از مهم‌ترين ویژگی‌هایش، علاقه شدید به جریانهای سیاسی شیعه بود به گونه‌ای که حافظ اسد، پيگيري پرونده محرمانه روابط با حزب‌الله لبنان را به او سپرده بود و به همين دليل بود که در پي انتشار خبر گرويدن باسل به مذهب تشيع، سازمان‌هاي جاسوسي رژيم صهيونيستي، انگلیس، فرانسه و آمریکا که حساسیت فوق‌العاده‌ای نسبت به حزب‌الله لبنان و ارتباط باسل اسد با رهبران این حزب شيعي داشتند، همه تحرکات باسل را زیر نظر گرفتند.

گروه بين‌الملل مشرق ـ مراجعه‌کنندگان به سفارت جمهوري عربي سوريه در تهران، هنگام ورود به سرسراي اصلي سفارت، با تابلوفرش بزرگي از يک سوارکار خوش‌چهره و بلندقامت با محاسني شبيه رزمندگان ايراني مواجه مي‌شوند که پس از پرس‌وجو از کارکنان سفارتٰ پاسخ مي‌شنوند که اين تصوير شهيد "باسل اسد" برادر ارشد پرزيدنت "بشار اسد" است.


باسل که بود؟
شهيد "باسل اسد" برادر ارشد بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در 23 مارس 1962 ميلادي به دنیا آمد. وی مهندس راه و ساختمان، سوارکاری ماهر و چتربازی متبحر بود.

او پس از ملحق شدن به دانشکده ارتش و فرماندهی ستاد مشترک و یگان چتربازان به‌سرعت پله‌های ترقی را طی کرد و به فرماندهی گارد ریاست جمهوری سوريه رسید.

باسل، علاقه بسیاری به انفورماتیک و علوم دانش‌محور داشت و نخستین کسی بود که علوم انفورماتیک را وارد کشور سوریه کرد.

در یازده سالگی به اتحادیه جوانان انقلاب پیوست و آموزش تیراندازی و سوارکاری و عبور از مانع را در همین سن و سال آغاز کرد.

او در سیزده سالگی يعني سال 1975 ميلادي به عضویت حزب سوسالیست بعث عربی پیوست و فعالیت‌‌های حزبی خود را در این حزب دنبال کرد، در حالی که فعالیت‌های ورزشی خود را نیز همچنان دنبال می‌کرد تا اینکه در سال 1981 ميلادي به قهرمانی در رشته تیراندازی در سوریه رسید.

پس از پایان تحصیلات مقدماتی وارد دانشکده مهندسی راه و ساختمان شد تا مدرک کارشناسی خود را در این رشته به دست آورد و پس از آن وارد دانشکده نیروهای مسلح شد تا با مدرک مهندسی زرهي و درجه سرگردی از این دانشکده فارغ‌التحصیل شود. وي سرانجام در 26 سالگی و در سال 1988 ميلادي به رتبه افسر زرهي ارتقاي درجه یافت.

باسل اسد به تحقیقات علمی نظامی هم علاقه بسیاري داشت و به همین دلیل، تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه به صورت مشترک با اتحاد جماهير شوروی سابق انجام داد که با استقبال بسیاري در داخل سوريه مواجه شد و به همین منظور، تحقیقات علمی نظامی مشابه دیگری با 15 کشور دیگر جهان انجام داد تا به این ترتیب در مقطع دکترای علوم نظامی، رتبه ممتاز دریافت کند.

وی از جمله معدود افرادی در نیروهای مسلح سوریه به شمار می‌آمد که دوره‌های آموزشی هدایت بالگردهای نظامی را سپری کرد و آموزش هدایت جنگنده‌های مافوق صوت میگ 21 را آغاز کرد، اما نتوانست آن را به پایان برساند.

باسل اسد در حالی که به وارد سومین دهه زندگی خود شده بود در یک حادثه مشکوک رانندگی در 21 مارس 1994 ميلادي که بعدها روشن شد يک عمليات تروريستي بوده که از سوي سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي (موساد) تدارک ديده شده بود در نزدیکی فرودگاه دمشق به شهادت رسيد.

واقعیت امر این است که باسل اسد از سنین جوانی یعنی از سن 20 سالگی و از زمان تحصیل در دانشگاه دمشق، علاقه شدیدی به مسائل سیاسی داخلی وخارجی از خود نشان می‌داد.

همان طور که گفته شد، باسل همزمان با تحصیل در رشته الکترونیک وارد ارتش شد و در مدت کوتاهی با مشورت پدر خود در بازسازی نیروهای مسلح و چینش مهره‌های جوان و با کفایت نظامی نقش مهمی ایفا کرد.

او در عین حال به عنوان یک ورزشکار در رشته سوارکاری همواره در میادین ورزشی حضوری پر رنگ داشت و در مسابقات منطقه‌ای و بین المللی شرکت می‌کرد.


شايعات درباره ازدواج باسل
از آنجا که رشته سوارکاری نیز مورد علاقه "هیا الحسین" دختر پادشاه وقت اردن بود، این دو (یعنی باسل و هیا الحسین) در مسابقات منطقه‌ای سوارکاری همواره درکنار یکدیگر دیده می‌شدند.

حضور این دو در میادین مسابقات سوارکاری شایعاتی در مورد ازدواج قریب‌الوقوع باسل و هیا در سوریه بر سر زبان‌ها انداخت اما گفته شد از آنجا که میان حافظ اسد و ملک حسین اختلافات سیاسی شدیدی درباره مسائل منطقه‌ای و فلسطین وجود داشت، حافظ با ازدواج هیا الحسین و باسل اسد مخالفت کرد.

باسل در عرصه‌های ورزشی به الگویی برای جوانان سوریه تبدیل شده بود و در زمینه‌های سیاسی و امنیتی غالباً حضور پررنگ وي در پشت‌پرده تحولات سوريه کاملاً مشهود بود.


گرايش باسل به تشيع، عامل شهادتش شد
از ویژگی‌های دیگر باسل اسد، علاقه شدید وی به جریان‌های سیاسی شیعه بود، به گونه‌ای که حافظ اسد، پيگيري پرونده محرمانه حزب‌الله لبنان را به باسل اسد سپرده بود. در پي تقويت شايعه گرويدن باسل به مذهب تشيع، سازمان‌هاي جاسوسي رژيم صهيونيستي، انگلیس، فرانسه و آمریکا که حساسیت فوق‌العاده‌ای نسبت به حزب‌الله لبنان و ارتباط باسل اسد با رهبران این سازمان شيعي داشتند، همه تحرکات باسل را زیر نظر گرفتند.

در همان زمان، بشار اسد، رئیس‌جمهور کنونی سوریه در لندن در رشته پزشکی دوره فوق تخصصی جراحی چشم را می‌گذراند و بنابراين همه توجهات براي آينده سوريه، به باسل معطوف بود. تقریباً همه قدرت‌هاي جهان و نيز سازمان‌هاي جاسوسي کشورهاي عرب منطقه بر این باور بودند که باسل اسد، به دلیل بر خورداری از کاریزمای بالا، روزی به عنوان رئیس‌جمهور سوریه جانشین پدر خواهد شد و به همين دليل بود که موساد به پشتيباني ديگر سازمان‌هاي جاسوسي غربي و منطقه‌اي در صدد ترور وي برآمد و اين در حالي بود که موساد هيچ‌گاه نمي‌توانست تصور کند که بشار، برادر کوچک‌تر باسل که چشم‌پزشکي مقيم لندن بود راه برادر را ادامه دهد. علي اي‌حال، از آنجا که حافظ اسد به همراهي ايران، آمادگي مناسبي براي برخورد با رژيم صهيونيستي داشت اين رژيم تصميم گرفت ترور را به گونه‌اي انجام دهد که شک‌برانگيز نشود.

روز 21 ژوئیه 1994 ميلادي، باسل اسد به همراه پسردایی خود "رامی مخلوف" و محافظ شخصی خود "خالد الحسین"، برای عزیمت به آلمان، عازم فرودگاه دمشق در حومه این شهر شد. رانندگی خودرو را رامی مخلوف به عهده داشت. باسل اسد در کنار راننده، و خالد الحسین در صندلی عقب نشسته بود. دو کیلومتر مانده به فرودگاه دمشق ظاهراً کنترل خودرو از دست راننده خارج شد و با سرعت بالایی به مجسمه حافظ اسد در کنار جاده برخورد می‌کند .


شهادت باسل اسد در بيمارستان امام خميني(س)
از عجایب این حادثه این بود که راننده و محافظ شخصی باسل اسد تنها جراحت سطحی برمی‌دارند، اما باسل اسد به شدت مجروح و پیکر نیمه جان او به بیمارستان امام خمینی(س) در اطراف زینبیه که به فرودگاه نزدیک‌تر است، منتقل می‌شود.

این بیمارستان برای کمک به فلسطینیان اردوگاه یرموک دمشق وعراقی‌های رانده شده مقیم سوریه احداث شده بود و در آن زمان ریاست آن را دکتر خیر اندیش، پزشک ایرانی اعزامی به سوریه بر عهده داشت. به هر روی درمان‌های اولیه موثر واقع نشد و باسل اسد بر اثر شدت جراحات به شهادت رسيد.

در همان زمان رسانه‌هاي صهيونيستي با هدف انحراف افکار عمومي از دخالت موساد در اين ترور، شایع کردند که شماری از افسران گارد ریاست جمهوری سوریه که فرماندهی آن بر عهده سرهنگ "آصف شوکت" شوهر "بشری اسد" تنها دختر حافظ اسد بود در ترمز خودروي باسل دستکاری‌هایی کرده بوده‌اند.

تصادف حوالی ساعت 6 بامداد اتفاق افتاد اما کسی جرأت نمی‌کرد خبر حادثه را به اطلاع حافظ اسد برساند. افسر کشیک کاخ "الروضه" دمشق محل اقامت حافظ اسد بلافاصله ماجرای تصادف و درگذشت باسل اسد را به اطلاع ژنرال "مصطفی طلاس" وزیر دفاع وقت سوریه رساند.

طلاس متقابلاً "عبد الحلیم خدام" معاون اول رئیس جمهوری، "محمود الزعبی"، نخست‌وزیر و "فاروق الشرع" وزیر خارجه را در جریان این حادثه قرار داد و از آنها خواست سریعاً برای انتقال این خبر دردناک به رئیس جمهوری سوریه به کاخ الروضه دمشق بیایند.

هنگامی که این شخصیت‌ها در سالن انتظار بودند "ابو سلیم دعبول" رئیس دفتر حافظ اسد به وی اطلاع داد که خدام، الزعبی، طلاس و الشرع در سالن انتظار هستند. حافظ اسد از اتاق خارج شد اما هنگام روبرو شدن با این اشخاص، به طرز عجيبي در یک لحظه وسط سالن توقف کرد و پرسيد: "نکند باسل از دست رفته؟"


دفن شهيد باسل اسد با تربت کربلا
تشییع جنازه با شکوهی برای باسل اسد برگزار شد که در آن "حسنی مبارک" رئیس جمهور مخلوع مصر، "الیاس هراوی" رئیس‌جمهوری وقت لبنان، رهبران حزب‌الله لبنان، "نبیه بری" رئیس پارلمان، "سید محمدحسین فضل‌الله" امام جمعه بيروت، مرحوم شیخ "محمدمهدی شمس‌الدین" رئیس وقت مجلس اعلای شیعیان لبنان، نمايندگان امام خميني(س) و دولت ايران و صدها هزار نفر از مردم لبنان و سوریه شرکت داشتند.

مراسم خاکسپاري پيکر باسل نيز با حضور رهبران مقاومت اسلامي و شخصيت‌هاي شيعي و مقامات ايراني برگزار شد. در هنگام دفن پيکر شهيد نيز يکي از مقامات جمهوري اسلامي ايران مقداري تربت کربلا در لحد باسل قرار داد.

یک هفته بعد مرحوم "محمدمهدی جواهری" شاعر برجسته شيعه عراقی و نوه محمدحسین نجفی "صاحب جواهر" چکامه‌اي بلندبالا در رثای شهيد باسل اسد می‌سراید. جواهری شاعر نابغه شيعه، سال‌ها بود از ترس رژيم بعثي صدام، به عنوان پناهنده سیاسی در سوریه زندگی می‌کرد و به دستور حافظ اسد از کلیه امتیازات یک وزیر سوری بهره می‌گرفت.

حدود 10 بیت از این قصیده سوزناک توسط "سید مکاوی" آهنگساز نابغه و نابینای مصری که با خانواده اسد دوستی دیرینه‌ای داشت، به صورت آهنگی آماده شد و "میاد حناوی" خواننده معروف سوری با صوت حزیني این اشعار را خواند.

تأثیر این آواز به حدی بود که خانم "انیسه مخلوف" همسر حافظ اسد، هنگام شنیدن آن از تلویزیون دولتی سوریه از هوش رفت که به دلیل تأثیرگذاري فوق‌العاده آن بر روحیه خانواده اسد، حافظ اسد به "محمد سلمان" وزیر اطلاع‌رسانی وقت سوریه دستور داد از پخش مجدد آن جلوگیری شود.


گروه سوري که از شهادت باسل شاد شد
هر چند که این حادثه دردناک، همه مردم سوریه را به‌شدت متأثر کرد اما برخی از اعضای تندرو اخوان المسلمون سوریه نتوانستند خوشحالی خود را از شهادت باسل اسد پنهان کنند.

آنان معتقد بودند غيبت باسل از صحنه سياسي سوريه، به تضعيف جريان شيعي و مقاومت اسلامي در اين کشور خواهد انجاميد و راه براي عادي‌سازي روابط با غرب و رژيم صهيونيستي هموار خواهد شد؛ راهي که امروز نيز اخوان المسلمون سوريه و همدستانش، با تشديد خشونت‌ها عليه مردم و دولت بشار اسد، برادر شهيد باسل، همچنان به دنبال آنند.





شهيد باسل اسد در حال قايقراني



شهيد باسل در دوران خدمت سربازي در ارتش سوريه


باسل در عکس برگرفته از فيلم رژه يگان‌هاي ارتش سوريه مقابل حافظ اسد



در مراسم دامادي برادر



عکس يادگاري با خانواده




سوارکاري رشته ورزشي محبوب شهيد بود


مراسم دانش‌آموختگي از دانشکده افسري




تواضع، مردمداري و رسيدگي به محرومان و ايتام دغدغه هميشگي باسل بود




















نقاشي ديواري در دمشق از حافظ اسد و فرزند شهيدش


شهيد باسل اسد، خلباني زبده و کارآزموده بود




مراسم تشييع با حضور مقامات بلندپايه منطقه و سران مقاومت اسلامي



مزار شهيد در منطقه القرداحه سوريه


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    4 20
    یه جوری ازش تعریف کردی هر کی ندونه فک میکنه جهان آرا یا همته! باباش پادشاه بوده اینم یکه تازی میکرده چرا سعی میکنید تطهیرش کنید این خانواده رو؟
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    0 1
    اگه سال 94 شهید شده چطور نماینده ای از طرف امام به مراسمش رفته؟!!
  • مهدي ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    2 3
    بابا ولمون كنيد تورو خدا.
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    5 0
    روحش شاد
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    6 1
    شهید!!!! آیا شهدای ما هم از این جنس بودند؟
    • فکور RO ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
      0 0
      عالی
  • رضا ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    3 0
    روحش شاد و یادش گرامی
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    1 5
    چطور کسی که در تصادف مرده آنهم در سوریه آنهم پسر حافظ اسد که خود آمریکایی سه تیر بود از نظر شما شهیده ، اما بچه های همین مرز و بوم در جنگ برای رساندن خود به جبهه تصادف کردند شهید نیستند . چه هزینه ای میشود تا در مورد این افراد تحقیق کنید و از آنها مطلب بنویسید که همین سوریه در جنگ عراق با ما نیرو در عراق داشت . ما که هزینه میلیارد دلاری در سوریه میکنیم ، پسر حافظ اسد را شهید اعلام میکنیم حتمأ مبلغی را که احتمالا خود را شیعه اعلام کرده به او میدهیم . در همین کشور خودمان چه جوانان برومند وباسوادی بدون هیچ چشم داشتی به جنگ رفتند حتی خانواده شان با تنگدستی بسیار زیاد مبلغی از بنیاد شهید نگرفتند پس حق آنها از این بازگویی شما از شهید چه میشود ؟ شما نان را به نرخ روز میخورید حرامتان باد
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    2 0
    مجبور بودی کلیک کنی ؟!
  • سيد علي حسني ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    5 0
    کجا ازش تعريف کردن؟ فقط زندگينامه و فعاليتهعاشو ذکر کردن ديگه. حالا تو خوشت نمياد يه حرف ديگه است
  • محمدحسين ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    5 0
    برو بابا ...! از پرچم کامنتت معلومه کي آمريکاييه و کي حامي مقاومت. انقدر نمي فهمي که اون شهيد، آدم تحصيل کرده و ثروتمندي بوده و نيازي به پول ايراني ها نداشته که بخواد با پول به تشيع علاقه مند بشه. در ضمن کي گفته که شهداي دفاع مقدس شهيد به حساب نميان؟ دوست صميمي پدر خودم توي جاده در حال رفتن به جبهه شهيد شد و سيدالشهداي شهر خودشونه و معروف ترين شهيد اونجاس. در ضمن حافظ اسد هم مث تو آمريکايي نبوده و اتفاقا بيشتر به خاطر غرب ستيزيش به شرق گرايش داشته. بدون علم حرف نزن
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    4 0
    خيلي هاي ديگه از شهداي ضد اسرائيلي در تصادف شهيد شده اند از جمله ادواردو آنيلي و تعدادي از اعضاي حزب الله که در جنوب لبنان به خاطر خرابکاري ماشيناشون شهيد شدند. لابد شما نميدوني که موساد تخصص عجيبي در خرابکاري ماشينهاي مخالفان و تصادفات ساختگي داره و براي همين بود که شهيد مغنيه هم هيچ وقت ماشينش رو به هر تعميرگاهي نميداد. درضمن، موساد باهوشتر از اونه که اجازه بده يه همچين آدمي با اين گرايشات توي سوريه روي کار بياد. اگر اين ترور رو انجام نميدادند بايد به هوش و حافظه موساد شک ميکردي.
  • بیدارباش ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    2 0
    واقعا حیف بوده .روحش شاد باد.خدا نگهدار بشار اسد باشد که راه او را ادامه می دهد.
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    1 1
    اگه زنده بود وردست داداشش داشت قتل عام مي كرد الان يا مخالف داداشش بود؟
  • امین ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    1 0
    سوریه در جنگ ایران و عراق اعلام بیطرفی کرد وخیلی از همین کشورهایی که الان به تروریستهای سوریه کمک میکنند آن موقع به حافظ اسد پدر همین شهید خورده میگرفتند که چرا عراق را در جنگ علیه ایران کمک نمی کنی تازه در چند عملیات معروف هوایی از مسیر هوایی ترکیه سوریه استفاده شد
  • جعفر امکانی ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    4 1
    روحش شاد رزمنده دلاور اسلام. تا کور شود هر آنکه نتواند دید!
  • احمدرضا ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    0 0
    من نمیدونم چرا مشرق گیر داده به اینکه این بنده خدا شیعه شده؛ حالا اگه شیعه نباشی و در راه جانت را از دست بدهی شهید نیستی؟؟ تو را به خدا اینقدر طایفه ای کار نکنید امیدوارم منتشرش کنید
  • عمو ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    0 0
    همچین گفتی این خونواده رو تطهیر کردین که فکر کردم داره درباره خانواده صدام حرف میزنه.
  • امیر ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    1 0
    1) بدون در نظر گرفتن متن خبر، اظهار نظر شما نشون میده که اطلاع و درک صحیحی از مسئله شهادت نداری. 2)سوریه هم در جنگ عراق با ما نیرو نداشت. اطلاعاتتون غلط است. اتفاقا سوریه تنها کشور عربی بود که در کنار ما بود و نه علیه ما. 3) من با حرف شما موافقم که گفته ای: «در همین کشور خودمان چه جوانان برومند وباسوادی بدون هیچ چشم داشتی به جنگ رفتند حتی خانواده شان با تنگدستی بسیار زیاد مبلغی از بنیاد شهید نگرفتند». اما این مسأله چه ربطی به شهید دانستن افراد دیگر دارد؟؟!! 4) مسأله دیگر این که حافظ اسد یا پسرش بر خلاف گفته شما آمریکایی سه تیر نبودند. اگر هم بنا باشد آنها را در دسته بندی های سیاسی رایج آن زمان بگذاریم اسد همواره به شوروی نزدیک بود و نه آمریکا. 5) نکته آخر این که ایشان در تصادفی ساختگی جان سپرده است. ظاهرا این تصادف با دستکاری عوامل موساد و سیا در سیستم ترمز خودروی ایشان صورت گرفت. خوب! اگر کسی با دسیسه دشمن و به خاطر اعتقادات و مرامش بمیرد شهید راهش شده است!! این که دیگر جای حرف و حدیث ندارد. 6) خدا انصاف بدهد!
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    0 0
    ولت کردیم! اه!!! چه بوی گندی میاد!!!!!!!
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    0 0
    باباش پادشاه نبوده! رییس جمهور بوده!! چقدر اطلاعاتت ضعیفه! یک کم بهتر درساتو می خوندی گند نمی زدی!
  • امیر ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    0 0
    قابل توجه مدیریت محترم سایت مشرق. سلام علیکم طایفه علوی از نظر اعتقادی (کلامی) شیعه اثنی عشری هستند. منتهی به دلایل تاریخی و خفقانی که دستگاه خلافت در دوران حاکمیت عثمانی در منطقه شامات و ترکیه ایجاد کرده بود از معارف دینی جدا شدند و نتوانستند به آسانی معارف و احکام دینی و مذهبی را دریابند. لذا کم کم از نظر فقهی از شیعه فاصله گرفته اند. این اتفاق در مورد زیدیه هم افتاده است که از نظر اعتقادی شیعه هستند و قائل به امامت حضرت علی بن ابی طالب (علیه السلام) هستند ولی از نظر فقهی به فقه اهل سنت رفتار می کنند. همین طور شیعیان اسماعیلی که الان در پاکستان و هند و حجاز حضور دارند. بنابراین از نظر اعتقادی (مبانی کلامی) علویان شیعه اثنی عشری محسوب می شوند و از نظر فقهی و احکام شرعی نه. در این مورد کتابهای علویان در دسترس هست که می توانید به آنها مراجعه کنید. هم اینک نزدیک به بیست میلیون علوی در ترکیه و میلیونها علوی ترک تبار در کشورهای اروپایی نظیر آلمان، فرانسه، بلغارستان و... حضور دارند.
  • مرصاد ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    0 0
    همانطور که می بینیم در ایران هم مخالفانی برای حکومت بشار اسد هست همانطور که در سوریه بسیاری مخالف جمهوری اسلامی ایران هستند اما مسئله ای که بسیار مهم است این مسئله است که در واقع جبهه مقاومت و جمایت از مظلومان مسیحی، شیعی یا یهودی نمی شناسد. مسئله این است که ما این مسئله را درک کنیم که یک دشمن مشترک به نام اسرائیل داریم و شعار همت، باکری، رهبران سوریه، حزب الله، شهیدان هسته ای، شهیدان مقر امنیتی سوریه، باسل اسد همه و همه مخالفت با رژیم صهیونیستی بوده است. درک این مسئله باید در راس امور باشد.
  • ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    0 0
    درود خدا بر مردان مرد روزگار درود بر شهدا درود بر آزاد مردان درود بر شیعیاندر
  • mahdi ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    0 0
    سوریه ی حافظ اسد تنها کشوری بود که توی جنگ ما رو تنها که نذاشت هیچی....نیرو های موشکی ما هم در اونجا آموزش دیدن (گزارشش توی سایت هست). حالا که اونا تو سختی قرار دارن و به خاطر مقاومت در برابر اسرائیله که به این وضع دچار شدن انصاف نیست که راجع به اونها اینطوری صحبت کنی.
  • مسعود ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    0 0
    دقيقا همون موضعي رو داشت که الآن ايران و حزب الله لبنان در قبال تحولات سوريه دارن.
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    0 0
    ميشه بگي چه جوري اسم مقابله با تروريست‌هاي سلفي وارداتي از کشورهاي وهابي‌پرور رو گذاشتي "قتل عام کردن"؟ نکنه تو هم گول العربيه و الجزيره رو خوردي که بچه هاي ذبح شده به دست تروريست ها رو نسبت ميدن به بشار اسد؟؟ اسد ها اگر ميخواستند بچه بکشند توي اين دهها سال ميکشتند چرا الان که وهابي ها ريختند توي سوريه بچه کشي زياد شده؟
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    0 0
    فارسیت خیلی خوب شده افندی
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    1 0
    خوب این کجاش شهید شده تصادف کرده خورده به مجسمه پدرش !!! و فوت کرده خداهم اگر صلاحش باشد مورد آمرزشش قرار خواهد داد . تازه تا حالا کجا بود این محسنات و مختصات !!! برادر عزیزش و فک و فامیلش چرا برایش چنین مجلس تعریف و تمجید چاق نکردند ... شماهم کاسه داغ تر از آش نشوید !!! که دهانتان خواهد شوخت !!!
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۴
    0 0
    اگه متن رو درست خونده بودی میفمیدی که ترور شده!!
  • امیر ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
    0 0
    جنایاتی که امثال شما به دولت سوریه و اسد نسبت میدهید هیچ وقت اثبات نشده و به نظر ما دولتی که در مقابل ستم صهیونیست ها می ایستد نمیتواند خود ستمکار باشد و نیست! در حالی که نوکری دولت دروغگوی ترکیه برای اسرائیل با توجه به مواضع اخیر ایشان بر همگان ثابت شده پس لطفاً فرافکنی نکنید.
  • مرتضی ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
    0 0
    اگه زنده بود آمریکا جزئت نمیکرد مزدوراشو روونه سوریه کنه!
  • مرتضی ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
    0 0
    درود بر بشار اسد مقاوم که راه پدرش وبرادر شهیدش وشهدای راه مقاومت علیه رژیم منحوس صهیونیستی را ادامه میدهد
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
    0 0
    بابا حالا چرا اینقدر مته به خشخاش میذارین؟! ایشان اولا به شرف تشیع مشرف شده بود! ثانیا همهء صحبت اینه که این یک اقدام صهیونیستی بوده ! چون اسراییلیها خیلی نگران بودند که یک آدم همه فن حریف جانشین حافظ اسد بشه! مخصوصا که با گرایشات شیعی میتونست کمک بیدریغی به حزب الله داشته باشه!ثالثا این صریح آیهء قرآنه که: ومن یخرج من بیته مهاجرا الی الله ثم ادرکه الموت فقد وقع اجره علی الله !. عموم مفسرین از این تعبیر شهید بودن وشهید شدن منظورشه! وسفزش به لندن هم با توجه به شخصیت باسل واسه عیاشی نبوده !پس از قافلهء شهدا محسوب میشه!
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
    0 0
    می خواستم منفی بدم اشتباه شد
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۵
    0 0
    جایی که آمریکا و اسرائیل نگران کشتار بچه مسلمونا میشن باید تعجب کردش!!!!!!! کلا حامی تروریستن ،مثلا همین منافقین ایرانی و حالا تروریست های سوریه ای
  • مصطفی زندیه ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    0 0
    یک سوتی فنی در این صفحه دیده می شود. کلاهی که باسل به سرخود دارد یک کلاه مربوط به خدمه های تانک های روسی است و نه خلبانی هواپیما !! بنابراین لازم است دراین خصوص اصلاح لازم صورت گیرد . یاحق
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۶
    0 0
    استاد رائفی در سخنرانی اصفهان 2 ماه پیش: باسل اسد با تلقین 12 امامی ها و شیوه دفن اثنی عشری ها دفن شد
  • حسین ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
    0 0
    اقا علوی باشیعی فرق دارد درعلویان حج نماز روزه ماه رمضان نیست شراب هم حرام نیست
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
    0 0
    اون عکس مال دوره اي است که در روسيه آموزش مي‌ديدند. ايشون هم خلبان بوده هم سوارکار هم خدمه تانک هم شناگر هم مبارز
  • feras ali ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    0 0
    جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه چون نديدند حقيقت ره افسانه زدند شهيد باشه يا نباشه به من و تو چه ضرري داره كه غصه ميخوري ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • زهرا ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۰
    0 0
    بشار اسد قتل عام می کنه؟؟؟ واقعا برات متاسفم که دروغ دروغ گوهای بزرگ عالم یعنی آمریکا و اروپا(نوکران دربست اسرائیل) رو باور می کنید. آمریکا قتل عام میکنه، بعد میندازه گزدن بشار اسد و ایران و غیره... با این کار هم خودشو پاک از خونخواری خودش نشون می ده، هم می تونه بگه من منجی عالمم و ایران و بشار و امثال اینا قاتلن و باید اونا رو کشت. فکر می کنید امثال طالبان و وهابیون کثیف دست پرورده کیا هستن؟ مامورین نفوذی همون اسرادیل خبیث و آمریکا هستن که تو قالب رهبران دینی در مردم احمق عربستان و افغان نفوذ کردن و قتل عام می کنن. آمریکا و اسرائیل با این کار به دو هدف میرسن.: 1 مسلمان کشی و قطع نسل مسلمونا 2 وحشی نشون دادن خود مسلمونا و معرفی وهابیون به عنوان مسمان وحشی خونخوار
  • hossein ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    0 0
    sharmandeh ashtebahi manfi dadam
  • hossein ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۴
    0 0
    didi montasheresh kard ba arezut raseedi
  • رهگذر ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    1 0
    درود بر روح پر فتوح این شیر بیشه. اگر الان بود شاید خیلی زودتر از اینا کلک تروریستها و حامیان غربیشون کنده میشد
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    0 0
    روحش شاد و راهش پر رهرو ان شا الله
  • داریوش گراوند FR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    0 0
    خواندن نحوه زندگی وشهادت این بزرگ مجاهدشهیدباعث شدبغضم بترکه،خداونددوستداران آل علی ع رادربالاترین جایگاه بهشت قراردهد.
  • طاها IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۲
    0 0
    روحش شاد و یادش گرامی باد 💙🖤🌹💐

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس