عربستان

یک مقام دولت نجات ملی یمن به شروط و موانعی که عربستان سعودی در قبال حجاج یمنی قرار داده، اعتراض کرد.

به گزارش مشرق، عربستان سعودی تنها به حمله به یمن و محاصره همه جانبه این کشور اکتفا نکرده بلکه سختگیری‌های زیادی نیز در قبال حج یمنی‌ها دارد.

در همین رابطه «عبدالرحمن النعمی» مدیر کل بخش حج و عمره در دولت نجات ملی یمن گفت، نظام سعودی در سال جاری تنها به ۱۱ هزار حج‌گذار یمنی اجازه ادای مناسک حج را داده و در مقابل آن شروط و موانع بسیاری از جمله سن زیر ۶۵ سال، داشتن گذرنامه صادر شده از عدن (مرکز ریاست دولت مستعفی یمن تحت حمایت ریاض) و افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه حج قرار داده به نحوی که این هزینه اکنون به ۱۶ هزار ریال سعودی (حدودا ۴ هزار دلار) رسیده است.

همچنین «ولید الوداعی» رئیس اداره کل حمل و نقل زمینی در صنعا نیز گفت، طرحی به منظور بازگشایی مسیرهای زمینی به روی حجاج ارائه شده اما ائتلاف سعودی آن را رد کرد. ائتلاف عبور حجاج یمنی از نه استان یمن و پیمودن مسافت ۱۴۰۰ کیلومتری به جای مسیرهای پیشنهادی ۵۱۳ و ۲۸۷ کیلومتری را بر آنها تحمیل کرد.

«خالد الشایف» مدیر فرودگاه صنعاء هم تصریح کرد، قبل از آغاز جنگ علیه یمن فقط از طریق فرودگاه صنعاء ۱۰ هزار حاجی به حج فرستاده می‌شد. موضوع راه‌اندازی پروازها از فرودگاه صنعاء ویژه حج طی سالهای گذشته مطرح نشد زیرا ائتلاف سعودی اصرار به بسته بودن این فرودگاه دارد.

فرستاده سازمان ملل، دوم آوریل جاری از آغاز آتش‌بسی دو ماهه در یمن و توقف حملات نظامی زمینی، دریایی و هوایی و تسهیل ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و دادن مجوز به پروازهای هفتگی از مقصدهایی مشخص به فرودگاه صنعاء و بالعکس خبر داده بود.

هانس گروندبرگ پس از اتمام بازه زمانی مشخص شده برای آتش‌بس اعلام کرد که طرفین درگیر در یمن با همان شروط قبلی توافق اصلی موافقت کرده‌اند و آتش‌بس دو ماه دیگر تمدید می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس