کد خبر 1389446
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰

رم سرور چیست

رم سرور به عنوان یکی از اصلی‌ترین قطعات سرور محسوب می‌شود که نقش بسیار اثرگذاری  در سرعت پردازش اطلاعات و در نتیجه سرعت سرور و به دنبال آن شبکه ایفا می‌کند.

رم سرور چیست

یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین رم‌سرورها، رم سرور HP است . کمپانی HP تمامی رم‌هایی که عرضه می‌کند را در مراحل سخت مورد تست و ارزیابی قرار می‌دهد و بعد از تأیید نهایی بهینه‌سازی و سازگاری کامل با سرورهای HP، وارد مراحل تولید و عرضه به بازار می‌شوند.

سرور HP برای سرورهای سری پرولیانت نسل 9 و 10 خود (HPE ProLiant G9&G10 Server)،  حافظه‌های DDR4 از نوع SmartMemory راکه دارای تکنولوژی منحصربه فرد است، فقط برای استفاده در سرورهای HP طراحی و به بازار عرضه کرده است. از این حافظه‌ها علاوه بر سرورهای گفته شده، در سیستم‌های Blade و Synergy و خانواده Apollo نیز استفاده می‌شود. اهمیت DRAM به کیفیت و قابلیت اطمینان شگفت انگیز آن برمی‌گردد. در دیتاسنتر، مجازی‌سازی‌سروری، پردازش‌های ابری و اپلیکیشن‌های دیتابیس، لازم است از حافظه‌هایی که از ظرفیت بالایی برخوردارند، استفاده شود.

استفاده از رم سرور اچ پی (HP Memory Server) در سرورهای

 اچ‌پی (HPE Servers) چه اثری خواهد داشت؟ 

به کارگیری حافظه‌های سرور HP به طور کلی موجب بهبود عملکرد در سرورهای HP می‌شود. سرورهای اچ‌پی (HPE servers) خصوصیات ویژه‌ای دارند که از طریق رم سرورها فراهم می‌شود. ویژگی‌های منحصر به فردی مانند:

  • کاهش زمان Down-time  و نیز هزینه‌های انرژی با به کارگیری رم‌سرور HP
  • ارائه سرعت‌بالاتر از میزان استاندارد سرعت تعریف شده برای رم سرور در صنعت
  • قابلیت پشتیبانی از فناوری ECC (فناوری تشخیص خطا به صورت پیشرفته) و در نتیجه بهبود عملکرد.  
  • ارائه رم‌سروراچ‌پی (HP Server Ram) در گستره وسیعی از ظرفیت‌ها ( از 4 گیگابایت از نوع RDIMM تا 128 گیگابایت از نوع LRDIMM )

رم‌سرورهای نسل 9 اچ‌پی (Server Memory for HPE ProLiant G9 servers )

نسل 9 سرورهای اچ‌پی سری پرولیانت (HPE ProLiant G9 Servers) با معرفی تکنولوژی حافظه هوشمند DDR4 اچ‌پی (HPE DDR4 Smart Memory) همراه شد.  رم‌سرورهای نسل 9 اچ‌پی با توانایی‌های بهبودیافته در مقایسه با نسل قبلی حافظه‌های سرور به بازار عرضه گردید. حافظه‌هایDDR4 سرعت‌های 1866,2400,2133MT/s  را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. البته توجه داشته باشید که میزان سرعت آن ارتباط مستقیم با مدل پردازنده مورد استفاده و نیز چگونگی پیکربندی رم در اسلات ها دارد.کارایی رم سرورهای نسل 9 اچ‌پی به طور ویژه‌ای گسترش یافته است و همین امر موجب ارتقای کارایی در حافظه ‌سرورهای DL (رکمونت) و ML (ایستاده) شده است، به نحوی که در سرورهای رکمونت و تاور با استفاده از حافظه‌های DDR4 نسبت به حافظه‌های DDR3،‌ ارتقای کارایی را به میزان 14 درصد را شاهد هستیم و این مقدار در سرورهای  Blade (تیغه ای) ، تا میزان 33درصد افزایش می یابد.

رم سرور چیست

در ارتباط با عملکرد پاور یا منبع تغذیه، استفاده از حافظه‌های DDR4 موجب بهبود عملکرد Supply Power شده است  و با ولتاژ 2.1 ولت کار می‌کند و این در حالی است که با استفاده از حافظه‌های DDR3 در نسل 8 سرور اچ‌پی، منبع تغذیه  با 5.1 ولت عمل می‌کند. کاهش 35 درصدی مصرف برق نسبت به DDR3 V5 مزیت دیگری است که می‌توان برای حافظه‌های DDR4 سرورهای نسل 9 برشمرد. همان طور که گفته شد DDR4 سرعت‌های مختلفی را فراهم می‌کند و اگر بخواهیم کارایی HPE Smart Memory DDR4 به کار رفته در سرورهای نسل 9 (HP G9) را نسبت به حافظه‌های DDR3 به کار رفته در نسل 8 سرورهای اچ‌پی (HP G8) بسنجیم، باید بگوییم که به لحاظ کارایی، 14 درصد افزایش توان عملیاتی در DDR4-2133 و  33 درصد توان عملیاتی در DDR4-2133 و 20 درصد توان عملیاتی در DDR4-1600 را فراهم می‌کند.  حافظه‌های DDR4 نسل 9 سرورهای اچ‌پی می‌تواند کارایی و سرعت را افزایش دهد و موجب بهبود مدیریت پاور شود.  ضمن آنکه ظرفیت حافظه 4 برابر می‌شود.

سرورهای نسل 9 اچ‌پی (HPE ProLiant G9) از سری دوم از پردازنده‌هایE5-2600 v4  پشتیبانی می کنند، در نتیجه در این سرورها می‌توان از رم‌های DDR4 2400MT/s نیز استفاده کرد که افزایش 5.12 درصدی توان عملیاتی و 29 درصد کارایی بیشتر را نسبت به حافظه های DDR3 به کار رفته در سرورهای HP G8 به دنبال خواهد داشت. با 2 ولت کار می‌کند و این به معنای مصرف انرژی کاملاً به صرفه آن است.  

نکته‌ای که در هنگام پیکربندی رم در سرورهای HP G9 باید در نظر داشته باشید این است که اگر یک یا دو DIMM در هرکانال قرار دهید، امکان پشتیبانی از بالاترین میزان سرعت حافظه‌ای که فناوری HPE SmartMemory DDR4 فراهم می‌کند، وجود دارد اما چنانچه سه DIMM به کار گرفته شود، شاهد کاهش سرعت خواهیم بود.

رم‌سرورهای نسل 10 اچ‌پی (Server Memory for HPE ProLiant G10 servers )

همزمان با معرفی نسل 10 سرورهای سری پرولیانت اچ‌پی، حافظه‌های مناسب با برخورداری از سرعت بالاتر و ارائه پهنای باند بیش‌تر به بازار عرضه شد. 

سرورهای HP G10 از 6 کانال حافظه که هر کدام از 2 اسلات رم برخوردارند، پشتیبانی می‌کنند. با توجه به ظرفیت بالایی که DIMMها ارائه می دهند، گنجایش حافظه به طرز تحسین برانگیزی افزایش می‌یابد که می‌تواند برای سرورهایی با حجم کاری بالا، یک انتخاب ایده‌آل باشد. حداکثر سرعتی که با استفاده از رم سرورهای نسل 10 اچ‌پی فراهم می‌شود 2666MHz است که در ترکیب با پردازنده های Intel Xeon G5 که آن هم برای استفاده در سرورهای نسل 10 اچ‌پی طراحی و عرضه شده است، می توانند کارایی بالا ارائه دهند.

نکات مهم که می‌بایست هنگام پیکربندی رم در سرورهای نسل HP G10  به آن دقت کنید:

  • ابتدا اسلات‌های سفید را پر کنید.
  • اگر سرور دوپردازنده‌ای باشد و شما قصد داشته باشید از یک پردازنده استفاده کنید، تنها می‌توانید نصف اسلات‌های رم را به کار بگیرید. و اگر هر دو پردازنده را به کار می‌برید DIMM را میان آن دو تقسیم کنید.
  • قابلیت پشتیبانی از ترکیب DIMMهای گوناگون (LRDIMM,UDIMM,RDIMM) وجود ندارد.
  • اگر قصد دارید به بالاترین سرعت حافظه در سرورهای HP G10 دست پیدا کنید، این موضوع ارتباط مستقیم با نوع  رم و چگونگی کانفیگ آن و نیز مدل پردازنده به کار رفته دارد.
  • برای دست‌یابی به حداکثر کارایی میان ظرفیت حافظه و پردازنده‌های سرور تعادل برقرار کنید.
  • از DIMM و پردازنده‌ای که میان آن‌ها سازگاری وجود دارد استفاده کنید.

با توجه به محبوب بودن قطعات سرور HP و افزایش تعداد قطعات تقلبی در بازار که با قیمت بسیار کم‌تری عرضه می‌شوند، به شما توصیه می‌کنیم در تهیه قطعات سرور HP هوشیار باشید و با کارشناسان خبره و تأمین کننده های معتبر تجهیزات شبکه و سرور در ارتباط باشید تا با خرید قطعات اوریجینال، سرور و شبکه سازمانی و در نتیجه اطلاعات خود را در امنیت کامل حفظ کنید. حتی اگر با محدودیت بودجه مواجه اید، باز هم باید این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که خرید قطعات تقلبی صدمه جبران ناپذیری به سرور و اطلاعات شما وارد می کند که با صرف هزینه های هنگفت نیز نمی‌توانید اطلاعات از دست رفته را بازیابی کنید. کارشناسان آموزش دیده و مجرب ساپراصنعت آمادگی کامل دارند تا با ارائه مشاوره و راهنمایی، با شما در انتخاب قطعات سرور HP و رم سرور مناسب با توجه به نیازهای کاری شما همراه شوند. شما می‌توانید از طریق شماره تماس 02176871880 با ما در ارتباط باشید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس