بررسی برنامه‌ دستگاه‌های اجرایی برای تامین نیازهای ارزی

رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی مجلس از بررسی اقدامات و برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی برای تامین نیازهای ارزی کشور و بررسی موانع و چالش‌های موجود هر دستگاه در مسیر توسعه صادرات و دیپلماسی اقتصادی خبر داد.

به گزارش مشرق، نشست کمیته دیپلماسی اقتصادی مجلس ظهر امروز (چهارشنبه، ۸ تیرماه) با حضور استانداران استان های مرزی؛ حسن بهرام نیا استاندار اسلام، مهدی دوستی استاندار هرمزگان، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصای وزارت امور خارجه، نماینده های وزارتخانه های امور خارجه، جهاد کشاورزی، نیرو، راه و شهرسازی، بهداشت و درمان و نماینده بانک مرکزی، اتاق تعاون، صدا و سیما، سازمان توسعه تجارت برگزار شد.

فتح الله توسلی  در تشریح نشست کمیته دیپلماسی اقتصادی مجلس، گفت: امروز دومین جلسه این کمیته را با حضور  تعدادی از استانداران نقاط مرزی کشور، معاونان و مدیران کل استانداران و دستگاه ها و وزارتخانه هایی که به حوزه دیپلماسی اقتصادی مربوط می شوند برگزار کردیم و  مسئولان حاضر در جلسه دیدگاه‌ها و نظراتشان را در رابطه با دیپلماسی اقتصادی مطرح کردند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما معتقدیم شرایط اقتصادی و سیاسی کشور ایجاب می کند همه دستگاه ها با تلاش بیشتری در حوزه دیپلماسی اقتصادی با هدف تامین نیازهای ارزی کشور و ترمیم اقتصاد ملی ورود پیدا کنند تا بخشی از آلام مردم کاهش پیدا کرده و اقتصاد ملی تقویت شود، بی تردید این امر تحقق پذیر است چرا که در حوزه های مختلف ظرفیت بسیاری در کشور داریم.

توسلی اضافه کرد: در حوزه کشاورزی با توجه به نبود تحریم، ظرفیت های بسیار خوبی برای صادرات در اختیار داریم، همچنین در حوزه بهداشت نیز با توجه به ظرفیت های بسیاری که درحوزه تولید دارو، خدمات پزشکی و درمانی برای ارز آوری و صادرات داریم باید زمینه استفاده از آن را نیز فراهم کنیم. از طرفی ظرفیت بسیار خوبی در کشور برای صادرات خدمات فنی و مهندسی در اختیار داریم که باید به صورت کامل و صحیح فعال شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حوزه سوآپ انرژی اعم از نفت، گاز و برق و فرآورده های نفتی اقدامات بسیار خوبی شروع شده و آقای صفری معاون دیپلماسی اقتصای وزارت امور خارجه نیز نیز در این خصوص گزارش بسیار خوبی ارائه کردند اما متاسفانه ضعف هایی درحوزه زیرساخت های راه و حمل و نقل وجود دارد که باید تقویت شده و بهبود پیدا کنند.

رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی مجلس با اشاره به ناهماهنگی‌هایی که در حوزه گمرک وجود دارد، تصریح کرد: در این خصوص نماینده هایی که از شهرهای مرزی کشور در جلسه حضور داشتند گلایه هایی مطرح کردند، به عنوان مثال یکی از نمایندگان استان های مرزی از وجود دستگاه ایکس ری در پایانه مرزی و عدم نصب آن با وجود گذشت ۶ ماه اشاره کرد که دلیل اصلی آن اختلافات میان دستگاهی بوده  که باید سریعاً برطرف شود، بر همین اساس این موضوع را با نماینده های دستگاه های وزارت امور خارجه و گمرک در میان گذاشته و از آن ها خواستیم مشکلات موجود را سریعاً برطرف کنند.

وی عنوان کرد: از طرفی ممکن است برخی از موانع و مشکلات در مسیر توسعه دیپلماسی اقتصادی و صادرات در حوزه قوانین باشد چرا که مدعی نیستیم قوانین صددرصد کامل هستند و امکان دارد هنگام اجرا موانع و مشکلاتی ایجاد شود. بنابر این با احصا مشکلات در جهت اصلاح قوانین گام بر می‌داریم. اگر در مواردی لازم باشد دولت به مجلس لایحه ارائه می‌کند و نیز دستگاه‌های اجرایی می‌توانند  پیشنهادات خودشان را برای تدوین طرحی توسط نمایندگان ارائه کنند تا تکمیل شده و برای بررسی به صحن مجلس ارسال و مشکلات بر طرف شوند.

این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: جلسه امروز با این هدف برگزار شد که گزارش دستگاه های مختلف و عملکرد و برنامه های آنها برای توسعه دیپلماسی اقتصادی و موانع موجود بررسی شده و راهکارهایی انها برای برون رفع از این وضعیت و رفع موانع ارزیابی شود. این جلسه ادامه دار خواهد بود و در جلسات بعدی از سایر مسئولانی که امروز حضور نداشتند برای طرح موضوعات و مشکلات دعوت خواهیم کرد.

توسلی تاکید کرد: متاسفانه برخی از وزارتخانه ها توجه کافی به دعوت برای حضور در جلسه توجه نکرده و یا حضور پیدا نکردند و یا در سطح پایین نماینده فرستاده بودند. از طرفی سازمان توسعه تجارت گزارش خود را در این خصوص علیرغم گذشت ۴ ماه از ارسال نامه درخواست گزارش، ارائه نکرده است. مسئولان وزارتخانه‌های نفت و فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز علیرغم ظرفیتی فوق العاده‌ای که برای توسعه دیپلماسی اقتصادی دارند در جلسه حضور پیدا نکردند بنابراین از طریق مجلس تذکرات لازم را به دستگاه‌های مذکور خواهیم داد چرا که موضوع فردی و سازمانی نبوده و مسئله‌ای ملی است لذا همه دستگاه ها موظف هستند با مجلس همکاری داشته باشند تا وضعیت تجارت خارجی ساماندهی شود.

رئیس کمیته دیپلماسی اقتصادی مجلس اظهار کرد: دولت در زمینه دیپلماسی اقتصادی اقدامات بسیار خوبی را  با توسعه روابط با کشورهای همسایه شروع کرده است. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گسترش روابط با کشورهای همسایگان به ویژه کشورهای اسلامی است. لذا این ظرفیت باید ایجاد شده تا روابط بین اللملی توسعه پیدا کرده تا کشور منافع اقتصادی خود را دریافت  کند.

بر اساس این گزارش؛ در ابتدای جلسه هرکدام از نماینده‌های دستگاه‌ها مدعو به بیان اقدامات و برنامه های خودشان در حوزه دیپلماسی اقتصادی با هدف توسعه صادرات و افزایش ارز آوری پرداخته و موانع و چالش های تقنینی و ناهماهنگی های میان دستگاهی موجود را تشریح کردند. از جمله موانع اشاره شده، نبود زیرساخت لازم در حوزه های ریلی، دریایی، هوایی و جاده‌ای و نبود امکانات آزمایشگاهی مناسب برای افزایش سلامت سنجی محصولات کشاورزی، عدم سیاست‌های واحد برای بخش خصوصی در حوزه صادرات، نبود مدیریت واحد در پایانه های مرزی و گمرکی، نبود راهبرد و فقدان هدف گذاری در صادرات محصولات کشاورزی و نیز عدم تخصیص یارانه و مشوق برای صادرات و همچنین وجود موانع بانکی در معاملات مالی از این جمله است.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس