عضویت ایران در هیات مدیره اتحادیه جهانی تعاونی با اهداف انتقال فنّاوری و شناسایی بازارهای هدف

رییس اتاق تعاون ایران از ایجاد مرکز تعاون ایران در روسیه خبر داد و گفت: تعامل با ۱۱۲ کشور دنیا و شناسایی بازارهای هدف برای تولیدات کشور از اهداف عضویت ایران در هیات مدیره اتحادیه جهانی تعاون است.

به گزارش مشرق، «بهمن عبداللهی» امروز (یکشنبه) در جمع خبرنگاران به مناسبت ۱۱ تیرماه (نخستین شنبه ماه جولای میلادی) روز جهانی تعاون، و با تبریک این روز به تعاونگران ایران،  اظهار کرد: اتاق تعاون ایران در مجمع عمومی اتحادیه جهانی تعاون (ICA)، به عنوان عضو هیات مدیره اتحادیه جهانی تعاون انتخاب شد که این امر توسعه روابط تجاری و اقتصادی را برای کشورمان به ارمغان می‌آورد.

وی افزود: این رویداد برای نخستین بار در تاریخ اتحادیه جهانی تعاون رخ داد که بخش تعاون کشورمان موفق به اخذ کرسی هیات مدیره اتحادیه جهانی شده است. حضور بخش تعاون در این مجمع با هدف استفاده از تجارب، ظرفیت‌ها، تکنولوژی‌ها و انتقال دانش است هر قدر در کشور میزان استفاده از دانش و تکنولوژی داشته باشیم به توسعه کشورمان کمک خواهد کرد.

رییس اتاق تعاون ایران تعامل با ۱۱۲ کشور دنیا و شناسایی بازارهای هدف برای تولیدات کشور را از اهداف عضویت ایران در هیات مدیره اتحادیه جهانی تعاون عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از اهداف عضویت در این مجمع، توسعه همکاری‌های اقتصادی و ایجاد بازارهای جدید برای تولیدات کشور است این ۱۱۲ کشور می‌تواند ظرفیت خوبی را پیشروی کشورمان قرار دهد و می‌تواند در توسعه همکاری‌های اقتصادی و ایجاد بازارهای جدید برای تولیدات داخلی نقش داشته باشد.

عبداللهی انتقال تجارب و دانش روز تعاونی‌های جهان به ایران، شناسایی بازارهای هدف و کمک به صادرات بخش تعاون، جذب کمک سازمان‌های بین‌المللی به تعاونی‌ها در ایران را به‌عنوان مهم‌ترین برنامه‌های اتاق تعاون ایران در طول چهار سال عضویت در اتحادیه بین‌المللی تعاون اعلام کرد.

وی با اشاره به نخستین شنبه ماه جولای میلادی به عنوان روز جهانی تعاون گفت: روز تعاون در ایران ۱۳ شهریور ماه نامگذاری شده اما تلاش داریم که مناسبت تعاون در ایران را با مناسبت جهانی آن هماهنگ کنیم و روز تعاون در ایران را به شنبه اول ماه جولای تغییر دهیم. برای همین موضوع مکاتباتی با شورای فرهنگ عمومی کشور که مسئول برنامه ریزی مناسبت های تقویمی کشور است، انجام شده که امیدواریم که روز تعاون در ایران با روز جهانی تعاون انطباق یابد.

۱۱۲ کشور عضو مجمع عمومی اتحادیه جهانی تعاون هستند

رییس اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه تعاون یکی از پیشروترین بخش‌های اقتصادی کشورها بخصوص کشورهای توسعه یافته است، ادامه داد: نسبت به تعاون یک مقوله دینی و اعتقادی داریم که تنها مختص کشور ما نیست، بلکه بخش تعاون در بسیاری از کشورهای دنیا پیشرو است. بر اساس آخرین آماری  بیش از ۱٫۲ میلیارد از جمعیت دنیا عضو تعاون هستند و ۱۲ درصد اشتغال دنیا در بخش تعاون است، از این رو این بخش کوچک و ناچیز نیست.

وی با بیان اینکه تعاونی‌ها در دنیا تشکل مجمع اتحادیه تعاون را دارند که یک پنجم جمعیت دنیا در آن ذینفع هستند، گفت: در این مجمع نمایندگان ۱۱۲ کشور دنیا حضور دارند که امسال اتاق تعاون ایران توانست در یک رقابت جهانی و با پیشی گرفتن از کشورهای صاحب‌نفوذ و قدرتمند همچون فرانسه و آلمان در عرصه نهضت تعاون جهان، در میان اعضای منتخب دوره جدید هیئت‌مدیره اتحادیه جهانی شود

رییس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه ایران در سال‌های گذشته کشور عضو اتحادیه جهانی تعاونی بوده، ولی چندان در مدیریت اتحادیه صاحب نقش نبود،  تاکید کرد: اتحادیه جهانی تعاون در آسیا پاسفیک، اروپا، آمریکا و آفریقا اتحادیه قاره‌ای دارد که ۱۳۰ سال قبل تشکیل شده است.

عبداللهی ادامه داد: با توجه به اعلام آمادگی و ثبت نام، لازم بود فعالیت‌هایی متناسب با آن انجام شود که در سه ماه گذشته رایزنی‌ها و سفر های مختلفی انجام شد و ایده‌های خود را در مورد اداره تعاونی‌ها ارایه کردیم که مورد استقبال قرار گرفت. در هفته گذشته انتخابات مجمع جهانی تعاون در اسپانیا برگزار و اتاق تعاون ایران موفق شد برای نخستین جزو منتخبان هیئت مدیره قرار گیرد در حالی که کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس و فرانسه چند دوره عضو بودند، اما انتخاب نشدند.

وی در مورد نقش تعاونی‌ها گفت: در کشورهای دارای اقتصاد سرمایه‌داری بانک‌های بزرگ و شرکت‌های بزرگ عضو تعاونی هستند به طوری که ارزش برخی شرکت‌های تعاونی به ۵٫۲ میلیارد دلار می‌رسد. بخش تعاون در کشور ما هم با حمایت‌های شهید آیت‌الله بهشتی و گنجاندن دو اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی مورد تأیید و تأکید قانون اساسی و مقام معظم رهبری قرار گرفت. در کشور ما بزرگ‌ترین حامی تعاون رهبری بودند که تنها مبلغ بخش تعاون در کشور هستند و بر استفاده از این ظرفیت تاکید کردند.

۹ درصد اشتغال کشور در بخش تعاون است

رییس اتاق تعاون ایران افزود: در سال ۹۸ رهبری در دیدار با تعاونی‌ها حمایت بی‌سابقه‌ای از تعاون داشته‌اند که متأسفانه دولتمردان دولت قبل به این نکات توجه نکردند و ما تعاونی‌ها درصدد هستیم تا در جهت تحقق منویات رهبری گام‌های موثری برداریم.

عبداللهی با تاکید بر اینکه دولت قبل اعتقادی به تعاون نداشت و از این ظرفیت استفاده نکرده‌اند، گفت: تعاونی‌ها در دنیا توسعه بیشتری داشته‌اند به دلیل اینکه کشورهایشان به ظرفیت‌های بخش تعاون واقف بودند و تولیدات توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود؛ این در حالی است که در کشورمان نتوانسته‌ایم این تفکر را در بین مسوولان جا بیندازیم که تعاونی‌ها در توسعه و شکوفایی رشد اقتصادی کشور تاثیر گذار هستند.

وی تصریح کرد: یکی از محورهای اصلی کار تعاونی‌ها تولیدات کشاورزی است که در بسیاری از کشورها بخش عمده فعالیت در کشاورزی توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود. در کشور ما نیز ۵۲ درصد تعاونی‌ها در حوزه کشاورزی فعال هستند که در این شرایط فعلی که دنیا مواجه با بحران‌های احتمالی در مواد غذایی است، تعاونی‌ها می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.

رییس اتاق تعاون ایران تاکید کرد: اکنون در بخش کشاورزی فعال شده‌ایم و در تلاش هستیم تا تولیدات را افزایش دهیم تا از این طریق وابستگی‌ها به خارج کم شود.

عبداللهی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمارها، ۹ درصد اشتغال کشور در بخش تعاون است، گفت: توقع داریم که اشتغال در بخش تعاون افزایش یابد، باتوجه‌به اینکه بخش تعاون حدود ۶ درصد اقتصاد کشور را در اختیار دارد، اما امیدواریم با کمک مسوولان و دولتمردان بتوانیم به ظرفیت ۱۵ درصدی ایجاد اشتغال در بخش تعاون دست یابیم.

وی ابراز داشت: ایجاد شغل در بخش تعاون، ارزان‌تر از بخش‌های دیگر است و منجر به شغلی پایدار و مولد می‌شود که باید این ظرفیت در بخش تعاون موردتوجه مسوولان قرار گیرد.

تعاونی‌های سهام عدالت فعال بمانند

رییس اتاق تعاون ایران به نقش تعاونی های سهام عدالت اشاره کرد و گفت: در دولت قبل تلاش می‌شد که نقش تعاونی‌ها در اجرای سهام عدالت حذف شود و به جای آن شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی قرار گیرد زیرا ارزش پرتفوی سهام عدالت به بیش از ۷۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که رقم بسیار بزرگی است.

عبداللهی اضافه کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم قرار شد تعاونی‌ها در مدیریت سهام عدالت نقش داشته باشند. از حدود ۴۸ میلیون سهامدار عدالت، ۱۹ میلیون نفر روش مدیریت مستقیم را انتخاب کردند، در حالی که سیاست‌های کلی اصرار داشت که مردم در سهام عدالت باقی بمانند و حدود ۲۷ تا ۲۸ میلیون نفر در روش مدیریت غیرمستقیم باقی ماندند.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سه نامه به روسای دولت‌های قبل تأکید کردند که مردم  به ماندن در سهام عدالت تشویق شوند. سهام عدالت که در ابتدا به ارزش اسمی ۵۳۲ هزار تومان بود اکنون به ۸ تا ۱۰ میلیون تومان رسید و هنگام آزادسازی بخشی از آن عده‌ای از افراد سهام خود را فروختند و بعد از آن ارزش این سهام به ۲۵ میلیون تومان هم رسید.

رییس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه تعاونی‌های سهام عدالت باید فعال بمانند، گفت: این تعاونی‌ها را مردم تشکیل دادند و شرکت‌های سرمایه‌گذاری روستایی متشکل از این تعاونی‌ها است. همچنان بعضی از دیدگاه‌ها در سازمان بورس وجود دارد که این تعاونی‌ها را حذف کنند که خلاف منویات رهبری و قانون است. باید تعاونی‌ها حفظ شوند، چراکه مردم به این شرکت‌ها وکالت داده‌اند و قابل حذف نیستند.

ایجاد مرکز تعاون در روسیه/ ساخت مسکن برای کارگران

عبداللهی به سیاست‌های دولت سیزدهم در توسعه با روابط با کشورهای همسایه اشاره و اظهار کرد: تعاونی‌ها در این مسیر حرکت می‌کنند، اقدامات خوبی با همکاری سازمان توسعه تجارت انجام شده و مجوز ایجاد مرکز تعاون در روسیه را گرفته‌ایم، قراردادهای خوبی با شرکای روسیه برای حضور جدی با بازار روسیه بسته‌ایم.

وی بیان داشت: نیاز کشور روسیه به ایران دو چندان شده است؛ همچنین در کشور عراق، پاکستان و حوزه جنوبی خلیج‌فارس اقدامات خوبی انجام شده و هدف اصلی رساندن سقف معادلات تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه است

رییس اتاق تعاون ایران با اشاره به ساخت مسکن تعاونی برای کارگران و حضور تعاونی‌ها در طرح نهضت ملی مسکن، گفت: برای ساخت مسکن کارگری ۶ ماه قبل در حضور رئیس‌جمهور تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی امضا کردیم که قرار شد ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در جوار شهرک‌های صنعتی برای کارگران احداث شود.

عبداللهی ادامه داد: همچنین برای نوسازی بافت‌های فرسوده هم مقرر شد ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده تهران احداث شود؛ این در حالی است که زمین به مساحت ۸۲۰ هکتار به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌ایم، اما هنوز کارهای قانونی آن برای ساخت‌وساز آغاز نشده و قرار است در این زمینه‌ها برای کارگران و افراد دیگر مسکن تعاونی ساخته شود.

وی گفت: در وزارت راه و شهرسازی با وجود پیگیری ما هنوز نمونه قرارداد برای مسکن کارگری را فراهم نکرده‌اند که بتوانیم شروع به ساخت‌وساز کنیم؛ در همین راستا ۱۰ مکاتبه با وزارت راه و شهرسازی داشتیم تا حداقل قالب قرارداد مسکن را ارائه کنند، اما هنوز بعد از ۶ ماه حتی قرارداد ساخت مسکن را به ما نداده‌اند و پیگیری‌های ما هنوز به نتیجه نرسیده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس