واقعی شدن مصرف روغن در ایران با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی/ هیچ برنامه‌ای برای افزایش مجدد قیمت روغن وجود ندارد

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که به کُند شدن قاچاق کالاهای اساسی به خارج از کشور منجر شده، علت اصلی کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی مصرف روغن خوراکی کشور در یک ماه اخیر بوده است.

به گزارش مشرق، اصلاح نظام یارانه‌ها در جهت عادلانه‌تر شدن و واقعی شدن نرخ روغن خوراکی باعث شد احتکار روغن، افزایش بی‌رویه صادرات محصولات حاوی روغن و خروج غیرقانونی روغن از کشور کاهش پیدا کند؛ این در حالی است که پیش از این به دلیل پایین بودن نرخ روغن خوراکی داخلی نسبت به کشورهای همسایه با قاچاق این محصول مواجه بودیم.

درواقع به علت ارزان بودن روغن خوراکی در ایران نسبت به کشورهای همسایه، در سال‌های اخیر در کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان نیز روغن یارانه‌ای ایران به‌طور قاچاق منتقل می‌شد و منابع ارزی ملت ایران به جیب کشورهای همسایه می‌رفت.

بنابراین گزارش، سال گذشته با تقاضای کاذب مصرف روغن خوراکی روبرو شدیم که با حذف و اصلاح ارز ۴۲۰۰ تومانی و واقعی شدن قیمت‌ها مصرف نیز به سمت واقعی شدن حرکت کرده است؛ البته اخیراً با کاهش مصرف برخی کالاها همچون انواع سس، تن ماهی و محصولاتی که حاوی روغن است، نیز مواجهیم.

طبق آمارها نیاز ماهانه کشور به روغن خوراکی بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار تن است که نشان می‌دهد نیاز سالانه کشور به روغن بین ۱.۵ تا ۲ میلیون تن است، البته هر ساله نزدیک ۵۰۰ هزار تن روغن خوراکی از محل روغن‌کشی‌های داخلی تامین می‌شود.

در سال‌های اخیر میزان ورود متداول روغن خام کشور بین ۹۰۰ هزار تن تا یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار تن بوده است. بر اساس آمار سال ۱۴۰۰ حدود ۱.۹ میلیون تن روغن خام به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار وارد کشور شده بود.

در سال ۱۴۰۰  نزدیک ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تن دانه روغنی وارد کشور شد که از این میزان نزدیک ۴۰۰ هزار تن روغن خام از محل واردات دانه‌های روغنی تامین شد.

همچنین سال  ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ نزدیک ۲۹۱ هزار تن انواع دانه‌های روغنی که از این میزان حدود ۲۶۶ هزار تن کلزا بوده وارد کارخانه‌های روغن‌کشی شد که بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تن تولید روغن را نشان می‌دهد.

وضعیت تولید بیانگر آن است که کمبودی در روغن خوراکی موردنیاز خانوار، صنف و صنعت نداریم و روغن به میزان کافی در کشور موجود است.

در بحث مصرف نیز طبق آمار اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ روغن خوراکی کشور نزدیک ۱۳۵ هزار تن شد درحالی‌که در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ این رقم ۲۰۹ هزار تن بود که حدود ۳۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مصرف روغن خانوار در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ نزدیک ۸۴ هزار تن است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳۶ هزار تن بود که حدود ۳۸ درصد کاهش داشته است.

روغن صنف و صنعت در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ حدود ۵۰ هزار تن شد درحالی‌که در سال ۱۴۰۰ حدود  ۷۲ هزار و ۴۰۰ تن بود که ۳۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

با اصلاح نظام یارانه‌ای و افزایش قیمت روغن خوراکی، این کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای عرضه به مصرف‌کنندگان با قیمت‌های جدید وجود دارد، اما ممکن است برخی مغازه‌های کوچک مانند سوپرمارکت‌ها به دلیل کاهش توان خرید به‌جای خرید ۴ کارتن روغن اکنون خرید خود را به دو کارتن در ماه رسانده‌اند تا با اتمام محصول خرید مجدد را انجام بدهند؛ این به معنای این نیست که ما  در کشور با کمبود روبرو هستیم.

در پی اصلاح نظام یارانه‌ای  قیمت مصوب برای مصرف‌کنندگان روغن مایع آفتاب‌گردان ۸۱۰ گرمی پخت‌وپز ۶۳۰ هزار ریال و روغن مایع ۸۱۰ گرمی سرخ‌کردنی ۶۲۰ هزار ریال تعیین‌شده است.

قیمت روغن افزایش مجددی نخواهد داشت

«امیر هوشنگ بیرشک» دبیر انجمن صنایع روغن نباتی کشور در خصوص وضعیت تولید و توزیع روغن نباتی در کشور گفت: در حال حاضر روغن موردنیاز کشور تامین است و  کمبودی در این خصوص نداریم.

وی اظهار داشت: با اصلاح نظام یارانه‌ای قیمت روغن اصلاح‌شده و اکنون با قیمت‌های مصوب و جدید به بازار عرضه می‌شود و هیچ  برنامه‌ای برای افزایش مجدد قیمت روغن در کشور نداریم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • علی IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    48 11
    مردم قدرت خرید روغن ندارن گاه میشه تا چندروز بدون روغن خوراک می پزن برو به فکر آخرتت باش بیچاره
    • سید IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      17 19
      حرف مفت کنتور نداره که.
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      13 29
      مصرف روغن برایم در کبد و چربی خون سم است - چرا حرف بی خود می زنید سالهای قبل برنج را بدون روغن و بصورت کته می پختند چقدر هم بی ضرر بود و.. حالا روغن شده بلای سلامتی بدنها
    • DE ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      1 1
      دوستانی که حرف ایشون منافعشون رو بخطر انداخته، دلار چند؟
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    16 12
    یک واقعیت تلخ اینست که سرانه مصرف روغن و روغن نباتی و برنج با توزیع کوپنی اول انقلاب افزایش یافت و در فیلم ها و برنامه های آشپزی هم با مصرف بالا روغن؛ میزان مصرف روغن را افزایش دادند مثلا در پخت کته قبلا(قبل انقلاب و حتی دوره سه ساله اول دفاع مقدس) یک سوم میزان مصرف فعلی روغن ؛ روغن مصرف میشده؛ آلان هم صدا و سیما و اموزش و پروش میتواند در عرض مدت معقولی میزان مصرف روغن نباتی را به میزان تولید داخلی کاهش دهد بدون آنکه مزه غذا ها عوض شود و مهمتر اینکه در آینده از بیماریهای قلبی و عروقی هم تا حد زیادی پیشگیری گردد
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    28 4
    افزایش نرخ غذای رستورانها - فلافلی ها-شیرینی فروشها و... و کلا شغلهایی را که با روغن - شکر - آرد و شیر سر و کار دارند را چه جوری توجیه می کنید؟ فروشها آنها کم شده چون مردم دیگر قدرت خرید ندارند و کارکنان آنها هم به علت کمتر شدن مشتری اخراج و بیکار خواهند شد.
  • M IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    29 3
    قیمت روغن در بازار نرخش واقعی شد اون چیزی که واقعی نشد درآمد مردمه، درآمد مردم به ریاله به دلار باید خرج کنن بخدا خیلی از خونوارها درآمدشون در ماه حتی معادل ۷۰دلار هم نمیشه بعد قیمت اکثر کالاها واقعی شده فقط بخاطر اینکه مبادا کالا قاچاق نشه.
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      3 6
      در عوض قیمت انرژی در ایران تقریبا در حد یک دهم جهانی میباشد
  • حاجی IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    17 10
    اینهمه سلاح به افغانستان وعراق دادید حالا یه مقداری روغن هم به اونا داده باشید
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      3 11
      حاجی واشنگتن. شما بخواب!
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    4 0
    😂🤣
  • IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    24 2
    لبنیات چی؟ !گوشت و مرغ و ماهی چطور؟! میوه جات رو فراموش کردید؟! یک مورد شاید بخاطر گرانی درست شده اونهمه که بخاطر گرانی داره تبدیل به فاجعه میشه رو نام نمیبرید!
  • IR ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    25 5
    مصرف واقعی نشده بلکه مردم پول ندارند روغن بخرند. واقعیت اینه
  • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    9 15
    مردم مقداری روغن از قبل دارند و هنوز زود است که به نتیجه گیری برسیم. اما....اگر گران شدن روغن موجب کاهش مصرف شود موجب ارتقا سلامتی مردم هم میشود. شاید گران شدن روغن و سیگار و قند و شکر موجب کاهش بیماری ها شود
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      2 1
      همینطور گوشت مرغ ماکارونی لبنیات میوه و.......
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 15
    مشرق عالی
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    14 2
    حتما میزان واقعی مصرف برنج و گوشت و حبوبات و سایر مواد خوراکی و غیر خوراکی هم واقعی شده و قبلا مردم خیلی مصرف میکردن.
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    23 1
    اخه ما میترسیم بریم بخریم .توان خرید نداریم..چی میگی واسه خودت ..
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    4 1
    چقدر خوب و واقعی شده همه چیز
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    22 3
    خجالت اوره تو مملکت امام زمان هشتاد درصد زیر خط فقریم
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      1 6
      چون بیش از 80 درصد ملت به اعتراف خودتان کاری با ارمانهای امام زمانی ندارند و راه خود را میروند قرار هم نیست با اجی مجی کار پیش بره و الا مثل هزاران میوه یک درخت گیلاس خود خدا مساوی به همه انها غذا میرساند و یکدست و عادلانه و برابر رشد میکردند
  • مورخ ایرانی IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    16 1
    بنده به شخصه قبلا میان وعده نیمرو مصرف میکردم ولی با گران شدن روغن و مواد غذایی میان وعده را حذف کردم؛ وعده های اصلی رو هم با روغن بسیار کم درست میکنیم. اگر این یعنی واقعی شدن مصرف روغن، بله شما درست میفرمایید.
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    8 0
    مطمئنا بیشتر کاهش توسط رستوران ها و فست فودهاست . دیگه چه شود کیفیت غذاها؟
  • رضا IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    22 2
    کاش حقوق کارکنان دولت و کارگران را هم واقعی می کردند!!
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    14 3
    مردم ندارن که بخرن مصرف کنن.
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    4 11
    شرکتها و کاسبان تحریم با تاسیس شرکتهای واسط در دبی و ترکیه و قطر و... ابتدا در مقصد آن کشورها باررا پیاده می کردند و مصرف آنهارا تامی می کردند با ارز چهار هزار و دویست تومانی ایرانیان ته مانده اش هم مثلا واردات نام داشت وارد کشور می شد - مصرف روغن بالا است قدیمها کته را روغن نمی زند با اب می پختند الان همینطور روغن است که به خورد بدن می دهیم و به استقبال بیماری های قلبی و عروقی و کبدی می رویم.
  • مردم IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    12 2
    .قبل گرانی مردم ریختن دهتا دهتا روغن خریدن بردن خونه الان که دیگه با این قیمت کسی روغن نمیخره
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      3 6
      جالبه خود سایتها مدام خبر میزدن بخاطر جنگ اوکراین بزودی روغن کم و بشدت گرون میشه . منم همون موقع رفتم 22 حلب 5 کیلویی روغن درجه یک حلبی 90 هزار تومن خریدم گذاشتم جای خنک تا دو سال روغن دارم . اونموقع 110 کیلو روغن رو خریدم یک میلیون و هشتاد هزار تومن درست یک هفته بعدش زد بالا همون روغن ها شد 9 میلیون !!! مفت در رفتم اگر نمیخریدم الآن باید غذاهای بدون روغن و سرخ نکردنی میخوردم چون قیمت فعلی اصلا در توانم نیست
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    7 2
    سلام دو موضوع: اول : نفت قیمت ندارد یعنی گاهی زیر 10دلار گاهی بالای 150دلار تازه قیمت مثلا 100دلار است بدلیل تحریم برا ما 80دلار میشه دوم : آل سعود لجن نفت میده مهمات میگیره بعد میرزه رو سر مسلمان های مظلوم یمن اگر دو مورد بالا رو قبول دارید برای من سئوال اینست چرا حلقه دور آقای رئیسی به این نتیجه رسیدن که مواد غذائی به قیمت جهانی اگر مبنا دلار است که ما تولید کننده دلار نیستیم ما تولید کننده نفت هستیم ، جناب آقای رئیسی جای دوری نمیرفت شما نفت میدادید بجای مهمات برای کشتار مسلمانان مواد غذائی ارزان جلوی ملت میزاشتین ،
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    7 0
    روغنی (غیر سرخ کردنی) که قرار بود ۶۳۰۰۰ دومن باشه رو کردن ۶۷۰۰۰ تومن بعد میگن افزایش قیمت جدید نخواهیم داشت / یه بار سفر افزایش قیمت رو مشخص کردین دیگه این جدول‌های قیمتی جدید چیه !؟ مثلا تخم مرغ رو دوباره تو‌حدولی چه منتشر کردن شانه ای ۸۰۰۰ افزایش دادن / یه بار سقف قیمت مشخص کردین و تمام دیگه حق افزایش قیمت و تعیین قیمت جدید نباید داشته باشین
  • اصغر IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    8 1
    یعنی چی واقعی شدن ؟ یعنی تا الان مردم الکی روغن مصرف میکردن ؟
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 1
      اون لاکچریها
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    5 1
    چقدر سطح مطالب و پستهای این سایت، عاااالی هس
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    4 0
    مصرف لبنیات و گوشت و همه چی واقعی شده بقیشو صادرات کنید اسراف نشه یه وقتی
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    8 0
    توجیه رو ببین‌شما: چون حکومت قدرت وعرضه کنترل مرزها وجلوگیری ازقاچاق را ندارد، پس کالا را گران‌میکند و تاوان ضعف حکومت را مردم باید بدهند. حکومتی که چهل ساله برای بقای خودش، از جان و مال مردم هزینه میکنه. انگار شما تو خونه کباب میخورید،یکی از بچه هاتون یواشکی میبره بیرون میفروشه،به جای کنترل اون بچه، بگید دیگه گوشت نمیخرم و به جاش به همه نون خشک میدم.
  • حسین IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    1 0
    چه خوب...
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 1
    تشکر
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    1 0
    روغن های وارداتی همه کپکی و اکسید شده است. روغن استفاده نکنید تا سالم بمانید.
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    1 0
    ادمهای ضعیف گرسنه بودند بدبخت تر شدند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس