سینمای شانه تخم مرغی

شاید یک دهه قبل حضور چهره‌ای نظیر «رضا عطاران» برای فروش یک «شبه‌کمدی» به تنهایی کافی بود، اما این بازیگر دیگر به تنهایی تضمین کننده فروش نیست.

 سرویس فرهنگ و هنر مشرق - فیلم «انفرادی» به کارگردانی مسعود اطیابی، با فیلمنامه‌ای از حمزه صالحی و تهیه کنندگی ابراهیم عامریان با حضور چهره‌های ثابت سینمای کمدی همچون رضاعطاران، احمد مهرانفر و مهدی هاشمی از ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سینماهای سراسر کشور اکران شد.

نگاهی به فیلم «انفرادی»؛ دیگر رضا عطاران هم نمی‌تواند فروش یک فیلم را تضمین کند! +تصاویر

نمایش فیلم «انفرادی» ادامه سیطره بی‌چون و چرای کمدی‌های نازلی است که موقعیت خود را به واسطه فروش‌های میلیاردی در سینمای ایران ثبیت کرده‌اند.

 تولید «شبه کمدی» ‌ها از نیمه دوم دهه هشتاد و سال‌های ابتدایی دهه نود شمسی روند صعودی در سینمای ایران داشت و عنوان رسمی کمدی‌های شانه‌تخم‌مرغی در آن سال‌ها به  این گونه خاص سینمایی توسط جریان اصلی رسانه‌ای نسبت داده شد.

علی‌رغم انتقادات مکرر دو دهه‌ای به این ساختار، روند تولید چنین آثاری نه تنها محدودتر نشده بلکه با استناد به میزان فروش به عنوان ذائقه رسمی و مطالبه تماشاگران معرفی می‌شود، تا روند محدودی سازی چنین آثاری که لبریز از لودگی و سطحی‌نگری محض هستند در سینماهای سراسر کشور همچنان ادامه پیدا کند.

نگاهی به فیلم «انفرادی»؛ دیگر رضا عطاران هم نمی‌تواند فروش یک فیلم را تضمین کند! +تصاویر

روایت فیلم «انفرادی» درباره سه کاراکتر بهرام(احمد مهرانفر) جواد(رضا عطاران) امیر (مهدی هاشمی) است که پول‌هایشان توسط یک موسسه مالی اعتباری ظاهرا ورشکسته بلوکه شده و این موسسه در بازگرداندن سپرده‌ها به دلیل ورشکستگی ناتوان است.

کرامت (برزو ارجمند) مدیر این موسسه در تجمعات اعتراضی مال‌باختگان وعده می دهد که پول سپرده‌گذاران را پس از ۶ ماه بازگرداند. سه کاراکتر اصلی فیلم چون سرپناه و پولی ندارند، تلاش می‌کنند تا بابت انجام کار خلافی به زندان بروند و از مزیت ویژه غذا و سرپناه زندان بهره‌مند شوند.

شبه‌کمدی‌هایی همچون «انفرادی» فاقد روایت و ویژگی‌های کمدی، تحت قواعد ژانر هستند، لذا در ساختن چنین آثاری بازیگران بداهه محور از عناصر اصلی ساخت محسوب می‌شوند.

به صورت معمول شبه‌کمدی‌های نظیر «انفرادی»، «گشت ارشاد»، «دینامیت» آثاری هستند که بازیگر محورند و بر اساس ویژگی و موقعیت‌های فردی بازیگران لحظات شبه کمدی را خلق می‌کنند و اتکایی به یک خط داستانی مدون ندارند.

نگاهی به فیلم «انفرادی»؛ دیگر رضا عطاران هم نمی‌تواند فروش یک فیلم را تضمین کند! +تصاویر

شاید یک دهه قبل حضور چهره‌ای نظیر «رضا عطاران» برای فروش یک «شبه‌کمدی» به تنهایی کافی بود، اما این بازیگر دیگر به تنهایی تضمین کننده فروش نیست و با افزایش تعداد بازیگرانی که بازی‌های او را تقلید می‌کنند، موقعیت عطاران دیگر خاص و ویژه نیست. تقسیم بندی موقعیت عطارانیسم و کپی کردن حرکات بداهه این بازیگر توسط چهره‌هایی نظیر همچون مهدی هاشمی و احمد مهرانفر  در این فیلم تکرار می‌شود تا تعداد عطاران‌های فیلم  انفرادی افزایش پیدا کند.

مهدی هاشمی در سری‌دوزی‌هایی از این دست مثل تگزاس و انفرادی همواره یک نقش ثابت را ارائه می‌دهد و احمد مهرانفر برای تیپ‌سازی دست به دامان کلیشه جواد رضویان در شبه‌ کمدی‌هایی می‌شود که این بازیگر در آن ایفای نقش کرده  یا به تبع شیوه بازی‌اش در پایتخت همچنان متکی به داشتن یه لهجه است. در این فیلم مهرانفر عملا هیچ نقش مهمی در فیلم ندارد به غیر از اینکه خلاء گفت‌وگوی بی‌هدف را با ادای لهجه پرکند.

ادا و اطوار ثابت بازیگران از جمله احمد مهران‌فر در همکاری با سازنده در دینامیت، مهدی هاشمی در فیلم تگزاس عموما شکل ثابتی دارد و کمدی‌نگاری «انفرادی» را شبه تلویزیونی جلوه می‌دهد. این کمدی نگاری بیشتر یادآور آیتم‌های بی‌مزه خنده‌بازار است.  

نگاهی به فیلم «انفرادی»؛ دیگر رضا عطاران هم نمی‌تواند فروش یک فیلم را تضمین کند! +تصاویر

عطاران در مسیر حامد آهنگی شدن

کاراکتر جواد(رضا عطاران) فروشنده مکمل‌های بدنسازی، بشدت تقلیدی از تیپ‌های اخیر «حامد آهنگی» است. مکمل‌های بدنسازی فروخته شده توسط کاراکتر جواد، تاثیرات منفی هورمونی روی خریداران داشته است و برچسب‌های تفکیک جنسیتی روی اجناس اشتباه درج شده است و مشتریان عضلانی مرد، صدایی زنانه و بدنسازان زن صاحب صدایی مردانه شده‌اند و همگی آنان جواد را مقصر این ماجرا می‌دانند. پس از مدتی خریداران به شکل مضحکی اعتراض خود را با جواد در میان می‌گذارند و صحبت کردن عطاران با چانگ پخش کننده چینی تقلید دست چندم ادا و رفتارهای حامد آهنگی است.  

با این ترفندها و بهره‌برداری از کلیشه سایر بازیگران کمدی، تعداد موقعیت‌های شبه طنز فیلم  افزایش پیدا می‌کند و گرنه هویت انفرادی این بازیگران شبیه آیتم‌های طنز تولید شده در پلت‌فرم اینستاگرام است. شوخی‌های اینستاگرامی با روحانی صاحب خودرو در صحنه سرقت، رد و بدل شدن شوخی‌هایی با فضای جوانانه آب‌بازی و تلاش برای دستگیر شدن و به زندان رفتن بسیار سطحی و زرد و اجراها فاقد تشخص سینمایی است. لودگی جمعی این سه کاراکتر در موقعیت های هدر رفته کارکردی ندارد و وجوه شبه انتقادی فیلم به موسسات مالی اعتباری با میزانسن و موسیقی خالتور میزانسن‌ها به هویت شبه‌طنز فیلم دامن می‌زند.

نگاهی به فیلم «انفرادی»؛ دیگر رضا عطاران هم نمی‌تواند فروش یک فیلم را تضمین کند! +تصاویر

لوده بازی سیاسی، ادابازی مکس دیوانه

حضور سه کله‌پوک در میان  گروه‌های منتقدی که قصد اشغال آتش زدن سفارت «لیبوتی» (یک کشور فرضی) را دارند هیچ ارتباطی با متن قصه اصلی ندارد. این بخش از فیلم  نه تنها فاقد جنبه انتقادی است بلکه در مسیر اصلی داستان تعریف نشده است. شخصیت‌ها میل به دستگیر شدن دارند و شعار دادن در مقابل سفارت لیبوتی اهرمی برای دستگیر شدن نمی‌تواند باشد.

 فیلم چون فاقد ایده مرکزی برای گسترش داستان است، به جای پیش گرفتن یک خط مدون اقدام به جمع آوری شوخی از فضای مجازی می‌کند و هر زمانی فیلم از شوخی تهی می‌شود، یک شوخی دوپهلوی اروتیک در فیلم بارگذاری می‌شود.

حتی در پایان‌بندی صحنه‌های تعقیب و گریز و خودرویی که روی آن یک مسلسل بزرگ نصب شده بیشتر یادآور صحنه‌های فیلم مکس دیوانه است که با آماتوری‌ترین شیوه اجرا می‌شود.  

«انفرادی» برآمده از جریان سطحی پسند روز است و به فروش‌های میلیاردی دست پیدا می‌کنداما  این سیکل کمدی ‌های لوده و بداهه محور موریانه‌های مهم سینمای ایران هستند که اجازه نمی‌دهند سلیقه دیگری بر سینما حاکم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    21 10
    عالی بود از اول تا آخر فیلم فقط کرکره خنده بود دمشون گرم
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
      10 5
      من چندین ساله دیگه فیلم کمدی داخل سینما نمیبینم چون عوض این که حال آدم رو خوب کنه ، با مضمون سخیف و سطح پایین و الکی حال آدم رو بیشتر خراب میکنه. تو دنیای امروز اگر کسی بتونه بدون مضمون اروتیک مخاطب رو بخندونه هنر کرده وگرنه همه جای دنیا از این مزخرفات پره.
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    5 7
    سه کله پوک بی نمک
  • IR ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    11 2
    حضور در تلویزیون در واقع تبلیغات و شهرت مفت و مجانی بعضی سلبریتی ها بود که با ناز کردن آن را از دست دادند و از ذهن مردم هم خواهند رفت
  • IR ۰۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    6 10
    رضا عطاران اصلا بازیگر خوبی نیست فقط جیغ زدن های اعصاب خرد کنش رو مخ دوم حمزه صالحی از کی تا حالا نویسنده شده داریم میبینیم دیگه سریال ساختنش تو تلویزیون و خندوانه!!!!!! به عنوان نویسنده و کارگردان... احمد مهرانفر هم که همون ارسطو هست با نقی گفتناش همین
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    3 1
    چی شده؟
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    4 2
    فروش میلیاردی ربطی به ذائقه مردم نداره چون اول باید فیلم رو دید بعد درباره پسند اون صحبت کرد
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    1 7
    گشت ارشاد شرف داره به این فیلم ها
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    4 5
    بچه ها تو سینما می‌خندیدند ولی من هر چی صبر کردم طنزی برای خندیدن ندیدم.فیلمنامه ضعیف، داستان بی سر وته و بی مزه، اتفاقات بی ربط..اصلا اسم فیلم چه ربطی به داستان داشت
  • دانیال IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    2 2
    بسیار فیلم نازل و سخیفی بود که حتی برای سرگرمی هم مناسب نیست. ای کاش به جای آن به تماشای یک فیلم محتوایی می نشستم.
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    2 2
    رشدتوجه رسانه ای مخاطب رانشان میدهد واین که برخی سلبریتی هابدلایل مختلف نمیتوانند همگام بااین رشددرک بدلیلی مسائل تخصصی واخلاقی بیاین
  • محمد IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    4 1
    چقدر خوب نوشتید و کاش فهم جامعه ایران به سمت پسند این خزعبلات بی سر وته نمیرفت
  • عارف IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    5 1
    رضا عطاران بهترین بازیگر کل ادوار سینما می مونه چرا که طنز عطاران خاصه و شبیه به عموم طنز ها نیست و اصلا قابل مقایسه با مدیری ها و غیره نیست. تلاش برای جلوگیری از درخشش عطاران بی نتیجه ست آقا
  • ثنا IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    0 0
    عالی بود ولی اخرش مشخص نبود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس