عراق در تکاپوی ساخت نیروگاه‌های خورشیدی با مشارکت امارات

منابع عراقی از امضای قراردادی میان این کشور و یک شرکت اماراتی برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی خبر دادند.

به گزارش مشرق، وزارت برق عراق از امضای قرارداد ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در چهار استان عراق با شرکت اماراتی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری واع، وزارت برق این کشور امروز در بغداد یک قرارداد مشورتی حقوقی که به ساخت نیروگاه‌های خورشیدی مربوط می‌شود با شرکت اماراتی «مصدر» امضا کرده است.

بر اساس این گزارش، این قرارداد شامل ساخت چند نیروگاه با ظرفیت مجموعا هزارمگاوات تولید برق از انرژی خورشیدی در استان‌های میسان، ذی‌قار، نینوا و الانبار می‌شود.

در بیانیه وزارت برق عراق آمده است: زمینه‌های لازم به این پروژه‌ها اختصاص یافته و مسیرهای انتقال برق نیز تعیین شده و شرکت پیمانکار در حال کارهای فنی لازم برای آغاز کار است.

در سال گذاشته مراسم امضای قرارداد احداث ۵ نیروگاه تولید برق با استفاده از انرژی خورشید بین وزارت برق و سازمان ملی سرمایه گذاری عراق و شرکت انرژی آتی ابوظبی با حضور نخست وزیر عراق برگزار شد.

آن قرارداد گام نخست اقدامات عملی دولت عراق برای تکیه به انرژی جایگزین، پاک و تجدیدپذیر در تولید انرژی برق و پاسخ به نیازهای عراق به انرژی اعلام شد.

یادآور می‌شود که عراق از زمان سقوط رژیم صدام در سال ۲۰۰۳ و ویرانی زیرساخت‌های تولید انرژی در نتیجه حملات آمریکا همچنان با کمبود شدید نیروی برق و خاموشی دوره‌ای روزانه مواجه است.

کمبود برق به ویژه در فصل گرمای این کشور از اردیبهشت تا مهر به اوج خود می‌رسد، مشکلی که در چند سال گذشته منجر به نارضایتی شدید مردمی شده است.

قطع طولانی مدت برق در عراق که در فصل گرما گاهی به ۱۵ ساعت در روز هم می‌رسد، یکی از معضلات اساسی این کشور است که در مهر ۹۸ از عوامل اصلی شکل‌گیری اعتراضات گسترده خیابانی در جنوب و مرکز عراق شد.

عراق با حدود ۱۸ هزار مگاوات کمبود برق مواجه است و اکنون جمهوری اسلامی ایران تنها کشور تامین کننده انرژی برق این کشور است.

دولت عراق از سال‌های گذشته تاکنون تلاشهای زیادی را برای افزایش تولید و تامین برق انجام داده است، با این وجود کمبود برق همچنان یکی از بحران‌های اصلی این کشور است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • CA ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    0 0
    دولت موقت عراق احساس خطر کرده سرعت بستن قرارداد ها و ایجاد وابستگی به محور عبری و نوچه های عربش رو ده برابر کرده.
  • وطن پرست TR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    0 1
    خیلی جالبه، انرژی ارزان قیمت خودش رو صادر می کنه به اروپا و نیروگاه کم بازده و گران قیمت ولی شیک وارد می کنه از اروپا. نسل های آینده حق دارند مسخره کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس