اسارت دیپلمات ایرانی در بلژیک، یکی از میراث های «دولت ِ اصلاح طلبان»

نکته تأسف برانگیز اینجاست که برگزاری و محاکمه یک دیپلمات ایرانی در زمان‌ مأموریت در خارج از کشور در تاریخ وزارت خارجه و حتی در دنیا بی‌سابقه بوده و هست.

سرویس سیاست مشرق- ۱۱ تیرماه ۱۳۹۷، پلیس آلمان در اقدامی مغایر با قوانین دیپلماتیک، «اسدالله اسدی» دبیر سوم سفارت ایران در اتریش را به دلایل واهی بازداشت کرد.  در ادامه و در پی واکنش منفعلانه و ضعیف وزارت خارجه دولت روحانی، در تاریخ ۵ مهر ۹۷، این دیپلمات ایرانی به بلژیک مسترد شد.

این اقدام غیرقانونی آلمان و بلژیک در حالی به وقوع پیوست که آقای اسدی دارای گذرنامه دیپلماتیک بوده است. براساس کنوانسیون حقوق دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین،   هرگاه یک کشور، نماینده کشور دیگری را - که دارای گذرنامه دیپلماتیک است - در خاک خود به دلایل واقعی یا واهی، عنصر نامطلوب بنامد، می‌بایست او را تحت عنوان «عنصر نامطلوب» اخراج کند. در حقیقت اخراج، بالاترین سطح برخورد دیپلماتیک نسبت به حضور، رفتار و عملکرد یک دارنده گذرنامه دیپلماتیک است.

چهارسال از «دیپلمات دزدی» اروپایی‌ها گذشت/اسارت دیپلمات ایرانی در بلژیک، یکی از میراث‌های «دولت اصلاح‌طلبان»

در ماده ۲۹ کنوانسیون وین آمده است: «شخص مأمور سیاسی مصونیت دیپلماتیک دارد و نمی‌توان او را به هیچ عنوان مورد توقیف یا بازداشت قرارداد. کشور پذیرنده با وی رفتار محترمانه‌ای که در شأن او است خواهد داشت و اقدام‌های لازم را برای ممانعت از وارد آمدن لطمه به شخص و آزادی و حیثیت او اتخاذ خواهد کرد.»

کنوانسیون حقوق دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین برای تمامی کشورهای جهان لازم الاجرا و اجباری است. برای نمونه در ماههای گذشته و پس از آغاز جنگ اوکراین در کشمکش دیپلماتیک میان کشورهای غربی و روسیه، برخی دولت های اروپایی، دیپلمات های روسی را به جاسوسی و اقدامات امنیتی متهم کردند. با اینحال در نهایت دیپلمات های روسی از این کشورها اخراج شدند و هیچ خبری مبنی بر بازداشت این دیپلمات ها منتشر نشد.

اما متاسفانه در دولت قبل که مدعی تسلط بر زبان دیپلماسی و مذاکره بود، یک دیپلمات ایرانی بازداشت شده و در روز روشن کنوانسیون حقوق دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین زیرپا گذاشته شد.

رویکرد منفعلانه و ضعیف دولت قبل و دستگاه دیپلماسی به ریاست آقای ظریف، طرف اروپایی را در قانون شکنی و هتک حرمت دیپلمات ایرانی، تشویق و ترغیب کرد.

دولت روحانی می بایست در اولین گام، بنابر قوانین دیپلماتیک در صورت امتناع طرف آلمانی و بلژیکی از استرداد دیپلمات ایرانی به کشورمان، به اقدام متقابل دست می زد. طبق قوانین دیپلماتیک، همه کشورها می‌توانند در مقابل اقدام دیپلماتیک کشور دیگر، اقدامات متقابلی را اجرا کنند.

اما رویکرد تحقیرآمیز و دیپلماسی منفعلانه دولت روحانی به همین جا ختم نشد. وزارت امور خارجه دولت قبل با پذیرش بازداشت دیپلمات ایرانی و تعیین وکیل مدافع برای وی، بر عدم مصونیت دیپلماتیک وی مهر تایید زد و با این اقدام، اجازه ورود جریان معاند و محاکم داخلی اروپا در نقض حاکمیت ایران و نادیده گرفتن وضعیت دیپلماتیک و عملیاتی شدن شکایت علیه یک دیپلمات ایرانی باب شد و بدعت جدید و البته خطرناکی علیه ایران ایجاد شد.

این در حالی است که این دیپلمات ایرانی اساساً دارای مصونیت قضایی است و به هیچ عنوان نباید چنین پروسه‌ای توسط دولت و وزارت خارجه ایران مورد قبول قرار می‌گرفت. این اقدام تأمل برانگیز، طرف اروپایی را در گستاخی علیه کشورمان، تشویق کرد.

نکته تأسف برانگیز اینجاست که برگزاری و محاکمه یک دیپلمات ایرانی در زمان‌ مأموریت در خارج از کشور در تاریخ وزارت خارجه و حتی در دنیا بی‌سابقه بوده و هست.

در تیرماه ۹۹ این دیپلمات ایرانی به همراه سه به‌اصطلاح متهم دیگر پرونده که هر سه‌ اشخاص عادی مقیم اروپا بوده و هیچ شباهت حقوقی با وی نداشتند در برابر دادگاه حاضر و به‌اصطلاح تفهیم اتهام شد. در ادامه، در بهمن‌ماه ۹۹ دادگاهی در بلژیک، این دیپلمات کشورمان را به اتهام واهی به تحمل بیست سال حبس محکوم کرد. در واهی بودن اتهامات علیه آقای اسدی همین بس که در بهمن ۹۹ شبکه یک آلمان به نقل از اداره جنایی فدرال این کشور (BKA) از کشف ۲ دفترچه مهم در خودرویی که اسدی در آن دستگیر شده بود، خبر داد. طرف اروپایی هیچ پاسخی برای این سؤال نداشت که چگونه ۳۰ ماه پس از دستگیری این دیپلمات ایرانی و توقیف خودروی وی، یکدفعه ۲ دفترچه از داخل خودرو کشف می‌شود؟ !

یکی از موارد قابل تأمل در پرونده این دیپلمات ایرانی، تصویری است که طرف اروپایی از وی در فضای مجازی منتشر کرد. این تصویر سیاه و مغرضانه، این پیام را به مخاطب منتقل کرد که این فرد، شخصی خطرناک است.

چهارسال از «دیپلمات دزدی» اروپایی‌ها گذشت/اسارت دیپلمات ایرانی در بلژیک، یکی از میراث‌های «دولت اصلاح‌طلبان»

و اما نکته تأمل برانگیز اینجاست که وزارت خارجه در دولت قبل، هیچ تصویر مناسبی از این دیپلمات ایرانی منتشر نکرده و این تعلل و قصور و تقصیر، پازل اقدامات ضدایرانی طرف اروپایی را تکمیل کرد.

وزارت امور خارجه دولت قبل می‌توانست در راستای دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای و به جهت تأثیرگذاری بر افکارعمومی در تقبیح اقدام غیرقانونی و غیردیپلماتیک طرف اروپایی، تصاویر پرسنلی و تصاویر این دیپلمات ایرانی کنار فرزندانش را منتشر کرده و طرف غربی را تحت فشار قرار دهد.

چندی پیش همسر این دیپلمات کشورمان در توییتر دست‌نوشته‌ای از او درباره شرایط بی‌رحمانه نگهداری در زندان- که مصداق شکنجه است- را منتشرکرد که در آن نوشته بود: «هیچ زندانی باور نمی‌کرد که من ۲۰ روز در بونکر(مخزن فولادی ثابت یا متحرک ذخیره و جابه‌جایی مواد فله‌ای مانند سیمان و گندم)! نگهداری شده‌ام. بدترین افراد، چند شب در بونکر نگهداری می‌شدند و مجدداًً به سلول خود بازمی‌گشتند. در تمام ۲۰ روز اجازه هواخوری جمعی به من داده نشد.»

نکته ای که نباید فراموش شود این است که پرونده آقای اسدی یکی دیگر از میراث‌های «دولتِ اصلاح طلبان» است. قطعا واکنش سریع در دیپلماسی حرف اول را می‌زند و هرچقدر یک پرونده قدیمی ‌شده و مشمول مرور زمان شود، احقاق حق دشوارتر خواهد شد.

بر همین اساس کار دولت سیزدهم در این پرونده به مراتب سخت تر از دولت قبل است. با اینحال انتظار آن است که اقدامات دولت سیزدهم برای رهایی این دیپلمات کشورمان به درازا نکشد و کشورهای اروپایی بدانند که در مقابل این اقدام غیرقانونی و غیردیپلماتیک باید هزینه سنگینی بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    8 3
    العجل یا مهدی
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      14 1
      خوب يك سال است كه وزارت خارجه دولت هم هيچ! کاری نكرده
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      4 5
      شکست مذاکرات دوحه نشان از عزم جدی دولت انقلابی در دیپلماسی و موفقیت در عرصه های اقتدار ایران بود که مردم با تحمل سختی ها دشمنان را با خاک یکسان میکنند.
    • حقایق پنهان! IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      11 1
      به درستی در این گزارش به خطای فاحش و خطرناک دولت قبل در پذیرش صلاحیت قضایی دادگاه بلژیکی علیه دیپلمات کشورمان و استخدام وکیل و ورود در دفاع اشاره شده است، اما پس چرا الان و دقیقا همین الان ؟؟؟؟!!!!که دیگه رسوایی و خطای فاحش و خیانت آمیز این تصمیم غیرحقوقی و غیر عقلایی اینقدر واضح و روشن به اثبات رسیده و در این گزارش هم آمده پس چرااااااااا دقیقااااااااا همه همون افرادی که دخیل و موثر در این تصمیم گیری کاملا غلط و بدور از مبانی حقوقی و صددرصد غیرکارشناسی بودند همچنان همونهاااااااا همین الان الان الان بازهم دقیقاااااا در همون پست ها و مناصب در وزارت خارجه و یا سفارت در بروکسل باقی موندن؟؟؟؟؟!!!!!
  • DE ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    11 1
    وقتی تمام زن و بچه و دوست و آشنای اصلاحطمعکاران یا دوتابعیتی هستند یا در انتظار تابعیت مطمئن باشید هیچ جرات موضعگیری علیه حتی یک کارتنخواب خارجی را ندارند مبادا که در پرونده شان چیزی نوشته شود و مزاحم و سد گرفتن تابعیت دوم شود. این نه حدث و گمان و نه تهمت است در زمان شاه هم همبنطور بود با این تفاوت که اونها میدونستند در وزارت امورخارجه ایران غیر از نوکری و کفش لیسی خارجی ها ‌کار دیگری نباید بکنند . و غربگداها و اصلاحطمعکاران از خودشان چیز تازه ای اختراع نکرده اند اینها دنباله روهای همان رژیم طاغوت و خود طاغوتی شده اند‌لیکن با یقه بسته و انگشتر عقیق و ریش و تسببح . وزارت اطلاعات بایستی افراد مطمئنی را مامور کند تا در مورد نیروهای وزارت امورخارجه ایران که چتد هزار در این ۴۳ ساله شده اند تحقیق کند که کلا چند نفرشون برگشتند. . این آسه برو آسه بیا‌که گربه شاخت نزنه پایه و اساس سیاست اصلاحات در مقابل دشمن و خارجی ها و زبان دراز و اغتشاششان برای داخل ایران‌ است. مغول ضربه فرهنگی به مانزند حتی منافقین استحاله فرهنگی فقط خودشان شدند لیکن اشرافیون و اصلاحطمعکاران مردم را استحاله فرهنگی میکنند کاری که چنگیز مغول هم نکرد.
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      5 0
      با این اتفاق بسیار شاذ و نادر قضایی که در دوره برجامیون غربگدا راجع به یک دیپلمات کشورمان در اروپا اتفاق افتاده و هزار مع الاسف همینک نیز !!! در این وزارت خارجه دولت سیزدهم نیززززززز هیچ تدبیر و چاره اندیشی اصولی، عالمانه، دوراندیشانه و موثری برای تبرئه !!! و آزادی «««دیپلمات دارای مصونیت»»» کشورمان انجام نمی گردد، آیا واقعا نباید نگران شکل گیری و تثبیت و نهادینه شدن چنین «««بدعت های خطرناک»»» بر علیه دیپلماتهای کشورمان و احتمالا در آینده بر مبنای همین رویه قضایی شکل گرفته حتی برای سایر مقامات رسمی حتی عالیرتبه نیز در آینده بود؟؟؟!!! و یک سوال مهم که درواقع خود همین سوال پاسخ بسیاری از ابهامات و تردیدها و ظن و گمانهای بسیاریست اینکه : آیا مسئولین و متولیان پیگیری حقوقی - قضایی این پرونده در وزارت خارجه (و همچنین سایر پرونده های مشابه اینچنینی که شوربختانه افراد دیگری نیز گرفتار پرونده های مشابهی شده اند!!!) آیا واقعا تخصص و تعهد!!!! کافی برای پیگیری اینگونه پرونده ها را دارند؟؟؟!!! یا همان باند حواریون برجامی ظریف هستند که همچنااااااان در اغلب مدیریت ها و سفارتخانه ها به طرز مشکوکی حفظ و ابقا شده اند؟؟؟؟؟!!!!!!!
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      1 0
      با این اتفاق بسیار شاذ و نادر قضایی که در دوره برجامیون غربگدا راجع به یک دیپلمات کشورمان در اروپا اتفاق افتاده و هزار مع الاسف همینک نیز !!! در این وزارت خارجه دولت سیزدهم نیززززززز هیچ تدبیر و چاره اندیشی اصولی، عالمانه، دوراندیشانه و موثری برای تبرئه !!! و آزادی «««دیپلمات دارای مصونیت»»» کشورمان انجام نمی گردد، آیا واقعا نباید نگران شکل گیری و تثبیت و نهادینه شدن چنین «««بدعت های خطرناک»»» بر علیه دیپلماتهای کشورمان و احتمالا در آینده بر مبنای همین رویه قضایی شکل گرفته حتی برای سایر مقامات رسمی حتی عالیرتبه نیز در آینده بود؟؟؟!!!
    • زارع زاده GB ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      6 0
      واقعا آدم دلش میسوزه خیلی…. شاید مهمترین دلیل برا اینکه آقایان از همون اول تا همین حالا با بی سوادی و ناشی گری با یک دیپلمات همکار خودشون برخورد کردن و نخواستن یا نتونستن حتی با استناد به مصونیت دیپلماتیک کنوانسیون ۱۹۶۱ وین، ایشونو آزاد کنن، اینه که مهمترین دغدغه و فعالیتشان در سفارتخانه ها منافع خودشون و عروس و دامادشون هست و معمولا چون از کشور دورن کسی هم نیست به سواستفاده های خود و خانواده هاشون از اموال منقول و غیر منقول بیت المال رسیدگی کنه …. واقعا کسی نیس به اینهمه بیعرضگی و کارنابلدی و سواستفاده دامادها در سفارتخانه ها رسیدگی کنه؟ سوت زن ها کجان پس؟
  • IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    14 5
    بله آقایان گروگانگیری بد است!
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      7 1
      فقط برای گاوچرونهای تروریست حرومزاده و نوکراشون خوب است نه برای بقیه!!!
  • SE ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 6
    طرف رو در قلب اروپا دستگیر کردند بعدش میگن مصونیت داره!!
    • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      4 0
      دیپلمات های کشورها طبق پیمان وین مصونیت دارن
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      1 0
      04:09-- طرفو تو قلب اروپا دستگیر کردن؟ نه بابا؟ فکر کردیم میدون آزادی دستگیر شده! واقعأ همین اندازه بیشعورین!
  • CA ۰۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    6 1
    همه این کارهایی که گفتی دولت قبل باید انجام میداد را دولت فعلی هم میتواند انجام دهد که! از جمله انتشار عکس مناسب!
  • ایرانی IR ۰۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    4 3
    دولت روحانی کاری کرد که حتی اسمش هم فراموش بشه
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      1 2
      دولت انقلابی صادق الوعد است و همه مشکلات را با دستور های انقلابی حل خواهد کرد. مانند معیشت مردم.
  • IR ۰۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 1
    فقط مقابل برخی مثل میتواند جوابگو زورگو یا آلمانی باشد
  • فرزاد IR ۰۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    2 3
    این هم یکی از حقارتهای کسانی است که با ذره بین جستجو میکنند که ببینند ایا رئیس جمهور فلان کشور چند سانت پایش از رئیس جمهور فعلی ما جلوتر است که از ان به عنوان یک چماق برای کوبیدن دولت فعلی استفاده کنند.
  • IR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    4 2
    تنها تفاوت وزارت خارجه و دیلماسی رییسی و روحانی در وجود شخصی به نام علی باقری است. بقیه دیپلماتها و حضرات موجود همان قبلی ها و از جنس آنها هستند.
  • US ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    4 2
    رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: اقتصاد قوی داشتیم چه بسا مذاکره نمی‌کردیم
  • IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    4 1
    - بنابر قوانین دیپلماتیک در صورت امتناع طرف آلمانی و بلژیکی از استرداد دیپلمات ایرانی به کشورمان، به اقدام متقابل دست می زد درسته کمی دیر شده و این فرد دوسال بطور غیر قانونی زندانی و شکنجه شده ولی ماهی رو هر وقت از آب بگیری باز تازه هستش هم از طرف بلژیک و هم آلمان دو نفر دیپلمات رو به مدت دوسال بفرستین حلوف دونی تا حساب کار بیاد دستشون از قدیم گفتن چشم در برابر چشم. /تمام
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      4 0
      احسنت ، تنها راهش همینه!!
  • IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    4 1
    این افتضاح چقدر دیگه قراره ادامه داشته باشه ؟؟؟؟؟؟
  • امیر IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 3
    بله شوربختانه یکی از بچه‌های عزیز این سرزمین هنوز در بند یک مشت حرامیان است . بایسته است تا همه عوامل و کارکنان نمایندگی یا همان سفارتخانه بازداشت شده تا حساب کار دستشون بیاد . دولت آقای رییسی چرا تا امروز کاری انجام نداده ، تعجب میکنم . هر چند یک بخشی از ویرانی های بجای مانده از دار و دسته شیاطین نیویورکی هاست .
  • IR ۰۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    4 4
    لطفا نجات شون بدهید چند تا دیپلمات بلژیک سوئد بگيريد عین خودشون رفتار کنید مثل کشتی دزدی غربی ها
  • عبدالله مومن IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    3 2
    چند حیوان اتریشی بلژیکی را دستگیر و در طویله زندانی کنید تا مشکل بلافاصله حل شود
  • IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    3 2
    یک سال از این چهار سال در زمان دولت انقلابی است و اگر اقدام آجل نشه همینطور کنتور میندازه و اروپای جنایتکار جسورتر میشه
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    3 0
    ۴ روز کارهای کنسولی سفارت آلمان رو تعطیل کن، واردات رو تعلیق کن، خدمات کنسولی رو تو آلمان انجام نده، داد خود تجار آلمانی در میاد ، این بنده خدا هم آزاد میشه، زیر پست منم کامنت نذار با زور نمیشه، همه چیز با زور حل میشه،
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    2 1
    باید در مرحله اول از روحانی و ظریف بمنظور همکاری ناجوانمردانه دولت قبل شکایت تا اینکه محکومیت وبرخورد قانونی این خیانت اشکار دولت قبل صادر گردد و همزمان ضمن این عمل وقیحانه در رسانه های داخلی و خارجی منعکس ومحکوم گرددتا چهره منفور استکبار غرب جنایتکاروضدانقلاب داخلی رسوای جهان گردند
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 1
    .... و یکسال گذشت
  • مجید IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    3 2
    اصولگرا ها اگه میتونند آزادش کنند تا بشه میراثشون
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      3 1
      همیشه باید عسلاهاطچیای دیوونه برن سنگ بندازن تو چاه اصولگراها درش بیارن؟؟!!
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    2 0
    #اسدالله_اسدی #حمید_نوری
  • FR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    3 1
    اری خواهان محاکمه و مجازات جواد ظریف و حسن روحانی نفوذی و بی تعهد هستیم !
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    2 1
    اصلاح طلبان در جمهوری اسلامی در واقع فساد طلبان هستند،
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    2 1
    میراث کار بلد ها و کاردان ها
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 1
    دیپلمات بوده؟؟؟
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    3 0
    کار بلژیک درست نیست . همه کشورهای باید رعایت کنند
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    3 0
    مردم قلبا پشت اون هستند و دعاش میکنند ول باید اقدام جدی و عاجل صورت بگیره
  • JP ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 3
    باید به بلژیک حمله کنیم و اونجا رو تصرف کنیم
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    2 2
    روحانی وظریف دیپلماسی بلد بودن اگه شماها میزاشتین که موشک روهم مذاکره میکردن و سند ۲۰۳۰و اف ای تی اف وحقوق بشر و کارجسمی وتنی زنان بعنوان شغل جدید که خانم مولاوردی داشتن سازمان دهی میکردن و تصویربرداری از طبیعت اطراف پناهگاههای یوز آسیایی که سایت هسته ای هم در قطب این پناهگاهها قرار داشت که فیلم بردارها محققان اروپایی رو خانم ابتکارکنار سایت هسته ای مستقررکرده بودن حتمن ایران به جایگاه واقعیش می رسید اگه میزاشتین
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    3 1
    از وزارت خارجه کاری بر نمی آید غیورمردان اطلاعات سپاه دو دیپلمات آلمانی و دو دیپلمات بلژیکی را بازداشت کنند موضوع حل می شود.
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    2 0
    مقابله به مثل کنید... آنها آنقدر جنایت دارند که کل دیپلمات هایش آن را بگیرد هم کم هست
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    3 2
    خوب يك سال است كه وزارت خارجه دولت مطلوبتان هم هيچ! کاری نكرده پس بهتره خاموش باشيد.
  • علی IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    3 1
    نمیدونم از اینجا صدام به گوش مسولین میرسه یا نه؟ اما پیشنهاد من اینه تنها راه آزادسازی ایشون اینه که دقیقا روشی را که برای آزادی نفتکش بکار بردید برای آزادی ایشونم استفاده کنید. اونا به یه بهانه ای نفتکش ما را میگرفتن نا هم رفتیم یه بهونه مثل آلوده کردن خلیج فارس آوردیم نفتکش اونا را گرفتیم. به همون دلایلی که اونا آقای اسدی را گرفتن شما هم دیپلمات بلژیکی را بگیرید یا حتی یه راه راحتتر از تین اینه که بدای دیپلمات بلژیکی تو کشورهای دیگه دیپلمات های بلژیکی را تعدید کنید. بنظرم در مورد آزادی آقای اسدی هم میدان باید ورود کنه، از دست دیپلماسی هیچوقت کاری برنیوده اونم تو این دنیا! که قانون جنگله!!!!
  • BE ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    2 0
    دیپلمات مصونیت داره
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    4 0
    عين کار خودشون رو بکنید جواب سلام عليک
  • IQ ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 2
    تلاش های دولت انقلابی آقای ریسی جواب خواهد داد و پارلمان بلژیک قانون مبادله زندانی با ایران را تصویب خواهد کرد و ایشون به زودی به ایران خواهند برگشت و مشت محکمی بر دهان اصلاح طلبان خواهد خورد
  • امیر IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 1
    فکر نمیکنم بی سابقه باشه
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 1
    یعنی دولت بعدنتواند اسرارابیاوردراهش مثل دولت قبلی درنگاه به کاخ سفید است این حرفها کودکانه بنظرمیاددشمن ماازازماشگاه تولیدمیکروب تاررسانه وترارریخته ضربه میزند ومیخواهد بزند که موفق نمیشودولی باید تدابیرلازم برای تکرارنشدن این فجایع مثل فرستادن پیغام تلافی به شیوه ی خودرابرایشان ارسال کنیم
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    2 0
    کاخ سفیدمیخوادبه جای چرداختن به برجام خسارت هاراازطریق حاشیه زنی برای فرارازپرداخت خسارت مثل ازادکردن این افرادانجام دهدنبایدبتن درراکتوربدون دیدن پولهایبلوکه شده مان میریختیم
  • رضا IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 0
    دیپلمات عزیز
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 0
    دیپلمات ؟!
    • IQ ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      2 0
      باید به رک واصلشون کنیم منافقان رو
  • AU ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    3 0
    واقعا دولت خبیث و کثیف روحانی و دار و دسته خبیث تر از خودش تپه ای پاک باقی نگذاشته اند!!!
  • FR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    2 0
    خاک بر سر ظریف و همه غربگراهای بی غیرت و خائن !
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 0
    اروپا نشان داده زبان خوش سرش نمی شود. باید دو نفر از دیپلمات های انها را بازداشت میکردیم
  • جلال IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 0
    وقتی قوانین را به نفع خود ترجمه کنید همیشه برنده هستید و دنبال محکوم کردن دیگران می باشد اگر نویسنده صادق بود علت بازداشت را بیان میکرد نه بعنوان ادعا واهی نام می برد
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    2 0
    سلام جمهوری اسلامی ایران باید مقابل مثل کند و توست دوستان خود در جهان منافع کشور آلمان و بلژیک را مورد هدف قرار دهد و مطالبه گری کند باید با سلاح تایید شده دشمن با خودش جنگید و زیرکانه به موضوع نگریست افریقا می تواند بهترین مکان برای این زور آزمایی باشد باید با فرانسه نیز در افریقا در مقابل تروریستهای مورد حمایت فرانسه نیز در افریقا وارد میدان شد. و فرانسه را به چالش کشید. انشالله و توکل الله.
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    2 0
    سلام جمهوری اسلامی ایران باید مقابل مثل کند و توست دوستان خود در جهان منافع کشور آلمان و بلژیک را مورد هدف قرار دهد و مطالبه گری کند باید با سلاح تایید شده دشمن با خودش جنگید و زیرکانه به موضوع نگریست افریقا می تواند بهترین مکان برای این زور آزمایی باشد باید با فرانسه نیز در افریقا در مقابل تروریستهای مورد حمایت فرانسه نیز در افریقا وارد میدان شد. و فرانسه را به چالش کشید. انشالله و توکل الله.
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 1
    شما هما همین کار را بکنید
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 2
    دیپلمات شاغل در یک کشور فقط توی همون کشور مصونیت داره نه توی کل جهان
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    3 0
    کاش آقای جلیلی وزیرخارجه میشدامیر عبداللهیان آدم خوبی است ولی قاطع وباجرات نیست بی بخاروترسو میباشد وعیب دیگرش ایناست که همه نفوذی های دولت بنفش کماکان درپستهای مدیریتی مشغول خیانت هستند بایدباقاطعیت همه سفراوبازماندگان دولت قبلی راتعویض میکردکه نکرد
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    1 0
    جواب اخراج اخراج است و جواب بازداشت بازداشت. 2 تا دیپلمات اینجا نداشتن بندازیم تو زندان؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس