وزیر راه: تعرفه‌های کنونی ترکمنستان برای کامیون‌های ایرانی منطقی نیست

وزیر راه و شهرسازی از رایزنی‌ با ترکمنستان و ارمنستان به منظور افزایش حجم ترانزیت و کاهش تعرفه‌ها خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد تعرفه‌های کنونی برای کامیون‌های ایرانی چندان منطقی نیست.

به گزارش مشرق، «رستم قاسمی» در دویست و بیست و دومین جلسه شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، افزایش ترانزیت را علاوه بر ارتقاء درآمدهای اقتصادی، فراهم کننده فرصت‌های، سیاسی، ‌امنیتی و اجتماعی دانست.

وی افزود: تحقق هدف ۲۰ میلیون تن ترانزیت که برای سال جاری در نظر گرفته شده با توجه به ابزارها، ‌ ظرفیت‌ها و شرایط موجود دور از دسترس نیست کما اینکه حوزه ترانزیت ریلی و جاده‌ای در سال گذشته با رشد قابل توجه ترانزیت همراه بوده است.  

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که می‌توان حوزه ترانزیت کشور را توسعه داد، ‌افزود: روابط ما در دولت قبل با کشورهای همسایه مثل ترکمنستان به دلایل مختلف قطع بود و طی برگزاری جلسات مختلف با این کشور روابط نیز برقرار شد، بنابراین می‌توانیم از ترکمنستان به عنوان یکی از مبادی ترانزیت به کشورهای مختلف استفاده کنیم.

تعرفه‌های کنونی ترکمنستان برای کامیون ایران منطقی نیست

قاسمی از انجام رایزنی‌ها با ترکمنستان به منظور افزایش حجم ترانزیت و کاهش تعرفه‌ها خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد تعرفه‌های کنونی برای کامیون‌های ایرانی چندان منطقی نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: با کشورهایی مثل ارمنستان نیز جلسات مختلف برای افزایش همکاری‌ها در حوزه ترانزیت برقرار شده است.

قاسمی به انجام مذاکرات با کشور روسیه اشاره کرد و گفت: اتفاقات رخ داده برای روسیه از جمله اعمال تحریم‌ها پس از جنگ اوکراین، فرصتی فراهم کرده تا حجم ترانزیت این کشور از طریق ایران افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به محدودیت‌ها در حوزه حمل‌ونقل اظهار کرد: وجود کامیون‌های فرسوده در بخش جاده‌ای و کمبود لکوموتیو یا فرسودگی لکوموتیوها در بخش ریلی از جمله محدودیت‌های این حوزه بوده و باتوجه به اینکه مشکلات و هزینه‌های حمل‌ونقل ریلی برای بسیاری از صاحبان بار موثر است، بنابراین برای برطرف کردن این موانع اقداماتی را باید در دستور کار قرار داد.

وی تکمیل کریدورهای ریلی مانند رشت- آستارا یا چابهار به سمت سرخس را از موضوعات مهم و در مراحل خوبی دانست و افزود: قطعا با انجام برنامه‌ها و اقدامات لازم که در دستور کار است، تحول بنیادین و بزرگی در بخش حمل و نقل کشور رخ خواهد داد.

قاسمی خاطر نشان کرد:‌ افزایش ترانزیت علاوه بر درآمدهای اقتصای، فرصت‌های زیادی در حوزه سیاسی، اجتماعی و امنیتی فراهم خواهد کرد، بنابراین باید از فرصت‌های موجود برای تحقق هدف ۲۰ میلیون تن ترانزیت در سال جاری استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی به فرایند طولانی انجام آزمایش‌ها و نمونه‌گیری بار در مرزها اشاره کرد و گفت: این فرایند طولانی منجر به معطل ماندن کامیون‌ها در مرز می‌شود در حالی که مرز محل عبور است نه توقف و بازرسی.

قاسمی افزود: یکی از موضوعات مهم برای رسیدن به اهداف مشخص شده در ترانزیت، تعیین تکلیف مرزهاست و آزمایش‌ها و نمونه‌گیری بارها و ... باید در جای دیگری غیر از مرز انجام شود که با استفاده از تکنولوژی و ابزارهای پیشرفته، این موضوع قابل اجراست.

وی با اشاره به برگزاری جلسات با رئیس جمهور و معاون اول ایشان در این خصوص، خاطر نشان کرد: با توجه به زیرساخت‌ها و ناوگان به عنوان دو عامل تعیین کننده، می‌توانیم استاندارد ظرفیت مرزها برای جابجایی و ترانزیت را افزایش دهیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم وزیر راه و شهرسازی ایجاد تحول بنیادین در حمل‌ونقل کشور را برای افزایش ترانزیت ضروری دانست و افزود: تکمیل کریدورها، تقویت زیرساخت‌ها ونوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور منجر افزایش ترانزیت در مرزها می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی به حجم تقاضای بالای صادرات ذغال سنگ روسیه به هند اشاره کرد و افزود: با توجه به وجود کریدورهای متعدد، می‌توان این حجم ترانزیت را به مسیر عبوری ایران جذب کرد.

قاسمی خاطر نشان کرد: باید آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم به گونه‌ای تدوین شود که دست و پاگیر و پیچیده نبوده بلکه تسهیل کننده در جهت افزایش حجم و سرعت ترانزیت باشد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    1 4
    وقتی موافقت میکنید که گاز ترکمنستان را به ترکیه سواپ کنید و به اروپا کمک کنید باید منتظر خنجر از پشت ترکمنستان باشید. اردوغان سعی میکند با فریب ترکمن ها انها را نوکر امریکا و صهیونیست ها کند
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      2 0
      چقدر تحلیل ابکی و کلیشه ای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس