۶ هزار جمعیت شوراها ما فقط ۴ دهم درصد یعنی حدوود ۴۰۰ پرونده در سال گذشته از تخلفات شکل گرفته است بررسی میدانی نشان داده که بیش از ۵۰ درصد این تخلفات به روی عدم اطلاع دقیق از حوزه وظیفه نمایندگان بوده است که منجر به بروز تخلف شده که برای مردم خسارت به بار آورده است.

وی گفت: به نظرم خیلی مهم است که در این زمینه اقدامات موثری برای آموزش نمایندگان شورای شهر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.

سروری گفت: شورای عالی استان‌ها به عنوان نخ تسبیح جریان مدیریت شهری کشور وظیفه دارد که تلاش کند تا تمام فرآیندهای در زندگی مردم نقش آفرین است به بهترین شکل اصلاح شود اگر مردم برای صدور پروانه به شهرداری ها و مواجهه مراجعه کند با یک فرایند طولانی برای رسیدن به پروانه ساختمانی مواجه نشوند.

سروری ادامه داد: نکته دوم اینکه چون متقاضی پروانه با متصدی صدور پروانه به صورت مستقیم در ارتباط است احتمال وجود انحراف فساد رانت به شدت افزایش می یابد اگر فرایندها را اصلاح کنیم و  ارتباط متصدی و متقاضی پرونده قطع شود و متقاضی پرونده تنها از سیستم ارتباط برقرار کند این اتفاق انحراف در رانت و فساد به حداقل می رسد.

وی ادامه داد: در شورای عالی استان‌ها و شورای شهر تهران به شدت به دنبال این هستیم طول زمان صدور پروانه را کاهش داده شود  و در عین حال از کیفیت ایمنی ساختمان ها و موضوعات فنی ساختمان ها کاسته نشود تا الان به نتایج خوبی رسیدیم تا بتوانیم این موضوع را حل کنیم؛ اگر فرآیند ها اصلاح شوند امضاهای طلایی نیز حذف می شود این امضاهای طلایی موجب بروز فساد و مشکلات اساسی در کشور شده است.

سروری گفت: آن چیزی که مهم است که ما بتوانیم از یک طرف ارتباط مناسب با مردم در زمینه اشکالات در زمینه شهرداری ها و شوراها وجود دارد داشته باشیم. سامانه مردمی در این رابطه طراحی کردیم که مردم به صورت مستقیم بتوانند به این سامانه مراجعه کرده و تخلفات و مشکلاتی که وجود دارد منتقل و ما پیگیری کنیم و نتایج اقدام را به صورت مستقیم به خود فرد گزارش دهنده، منتقل کنیم.

وی افزود: از مردم می خواهیم در سامانه ملی ثبت تخلفات مدیریت شهری ثبت نام کنند و مطالب تخلف و گزارشات را به شهرداری ها منتقل کنند.

نمازجمعه این هفته تهران در مصلی امام خمینی(ره)، به امامت آیت‌الله سیداحمد خاتمی و با رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار  شد. طبق روال، ساعت ۱۱صبح درب‌های مصلی امام خمینی(ره) به روی نمازگزاران گشوده می‌شود و برنامه از ساعت ۱۱ و ۴۵ دقیقه آغاز خواهد شد.
 داوود منظور رئیس امور مالیاتی کشور از دیگر سخنران پیش از خطبه امروز بودند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس