امارات: سوختگیری راکتور سوم نیروگاه هسته‌ای براکه را آغاز کردیم

شرکت انرژی هسته‌ای امارات اعلام کرد که بارگیری بسته‌های سوخت هسته‌ای را در واحد سه نیروگاه انرژی هسته ای براکه آغاز کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از الخلیج، شرکت انرژی هسته‌ای امارات امروز یکشنبه اعلام کرد که شرکت تابعه آن، شرکت انرژی نواة، بارگیری محموله‌های سوخت هسته‌ای را در واحد سه نیروگاه انرژی هسته‌ای براکه آغاز کرده است. این نیروگاه در منطقه الظفرة در ابوظبی واقع شده است.

شرکت انرژی هسته‌ای امارات شروع این سوختگیری را مطابق با تمام الزامات قانونی داخل این کشور و بالاترین استانداردهای بین‌المللی و پس از دریافت مجوز برای بهره‌برداری از نیروگاه از سازمان فدرال مقررات هسته‌ای امارات تایید کرد.

  «محمد ابراهیم الحمادی» مدیر عامل  شرکت انرژی هسته‌ای امارات امروز یکشنبه گفت: با آغاز بارگیری سوخت هسته‌ای در راکتور سوم نیروگاه هسته‌ای براکه پس از اخذ مجوز بهره‌برداری، منتظر پیوستن سومین نیروگاه  به نیروگاه‌های اول و دوم در تولید برق قابل اعتماد طی ماه‌های آینده هستیم.

وی ادامه داد: از طریق این دستاورد در خصوص سومین نیروگاه هسته ای همچنان به ارائه راه حل عملی برای پدیده تغییر اقلیم ادامه می‌دهیم و تلاش‌هایمان را برای کاهش ردپای کربن در مقیاس وسیع در امارات متحده عربی را افزایش می‌دهیم؛ افزون بر اینکه  با حمایت از رشد اقتصادی در دستیابی به اهداف ابتکار استراتژیک خالص صفر امارات تا سال ۲۰۵۰ شریک می‌شویم.

الحمادی گفت: دستاوردهای پی در پی در توسعه پروژه  نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای صلح آمیز، نقش اساسی انرژی هسته‌ای را در تامین و پایداری انرژی برای کشورهای متعهد به دستیابی به توسعه پایدار بلندمدت برجسته می‌کند.

امارات متحده عربی اولین کشور عربی در منطقه است که یک نیروگاه هسته ای را راه اندازی کرده است؛ اگرچه ماجراجویی های امارات در منطقه به ویژه جنگ در یمن بر نگرانی‌ها نسبت به امنیت نیروگاه هسته‌ای این کشور افزوده است. تاکنون کشورهای عربستان و مصر طرح های خود برای ایجاد چندین نیروگاه هسته ای را مطرح کرده اند.

«حمد الکعبی» نماینده دائم امارات متحده عربی در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، در نشستی در شهر «ابوظبی» با حضور مقامات سوئدی اعلام کردن مجوز بهره برداری سومین واحد نیروگاه هسته‌ای این کشور تایید شده است.

«ویتکورسون» مقام سوئدی حاضر در این نشست با مقام اماراتی نیز گفت که درخواست مجوز بهره برداری واحد سوم نیروگاه اماراتی در سال ۲۰۱۷ دریافت شده و از آن زمان بررسی کامل اسناد، نظارت و بازرسی‌ها را انجام داده است. ارزیابی‌ها شامل طراحی راکتور، سیستم‌های خنک‌کننده، سیستم‌های امنیتی، آمادگی اضطراری، مدیریت زباله‌های رادیواکتیو و سایر جنبه‌های فنی  مثبت بوده است.

واحدهای اول و دوم شرکت انرژی هسته‌ای امارات (ENEC) اکنون ۲۸۰۰ مگاوات برق شبکه امارات را تامین می‌کنند و این شرکت متعهد شده است تا یک چهارم برق مورد نیاز  این کشور را تامین کند. واحد چهارم  این نیروگاه نیز اکنون بیش از ۹۲ درصد تکمیل شده است.

برآورد اولیه برای راه‌اندازی این نیروگاه نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار است. سوخت این نیروگاه نیز از  کره جنوبی تامین خواهد شد. علاوه بر این امکان وصل کردن تجهیزات شیرین‌سازی آب به این رآکتور نیز وجود دارد. با در نظر گرفتن موارد فوق می‌توان این برنامه را یک برنامه اتمی کامل دانست اما واقعیت این است که امارات برای استقرار این رآکتورها تعهدات جدی به یک کشور دیگر داده است.

بر اساس پیمان منع گسترش و استفاده از سلاح اتمی یا (NPT) تمام کشورها حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی را دارند اما در این میان آمریکا شرط‌های دیگری را به کشورهای طرف قرارداد خود برای فروش تجهیزات هسته‌ای تحمیل می‌کند. یکی از مهم‌ترین این شرط‌ها امضای تفاهم‌نامه‌ای موسوم به «تفاهم‌نامه ۱۲۳ » است.

بر اساس بخش ۱۲۳ قانون «بهره‌گیری از انرژی اتمی» که در سال ۱۹۴۵ میلادی در آمریکا تصویب و در سال ۱۹۵۴ اصلاح شده، همکاری بین شرکت‌های خصوصی و دولتی توسعه دهنده توانمندی اتمی با کشورهای خارجی تابع برخی ملاحظات است.

طبق قراردادها با امارات، بازرسان آمریکایی امکان حضور در هر کدام از تاسیسات هسته‌ای امارات را به صورت مستقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد داشت. طبیعی است که با تحمیل چنین شرایطی برنامه هسته‌ای امارات تنها یک برنامه نمایشی خواهد بود چرا که این کشور از هرگونه ورود به حوزه‌های حساس فناوری هسته‌ای منع شده است. به این ترتیب امارات و سایر کشورهای عربی تنها یک بازار بزرگ برای تجهیزات آمریکایی خواهند بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • Karim IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    13 3
    بنام خدا. هرچند که این هسته ای شدن امارات مانند همان پرژه فضایی شدن ان است .صاحب فناوری نیستند.ولی نمیشه انکار کرد که سه نیروگاه درحال فعالیت است ونیروگاه چهارم هم بزودی وارد چرخه میشود .امارات به این ترتیب پیشرفت شگرفی را تجربه خواهد کرد.ولی متاسفانه کشورما به دلیل ضعف مدیریت هنوز نتوانسته از ظرفیت هسته ای خود استفاده ببرد در شرایطی که کشور شدیدن به نیروگاه های هسته ای نیازمند است .همکنون مشکل کم ابی خشک شدن مخازن سد های کشور وتهدید امنیت غذایی وانرژی درایران سرباز میکند.درحالی که به تمام فناوری وعلم انرژی هسته ای مسلط هستیم .
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      2 0
      اینها پیشرفت نیست. فقط واردات است. برای آنکه روی پای خود بایستید البته باید ویلچر نشینی را ترک کنید.
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    16 2
    مشرق جان تولید حدود 3هزار مگاوات را نمی بینی . ولی استفاده قطعات آمریکایی و بازرسی آن برات مهمه .توی بوشهر هم کلی پرسنل روسی کار میکنن این یک چیز عادیه
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      7 8
      تولید میله های سوخت هسته ای و یا غنی کردن اورانیوم توسط دانشمندان ایران را نمی بینی، سه هزار مگاوات برق توسط یک نیروگاه کاملاً ساخت خارجیان در امارات، نور بالا به چشمانت انداخته است!!!!
  • IR ۰۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    11 8
    ما چنددهه هست که داریم برای چند نیروگاه هسته ای که برق خودشون رو هم نمیتونن تامین کنند تاوان میدهیم اونوقت امارات کوچک با سیاست دوستی و منفعت با تمام کشورهای جهان داره یک شبه از ما جلو میزنه،
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      1 0
      مصرف کننده هرگز از تولید کننده جلو نمی زند. خری هم که در پوست شیر رفت هنوز عرعر می کند. اینکه امارات بدون کوچکترین تولید صرفا در حال مصرف محض تکنولوژی غربی است اسمش پیشرفت نیست. ضمنا همین بس که امارات انرژی خورسیدی را عملا رها کرد. نفت هم دارد. اما باز سراغ انرژی اتمی می رود.
    • تک تیرانداز DE ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 0
      شماها که از روز اول می گفتید انرژی هسته ای بده حالا می گید دم عمارات گرم که بهش دست پیدا کرد!!!! اصلا باشه تو درست می گی. ببینم مگه قرار نبود برجام همون تدبیری باشه که نیروگاه های هسته ای رو فعال کنه. چرا نکرد؟ لامصب کجاتو بگیرم نمیری.
  • CA ۰۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    5 2
    خيلي خوبه ما هم ميجنگيم ميميريم سازش نميپذريم
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      5 3
      شما ها می‌روید بتن می ریزید تا خوش رقصی کنید!
  • محمد IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    9 1
    شما که برنامتون نمایشی نیست خروجیتون با رسم شکل برا مردم توضیح بدید
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    2 7
    خداروشکر ایران کشور کوچولوهای منطقه رو هم راه انداخت. حالا هر ننه قمری تو جنوب خلیج فارس انرژی اتمی میخاد! ولو فرق هویج با راکتور رو ندونه!
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    2 0
    این عربهای ناکس خودشون ک نیروگاه و با راکتورهای هسته ای فعالیت میکنند آنوقت سازمان انرژی هسته ای مدام گیر میده ب ایران و زیر ذره بینش قرار داده ؟! اینا از کی هسته ای شدن ما خبر نداشتیم ؟؟؟!!
  • حسن IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    6 0
    شعارش با ما و منافع و استفاده بهینش با اونا
  • ترابیان IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    3 3
    قابل توجه افساد طلبان وطن فروش جاسوس پرور اراجیف گوی دغل باز که ضر می زدند ما نفت و گاز داریم انرژی هسته ای می خواهیم چکار لعنت بر ذات نکبت افساد طلبان ویرانگر ضد پیشرفت
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    5 6
    با یک موتور برق قوی می شود برق امیریه کوچولو(امارات)را تامین کرد نیازی به این نیروگاه نداشته و ندارید -
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      8 5
      بسوز که خوب میسوزی
    • بی نام IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 0
      تو تخیلات بگو وابستگیه، وارداتیه ولی یه سر برو دبی بعدش یه سر بیا تهران، بعد بشین بدون غرض تفاوتا رو پیدا کن که از زمین تا آسمانه.
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    9 4
    قابل توجه مسئولین. می توان رآکتور هسته ای هم داشت بدون تحریم و تهدید.
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      6 3
      چه حرف مفتی
    • poya IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      1 0
      بچه ایی
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    5 4
    بیست سال است داد میزنیم "انرژی هسته ای حق مسلم ماست" اما فعلا حق مسلم ما تحریم‌های خانمان برانداز شده! هرچند هیچ کسی نمی تواند بیست سال سرنوشت یک ملت را تغییر دهد، ولی خداوکیلی کدام مسیر درست بوده است؟
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      2 0
      قطعا کسی که بنزین را هم برایش تحریم می کنند می فهمد که باید روی پای خودش بایستد. وارد کردن سوخت و تکنولوژی افتخار نیست.
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    7 5
    اماراتی بواسطه رابطه دوستی که با سایر کشورها دارند تونستن از این ظرفیت استفاده کنند و چهارمین نیروگاه رو به آرامی وارد مدار کنند
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      3 2
      خوب که چه؟ واردات هنر نیست. پول بده وارد کن بخر بدون آنکه خودت اصلا بلد باشی از آن استفاده کنی و همان شرکت غربی باید برایت حتی نیروگاه را اداره کند تا برق تو روشن باشد و در حرمت با کنیزهای گرجی و اوکراینی در حال عیاشی باشی. این است همه آرزو و آمال شما.
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 0
    درود
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    1 0
    ۰۸:۵۰ نکبت و ملعون طاغوت خاندان حمالیون مافیا مهر پهلوی تون هم با سایر کشورا دوست و فراتر از دوستی داشت میشه گفت بردگی و نوکری آمریکا و غرب و اسرائیل بود پ چرا آرزوش حسرت ب دل گذاشتن ؟؟!!
  • NL ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    2 1
    حالا ذلیل ترین کشور منطقه کیه؟
  • ۰۰ IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    2 0
    یکم دنیا به امارات هم بگه ما نگران برنامه هسته‌ای امارات هستیم هرچند دنیا نمیگه ولی بد نیست ایران و متحدانش همین پرچم رو بلند کنن و امارات رو به سازمان ملل و.... ببرند
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 0
    نع از همه جالبترش هم اینکه خود این کشورای عرب مستبد و مرتجع از اجلاس سازمان حکام آژانس بین المللی گروه ۵+۱ تقاضای نشست و حضور در آن اجلاس ها هستند.....خخخخخ
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    2 0
    نگاه استیل گنگو نگاه ترکیب و رنگو نگا ابهت مردو
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    0 0
    مرگ بر آمریکا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس