کد خبر 1395821
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶
جدال یزدانی و کریمی تاریخی خواهد بود

دارنده مدال نقره کشتی بازی‌های المپیک ۲۰۰۴ آتن با اشاره به حساسیت مسابقات انتخابی تیم ملی گفت: گل سرسبد این مسابقات جدال «علیرضا کریمی» با «حسن یزدانی» نابغه کشتی ایران و جهان در وزن ۸۶ کیلوگرم است.

به گزارش مشرق، علیرضا رضایی از پیشکسوتان مطرح کشتی ایران است که توانسته در عرصه مسابقات المپیک افتخار آفرینی کند. کسب مدال نقره المپیک ۲۰۰۴ آتن از جمله شاهکارهای وی در ورزش قهرمانی است. وقتی پای سخنان این قهرمان ملی می‌نشینید از موضوعات مختلف صحبت می‌کند. دغدغه کشتی دارد و با وجود سال‌ها بازنشستگی هنوز با اشتیاق از کشتی حرف می‌زند.

 وی در گفت‌وگویی به محرومیت روس‌ها از مسابقات جهانی اشاره کرد و اظهار داشت: کشتی با حضور بزرگان روسی همیشه مهیج و تماشایی است. نفرات اعزامی ایران به صربستان می‌توانند در غیاب روس‌های عملکرد خوبی داشه باشند. همچنین نسل جدید کشتی ایران می‌تواند در مسابقات جهانی و المپیک پاریس ۲۰۲۴ نتایج درخشانی را برای ایران به ثبت برسانند.

متن کامل گفت وگوی علیرضا رضایی در زیر آمده است:

حدود یک ماه از مسابقات بین‌المللی جام جهان پهلوان تختی می‌گذرد اگر بخواهید یک قیاس با دوره‌های گذشته داشته باشید سطح این مسابقات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این مسابقات امسال با کیفیت و سطح خوبی برگزار شد. مهمترین دلیلی که چند سالی گریبان‌گیر این رقابت‌های بین‌المللی شده به واقع مربوط به امسال نبوده بلکه زمان ثابت، جوایز تشویقی مناسب، روابط و دیپلماسی ورزشی با کشورها باعث شده که هر سال کشورهای محدودی در این رقابت‌ها حضور یابند. به طور قطع برگزار نشدن جام تختی در زمانی مشخص، باعث شده که ملی‌پوشان با توجه به در پیش بودن تمرینات به صورت قطعی در آن حضور نیابند. از دیگر دلایل این بازی‌ها را می‌توان نبود جایزه مطلوب در راستای انگیزش و محک کشتی‌گیران دانست که اگر به این موضوع بیشتر توجه شود می‌تواند زمینه حضور ملی پوشان را به این تورنمنت بین‌المللی به همراه آورد.

یکی از موارد دیگری که می‌تواند به غنای سطح جام تختی اضافه کند مربوط به سطح روابط دیپلماسی ایران با سایر کشورهاست. زمانی که ما در جام یاشاردوغو و دانکولوف شرکت می‌کنیم، کشتی‌گیران ترکیه و بلغارستان هم باید در جام‌تختی شرکت کنند؟ می‌بایست به این موضوع بیشتر پرداخته شود.

جدال یزدانی و کریمی تاریخی خواهد بود

قهرمانان جام تختی به چرخه آخر تیم ملی راه پیدا کردند. در وزن ۱۲۰ سه مدعی حضور دارند رقابت آنان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هر سه کشتی‌گیر از جمله «امیر حسین زارع»، «یدالله محبی» و «امیر رضا معصومی» شانس پوشیدن دوبنده تیم ملی را در رقابت‌های جهانی دارند. این کشتی‌گیران با آمادگی خوب به مرحله نهایی این وزن رسیده‌اند. به طور قطع این نفرات کارنامه و صاحب تجربه کافی هستند.

به طور قطع انگیزه مهم‌ترین فاکتور در تمامی اوزان محسوب می شود که با بیشترین تلاش به این مرحله رسیده اند. در این وزن با توجه به حضور زارع کفه ترازو به این سمت سنگینی می‌کند ولی حضور ۲مدعی دیگر باعث شده تا رقابت را در وزن ۱۲۰کیلوگرم جذاب کند. حریفان در این وزن با انگیزه زیاد مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت تا نفر اصلی به دوبنده تیم ملی برسد.

با توجه به اینکه در چرخه انتخابی تیم ملی هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست، کشتی‌گیران گمنام در مراحل مختلف با انگیزه زیاد در این رقابت‌ها حضور می‌یابند تا معادلات را برهم بزنند. طبیعتا این انگیزه و آمادگی به قشنگی و زیبایی کشتی می‌افزاید.

جدال یزدانی و کریمی تاریخی خواهد بود

یکی از مدعیان دسته سنگین وزن امین طاهری بود که سال گذشته مدعی رسیدن به دوبنده برای المپیک توکیو بود چرا امین وارد مسابقات نشد؟

وی نتوانست در مسابقات قهرمانی کشور جوایز حضور به مراحل بعدی و نهایی را کسب کند، طبیعتا کشتی‌گیری که نتواند سهمیه انتخابی را در مراحل پایانی بگیرد باید به قانون احترام بگذارد.

خبرهایی در خصوص سفر طاهری به کانادا منتشر شد آیا وی بدنبال تابعیت است؟

خیر، چنین چیزی صحت ندارد. بلکه سفر طاهری به کانادا تفریحی و کوتاه مدت بوده است.

یکی از مهیج ترین مسابقات چرخه انتخابی رقابت حسن یزدانی و با علیرضا کریمی است با توجه به شناختی که از این ۲کشتی‌گیر دارید آیا کریمی شانسی برای موفقیت در برابر نابغه کشتی آزاد جهان دارد؟

علیرضا کشتی‌گیر خوب و صاحب مدال جهانی است. این رقابت گل سرسبد ورزش و مبارزه زیبایی خواهد شد. در حال حاضر شرایط کریمی بهتر از قبل شده و از طرفی دیگر حسن یزدانی دربهترین شرایط قرار دارد. آمادگی این دو ستاره کشتی ایران می‌تواند رقابت جوانمردانه کشتی خوب را از این دو مدعی شاهد باشیم.

جدال یزدانی و کریمی تاریخی خواهد بود

به نظر می‌رسد نفرات نهایی تیم ملی کشتی آزاد کار نسبتا راحتی در مسابقات جهانی صربستان دارند چون روس‌ها در این دوره به خاطر جنگ اوکراین از میادین ورزش محروم هستند؟

نبود روس‌ها در این رقابت‌ها تاثیرگذار است. روسیه نه تنها در کشتی بلکه در بسیاری از رشته ها قدرت اول دنیا هستند. عدم حضور آنان در مسابقات جهانی کشتی صربستان سطح این مسابقات را پایین خواهد آورد البته نباید فراموش کنیم حضور آنان سطح هر تورنمنتی را بالا می‌برد. به‌نظرم در مسابقات جهانی جای خالی آنان حس خواهد شد زیرا این کشور از قدرت‌های اول کشتی آزاد المپیک و جهان به شمار می‌رود.

یکی از مسائل روز کشتی تلاش علیرضا دبیر برای افزایش بودجه این فدراسیون است و در این راه چالش‌های زیادی پیش رو دارد. آیا با شیوه برخورد دبیر در مجامع مختلف ایران موافق هستید؟

اقدامات علیرضا دبیر در چند سال گذشته در جذب بودجه برای فدراسیون جای تقدیر دارد چرا که فدراسیون کشتی با توجه به حضور در مسابقات مختلف و اعزام نفرات نیازمند بودجه کافی است. در این خصوص دبیر تحت فشار بوده تا بتواند هزینه‌های موجود را برای رقابت مختلف فراهم کند. مورد پیچیده‌ای نیست بلکه تامین هزینه‌ها در کشتی سخت است. با توجه به اینکه چند سالی در فدراسیون حضور داشتم با این موارد و مشکلات به خوبی واقف هستم. اگر به سطح رقابت‌ها در کشتی فرنگی و آزاد نونهالان، جوانان، امید و بزرگسالان در قهرمانی آسیا نگاه بیندازیم اعزام ۲ تیم به این رقابت حدود ۵ تا ۶ میلیارد تومان هزینه در برخواهد داشت و برای سایر رقابت‌ها جهانی و بین المللی این رقم به بیش از ۱۵۰میلیارد تومان خواهد رسید. در این زمینه باید این سوتفاهم‌ها به حداقل برسد چرا که اینگونه موارد شایسته این ورزش نبوده و در محافل مختلف به ضرر کشتی خواهد بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس