بیمارستان

وجود متخصصان پزشکی در بیمارستان‌ها موضوع مهمی است که همواره به عنوان یک دغدغه از سوی مردم مطرح بوده و هست. این موضوع در روزهای تعطیل اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند.

به گزارش مشرق، نفس محمود بالا نمی‌آید و نای حرف زدن ندارد! صورت محمود کمی تغییر ظاهر داده و بی حال روی کاناپه افتاده و همسرش با اضطراب تمام مدام شماره تلفن اورژانس را می‌گیرد.

بالاخره بعد از مدتی اورژانس به منزل محمود می‌رسد و او را به مرکز درمانی انتقال می‌دهد. محمود را با برانکارد به بخش تریاژ برده و پزشک عمومی حاضر در اورژانس پس از معاینه مختصر و تجویز یکی دو قلم دارو به تخت بستری هدایت می‌کند.

اما این پایان کار درمان نیست؛چراکه بعد از معاینه محمود توسط پزشک عمومی،حالا باید متخصص مغز و اعصاب درباره وضعیت بیمار نظر بدهد؛ اما اکنون متخصص مغز و اعصاب در بیمارستان وجود ندارد و باید همسرش او را روانه بیمارستانی دیگر کند؛ آن هم در فاصله چند ده کیلومتری! این در شرایطی است که پرستار بخش اورژانس به همراه بیمار تاکید می‌کند که در کوتاهترین فرصت ممکن بیمار را به متخصص مغز و اعصاب برساند.

این روایتی کوتاه اما پر تکرار برای بیماران زیادی در اقصی نقاط کشور است که هرکدام برای درمان نیازمند نوعی متخصص هستند؛ اما بنا به دلائل مختلفی همچون کمبود متخصص،کمبود بیمار و عدم تناسب لازم برای حضور متخصص و...بین مراکز درمانی بلاتکلیف و سرگردان هستند.

بیمارانی که در اثر یک حادثه باید آنها را به مراکز درمانی به عنوان مهمترین مکان رسیدگی به وضعیت نامناسب جسمی و روحی بیماران برسانند؛مراکزی که در قالب بخش دولتی،خصوصی و خیریه فعالیت دارند.

داشتن متخصصان مختلف پزشکی در مراکز و بیمارستانها موضوع مهمی است که همواره به عنوان یک دغدغه از سوی مردم مطرح بوده و هست.این موضوع در روزهای تعطیل اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ آن هم در مناطقی که دسترسی به متخصصان کمتر و محدودتر است.

جمعی از مخاطبان با راه اندازی پویشی، خواستار رسیدگی به عدم وجود متخصصان مختلف پزشکی در مراکز درمانی دولتی در روزهای تعطیل به عنوان یکی از دغدغه‌های مردم هنگام مراجعه به بیمارستانها شده‌اند.

این مخاطبان در پویش راه اندازی شده خود بیان داشته اند:‌تعطیلات پنج شنبه وجمعه‌ها و تعطیلات چندروزه و مکرر، موجب اختلال و خسارات جبران‌ناپذیری در بسیاری از امور، بالاخص بیماران اورژانسی و بستری در بیمارستانها که درمان برای آنان حیاتی است، می‌شود.

آنها معتقد هستند این مشکل دیرینه و مزمن نیاز به تدبیر جدی و اساسی دارد که مراکز درمانی و کادر تخصصی پزشکی تعطیل یا نیمه تعطیل نشوند که جان انسانها شوخی بردار نیست.

برای بررسی و دریافت پاسخ از سوی مسؤولان وزارت بهداشت با معاونت درمان وزارت بهداشت تماس گرفتیم. 

حضور مداوم متخصصان در بیمارستان‌های پر مراجعه

حسن واعظی،رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی مبنی بر «وجود مشکلات مردم در دسترسی به پزشکان متخصص در مراکز درمانی در روزهای تعطیل»،بیان داشت: به منظور دسترسی عادلانه، سریع و به موقع آحاد جامعه به خدمات سلامت در هر ساعت شبانه روز، به ویژه ساعات غیراداری، مناسبتها و تعطیلات، تعیین تکلیف بیماران در حداقل زمان ممکن، انجام به موقع ویزیت بیماران، اعمال جراحی و پروسیجرهای اورژانسی و افزایش رضایتمندی مردم، برنامه حضور مداوم متخصصین در بیمارستان‌های پرمراجعه دانشگاهی کشور از سالها قبل اجرا شده است.

تمام بیمارانی که نیاز به دریافت خدمات تخصصی اورژانسی داشته باشند، می‌توانند خدمات مربوطه را توسط پزشکان شیفت بالینی در تمام ساعات شبانه روز بصورت فعال در  بیمارستانهای کشور دریافت کنند

وی ادامه داد: این موضوع در سالهای جاری تداوم دارد. این برنامه در تمام رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی مورد نیاز بر اساس نیاز سنجی و متناسب با رسالت بیمارستان، بار ورودی اورژانس و نقشه آمایش منطقه، در اقصی نقاط کشور با ارجحیت مناطق محروم در حال اجراست.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت متذکر شد: ضرورت اجرای این برنامه تداوم دسترسی به خدمات تخصصی، فوق تخصصی و فوریتی در خارج از ساعات اداری، تعطیل و در مناسبت‌های مختلف است.

واعظی بیان داشت:تمام بیمارانی که نیاز به دریافت خدمات تخصصی اورژانسی داشته باشند، می‌توانند خدمات مربوطه را توسط پزشکان شیفت بالینی در تمام ساعات شبانه روز بصورت فعال در  بیمارستانهای کشور دریافت کنند.

دسته بندی نیاز بیمار در بخش تریاژ

وی ابراز کرد:‌ بیماران در بدو ورود به بخش اورژانس بیمارستان در واحد تریاژ ارزیابی سریع و اولویت بندی می‌شوند و براساس نوع بیمارستان و تیم درمانی موجود، خدمت مورد نیاز را دریافت می‌کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت متذکر شد:‌این خدمات شامل طیف خدمات عمومی تا خدمات فوریتی توسط پزشکان متبحر عمومی، متخصص طب اورژانس و یا سایر متخصصین در بیمارستان‌های پرمراجعه و استراتژیک کشور است.

واعظی تصریح کرد:‌ در بیمارستانهای تک تخصصی کشور در بخش اورژانس و سایر بخش‌های بستری، ارائه خدمت توسط پزشک مقیم رشته تخصصی مربوطه و در بیمارستان‌های آموزشی توسط رزیدنت ارشد و یا اتند رشته تخصصی صورت می‌پذیرد.

وی یادآور شد:‌در صورت نیاز به سایر رشته‌های تخصصی غیر مقیم و یا در صورت وجود بیماران اورژانسی به تناسب وخامت بالینی و اولویت بندی با فراخوان پزشکان متخصص آنکال تامین خدمات مورد نیاز با قید فوریت و در شیفت‌های تعیین شده، با تاکید بر پوشش روز و شب تعطیل صورت می‌گیرد.

به هرحال با توجه به توضیحات وزارت بهداشت، موضوع عدم وجود پزشک متخصص در مراکز درمانی در روزهای تعطیل یا در اوقات خارج از ساعات اداری، موضوع و مشکل مزمنی است که بارها عواقب ناگواری را بر بیماران متحمل کرده است؛ در نتیجه متولیان حوزه سلامت مردم و به ویژه وزارت بهداشت به عنوان مهمترین مرجع تامین کننده نیازهای درمانی بیماران در اقصی نقاط کشور باید تدابیر جدید و تازه‌ای برای رفع کمبود متخصص در مراکز درمانی به ویژه نقاط محروم بکار بندند تا بیماران در مراجعه به مراکز درمانی دیگر دغدغه بودن یا نبودن متخصص مربوطه را نداشته باشند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    2 0
    خدانکنه به خصوص درایام عیدنوروزکسی مریض شودچون اکثردکترهابه مسافرت رفته ویادرحال استراحتندوفقط پزشک کشیک عمومی خدمت می کندوقسمتهای دیگرخدماتی هم به ندرت مشغول به کارندولذا بایدباهمان بیماری تابعدازتعطیلات صبرکرد والبته اگرطرف بیماری سختی هم داشته باشه بایدتاقبل ازاینکه تعطیلات تمام بشه خدای نکرده بیمارمرگ راپذیرفته
  • ناشناس IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۶
    0 0
    احتمالا شما درمانگاه شبانه روزی رفتید ،همه بیمارستانها متخصص انکال در هر رشته ای دارند و هر زمان شبانه روز در موارد اورژانس تا نیم ساعت بالای سر بیمار هستند و موارد غیر اورژانس بسته به نظر پزشک اورژانس و نوع مشاوره در بیمارستان حضور خواهند داشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس