تنوع بیش از حد مدارس کشور/ فاصله طبقاتی بین مدارس از حد قابل قبول فراتر رفته است

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه فاصله طبقاتی بین مدارس از حد قابل انتظار و قابل قبول فراتر رفته است، گفت: تنوع بیش از حد مدارس مشکلاتی را برای عدالت آموزشی ایجاد کرده است.

به گزارش مشرق، علی‌اصغر فانی عضو شورای عالی آموزش و پرورش در گردهمایی نمایندگان استانی مؤسسه رشد دانش‌آموزان مناطق محروم، با اشاره به آموزش‌های ارائه شده طی دو سال اخیر به صورت غیرحضوری و از طریق شبکه «شاد»، اظهار کرد: ۲۵ ماه یا دو سال تحصیلی به دلیل شروع کرونا مدارس تعطیل بودند و در هر سال تحصیل به میزان ۴۰ درصد عقب‌ماندگی به وجود آمد که باید جبران شود؛ یعنی ممکن است هم اکنون نمرات خوبی در کارنامه دانش‌آموزان ثبت شده باشد اما این نمرات با سواد دانش‌آموزان سازگاری ندارد.

وی با بیان اینکه افت تحصیلی در دوران کرونا موضوع مهمی است که باید به آن توجه شود، افزود: در این مدت تربیت اجتماعی دانش‌آموزان نیز ضعیف بوده است زیرا به جای اینکه بچه‌ها به مدرسه بروند و با هم معاشرت و بازی کنند، موبایل یا تبلت به دست در یکجا نشسته‌اند و تحرکی نداشته‌اند؛ نتیجه اینکه دچار مشکل گردن، کمر و قامت شده‌اند. اکنون باید به فکر رفع این مشکلات باشیم، چرا که مشکلات قامتی،‌ آموزشی، علمی و تربیت اجتماعی بچه‌ها جدی است.

فانی با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر بچه‌ها منزوی، درون‌گرا و فردگرا شده‌اند و باید برای رفع این مشکلات چاره‌اندیشی کنیم، گفت: در مؤسسه رشد دانش‌آموزان مناطق محروم در حال برنامه‌ریزی برای دوران پساکرونا هستیم.

وی ادامه داد:‌ یکی از اهداف این گردهمایی با توجه به فروکش کردن کرونا، اتخاذ خط‌مشی و سیاست‌های جدید در رابطه با مؤسسه است زیرا هم اکنون ۳۶۰ هزار  دانش‌آموز در ۴۰ منطقه آموزشی تحت پوشش این مؤسسه هستند که نیاز به بازنگری در برنامه‌ها، ترسیم و جبران در یادگیری بچه‌ها و اصلاح در تربیت آنان احساس می‌شود.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: با شنیدن نقطه نظرات نمایندگان استانی این مؤسسه و بیان مشکلات، مسائل و انتظارات، می‌توان برای دوران پساکرونا برنامه‌ریزی بهتر و دقیق‌تری انجام داد.

فانی همچنین تصریح کرد:‌ فاصله طبقاتی بین مدارس از حد قابل انتظار و قابل قبول فراتر رفته است و هم اکنون فاصله بین مدارس خیلی زیاد شده است به طوری که در یک مدرسه با بهترین کیفیت و مدرسه دیگری با بدترین وضعیت فعالیت می‌کند لذا تنوع بیش از حد مدارس مشکلاتی را برای عدالت آموزشی ایجاد کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    1 0
    به نظر می رسد تقلید از نظام آموزشی فنلاند در پیش رو هست. در فنلاند تصمیم گرفته شد به جای جذب مهاجر از ظرفیت ترک تحصیل کننده ها استفاده کنند. بنابراین رقابت از نظام آموزشی حذف شد حتی زنگ ورزش در طبیعت پیاده روی می کنند. معلم ها وظیفه دارند به دانش آموزان باهوش بی توجهی کنند تا موجب ترک تحصیلی دیگران نشوند. کلیه دروس سخت از مدارس حذف شده و هیچ نوع مدرسه‌ای دیگری به جز مدارس دولتی که همه شبیه هم هستند مجاز نیست وجود داشته باشد. این طور فنلاند توانست ورود به دانشگاه را به ۹۰ درصد برساند در مقایسه با ۶۰ درصد نروژ ولی در مقابل هیچ دانشمند مخترع مکتشف و نخبه ای به جامعه عرضه نخواهد شد. چندی است در همایش ها و مصاحبه ها تاکید بر الگوبرداری از نظام آموزشی فنلاند می شود
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    1 0
    کتاب های درسی همه جا یکسان هست. چیزی که متفاوت هست روحیه و انگیزه درس خواندن هست نه تبلت و تخته وایت بورد و پاورپوینت. توی کلاسی که چند نفر اسم نوشتن برای المپیاد بقیه هم تشویق میشن برن المپیاد. کلاسی که چند نفر برن گیم نت و بیلیارد بقیه هم همین طور میشن. جایی که به درس خوان ها میگن خرخون اتفاقی که میفته درس خوندن به ضد ارزش تبدیل میشه و بچه ها سعی می کنند ثابت کنند باهوش هستند و بدون خواندن درس و حفظ کردن نمره آوردند. در اصل انضباط هست که بین مدارس تفاوت به وجود میاره. انضباط بد موجب معلم های سختگیر میشه که با ضربات روحی به محصلین انگیزه درس خوندن رو از بین می برند.
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    1 0
    با توجه به این که در مورد نظام آموزشی هر کسی سازی می زنه. یکی میگه ریاضیات پیشرفته حذف بشه یکی میگه نشه. یکی میگه آموزش های محیط کار وارد محیط مدرسه بشه یکی میگه نشه. یکی میگه دروس آکادمیک حذف بشه یکی میگه بیشتر بشه. یکی میگه تاریخ کم بشه یکی میگه بیشتر بشه و موارد دیگه. این جوری اگه چند تا نظام آموزشی داشته باشیم تا هر کس به دلخواه خودش سرنوشتش رو انتخاب کنه بهتر هست
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    1 0
    وقتی رفسنجانی ومحمدعلی نجفی مدارس به اصطلاح غیر انتفاعی را بنیان گذاری کردند این روزها قابل پیشبینی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس