کد خبر 1394061
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
مسکن روستایی

بر اساس گفته مقامات بنیاد مسکن، ساخت مسکن روستایی در سال جاری متوقف شده و همین مسئله می‌تواند به چالشی در مقابل بلایای طبیعی از جمله زلزله بدل شود.

به گزارش مشرق، خبرهای زلزله‌های پرشمار هرمزگان که در نهایت نیز شب گذشته به حادثه‌ای دلخراش و فوت تعدادی از هموطنان جنوب کشور منتهی شد، همواره زمینه ناراحتی هر انسانی را فراهم می‌کند.

بر این مبنا توجه به توسعه زیرساخت‌های زندگی و حرکت به سوی کمترین آسیب در هنگام رخ دادن این پدیده طبیعی غیر قابل پیش‌بینی امری اجتناب ناپذیر است. در همین راستا نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی یکی از مسائلی است که به وضوح می‌تواند خسارات جانی و مالی ناشی از زلزله آن هم در ایران به عنوان یک کشور زلزله‌خیز را به حداقل برساند.

در همین راستا، قانون گذار با توجه به اهمیت این مسئله، موضوع نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن‌های روستایی را در اولویت قرار داده و در برنامه ششم توسعه به وضوح این مسئله را به عنوان تکلیف حاکمیت مشخص کرده است.

جدای از آن دولت سیزدهم که ساخت مسکن را به عنوان یکی از اهداف خود معین کرد، توجه ویژه‌ به روستاییان را مسئله‌ای راهبردی به حساب آورده اما با وجود این شرایط با وجود گذشت 10 ماه از شروع دولت شاهد یک عملکرد نامطلوب در این حوزه هستیم.

*توقف پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در دولت سیزدهم

 با وجود اهمیت نوسازی و بهسازی تسهیلات مسکن روستایی، همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم پرداخت وام ساخت روستایی متوقف شده‌است و همین مسئله سبب شده تا روستاییان به عنوان حامیان اصلی رئیس جمهور، بهره‌ای از تسهیلات بانکی نداشته باشند.

براساس آمار بنیاد مسکن از ۱۵۸ هزار واحد در حال ساخت روستایی در ابتدای دولت، ۴۰ هزار واحد تمام شده‌است و هیچ قرارداد جدیدی منعقد نشده‌است.

بر این اساس واکاوی خبرگزاری فارس از علت پرداخت نشدن تسهیلات مسکن روستایی، مقاومت سازمان برنامه برای صدور ضمانت‌نامه ما به‌التفاوت وام روستایی به بانک‌هاست. این مقاومت در شرایطی رخ می‌دهد که براساس ماده ۵۹ برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده‌است، سالانه برای حداقل ۲۰۰ هزار مسکن روستایی تسهیلات ارزان قیمت با نرخ ۵ درصد تامین کند.

*آیا سرعت پرداخت تسهیلات در دولت کاهش پیدا کرد

در چرایی علت این اتفاق رئیس سازمان برنامه و بودجه افزایش تسهیلات مسکن روستایی و پرداخت یارانه به آن را عامل تورم معرفی کرده و پرداخت آن را به آینده و در صورتی که منابع تامین شود حواله داده‌است.

این در حالی است که تسهیلات‌دهی بانک‌ها در دولت سیزدهم با قدرت ادامه داشته‌است و تسهیلات پرداختی در سال ۱۴۰۰ با رشد ۵۶ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹، به ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده‌است.

در همین رابطه، محمد حمیدزاده کارشناس حوزه مسکن ضمن انتقاد از عملکرد سازمان برنامه و بودجه گفت:« براساس آمار بانک مرکزی، تسهیلات پرداختی در فروردین سال ۱۴۰۱ نسبت به فروردین ۱۴۰۰، بیش از ۳۲ درصد افزایش یافته و از ۱۰۷ هزار میلیارد تومان به ۱۴۳ هزار میلیارد تومان رسیده‌است.»

این کارشناس حوزه مسکن، پرداخت تسیهلات ساخت مسکن را زمینه رونق اقتصاد کشور تلقی کرد و تاکید کرد:« احتمالا به رئیس سازمان برنامه و بودجه اطلاعات غلط دادند، زیرا مسئله پرداخت تسهیلات مسکن روستایی ارتباطی به پایه پولی ندارد و در حساب فی مابین لحاظ شده و از محل تسعیر نرخ ارز تسویه می‌شود.»

حمیدزاده یا اشاره به اینکه مسکن‌های روستایی غیر مقاوم یک خطر راهبردی در کشور زلزله‌خیز ایران است، گفت:«بر اساس محاسبات هزینه نوسازی یک واحد مسکن روستایی که در اثر زلزله تخریب شود، سه برابر بیشتر از تسهیلات نوسازی مسکن روستایی است.»

*آدرس انحرافی تورم و پرداخت تسهیلات مسکن روستایی

همان‌طور که مشخص است، بانک مرکزی و سازمان برنامه در کنترل خلق پول بانک‌ها و پرداخت تسهیلات به اشخاص ذی‌نفوذ ناموفق بوده‌اند و انداختن علت تورم بر گردن تسهیلات ساخت مسکن روستایی، آدرس انحرافی است.

 در شرایطی زمینه پرداخت نشدن تسهیلات به بخش مولد اقتصاد کشور گرفته شده است که پرداخت تسهیلات در قالب سرمایه در گردش به بخش غیر مولد با سرعت زیادی پرداخت شده و همین مسئله می‌تواند در دراز مدت علاوه بر تورم کشور را با بحران واحدهای مسکونی غیر مقاوم مواجه کند.

در این شرایطی به نظر می‌رسد با ورود رئیس جمهور به این مسئله باید زمینه ناهماهنگی ایجاد شده در تیم اقتصادی دولت منتفی شده و نوسازی تسهیلات مسکن روستایی از سر گرفته شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    11 0
    خدا لعنت کند به کسانی که بخواهند به روستائیان مظلوم ظلم کنند
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    6 0
    خواهشاً دیگه این وام و پرداخت کنید
  • TR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    9 1
    بنیاد مسکن عامل فساد نوکیسه ها در روستاها هستند هرشهر نشینی یک ویلا در روستا با تبانی با دهیار و شورا سرهم می کنند و به اندازه ظرفیت مصرف انرژی شهرها دارند بار انرژی کشوررا زیاد کرده اند خوب قطعی گاز و برق و اب شهرها و روستاهای با ظرفیت تعریف شده باید ملاک سکونت در روستاباشد - جمعیت روستا 150 نفر و سکونتگاه 1200 پلاک در هر روستا خوب برای روستاها ظرفیت سکونت تعریف شود.و طرحهای هادی افراطی و مخرب را لغو کنند و روستاهارا منحصر به همان قلمرو مطابق گذشته اش تعریف و تبیین کنند.
  • ناشناس IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    6 0
    تو روخدا این وام روپرداخت کنید کلی چک دادیم دست مردم به امید این وام دویست میلیونی😔😔😔😔
  • حسین IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 0
    واقعا ازیک رییس برنامه وبودجه یک کشور بسیار بعید هست که نسبت به پرداخت وام برای نوسازی نظر تورم زا بودن داشته باشد جناب میرکاظمی حداقل اگرسوادنداری واطلاعاتت دراین زمینه کم هست ازدونفربپرس بعدبیا جلوپرداخت وام روستایی بی پناه را بگیر بخدا توروستاها مردم باتوجه به وعده ووعید دادن مسولین به پرداخت وام اکثریاشروع به تخریب منازل قدیمی کردن یا یه زمین فراهم کردن وباقرض واعتبار کاررا شروع کردن والان هم دارن بازیشوو میدن ترا به دادملت مظلوم برسید
  • ساکن روستا IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 0
    اخه مگه دولت ساخته؟؟ مردم بیچاره روستاییان خودشون دارن باتلاش خودشون میسازنداینکه 12میلیون وام میدادن بعدکلی سودمیگرفتن بانکهای نزول خوارشد کمک وساخت مسکن توسط دولت؟ الان مدتیه وام افزایش پیداکرده ک متاسفانه خانه سازی هم رهاشده چون اصلاتوان ده درصدساختشم ندارن بجای اینکه وام بدیدراست میگیدیه کمک بلاعوض بکنیدیامصالح رابرای روستاییان یارانه بزارید براش وام ک نشدکمک. مثلا100میلیون نهایتش 200میلیون وام چطورمیشه خونه ساخت؟؟ خونه توروستاچون مسافت تامین مصالح دورتره گرانترازشهردر میادفقط زمین ارزانتره وگرنه ساخت خانه گرانه پایینتراز500میلیون نداریم دیگه
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    0 0
    بلکه متوقف میشود چون اولا با ۱۰۰ میلیون هیچ جایی برای پیشرفت کار نیست . تازه ۲۰۰ میلیون هم قسمتی رو پوشش میده این یک مسأله . مسأله بعد اینک یک حرفی که زده میشه باید با جدیت پیگیری بشه وقتی حرف ریس جمهور خریدار ندارع و سازمان برنامه و بودجه سد راه میشود خب کار ب بن بست کشیده می‌شود .پس از مسولین و خبرگذاری خواهشمندیم این مسأله وام ۲۰۰ میلیونی رو پیگیری کنن شاید با رسانه ای شدن این خبر بصورت جدی کار راه بیفته. این خبر باید دنبال بشع چون روستاییان دچار سرگردونی شدن با خبر آقای میرکاظمی . اینک آیا صبرکنن وام ۲۰۰ میشه یا ن فقط در حد حرف بوده چون نزدیک چن ماهه از تصویب این وام میگذره . یا صبر کنن یا همین وام رو بگیرن . این باید مشخص بشه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس