علت افزایش دو برابری آمار مبتلایان به کرونا

یک فوق تخصص مراقبت های ویژه به افزایش دو برابری آمار مبتلایان به کرونا اشاره کرد و گفت: این افزایش می‌تواند نشاندهنده شروع پیک بعدی و افزایش مرگ و میر در کشور باشد.

به گزارش مشرق، دکتر نوید شفیق در خصوص افزایش آمار مبتلایان به کرونا گفت: رعایت اصول مراقبت‌های بهداشتی و زدن ماسک مانند گذشته برای جلوگیری از افزایش آمار مبتلایان ضروری است در حالی که امروز رعایت‌ها به نسبت گذشته کم شده و این موضوع باعث بالارفتن آمار مبتلایان شده است و آمار جهانی نیز حاکی از این موضوع است.

وی ادامه داد: در بیمارستان‌ها، مراکز خرید، تجمعات و…مردم ماسک نمی‌زنند و اعتقادشان به ماسک کم شده که ناشی از خستگی آنهاست و این خستگی با توجه به اینکه کرونا در تمام جهان در حال افزایش است و در برخی از کشورهای اروپایی پیک زده شده است خود می‌تواند عامل خطری برای اوج گیری مجدد کرونا در کشور باشد.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه در خصوص پیک مجدد کرونا تاکید کرد: این اوج گیری اوایل به صورت افزایش تعداد بیماران خود را نشان می‌دهد و سپس تعداد بیماران بد حال زیاد می‌شود و در نهایت با افزایش مرگ و میر مواجه خواهیم بود. به همین دلیل باید در مراحل افزایش تعداد بیماران، جلوی این بیماری را بگیریم و اجازه ندهیم بیشتر از این شود و باعث افزایش مرگ و میر مجدد در کشور شود.

دکتر شفیق تصریح کرد: در حال حاضر به وضوح مشاهده می‌شود تست مثبت کرونا در بیمارانی که در بخش‌ها بستری می‌شوند بیشتر شده با وجود اینکه تعداد تست‌ها به شدت کمتر شده است.

به گفته وی کاهش تست و افزایش آمار مبتلایان عامل خطری است که ممکن است تعداد بیماران بیشتر از چیزی باشد که اعلام می‌شود چرا که از تعداد کمتری تست گرفته می‌شود.

وی به مردم توصیه کرد که حتماً باید ماسک بزنند و رعایت موارد بهداشتی صورت گیرد. مخصوصاً افرادی که از لحاظ سیستم ایمنی ضعیف هستند. در پیک‌های گذشته افرادی که بیماری نداشتند نیز دچار کرونا شدید می‌شدند اما در حال حاضر بیشتر افرادی دچار کرونای شدید می‌شوند که یک بیماری زمینه‌ای دارند ولی ممکن است با افزایش مبتلایان شرایط تغییر کند، و افراد سالم نیز دچار کرونای شدید شوند.

این استاد دانشکاه گفت: به همین دلیل باید مبتلایان به بیماری‌ها از رفتن به جاهای شلوغ، مهمانی‌ها، تجمعات، مراکز خرید دوری کنند تا با رعایت پروتکل‌ها بتوانیم از افزایش آمار مبتلایان به کرونا جلوگیری کنیم.

دکتر شفیق در خصوص تزریق دوز چهارم واکسن کرونا اظهار داشت: همچنین تزریق دوز چهارم واکسن می‌تواند در این بیماران کمک کننده باشد به همین دلیل موافق تزریق دوز چهارم در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و همچنین کادر درمان، هستم و این موارد در پروتکل‌های کشوری بگنجد چرا که تعلل در چنین کاری باعث افزایش مرگ و میر خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر زیرسویه BA۴ و BA۵ اومیکرون سوش غالب در این موج می‌باشد.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه در پاسخ به این سوال که علیرغم افزایش آمار مبتلایان چرا ستاد ملی کرونا برداشتن ماسک را آزاد کرده است، گفت: برداشتن ماسک در محیط‌های باز مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بوده و در محیط‌های بسته همچنان باید ماسک زده شود.

وی تاکید کرد: افزایش دو برابری مبتلایان به کرونا می‌تواند نشاندهنده شروع پیک بعدی در کشور باشد و اگر از هم اکنون جلوگیری نشود ممکن است دوباره شاهد افزایش مرگ ومیر بیمارانمان در کشور باشیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    0 0
    چقدر بد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس