تاریخچه مسابقات والیبال ایران و ایتالیا/ رقابت نزدیک ایران با آبی‌ها

تیم ملی والیبال ایران در ۱۲ بازی لیگ ملت‌ها و لیگ جهانی موفق به ثبت ۵ پیروزی برابر ایتالیا شده است و در سیزدهمین تقابل خود با لاجوردی پوشان در این تورنمنت برای صعود قطعی نیاز به برد مقابل آن ها دارند.

سرویس ورزش مشرق _ تیم ملی والیبال ایران در مسابقه اول از هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال موفق شد با نتیجه ۳ بر ۲  از سد لهستان که رتبه اول رده بندی والیبال جهان را دارد، عبور کند. حالا شاگردان عطایی در دومین دیدار خود باید از ساعت ۱۶:۳۰ روز پنجشنبه به مصاف ایتالیا بروند. ملی‌پوشان والیبال می‌توانند با غلبه بر ایتالیا گام بلندی برای صعود بردارند. به بهانه بازی حساس ایران و ایتالیا به سراغ تقابل‌های قبلی  این دو تیم در لیگ جهانی و لیگ ملت‌های والیبال رفته‌ایم تا ببینیم کفه ترازو به سمت کدام طرف سنگینی می‌کند.

تیم ملی والیبال ایران تاکنون در ۱۲ بازی لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها به مصاف ایتالیا رفته که سهم ایران ۵ پیروزی و سهم ایتالیا ۷ پیروزی بوده است.

نخستین دیدار این دو تیم در لیگ جهانی به سال ۲۰۱۳ بازمی‌گردد، زمانی که ایران با هدایت ولاسکو اولین حضورش را در لیگ جهانی تجربه می‌کرد. در این دوره ایران در دو دیدار به مصاف ایتالیا رفت که میزبان نیز خود ایتالیا بود. ایران ابتدا موفق شد آبی‌پوشان را با نتیجه سه بر یک شکست دهد ولی در بازی دوم با نتیجه نزدیک ۳ بر ۲ و با درخشش ایوان زایتسف تن به شکست داد. در پایان این مسابقات ایتالیا در جایگاه سوم و ایران در جایگاه نهم جدول رده‌بندی قرار گرفتند.

تاریخچه مسابقات ایران و ایتالیا در لیگ ملت‌های والیبال/ رقابت نزدیک ایران با آبی‌ها

فدراسیون جهانی والیبال با توجه به درخشش تیم ملی ایران در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت که تیم ملی ایران را در بالاترین سطح لیگ جهانی در کنار بزرگان والیبال قرار دهد. سید یک لیگ جهانی در سال ۲۰۱۴ متشکل از هشت تیم بود که در دو گروه چهار تیمی به رقابت می‌پرداختند. دست تقدیر بازهم ایتالیا و ایران را بر سر راه یکدیگر قرار داد و این دو تیم هم‌گروه شدند. در مرحله گروهی شاگردان کواچ در چهار دیدار به مصاف ایتالیا رفتند که دو بازی را با نتیجه ۳ بر صفر شکست خوردند و دو بازی بعدی را به ترتیب با نتایج ۳ بر یک و ۳ بر صفر پیروز شدند. ولی این پایان ماجرا نبود، با توجه به عملکرد فوق‌العاده ایران در آن دوره از مسابقات،‌ آن‌ها توانستند تا مرحله نیمه‌نهایی صعود کنند ولی در این مرحله مقابل آمریکا تن به شکست دادند و از صعود به دیدار پایانی بازماندند.

شاگردان کواچ در دیدار رده‌بندی بازهم به مصاف ایتالیا رفتند که این بازی با نتیجه ۳ بر صفر به پایان رسید و ایتالیا در رده سوم و ایران در رده چهارم مسابقات قرار گرفتند.

سال ۲۰۱۵ تیم ملی ایران و ایتالیا در یک گروه قرار نگرفتند ولی این دو تیم در لیگ جهانی ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در دو دیدار به مصاف هم رفتند که ایتالیا هر دو بازی را با نتیجه سه بر صفر به پیروزی رسید. در سال ۲۰۱۶ ایتالیا در جایگاه چهارم و ایران در مکان هشتم قرار گرفتند ولی در سال ۲۰۱۷ ایران برای اولین بار در تاریخ این مسابقات بالاتر از ایتالیا قرار گرفت. ایران لیگ جهانی ۲۰۱۷ را در مکان یازدهم و ایتالیا در مکان دوازدهم به اتمام رسانند.

از سال ۲۰۱۸ فدراسیون جهانی والیبال عنوان لیگ جهانی والیبال را برداشت و لیگ ملت‌های والیبال جایگزین آن شد. تنها پیروزی ایتالیا برابر ایران در لیگ ملت‌ها به همین سال برمی‌گردد. ایتالیا در دور گروهی به مصاف ایران رفت و در سه ست متوالی به پیروزی رسید، اما لیگ ملت‌ها والیبال هم برای ایتالیا و هم برای ایران خوش‌یمن نبود. ایتالیا اولین دوره لیگ ملت‌ها را در جایگاه هشتم و ایران در جایگاه دهم تمام کردند.  

در لیگ ملت‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ این تیم ملی ایران بود که توانست دو بازی خود را برابر ایتالیا را با نتیجه مشابه سه بر یک به برتری برساند. سال ۲۰۱۹ بازهم تیم ملی ایران بالاتر از ایتالیا در مکان پنجم قرار گرفت ولی ایتالیا نتوانست رتبه‌ای بهتر از هشتم به دست بیاورد. ولی در سال ۲۰۲۱ شاهد بدترین عملکرد تیم ملی ایران بودیم. تیم ملی ایران در این دوره پایین‌تر از ایتالیا و ژاپن در مکان دوازدهم قرار گرفت.

تاریخچه مسابقات ایران و ایتالیا در لیگ ملت‌های والیبال/ رقابت نزدیک ایران با آبی‌ها

تقابل این دو تیم در لیگ ملت‌های امسال با گذشته تفاوت بسیاری دارد. هر دو تیم ملی ایران و ایتالیا دست به جوان‌گرایی زده‌اند و ترکیبی از بازیکنان جوان و نسبتاً باتجربه خود را راهی این مسابقات کرده‌اند. همچنین با توجه به جایگاه حساس ایران در جدول، این برد برای تیم ملی ایران حیاتی است و با پیروزی در این مسابقه می‌تواند راه صعود را هموار کند. لازم به ذکر است که امکان دارد تیم ملی ایران در صورت صعود به‌عنوان تیم هشتم، به دلیل میزبانی ایتالیا در مرحله دوم، بازهم با این غول اروپایی دیدار کند.

*خبرنگار: احمد محمودی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس