تحقق ۱۵۰ درصدی تعهدات ارزی وزارت نفت در دولت سیزدهم

با افزایش صادرات نفت در دولت سیزدهم، بیش از ۱۵۰ درصدی تعهدات ارزی وزارت نفت در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۰ محقق شده است.

به گزارش مشرق، درآمد حاصل از صادرات نفت برای ایران اهمیت زیادی دارد. از همین رو زمانی که آمریکا به دنبال خروج از برجام به دنبال بازگشت تحریم‌ها بود، پیکان تحریم‌ها را به سمت صنعت نفت ایران نشانه گرفت تا با صفر کردن صادرات نفت، فشار مضاعفی بر اقتصاد ایران وارد کند.

در این سال‌ها صادرات نفت ایران کاهش پیدا کرد اما به صفر نرسید. با روی کار آمدن دولت سیزدهم اگرچه تحریم‌ها به قوت خود باقی است اما صادرات نفت ایران با دیپلماسی فعال انرژی و بازاریابی‌های جدید افزایش پیدا کرد.

سال گذشته «ابراهیم رییسی» رئیس‌جمهوری ایران از افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران خبر داد. موضوعی که با آمارهای داخلی و بین‌المللی نیز قابل تایید است.

این افزایش به حدی بود که حتی رسانه‌های غربی نیز نتوانستند در برابر این موفقیت سکوت کنند و در خبرهای خود از شبه نفتکش‌های ایرانی در دریاها برای فروش نفت ایران خبر دادند.

اشاره این رسانه‌ها به روش‌های مختلف ایران برای دور زدن تحریم‌ها و خنثی‌سازی آن بوده است.

نگاهی به آمارهای داخلی نیز افزایش صادرات نفت ایران را تایید می‌کند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، صادرات نفت ایران افزایش پیدا کرده و این افزایش بر رشد اقتصادی کشور نیز موثر بوده است. تا آنجا که رشد اقتصادی با نفت در مقایسه با رشد اقتصادی بدون احتساب نفت بیشتر بوده که نشان می‌دهد ایران توانسته درآمدهای نفتی بیشتری را کسب کند.

افزایش چشمگیر میزان صادرات نفت خام و وصول درآمدهای نفتی کشور از ابتدای استقرار دولت سیزدهم با اتخاذ راهکارهای موثر و دیپلماسی فعال در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها محقق شده است.

با افزایش صادرات نفت ایران، تحقق ۱۱۴ درصدی سهم دولت از درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی در ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۰ (ناشی از افزایش فروش نفت) به دست آمد.

همچنین بیش از ۱۵۰ درصدی تعهدات ارزی وزارت نفت (مطابق مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی) در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۰ محقق شده است.

از سوی دیگر واریز ۱۱۲ درصد منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ (منابع حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی در داخل و صادرات) به حساب صندوق هدفمندسازی یارانه‌ها (میزان تعهد وزارت نفت ۳۱۳ هزار میلیارد تومان و میزان تحویلی معادل ۳۵۰ هزار میلیارد تومان) در سال ۱۴۰۰ از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در ایجاد شبکه فروش موفق در صنعت نفت است.

این مهم با به‌کارگیری روش‌های جدید صادرات نفت خام از قبیل تهاتر نفت با کالا یا تهاتر نفت با سرمایه‌گذاری در کشور و تهاتر نفت خام و میعانات گازی با مطالبات پیمانکاران محقق شده است و فروش نفت با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و شناسایی بازارهای جدید نفت و ورود به آنها انجام شده است.

بر اساس آخرین گزارش اوپک نیز، ایران در ماه گذشته میلادی، در مقایسه با سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۲ توانسته نفت بیشتری تولید کند و نشان می‌دهد روند افزایش صادرات نفت ایران ادامه دار خواهد بود.

مقایسه عملکرد وصول درآمدهای حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی در دو ماه امسال نسبت به پارسال نشان می‌دهد وصول درآمدهای ارزی در فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ بیش از ۶۰ درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال بوده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
    1 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس