کد خبر 139585
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۲

عضو شورای هماهنگی انجمن‌های لوازم خانگی با بیان اینکه ۹۰ درصد تسهیلات خرید لوازم خانگی با استفاده از فاکتور صوری اعطا می‌شود، گفت: برنامه جامع صنعت لوازم خانگی تا پایان مرداد از سوی تولیدکنندگان به دولت ارائه خواهد شد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، محمدرضا دیانی عضو انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی در یک نشست خبری از تشکیل شورای هماهنگی انجمن‌های صنایع تولیدی لوازم خانگی کشور خبر داد و گفت: تعدد انجمن‌های موجود در صنعت لوازم خانگی باعث شده کنترل مناسبی روی مشکلات آنها وجود نداشته باشد. برای حل این مسئله، شورای هماهنگی ایجاد شد تا یک برنامه‌ریزی و موضع‌گیری مشخص توسط این شورا از سوی انجمن‌ها صورت گیرد و صنعت لوازم خانگی برنامه‌ریزی جامع‌تری را دارا باشد.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" گفت: با گذشت چند ماه از سال هنوز اقدام عملی در راستای تحقق این شعار صورت نگرفته است.

عضو شورای هماهنگی انجمن‌های لوازم خانگی با بیان اینکه قصد داریم یک برنامه جامع در صنعت لوازم خانگی برای ارائه به مسئولان و مصرف‌کنندگان تدوین کنیم، گفت: شعارهای کلی برای حمایت از صنعت فایده‌ای ندارد بلکه باید یک برنامه عملیاتی برای هر بخش تدوین شود.

وی حمایت از مصرف‌کننده، تقویت برند ایرانی، تعرفه‌گذاری واردات لوازم خانگی، اعطای تسهیلات بانکی و جهش کیفی تولیدات را از جمله محورهای این برنامه عنوان کرد و گفت: برنامه جامع صنعت لوازم خانگی تا پایان مردادماه به دولت ارائه خواهد شد.

* اعطای 90 درصد تسهیلات خرید لوازم خانگی با فاکتور صوری

دیانی توضیح داد: بیش از 90 درصد تسهیلاتی که در حال حاضر تحت عنوان وام خرید لوازم خانگی اعطا می‌شود با فاکتورهای صوری پرداخت می‌شود که قصد داریم در این مورد از دولت درخواست کنیم که مبلغ وام حتماً به حساب تولید‌کنندگان واریز شود.

وی با انتقاد از عملیاتی نشدن وعده‌های دولتی در ساماندهی تبلیغات کالاهای خارجی گفت: صنعت لوازم خانگی در اولویت دریافت ارز دولتی نیست و این در حالی است که تولید‌کنندگان برای کنترل قیمت محصولات خود تحت فشار هستند.

* نباید تجربه تعطیلی کارخانه‌های بزرگ تکرار شود

محمدرضا دُر افشار، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی کوچک نیز در این نشست با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" تصریح کرد: اگر از این فرصت استفاده شود تولید داخل جای کالاهای وارداتی را خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه می‌توان از تولید‌کنندگان خارجی برای همکاری در بازار ایران و تولید در کشور استفاده کرد، افزود: به ازای هر یک دلار ارز که بابت تولید لوازم خانگی کوچک از سوی دولت اختصاص می‌یابد، می‌توان از صرف دو دلار بابت واردات این نوع لوازم جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کارخانه‌های داخلی خیلی پایین‌تر از ظرفیت خود فعال هستند، اظهار داشت: این مسئله باعث بالا رفتن قیمت تمام شده تولید شده است؛ ممکن است در کوتاه مدت با کنترل تعزیراتی، ثبات قیمت‌ها صورت گیرد اما این مسئله در بلندمدت باعث افت تولید داخل خواهد شد.

درافشار تأکید کرد: قیمت‌ها باید با پارامترهای اقتصادی کاهش یابد نه با پارامترهای تعزیراتی. سرمایه باید معطوف به تولید باشد، چه اشکالی دارد تولید‌کننده سود ببرد؟ حتماً باید واسطه‌ها سود ببرند؟

وی با بیان اینکه سیاست کنترل قیمت‌ها در زمان جنگ نیز اعمال می‌شد، تصریح کرد: در آن زمان بسیاری از صنایع بزرگ که قیمت‌های فروش محصولاتشان تحت کنترل بود نتوانستند نسبت به نوسازی کارخانه‌ها اقدام کنند. نمونه این مسئله در صنعت کفش و لوازم خانگی بزرگ مشاهده شد.

وی توضیح داد: در آن زمان چون دولت اجازه تعدیل قیمت‌ها را به این کارخانه‌ها نداد سرمایه‌گذاری برای نوسازی ماشین آلات انجام نشد و کارخانه‌ها تعطیل شدند. نباید دوباره چنین تجربه‌ای تکرار شود.

* پرونده ناموفق آزمایش و کفش ملی

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن لوازم خانگی کوچک، به ازای ایجاد هر یک شغل صنعتی در کشور 10 شغل واسطه‌ای ایجاد می‌شود و با هدایت سرمایه‌ها به سمت تولید می‌توان اشتغالزایی بالایی را ایجاد کرد.

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای صنایع بزرگی مانند آزمایش و کفش ملی، گفت: پرونده این کارخانه‌ها بسته شده که دلیل آن عدم نوسازی ماشین‌آلات و سودده نبودن شرکت‌ها بوده است.

وی تأکید کرد: تولید‌کنندگان ایرانی نمی‌توانند با کالاهای چینی رقابت کنند زیرا قیمت مواد اولیه ما 40 درصد بالاتر از تولید کنندگان چینی است و برای تولید باید مواد اولیه را 6 ماه در انبار نگه داریم در حالی که این زمان برای تولید‌کنندگان خارجی فقط دو روز است.

درافشار با بیان اینکه کارخانه‌های لوازم خانگی داخلی با 50 درصد ظرفیت خود فعال هستند، ادامه داد: فروشندگان با فروش محصولات خارجی 40 درصد سود کسب می‌کنند در حالی که فروش محصولات ایرانی سود 10 درصدی برای آنها دارد و در چنین شرایطی تولید‌کنندگان داخلی موظف به درج قیمت کالا بر روی بسته‌بندی محصولات هستند اما الزامی برای قیمت‌گذاری محصولات وارداتی وجود ندارد.

* ارز آزاد، تولید را به حاشیه ضرر می‌رساند

 محمدرضا فریوری رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولید‌کنندگان لوازم خانگی نیز در این نشست، توجه به نیاز مصرف‌کننده، ارتقاء سطح کیفیت محصولات، کاهش قیمت تمام شده تولید و تنوع در تولید لوازم خانگی را از جمله برنامه‌های اصلی دانست که تولید‌کنندگان باید به آن توجه داشته باشند.

وی افزود: خدمات پس از فروش و صادرات نیز از دیگر محورهای اساسی است که باید مد نظر صنعتگران قرار داشته باشد.

وی با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی برای استفاده از محصولات داخلی، اظهار داشت: دولت باید مجموعه سیاست‌هایی را تدوین و اجرایی کند که هدف آن رشد و توسعه تولید ملی باشد.

فریوری با اشاره به مشکل تأمین ارز دولتی برای واردات مواد اولیه مورد نیاز صنعت لوازم خانگی، افزود: استفاده از ارز آزاد برای واردات مواد اولیه باعث بالا رفتن قیمت تمام شده تولید می‌شود و در این صورت حاشیه سود تولید‌کننده کاهش یافته و باعث ضرردهی خواهد شد.

وی ادامه داد: دولت یا باید تأمین کامل مواد اولیه با ارز مرجع را انجام دهد و یا اینکه قیمت‌گذاری محصولات آزاد شود.

وی با بیان  اینکه سیاست‌های نظام پولی و بانکی کشور عمدتاً در جهت ایجاد موانع جدی برای رشد تولید عمل می‌کند، گفت: این سیاست‌ها با هدف رشد تولید ملی تدوین نشده و عامل هدایت نقدینگی از مسیر تولید به سمت‌های دیگر است.

فریوری در مورد علت پیشرفت صنایع کشور کره نسبت به ایران نیز گفت: کشور کره دارای استراتژی مشخص و بلندمدتی در بخش صنعت بوده و همین مسئله دلیل رشد صنایع این کشور است اما در ایران بخش‌های مختلف صنعتی فاقد یک سیاست‌گذاری مشخص و بلندمدت هستند.

* اجاق گاز با کیفیت ایرانی، نصف قیمت وارداتی‌ها

اسماعیل بازارچی، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن وسایل گازسوز نیز با اشاره به عضویت 140 واحد پروانه‌دار از وزارت صنعت در این انجمن، گفت: تغییر تعرفه واردات ODS (تنظیم کننده اکسیژن هوا در بخاری‌های گازسوز)، تغییر تعرفه واردات کمپرسورهای یخچال و امضای تفاهم‌نامه با سازمان حمایت برای قیمت‌گذاری محصولات از جمله اقدامات این انجمن بوده است.

بازارچی با اشاره به بالا بودن کیفیت اجاق‌گازهای تولید داخل، گفت: متوسط قیمت یک اجاق گاز ایرانی 600 تا 700 هزار تومان است در حالی که قیمت نوع وارداتی آن به بیش از 1.5 میلیون تومان می‌رسد.

وی تأکید کرد: حاضریم اجاق گازهای ایرانی را در آزمایشگاه‌های مرجع مورد آزمون قرار دهیم تا با محصولات وارداتی مقایسه شود و مشخص شود که از نظر کیفیت در رده بالاتری قرار داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس