اگر شما هم دغدغه یادگیری مهارت های ارتباطی در محیط کار را دارید با ادامه این مقاله همراه ما باشید. داشتن مهارت های ارتباطی در محیط کار موجب میشود تا سازگاری بیشتری داشته باشید و از بروز سوءتفاهمها و مشکلات احتمالی پیشگیری کنید.
مهارت ارتباطی خانمها در محیط کار
با توجه به حضور گسترده خانمها در محیط کار پا به پای مردان و نقش آنها در تعیین اقتصاد جامعه، لزوم داشتن ارتباط مؤثر بهویژه در محیط کار بسیار احساس میشود. هرچند در بسیاری موارد شاهد رفتارهای تبعیض جنسیتی در محیطهای کاری هستیم، اما یادگیری تکنیکهای برقراری ارتباط مؤثر برای بانوان میتواند موجب موفقیت چشمگیر حضور آنها در جامعه باشد.
در حالت کلی هر چه در محیط کاری بتوانید با دیگران اعم از مدیر و همکاران دیگر ارتباط بهتری داشته باشید، میزان موفق بودن شما نیز افزایش مییابد. در این صورت شما میتوانید با داشتن قدرت بیان بهتر و مدیریت برخورد با شرایط سخت و پرتنش، موانع را از سر راه خود برداشته و راه پیشرفت در شغل خود را فراهم کنید. یکی از مهمترین تکنیک های ارتباط موثر، آراستگی ظاهری است که معمولا با پوشش اداری و رسمی نمایان می شود. مانتو شلوار اداری، مقنعه اداری و کیف و کفش اداری از جمله این موارد است که در ادامه به تشریح بیشتر این موضوع می پردازیم.
قوانین مهم در برقراری ارتباط خانمها در محیط کار
حضور در محیط کار و برقراری یک ارتباط مؤثر از قواعد و قوانین خاصی پیروی می کند. برخی از این قواعد عبارتاند از:
ایجاد سازگاری با محیط
اگر به تازگی همکاری خود را با سازمان و مجموعهای آغاز کرده اید، بهتر است پیش از هر مشخص نمودن مدل رفتاری خود، ابتدا رفتار دیگر کارمندان شرکت را مورد بررسی قرار دهید. دقت در نوع رفتار خانم ها و آقایان و مدل رفتاری آنان می تواند به شما در این زمینه کمک کند. هنگام بیان خواسته های خود چگونه رفتار می کنند و نحوه ارتباطات درون سازمانی به چه صورت است؟ با پاسخ به این سؤالها و دقت در ارتباطهای موجود در محیط میتوانید رفتار خود را با سازمان به بهترین نحوه ممکن شکل دهید.
عمل به وظایف و امور محوله
از دیگر مهارت های ارتباطی در محیط کار می توان به وظیفه شناسی اشاره کرد. شما برای انجام امور مربوط به خود در این سازمان و شرکت استخدام شدهاید، در نتیجه بهتر است به جای اینکه به رفتار دیگر خانمهایی که به دلیل صحبت با تلفن یا پرسه زدن در اینترنت وقت خود را هدر میدهند، با مدیریت رفتار خود در کنار رعایت مهارت های ارتباطی در محیط کار، زمان خود را صرف رسیدگی به امور کنید.
رعایت آداب و معاشرت
سعی کنید هرگز در محیط کار پشت سر دیگر همکاران صحبت نکنید. چنانچه با شخصی مشکل حل نشده دارید و یا به خاطر برخی رفتارهایشان، ناراحت و دلخور هستید، با او صحبت کرده و مشکلتان را رو در رو حل کنید.
داشتن ظاهری آراسته
یک فرد حرفهای تمام تلاش خود را میکند تا در محیط کار با ظاهری آراسته و مناسب حضور داشته باشد. پوشیدن لباسهای تنگ و چسبان یا لباسهای گشاد و کثیف موجب میشود تا به شخصیت حرفهای شما لطمه وارد شود.
رعایت بهداشت فردی
استفاده از عطرهای خوشبو، مسواک زدن، حمام کردن به صورت روزانه یا یک روز در میان و... از ابتداییترین موارد بهداشت فردی است که نیاز است در محیط کار رعایت شود و از مهارت های ارتباطی در محیط کار است.
عدم برقراری روابط شخصی با همکاران
به یاد داشته باشید یک خانم حرفهای هرگز در محیط کاری خود با سایر همکاران رابطه شخصی برقرار نمیکند.
حفاظت از اطلاعات شخصی خود
اطلاعات شخصی همان طور که از نامش مشخص است، محرمانه و دارای اهمیت برای شخص شما هستند. باید در محیط کار از آنها محافظت کنید، پس از اشتراک صفحه شخصی خود با همکاران خود پرهیز کنید.
تکنیکهای برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار
همیشه برگزاری جلسات به صورت رسمی و حضور در آنها میتواند یک موقعیت سخت و پر استرسی را ایجاد کند. میزان اضطراب و دلهره در خانمها هنگام قرار گرفتن در این شرایط بیشتر از آقایان است. اگر شما هم به عنوان یک خانم با ترفندهای ارتباط مؤثر آشنا باشید میتوانید با توجه به اینکه همیشه انتخاب لباس و نوع آرایش میتواند در این جلسات مورد قضاوت دیگران قرار گیرد، تمامی موارد مربوطه را رعایت خواهید کرد. لازم است برای داشتن یک حضور موفق در جلسات رسمی و حرفهای، مهارت های ارتباطی در محیط کار را بدانید.
تن صدا خود را کنترل کنید
در بسیاری موارد خانمها برای صحبت کردن و اینکه صدایشان را به دیگر برسانند، با صدای بلند و حالت جیغ مانند صحبت میکنند. عدم اطمینان و ضعف شخصیتی موجب میشود تا صدای آنها بلندتر از حد مجاز و به صورت جیغ باشد. یکی از نکات مهم در مهارت ارتباطی خانمها در محیط کار، نفوذ کلام و تأثیر آن است که تنها با صدای آرام و ادای کلمات شمرده و با متانت امکانپذیر خواهد بود. صحبت کردن آرام همراه با اقتدار به شما کمک میکند تا جلسه را با موفقیت به پایان رسانید.
برقراری تماس چشمی
یکی دیگر از مهمترین مهارت های ارتباطی در محیط کار برقراری ارتباط چشمی است. از این رو برای ایجاد یک ارتباط مؤثر در محیط کار برای شما به عنوان خانم، زل نزدن به چشمهای آقایان حاضر در جلسه و نداشتن تماس چشمی طولانی مدت ضروری است.
زبان بدن
یکی دیگر از تکنیکهای برقراری ارتباط مؤثر خانمها در محیط کار، مراقبت از حرکات اعضای بدن خود است. اکثر بانوان عادت دارند در هنگام صحبت کردن، دستهای خود را با ظرافت و زیبایی تکان دهند، در برخی موارد این حرکات موجب برداشت منفی از سوی دیگر حاضرین به خصوص آقایان میشود که میتواند نتیجه جلسه را به ضرر شرکت هدایت کند. در این صورت رعایت حرکات بدن و داشتن زبان بدن مناسب از ملزومات برقراری ارتباط مؤثر است.
آرایش و استفاده از زیورآلات
انجام آرایش و به کار بردن زیورآلات از ویژگیهای خانمها است. توجه به نداشتن آرایش غلیظ در محیط کار و هم چنین استفاده از زیورآلات مناسب به شما کمک میکند تا در جلسه حضور موفقتری داشته باشید.
کفش و لباس مناسب بپوشید
داشتن لباس و کفش مناسب با جلسات برگزار شده رسمی از خصوصیات یک خانم حرفهای حاضر در جلسه است. در اکثر موارد پوشیدن مقنعه و مانتوهای فرم اداری به رنگهای خاکستری، سرمهای، مشکی و قهوهای یک لباس مناسب برای پوشش خانمها به حساب میآید. شما باید با ظاهری آراسته و رسمی در محیط کار حضور داشته باشید. پوشیدن مقنعه اداری به جای روسری و شالهای رنگی را فراموش نکنید.
علاوه بر این استفاده از یک کفش رسمی با میزان پاشنه مناسب و معمولاً از جنس چرم به شما یک ظاهر رسمی و اداری را میبخشد. ست کردن کفش با کیف همرنگ چرمی به شما کمک میکند تا با رعایت اصول ارتباط مؤثر در جلسه شرکت کنید.
کلام آخر
همانطور که در بالا نیز ذکر شد با بکارگیری مهارت های ارتباطی در محیط کار می توانید بهترین عملکرد را داشته باشید. بنابراین مهارت های ارتباطی در محیط کار را به دقت مطالعه کرده و به کار ببندید تا روز به روز در کارتان پیشرفت کنید.
** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است