ادعای پوشالی حقوق بشر آمریکایی به روایت نهادهای بین المللی

آسیا تایمز نوشت: تحریم های آمریکا علیه روسیه، جهان را به سمت بحران و فاجعه غذایی پیش خواهد برد قیمت محصولات غذایی به سرعت رشد می کند، نهادهای بین المللی هم به این مسئله هشدار می د هند.

به گزارش مشرق، در حالی آمریکا، ‌این هفته را «حقوق بشر آمریکایی» نامیده است که به گواه تاریخ همه تحریم هایی که در در گوشه و کنار جهان امروزه می بینیم سرمنشا آن این کشور است، آمریکا با تحریم های گسترده ای که در جهان پیاده کرده به دنبال منافع خود است در عین حال شدید ترین نقض حقوق بشری را هم ایجاد کرده است، تحریم های این کشور در جهان انسان ها را از دسترسی به حداقل امکانات نیز محروم کرده، بحران غذایی، ‌ تورم، و نیز انواع مشکلات مالی کمترین چیزی است که تحریم های آمریکا جهان را با آن مواجه کرده است.

پایگاه خبری آسیا تایمز در گزارشی نوشته است: تحریم های آمریکا علیه روسیه، جهان را به سمت بحران و فاجعه غذایی پیش خواهد برد، در حالی که همین الان ۸۰۰ میلیون نفر در جهان از ناامنی شدید غذایی رنج می برند قیمت محصولات غذایی به سرعت رشد می کند.

دبیر کل سازمان ملل متحد هم این فاجعه غذایی را بدین گونه به تصویر کشیده که «این واقعیت است تا زمانی که تولیدات کشاوری روسیه و اوکراین و نیز کود شیمیایی روسیه و بلاروس به بازارهای جهانی بر نگردد راهکار واقعی برای امنیت غذایی جهان وجود نخواهد داشت.»

این سخنان تنها از سوی دبیر کل سازمان ملل متحد نیست که درباره امنیت غذایی جهان و تاثیر تحریم های آمریکا هشدار می دهد بلکه نشست اخیر گروه ۷ به نبودن صادرات از سوی این کشورها بر تامین غذای جهان هشدار داده شد و از آن به عنوان بزرگترین تهدید به امنیت غذایی جهان یاد شده است.

رئیس بانک جهانی هم در اجلاس اخیر جی ۷ در این زمینه هشدار داده و گفته است شرایط عرضه غذا در جهان به اعتقاد بسیاری ازکارشناسان قریب الوقوع است و فاجعه انسانی در راها ست.

آندروبیلی، رئیس بانک انگلند نیز چشم انداز خود از تامین غذا در آینده را بسیار مبهم و تاریک عنوان کرده و گفته است: قیمت ها رو به افزایش است و این احتمالا موجب شود که دو اتفاق ناجور رخ بدهد نخست اینکه تهدیدی برای فقر و گرسنگی و قحطی به ویژه در بخش جنوبی دنیا ایجاد می شد و دوم اینکه استانداردهای زندگی در اکثر کشورها کاهش خواهد یافت.

جانت یلن رئیس خزانه داری آمریکا هم اعلام کرده که برآوردهای اولیه نشان می دهد تنها در منطقه آفریقا به دلیل رشد شدید قیمت ها ۱۰ میلیون نفر به فقرای این کشورها اضافه می شود.

برنامه غذای جهانی که زیر نظر سازمان ملل متحد است نیز اعلام کرده قرار است امسال برای تغذیه ۱۴۰ مییون نفر را در دستور کار داشته باشد که حداقل ۴۴ میلیون نفر از ۳۸ کشور جهان در آستانه رسیدن به فقر و گرسنگی هستند  که تعداد آنها تنها از سال ۲۰۱۹ تاکنون ۲۷ میلیون نفر اضافه شده است.

بر اساس اعلام برنامه غذای جهانی موسوم به WFP علاوه بر اینها مشکلات دیگری مانند تغییرات آب وهوایی، افزایشی قیمت مواد غذایی به مرز فاجعه رسیده است به عنوان مثلا در لبنان حداقل نیاز به موادغذایی در هر ماه ۳۵۱ درصد در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

در منطقه شمال جهان، اگرچه گرسنگی تهدید نیست اما استانداردهای زندگی در این کشورها به شدت پایین می آید و قیمت بالا باعث شده که این کشورها هزینه های زندگی به شدت رشد کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس