آخرین وضعیت روند برگزاری کنکور ۱۴۰۱

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور آخرین وضعیت روند برگزاری کنکور ۱۴۰۱ را اعلام کرد.

به گزارش مشرق، دکتر عبدالرسول پورعباس امشب در برنامه صف اول درباره کنکور سراسری ۱۴۰۱ درباره روند برگزاری آزمون سراسری گفت: داوطلبان فقط یک روز را می بینند اما در واقع فرآیند آزمون سراسری یک فرآیند یک ساله است. مرحله قبل از آزمون، روز آزمون و بعد از آزمون است. مرحله اول قبل از آزمون مرحله تولید سوال است که از بانک سوال استخراج می شود و دفترچه های متعدد را تشکیل می دهد.

پورعباس اظهار داشت: فرآیند طراحی سوال فرآیند سنگینی است. افراد در قرنطینه های طولانی و سخت هستند و سوالات باید از دقت لازم برخوردار باشند. فرد سوال را تولید می کند و می فرستد و بعد ممیزی می شود و در این مرحله تنها بانک را تامین می کند. افرادی که از بانک سوال بر می دارند در قرنطینه هستند متخصصان آزمونی هستند از بانک سوال بر می دارند.

وی گفت: ما یک دوره چاپ داریم که افراد به مدت ۶ ماه در قرنطینه هستند هم طراحی یعنی دفترچه سازی دارند و استخراج می کنند و بسته بندی می کنند. امسال سه پاسخنامه و دفترچه داشتیم و ۴.۵ میلیون دفترچه تولید کردیم. این دفترچه ها با نظام هوشمندی باید به ۲ هزار و ۹۰۰ مراکز برسد. دفترچه از تهران که حرکت می کند می رود و در جای خودش قرار می گیرد.

رئیس سازمان سنجش اضافه کرد: ۱۲۴ هزار نفر در روند آزمون حضور دارند. بسته بندی اولیه برای شهرها ارسال می شود و بسته بندی ثانویه تحت نظارت نیروهای حفاظتی صبح آزمون باز می شود و در شهرستان ها قرار می گیرد و بسته بندی سوم در حوزه ها باز می شود بازهم مشخص نیست و در لایه نهایی بسته جلوی داوطلب باز می شود. پس تا لحظه ای که داوطلب بسته را باز می کند هیچ کس نمی تواند دفترچه را ببیند.

وی گفت: مرحله دوم هم زمان برگزاری آزمون بود. وزارتخانه های زیادی درگیر کنکور بودند. از وزارت کشور تا وزارت آموزش و پرورش و سایر مراکز امنیتی و حفاظتی و شرکت های حمل و نقل حتی کمک کردند. تشکر ویژه از وزارت نیرو داریم که این چند روز حوزه ها با قطعی برق مواجه نشدند و در گرمی هوا برق حوزه ها تامین شد. حتی یک خلبان به دلیل گرمی هوا نمی خواست پرواز داشته باشد که یکی از شرکت های هواپیمایی محموله سوالات کنکور را تقبل کرد و به مقصد رساند.

پورعباس اضافه کرد: مرحله سوم هم قرنطینه دوم است که قرائت پاسخنامه است. پاسخنامه ها امانت داوطلبان نزد ما است. ما امسال یک تصمیمی گرفتیم که سه پاسخنامه هر فرد داشته باشد. چند دستگاهی که داشتیم برای قرائت این تعداد پاسخنامه کافی نبود و به همین منظور دستگاه های جدید خریداری شد.

تقلب به معنای افشای سوالات یعنی اینکه قبل از آزمون به سوالات دسترسی داشته باشند، در کشور امکان ندارد

وی درباره تقلب در کنکور سراسری گفت: همه آزمون ها تقلب دارند. تقلب به معنای افشای سوالات یعنی اینکه قبل از آزمون به سوالات دسترسی داشته باشند، در کشور امکان ندارد. تا اینجا می توان قسم خورد که تا حالا اتفاق نیافتده است. تا جلسه آزمون هیچ کس سوالات را ندیده است.

رئیس سازمان سنجش گفت: در سال های اخیر روند تقلب به بعد از رسیدن سوالات به داوطلب رسیده است. تقلبی که قبلا بوده است نگاه به چپ و راست بوده است. در سال های اخیر تکنولوژی به این مسئله وارد شده است. اکنون تقلب این است که با عکس می فرستند بیرون و تقلب آنجا اتفاق می افتد که سوالات حل شود و به وسیله کیتهای الکترونیک سعی دارند پاسخ را به داوطلب برسانند.

وی گفت: آزمون های چهارشنبه و پنجشنبه حساسیت چندانی نداشت و فقط یک عکس مخابره شد. دلیل حساسیت آزمون روز جمعه این بود که رشته پزشکی یکی از مشاغل مورد اقبال داوطلبان است و امسال ۹۶۰۰ هزار نفر پزشکی ظرفیت دارند و برخی حاضرند میلیاردی خرج کنند حتی از مسیر ناصواب که به این رشته پزشکی برسند. به همین دلیل آزمون جمعه حساسیت ویژه ای داشت.

انتظار داشتیم که عکس از جلسه آزمون بیرون بیاید

پورعباس گفت: انتظار داشتیم که عکس از جلسه آزمون بیرون بیاید . ابزار عکس گرفتن و ارسال آن خیلی پیچیده است و هنوز ابزاری نداریم که بتوانیم آن را کشف کنیم. ۱۲ شبکه بزرگ را شناسایی کردیم و این شبکه ها شناسایی شدند و تیم های حفاظت و امنیت توانستند آنها را بگیرند. یک مورد از این شبکه ها توانست بعد از آزمون عکس را بفرستد بیرون و سوالات را پخش کرد. البته ما انتظار داشتیم و تدبیری اندیشیدیم که پاسخنامه در زمان کمتری در دست داوطلب باشند که این شبکه ها نتوانند پاسخ را ارسال کنند.

با سیگنال یاب تاکنون بیش از ۴۸۰ نفر را دستگیر کرده ایم

وی گفت: همانطور که دیدید این ابزارهای تقلب الکترونیکی یرنده های بسیار ریزی دارند که اندازه نخود و یا اندازه پاککن بود. تجهیزاتی که داوطلب دارد خاموش می ماند و لحظه ای که سینگال ارسال می شود تجهیزات به طور خودکار روشن می شود. از ساعت ۱۰ تا ۱۲ تمام عوامل با سیگنال یاب در تمام حوزه ها درگیر بودند و تمام مشتریانی که می خواستند پاسخ را بگیرند را شناسایی کردیم و تاکنون بیش از ۴۸۰ نفر را دستگیر کرده ایم.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: اولین عکس بعد از ساعت ۹ و نیم بیرون آمد. ولی عوامل بیرونی این متقلبین ساعت ۹ و ۴۵ دقیقه می خواستند سیگنال پاسخ را به داوطلبان ارسال کنند ولی از آن زمان هر تلاشی که کردند که پاسخ ها را ارسال کنند سیگنال یابی که ما استفاده کردیم توانست آنها را پیدا کند. این افراد یک تا ۱۰ سال از آزمون محروم می شوند.

وی اضافه کرد: برخی می گویند این متقلبان ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر بوده اند و شما ۴۰۰ نفر آنها را گرفته اید. ما آن کلیدی که داشت از بیرون مخابره می شد را هم داریم و تمام پاسخنامه ها قرائت می شود و اگر ارتباطی بین کلید تقلبی و پاسخنامه فردی مشاهده شود آن داوطلب هم شناسایی می شود. این کار به صورت مقایسه ای تکنیکی انجام می شود.

پورعباس اظهار داشت: ما تمام انرژی خود را گذاشتیم و تمام عوامل اجرایی ۱۵ شب نخوابیدند و قرائت پاسخنامه هم با پیشرفته ترین ماشین در دنیا نمی گذاریم حتی یک مورد حقی ناحق شود.

وی گفت: چندین پروسه هم پیگیری می کنیم که از سوابق تحصیلی تا شرایط فرد را در نظر می گیریم.

رئیس سازمان سنجش درباره روند انتخاب سوال برای کنکور گفت: افرادی که در قرنطینه هستند ۳۹ روز رنگ آفتاب را ندیدند و حتی هیچ ارتباطات رادیویی هم وجود ندارد. این ها زحمت می کشند که حقی ناحق نشود.

علت بارگذاری دیرهنگام دفترچه سوالات کنکور

وی گفت: من در سال های گذشته دو دفترچه عمومی و دفترچه اختصاصی را طراحی کردیم که بعد از آزمون دفترچه ها را بارگذاری می کردیم. می خواستیم در کنکور ۱۴۰۱ دفترچه ها را بارگذاری کنیم ولی نیروهای حفاظتی امنیتی توصیه کردند با توجه به فعالیت ویژه ای که متقلبان برای گروه تجربی داشتند، دفترچه در سایت قرار نگیرد چون مونتاژ می شود.

پورعباس اضافه کرد: از همین رو ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه دفترچه عمومی گروه علوم تجربی ساعت ۱۱:۳۶ دقیقه دفترچه اختصاصی شماره ۲ و ساعت ۱۲:۴۵ دفترچه اختصاصی شماره ۳ و ساعت ۱۳:۱۵ دقیقه دفترچه بهیاری و در این فاصله دفترچه های گروه های هنر و ریاضی و انسانی را هم بارگذاری کردیم. چون بخش اصلی داوطلبان در سر جلسه بودند. چند ۱۰ میلیون بار دفترچه های کنکور دانلود شد و مورد استفاده قرار گرفت.

وی گفت: ما بیش از ۷ هزار صحت سنجی موبایل انجام دادیم چون ممکن بود برخی از داوطلبان فقط با نیت خاصی در آزمون شرکت کرده باشند.. کار پیچیده و سنگینی انجام شد. وقتی سه پاسخنامه را برای هر گروه آزمایشی اجرا کردیم فرصت استفاده از ارسال پاسخ از بیرون را از متقلبان گرفتیم و در این زمینه سیگنال یاب هم بسیار بسیار کمک کرد. جوانان نخبه این دستگاه را ساخته اند و مطمئن هستم که کشورهای دیگر هم خواهان این دستگاه خواهند بود.

برای پیشگیری از تقلب در کنکور باید به سمت آزمون های الکترونیک برویم

رئیس سازمان سنجش گفت: ما هم می دانیم که طرف مقابل هم بیکار نمی شیند. ما باید برویم به سمت آزمون های الکترونیک. آزمون الکترونیک به این شکل است که هر داوطلب برای هر پاسخ یک پاسخنامه خواهد داشت و در محیط تحت کنترل به سوالات پاسخ می دهد و آزمون به صورت ترکیبی از آنلاین و آفلاین خواهد بود و امکان حمله سایبری به آن وجود ندارد. ما این آزمون را طراحی کردیم و اولین آزمون ملی به شکل الکترونیک آزمون سنجش زبان فارسی برای دانشجویان خارجی است که به زودی برگزار می شود.

وی از استاندار هرمزگان به دلیل هماهنگی برای برگزاری کنکور در شرایط زلزله استان هرمزگان تشکر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    0 0
    واقعا کشور ما در حال سقوط در دره تاریکی ها است ! همه جا و در هر لباسی دزد و متقلب و فاسد پیدا میشه ! واقعا اینها نشاندهنده چیه ؟ کمی فکر کنیم
  • نام آشنا IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    0 0
    به جای این کنکور که اینقدر هزینه دارد و اینهمه حاشیه برای کشور تولید میکند بهتر است امتحان سال اخر متوسطه را بسیار دقیق و سخت برگزار کنید در نتیجه نمرات دروس اصلی ریاضی و فیزیک و شیمی و علوم تجربی را ملاک ورود به دانشگاه قرار دهید. این کلاسهای کنکور شیاد را هم جمع کنید. در ضمن به دیپلمه های سال قبل هم فقط یکبار اجازه دهید در این ازمون نهائی شرکت کنند و دیپلم جدید بگیرند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس