شکست تاریخی مکرون در انتخابات پارلمانی؛ رئیس جمهوری بدون اکثریت مطلق

نتایج رسمی انتخابات ۲۰۲۲ پارلمان ملی فرانسه از شکست تاریخی امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور در کسب اکثریت مطلق پارلمان حکایت می کند.

به گزارش مشرق، بر اساس نتایج اولیه منتشر شده، ائتلاف حامیان مکرون ۲۱۰ تا ۲۵۰ کرسی، ائتلاف نوپس شامل هواداران ژان لوک ملانشون ۱۵۰ تا ۱۸۰ کرسی، جمهوری خواهان ۶۰ تا ۷۰ کرسی و مجمع ملی ۸۰ تا ۱۰۰ کرسی کسب کردند.

در انتخابات پارلمانی امسال برای نخستین بار از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۷ که چهار دوره انتخابات قانون‌گذاری در پی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برگزار شده است، رئیس جمهور نتوانسته است اکثریت مطلق کرسی های مجلس را کسب کند.

به عبارت دیگر انتخابات پارلمان ملی فرانسه نه تنها پیروزی چهره‌ای که وارد الیزه شده بود را تایید بلکه تقویت هم می کرد، شرایطی که امسال محقق نشد.

شرایط حاکم در سپهر سیاسی فرانسه بدان معنی است که مکرون باید برای پیش برد اهداف خود، ناگزیر باید با دیگر احزاب ائتلاف کند.

به گزارش مشرق به نقل از لو فیگارو، بر اساس برآوردهای اولیه، ائتلاف حامیان مکرون باید در پارلمان ملی با جمهوری‌خواهان تجمیع شوند و ائتلاف چپ متحد اکنون به عنوان نخستین نیروی اپوزیسیون قوه مجریه ظاهر می‌شود.

بر اساس اولین برآورد موسسه نظرسنجی Ifop از دور دوم انتخابات قانونگذاری ۲۰۲۲، ائتلاف حامیان مکرون موسوم به "با هم!" با ۲۱۰ تا ۲۵۰ کرسی، اکثریت مطلق را به دست نمی آورد.

به عبارت دیگر، حتی در بهترین حالت، احزاب "مودم"، "جمهوری به پیش" و "افق‌ها" به اندازه کافی نمایندگانی در مجلس ملی نخواهند داشت تا اکثریت مطلق را کسب کنند.

لحظاتی پیش نیز روزنامه سوئیسی "تریبون دُ ژنو" (Tribune de Genève) نوشت: برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که حزب امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه اکثریت مطلق پارلمان ملی این کشور را از دست می‌دهد.

به نقل از این رسانه سوئیسی، ائتلاف حامیان مکرون حداکثر ۲۴۸ کرسی را به دست می‌آورد که با ۲۸۹ کرسی ضروری برای کسب اکثریت مطلق، فاصله دارد.

بر اساس نتایج اولین برآورد موسسه نظرسنجی Harris Interactive x Tolune برای کانال تلویزیونی M۶ و RTL انجام داده است، ائتلاف حامیان مکرون موسوم به "باهم" ۲۰۸ تا ۲۴۸ کرسی از ۵۷۷ کرسی نمایندگان را در پایان این دوم انتخابات پارلمانی جمع آوری خواهد کرد.

دومین تخمین مربوط به موسسه نظرسنجی Ipsos/Sopra Steria برای France Télévisions است که این روند را تایید و رقم ۲۱۸ کرسی را اعلام می‌کند.

روز یکشنبه (۱۹ ژوئن/ ۲۹ خرداد) درهای حوزه‌های اخذ رای ساعت هشت صبح به وقت پاریس (۱۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) گشوده شد تا فرانسوی‌ها سرنوشت ۵۷۷ کرسی مجلس ملی را روشن کنند.

از جمعیت حدود ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری فرانسه، نزدیک به ۴۹ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند.

اهمیت این انتخابات از آن روست که مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در صورت برخورداری حزبش از اکثریت قاطع در مجلس، برای اجرای برنامه‌های خود در پنج سال دوم ریاست جمهوری مسیری هموارتر خواهد داشت.

در دور نخست این انتخابات که یکشنبه هفته گذشته برگزار شد، "اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی" موسوم به "نوپس" متشکل از حزب "فرانسه تسلیم ناپذیر"، "اروپ اکولوژی-سبزها" (EELV)، حزب کمونیست (PC) و حزب سوسیالیست (PS) که حامیان ژان لوک ملانشون را تشکیل می‌دهند، توانستند ۲۵.۶ درصد آرا را به خود اختصاص دهد.

این درحالی است که ائتلاف حامیان رئیس جمهور موسوم به "با هم" متشکل از حزب مکرون با عنوان "جمهوری به پیش"، "جنبش دمکراتیک" (Modem)، "افق‌ها" (Horizons) و "اقدام" از احزاب سیاسی راست میانه، موفق شد ۲۵.۷۵ درصد آرا را از آن خود کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس