دلالی در فوتبال

در روزهای اخیر، از اعداد و ارقامی در لیگ برتر صحبت می شود که مصداقی از بر باد رفتن بیت المال بدون خروجی خاص و صرفا در راستای منافع غیرفوتبالی است.

سرویس ورزش مشرق- بیست و یکمین دوره لیگ برتر فوتبال کشورمان به اتمام رسید و جام قهرمانی پس از پنج دوره متوالی، به تیمی غیر از پرسپولیس رسید. اکنون، تیم ها فصل نقل و انتقالاتی خود را شروع کرده و خود را مهیای دور دیگری از مسابقات می کنند. اما اتفاقاتی در حال روی دادن است که موجب شگفتی و تعجب بسیاری شده و این پرسش را ایجاد کرده که در ورای این خبرها و جنجال ها، چه اتفاقی در حال روی دادن است.

همین چند روز قبل بود که رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در برنامه زنده تلویزیونی، از قرارداد نجومی و عجیب یحیی گل محمدی صحبت کرد. آنقدر اعداد و ارقام شگفت انگیز بود که این باشگاه به سرعت واکنش نشان داد و تلاش کرد تا صحبت های مدیرعامل را اصلاح کند اما در اصل ماجرا تفاوتی وجود ندارد. این همه پول چگونه در فوتبال کشورمان هزینه می شود و آیا وقت آن نرسیده که تدبیری صورت گیرد؟ به راستی، چرا چنین هزینه کردهای میلیاردی صورت می گیرد؟ چگونه فوتبال کشورمان که در سازمان اقتصادی خود دچار نقصان و ناکارآمدی است، اینگونه ریخت و پاش ها را شاهد است؟ جواب این پرسش ها را در محورهای زیر می توان مورد بررسی قرار داد تا مشخص شود که در ورای این نمایش و غوغا، چه وضعیتی وجود دارد. البته، این دو محور، کلیت موضوع است که ده ها زیر شاخته و جزئیات دیگر نیز دارد.

واکاوی بر باد رفتن میلیاردها تومان در لیگ فوتبال/ یک نفر به داد بیت المال برسد!

باشگاه های خصولتی و شبه دولتی نه تنها به حیاط خلوت تبدیل شده که در حال نابودی و فروپاشی فوتبال کشور هستند 

حاتم بخشی خصولتی ها و شبه دولتی ها از جیب مردم!

شاید بتوان اذعان داشت که در یک دهه اخیر، بزرگترین ضربه به ساختار و پیکره فوتبال را باشگاه های شبه دولتی و خصولتی وارد کرده اند. در این مسیر، هزینه های نجومی و بی ضابطه ای که صورت گرفته، موجب شده تا قیمت این رشته ورزشی و لیگ های آن رشد نامتعارف و غیرواقعی داشته باشند. این باشگاه ها که عمدتا از منظر سازوکار مالی نیز غیرشفاف هستند، سالانه ده ها میلیارد تومان را هزینه موضوعی می کنند که البته در رسالت و وظیفه اصلی آنها نیز تعریف نشده است. البته، به زودی در این باره به صورت مجزا و تفصیلی خواهیم نوشت که این باشگاه ها چه بلایی بر سر ورزش کشور و به ویژه فوتبال آورده اند. این باشگاه ها را می توان از محورهای اصلی برهم خوردن نظم مالی فوتبال کشور دانست که وضعیت افسارگسیخته کنونی را رقم زده اند و در حال بدتر کردن اوضاع نیز هستند.

این باشگاه های شبه دولتی که در راس آنها فولادی ها، مسی ها و ... قرار دارند، سایر باشگاه ها را نیز وارد چرخه رقابتی بیهوده ای کرده اند که عملا فوتبال کشور را دچار خسران کرده است. اکنون، استقلال و پرسپولیس که پرهوادارترین های لیگ هستند و دریافتی مستقیم هم از دولت ندارند، مجبورند در این فرآیند ویرانگر شرکت کنند تا از گردونه رقابت بیرون نمانند و شاهد اعتراض هواداران خود نباشند. در واقع، تورم کاذب فوتبال کشور به این دو باشگاه نیز تحمیل شده است. ادامه این فرآیند نیز آسیب جدی تر باشگاه های خصوصی مانند تراکتور، نساجی قائمشهر و ... است که توان هزینه کردهای چند ده و چند صد میلیاردی نیست. این تورم ناشی از هزینه کردهای نادرست و بی ضابطه شبه دولتی ها، تمامی فوتبال کشور را دچار آشفتگی و زیان کرده که تا کنون نیز از سوی نهادهای ذیربط بدان توجه نشده است.

واکاوی بر باد رفتن میلیاردها تومان در لیگ فوتبال/ یک نفر به داد بیت المال برسد!

فوتبال نیازمند بازنگری جدی و راهبردی است تا بساط ریخت و پاش و دلالی کنونی برچیده شده و پول فوتبال خرج خودش شود؛ نه محافل ناسالم و آلوده

تاراج بیت المال در شلوغی فوتبال

در دیگر سوی ماجرا، جریان های دلالی و ناسالم فوتبال قرار دارند. مهمترین گروه ذینفع از تورم افسارگسیخته و غیرواقعی فوتبال، این طیف است که سالانه عواید هنگفتی را نصیب خود کرده است. شاید بتوان اذعان داشت که بخشی از هزینه کردهای صورت گرفته در لیگ برتر، نصیب این طیف می شود که در دامن زدن به قیمت ها و ارزشگذاری ها، نقش محوری دارند. در سال های اخیر، فعالیت جریان مخرب فوتبال، رها شده و افسارگسیخته شده که این وضعیت، بر فراگیرتر شدن دامنه شمول آنها نیز بی تاثیر نبوده است.

جریان دلالی که در بخش های مختلف فوتبال رسوخ داشته، حتی توانسته در تصمیم گیری ها و مدیریت کلان این حوزه نیز اثرگذاری قابل توجهی داشته باشد. نمونه های زیادی را می توان مثال زد که مدیران و ارکان برخی باشگاه ها چگونه به شریک و همراه جریان ناسالم تبدیل شده و در تاراج بیت المال، گوی سبقت را از دیگری گرفته اند. فلان مدیرعامل باشگاه مطرح صنعتی که پای ثابت دلالی در فصل نقل و انتقالات بود که البته، در پایان برکنار شد و این روزها خود را مدعی و مروج گفتمان اصلاح وضعیت موجود می داند، نمونه ای دم دستی از این طیف است. چنین اشخاصی با سوابق مشخص، تصمیم گیر این ورزش بوده اند که چنین ناهنجاری دامنه داری را ایجاد کرده و در قبال آن، منتفع شده اند.

در چنین فضایی، ضروری است که تجدیدنظری جدی در ساختارها و روندهای فوتبال باشگاهی کشور صورت گیرد. بایستی نهادهای نظارتی با چشمانی بازتر و البته، اقدام به موقع و انقلابی، با سرشاخه های فساد و تبانی، در هر جایگاهی برخورد داشته باشند. وقت آن رسیده که وزارت صمت و سایر نهادهای اقتصادی، بازنگری جدی درباره رویکردشان در قبال این ورزش داشته باشند. این حوزه نیازمند بازنگری جدی و راهبردی است تا بساط ریخت و پاش و دلالی کنونی برچیده شده و پول فوتبال خرج خودش شود؛ نه محافل ناسالم و آلوده.

*خبرنگار: محمد جماعت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • خسرو IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    13 0
    آنقدر فساد در فوتبال ایران انجام شده در این سالهای اخیر که حوصله فیفا سر آمده و در اسیا سه باشگاه ما را محروم کرد تا شاید مسئولین بفهمند که خودشان را به نفهمی زدند مثل قرار داد کرسنت که در اروپا و آمریکا رشوه دهنده ها را محاکمه کردند و در ایران هنوز تکذیب میکنند و آنها کافرند و ما حکومت اسلامی داریم
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      3 2
      تقصیر روحانیه
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      1 1
      . یحیی گلمحمدی برای شوت زدن و تمرین دادن تا حالا نزدیک 300 میلیارد ( 10 میلیون دلار ) زده جیب .
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      4 0
      تنها بحث حقوق و دستمزد نیست برای برگزاری یک مسابقه صدها میلیارد هزینه جانبی امنیت و ایاب ذهاب و استادیوم و انرژی و خدمات مختلف انجام میشود که سر اخر هیچ اورده ای برای معیشت و رفاه ملت ندارد و در بحبوحه جنگ اقتصادی جز تنگ کردن سفره مردم فایده دیگری در ان نیست اما همان جوان یک لا قبای بیکار اگر درب این فساد خانه را ببندند اعتراض میکند
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      2 0
      تنها بحث حقوق و دستمزد نیست برای برگزاری یک مسابقه صدها میلیارد هزینه جانبی امنیت و ایاب ذهاب و استادیوم و انرژی و خدمات مختلف انجام میشود که سر اخر هیچ اورده ای برای معیشت و رفاه ملت ندارد و در بحبوحه جنگ اقتصادی جز تنگ کردن سفره مردم فایده دیگری در ان نیست اما همان جوان یک لا قبای بیکار اگر درب این فساد خانه را ببندند اعتراض میکند
    • ریحان IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      1 1
      الاستقلال یکی از فاسدترین تیمهای کشور است.
  • US ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    12 1
    تا وقتی شما نصف خبرهاتون، خبرهای فوتبالی و اومدن و رفتن فلان بازیکن و مبلغ قرارداد بهمان بازیکن باشه، همین آش و همین کاسه ست. خواهشا خبرهای ورزشی را از سایتتون پاک کنید....
  • IR ۰۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    13 0
    فوتبال از لحاظ اقتصادی فاسد ترین ورزش حال حاضر در دنیاست و در ایران هم فاسد است هم بطرز افتضاحی رها شده
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      2 14
      آلبانی فاسده نه ایران
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      11 1
      ضبط صوت البانی گو چهارتا کلمه ی دیگر هم یاد بگیر
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      10 1
      ضبط صوت البانی گو چهارتا کلمه ی دیگر هم یاد بگیر
  • حسن IR ۰۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    9 0
    تنها راه نجات فوتبال کوتاه کردن دست دولت و خصولتی ها از آن و تبدیل باشگا ها به شرکت های خصوصی که حتی به دولت مالیات هم بدهند.
  • حسن IR ۰۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    8 0
    تنها راه نجات فوتبال کوتاه کردن دست دولت و خصولتی ها از آن و تبدیل باشگا ها به شرکت های خصوصی که حتی به دولت مالیات هم بدهند.
  • GB ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    16 0
    آنقدر به این لومپنها پول بدید که هار شدند
  • رستم IR ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    15 0
    سلام و عرض ادب چرا این همه پول باید به ورزشکاران به ویژه فوتبالیست ها داده شود که برخی از این آقایون بی ادب و بی سواد هستند و لگد هم علیه کشور می پرانند اگر باشگاه ها دولتی است براشون حقوق در نظر بگیرید ماهی 10 میلیون تا 15 میلیون بهشون بدین هر کسی خواست پول بیشتری بگیرد کیفیت خودشو بالا ببره و کشورهای شیر ده عرب رو بدوشه چرا باید حقوق ابن ها این قدر زیاد باشه مگه چیکار می کنند که این قدر باید پول بگیرند لطفا پول ورزشکاران رو مثل دیگر کارمند حقوقی کنید و گرنه باشگاه ها دولتی رو کلا به بخش خصوصی واگذار کنند و دولت فقط نظارت کند
  • محمد IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    10 0
    بااین وضعیت سفره مردم به نظرم این نوع پول این مردم را خرج کردن حرام است...هرکی ازاین پول حرام استفاده میکنه بدونه مردم راضی نیستند اگرجرات داریدبرویددرمحیط های واقعی مردمی و ازتک تک مردم بپرسید ببینید چی میگویند...
  • پرسپولیس کبیر IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    1 1
    شنیدم پرویز برومند گلر ذخیره مطلق سالهای قبل تیم ملی در مورد سرورش علی بیرو قارقار کرده تا شاید یه سمت کمک مربی دروازه بان بهش بدن تو الاستقلال. اصلا کسی تورو حساب میکنه پشمک.
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      1 0
      چه ادب و نزاکتی! تا ایران از امثال شماها داره، شیطان بزرگ و رژیم صهیونیستی غمی ندارند.
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 1
      ادب رو از پسکسوت های الاستقلال یاد گرفتیم. راست میگه دیگه برومند بیجا میکنه خودشو با پرسپولیس بی جهت در میندازه.
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      هم جام رو باختید هم ادب و اخلاق رو.
  • آریا IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    5 3
    برادران مجیدی مافیای فوتبال که خداروشکر شیخ فرناز رفت و یک مفسد کم شد!
  • اهبرخان IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    11 1
    خداییش ما راضی نیستیم پولمون به جیب افرادی چون وریا غفوری و کریمی و .. بره. هم از توبره بخورند هم صدای عرعرشون گوش فلک را کر کنه. آقا مالیات و و .. را ازشون بگیرین باشگاهها را خصوصی کنید.
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      18 1
      باید کمیته های انقلابی و آتش به اختیار توسط دولت انقلابی پیگیری شود تا مفسیدین مجازات شوند.
  • کامران IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    5 0
    تا وقتی که فوتبال به طور واقعی خصوصی نشه این اتفاقات هر بار شدیدتر از قبل میشه.
  • رامین IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    6 0
    کل فوتبال کثيفه...همشونم دارن توش ميخورن..هيچکي هم بداد نميرسه! مثل خودرو....ما مردم بايد خودمون يه کاري کنيم!
  • سلام IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    3 0
    منتظر باش تا درست بشه...... باش تا بشه
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    9 0
    یک مهندس شرکت فولاد ماهی چهل میلیون حقوق میگیره چون خصولتی و قانون کار امسال حقوقشو ۵۷ درصد بالا برده و شده شصت و خورده ای میلیون. یک مهندس شرکت دولت برق منطقه ای هم با سختی کار دو برابر ۱۰ تومن میگیره و با افزایش ده درصدی امسال میشه ۱۱ تومن. اصلا انگار هیچ قانون و حساب کتابی نیست.
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 7
      اینا که میگی تو آلبانی اینطوریه ایران عدالت برقراره.
  • کوروش IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    8 0
    اصلا فوتبال فایده ای ندارد و ضرورتی ندارد که اینقدر برای آن در کشور هزینه شود . این مصداق تجمل گرایی است ِ. به جایش پول باید صرف ورزش همگانی یا دیگر هزینه کرد های اساسی کشور برای آحاد جامعه بشود .
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      1 0
      آفرین با این هزینه های وحشتناک بی حساب و کتاب، ایجاد کمپلکس های همگانی (مجموعه کامل ورزش های همگانی) ضروری است که مردم استفاده کرده، نشاط و تندرستی همه گیر شده، هزینه بهداشت و درمان دولت هم کم شود. هر که ورزش های حرفه ای می خواهد هم، به هزینه خود در باشگاه های مختص آن ورزش کند.
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    2 0
    در کنار اینکه مطمئن باشید کسانی که بالاخره بطور کامل در جریان شرایط اقتصادی کشور هستند واینطور ریخت وپاش می کنند،این پولهای حرام را در آخر در صندوق بیمارستان و....خرج خواهند کرد، ولی واقعا کسانی که در مسیر پرداخت این پولها هستند آیا نمیدانند که ناخواسته در زمین غرب وحشی بازی می کنند!؟!؟!؟!؟
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    1 0
    تا وقتی تیمها خصوصی سازی نشوند همین آش و همین کاسه است
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    8 1
    یحیی 500 تومان از 40 میلیارد پول بیت المال را که بهت دادن، بهم بده تا ازدواح بکنم و خونه کرایه بکنم و یه وانت کهنه بخرم کار بکنم! توی محلات پایین شهر خونه ارزون هست. وانت اسقاطی هم پیدا میشه!
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      3 7
      برای دولت انقلابی نامه بنویس رسیدگی میشه.
  • مورخ ایرانی IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    11 0
    مفت خورترین قشر این مملکت فوتبالیستها هستند. میلیاردها تومان میگیرند اما دریغ از یک عنوان جهانی. خاک تو سرتون کنن
    • سید IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      4 0
      دریغ از یه عنوان آسیایی. عنوانهای قبلی مربوط به زمانی هست که این پول توی فوتبال نبود.
  • سوسان IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    1 3
    یهودپولیس عبری زادگان پارسوا افتخار بابامسعودشون و رژیم پالانیه و موساد نقبی در تاریخ و فرهنگ و ورزش ایران توسط اسرائیل یهودپولیس یهودپولیس تورات و تلمود اینها براش از جیب ملت بیچاره خرج میکنند
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 0
      خودت هم یه دور میخوندی تا بفهمی چی نوشتی
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    4 0
    تا وقتی این تیمها خصوصی نشن وضع همینه
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    1 0
    ..یا صاحب آلزمان بداد ملت برس.
  • میثم IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    1 0
    40 میلیارد برای 2 سال میدن به ی مربی ، بعدش ی کارگر ماهی 5/5 میگیره ..
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    4 0
    والله مردم راضی نیستن از بیت المال اینقد پول بدن مگه چیکار میکنن مثلا یحیی گل محمدی روزی 50 میلیون بگیره
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    1 0
    آفرین به شما. چرا خود آقایانی که میلیارد ها گرفته اند و باز هم می گیرند، خود باشگاهی درست نمی کنند و از خود هزینه نمی کنند؟ تا این ریخت و پاس بی ضابطه و بی حساب کتاب هست، خود بازیکنان و مربیان، پول های باد آورده را در جاهای دیگر سرمایه گذاری می کنند. در فوتبالی که اینقدر درآمد (درآمد یا مفت) دارد، سرمایه گذاری نمی کنند. عجیب نیست؟!
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    6 0
    تف به فدراسیون فوتبال که تن به ولایت فیفای صهیونیستی داده...فیفا در سالهای اخیر رابطه خودش با رژیم صهیونیستی رو علنی کرده.
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    3 0
    اگرواقعا خرج وسودش باهم نمیخواندفوتبال رامحدود کنندوگرنه درامدهای شخصی دلالان ودرامدشخصی برخی پولدارولاکچری میشوندوارز فوتبال رابه شرکت های دانش بنیان داخلی بدهند تاجوانان تحصیلکرده مشغول کاروپیشرفت شوند
  • علی IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    5 0
    با این پولها برای ما ملت امکانات ورزشی فراهم کنید . چرا مستقیما تو جیب فوتبالیستها و دلالها می ریزید؟؟؟؟
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    1 0
    بودجه هایی که به هر نحو از بیت المال خرج فوتبال پرفساد می شه، اگر برای ورزش همگانی هزینه بشه به تدریج مردم شادی، آرامش و سلامتی خیلی بیشتری بدست میارن. یکی از علل پایین بودن سن پیری در جامعه ما عدم رواج ورزش همگانی ست. از فوتبال حرفه ای جز فساد، تنش دائمی و بی عدالتی چیزی در نمیاد
  • جمال IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    1 0
    به گفته آندره استراماچونی ایتالیایی الاستقلال تهران مفسدترین تیم ایران است. شکفت است الاستقلالی ها آرزوی آندره استراماچونی دارند و در مشهد و تمام امامزاده ها نذر کرده اند آندره استراماچونی به الاستقلال بیاید. فرار مجیدی به امارات نشان داد الاستقلال فوتبال ایران را به فساد کشانده است. ماجرای بازیکن گل گهر قلعه نوعی خیانتکار مافیا ماجرای 12 نفره بودن الاستقلال و ماجرای امتیاز دادن مربیان الاستقلالی به الاستقلال چه شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس