کد خبر 1388161
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
رئیسی

نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری استان با تأکید بر مساله آب و زاینده‌رود خواستار چاره‌اندیشی دولت برای این مساله اساسی استان اصفهان شدند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان اصفهان با حضور رئیس جمهور اظهار کرد: زمانی اصفهان را با زاینده رود پرآب، شغل‌های بی‌شمار، صنایع پویا و گردشگری می‌شناختیم و تصویر رایج از اصفهان برخوردار از انواع نعمات بود اما الان دیگر این‌گونه نبوده و حال این روزهای استان اصفهان خوب نیست.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری در استان صنعتی و توریستی اصفهان از متوسط کشوری بالاتر است، گفت: کشاورزی استان نیمه تعطیل شده و مشکلات گرد و خاک، خشکسالی، انتقال آب زاینده رود به سایر حوزه‌های آبی و تبدیل زاینده‌رود به یک کانال فصلی، دست به دست هم داده و  یکی از استان‌های مهم کشور را در معرض انواع مشکلات قرار داده‌ است.

مهم ترین و بزرگترین مشکل اصفهان آب و زاینده‌رود است

در ادامه مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد : اصفهان مشکلات زیادی دارد که مهم‌ترین و بزرگترین آن‌ها مشکل آب و زاینده رود است؛ زاینده‌رود فقط ویترین شهر اصفهان نیست بلکه رگ حیاتی مردم در فلات مرکزی ایران است.

وی افزود: آنچه که بخاطر حکمرانی غلط در مدیریت آب، در این منطقه به سر ما آمده‌است، یک جاده خاکی در وسط شهر اصفهان، فرونشست شدید زمین، نابودی شغل کشاورزان، صدمات به محیط زیست، خشکی تالاب گاوخونی و ریزگردها است.

بیشتر بخوانید:

رئیسی: طرح تقسیم منابع آب باید بر مبنای عدالت باشد

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: راهکار،  اصلاح حکمرانی آب در فلات مرکزی است؛ این حکمرانی ابعادی از جمله شفافیت و عمل به قانون دارد؛  مردم اصفهان چیزی بالاتر از حقشان را نمی‌خواهند و نباید راضی شویم که حق مردم اصفهان  که بالاترین ایثارگری‌ها را در کشور کردند تضعیف و زندگی آن‌ها نابود شود.

طغیانی اضافه کرد: راهکار بعدی انسجام در تصمیم گیری در حوزه شرب، کشاورزی و صنعت در همه استان‌های پیرامون این مسأله و در سه قوه است؛ برداشت‌های غیرمجاز، چاه‌های غیرمجاز و سدها و بندهایی که در بالا دست هر دو استان در حال وقوع است نیاز به عزم قضایی و مشارکت مردم دارد.

وی  با بیان اینکه، زاینده‌رود همیشه خروشان را در اغلب سال آبی نمی‌بینیم، تصریح کرد: فرونشست منتظر تصمیمات ما نمی‌ماند اما از دولت توقع ریل درست در تصمیم گیری داریم؛ پروژه‌های نیمه‌تمامی که  از ۲۱ سال پیش رهبر معظم انقلاب  تأکید کردند هنوز تمام نشده‌است و ما  نمی‌خواهیم پروژه زاینده‌رود به چند پروژه تقلیل پیدا کند؛ شاخص ما تعداد روزهای جریان آب در رودخانه است.

بزرگترین مشکل استان موضوع آب است

در ادامه سید مسعود خاتمی نماینده مردم گلپایگان و خوانسار تصریح کرد: بزرگترین مشکل استان موضوع آب است که این مشکل در شهرستان‌ها نیز وجوددارد؛ آب برای هیچ استان و شهرستان خاصی نیست و حاکمیت باید برای آن تدبیری بیندیشد و آن را عادلانه تولید و توزیع کند.

وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری هم گفتند بحث آب نباید بین مردم کشیده شود و باید در سطح حاکمیت حل شود؛ من خواهش می‌کنم برای اینکه این موضوع بین مردم کشیده‌ نشود و دولت این قضیه را جدی پیگیری و حل کند.

۵۰۰ کیلومتر راه خاکی در مناطق مختلف استان اصفهان

در پایان حسین محمدصالحی نماینده مردم فریدون‌شهر، چادگان و بوئین و میاندشت در مجلس شورای اسلامی گفت: استان اصفهان نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر راه خاکی و روستایی در فریدن، خور و بیابانک و سمیرم وجود دارد که تأمین نفت، آرد، مسکن و وسایل درمان مردم را با هزینه های بسیار مواجه کرده‌است.

وی افزود: بسیاری از طرح‌های بیمارستانی و ورزشی با پیشرفت بالای ۵۰ درصد بلاتکلیف مانده‌است؛ ۵۰ روستای فریدون شهر و بسیاری از مناطق خور و بیابانک در غرب و شرق استان از نعمت گاز طبیعی محروم هستند و تأمین نفت و کپسول گاز امان مردم را بریده‌است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس