ابراز خوش بینی رئیس سازمان تجارت جهانی برای دستیابی به توافق

مدیرکل سازمان تجارت جهانی روز یکشنبه با محافظه کاری نسبت به امکان دستیابی به چند توافق در نشست مهم این نهاد در ژنو، ابراز خوش بینی کرد.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانس پرس؛ انگازی اوکونجو ایولا پیش از آغاز نخستین نشست وزیران این سازمان بین المللی در نزدیک به پنج سال گذشته گفت محتاطانه خوش بین هستم که بتوانیم به یک یا ۲ توافق در باره چند مسئله مهم و حساس مطرح از ماهیگیری بیش از حد تا رویارویی با همه گیری که هنوز در حال اوج گیری است و بحران قریب الوقوع گرسنگی در جهان، دست یابیم.

 به گزارش رادیو فرانسه، در آستانه نشست سه روزه وزرای کشورهای عضو سازمان جهانی تجارت که از امروز در ژنو آغاز می‌شود، ۵۰۰ نفر در ژنو مقر این سازمان در راهپیمایی اعتراضی به سیاست های این نهاد به نفع حاکمیت غذایی در بحبوحه جنگ اوکراین و نیز افزایش بهای محصولات کشاورزی شرکت کردند.

نشست وزرای کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی پس از چهار سال برای نخستین بار و در حالی برگزار می‌شود که از چندی پیش رقابت چین و آمریکا، همه‌گیری ویروس کرونا و به تازگی جنگ اوکراین، بر نظم جهانی تاثیر گذاشته است.

صدها نفر نیز روز شنبه به دعوت اتحادیه‌های کشاورزی تظاهرات و تاثیر توافقات این نهاد را بر تولیدکننده‌های کوچک محصولات زراعی و نیز مشکلاتی که به تبع جنگ اوکراین بر توزیع تولیدات خوراکی بروز کرده است، محکوم کردند.

 احیای امنیت غذایی جهانی که به دلیل جنگ بین اوکراین و روسیه، دو کشور بزرگ صادرکننده غلات در جهان آسیب دیده است، یکی از انتظارات پیرامون نشست سران سازمان تجارت جهانی است که حدود صد نفر را در نشستی که تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت، گردهم می آورد.

وظیفه «انگازی اوکونجو ایولا» ساده نخواهد بود، زیرا باید این نشست را در حالی برگزار کند که تعدادی از کشورها مذاکره با مسکو را نمی‌پذیرند. بحران غذایی ناشی از جنگ اوکراین دنیا و به ویژه کشورهای فقیر را تحت تاثیر قرار داده است و در چنین شرایطی نبود همکاری از سوی این نهاد بین المللی تنها به انتقادات از عملکرد آن دامن زده است.

رادیو فرانسه یکی از مسائل مطرح نشست وزرا را پرونده ماهیگیری خواند. سازمان جهانی تجارت در بیش از ۲۰ سال است که برای مقابله با بهره‌برداری بیش از حد از ذخایر آبزیان جهان، مشغول مذاکره در مورد تدوین و وضع قوانینی برای ممنوعیت تخصیص یارانه به بخش ماهیگیری است.

حقوق مالکیت معنوی واکسن‌ها، داروها و تجهیزات مرتبط با همه‌گیری پرونده دیگری است که در این نهاد بین‌المللی مطرح است و باید این اقلام در دسترس کشورهای فقیر هم قرار گیرد.

برپایه این گزارش، مذاکرات در مورد اصلاحات سازمان جهانی تجارت، عوارض گمرکی در تجارت الکترونیک، یارانه در بخش کشاورزی و همچنین کمک های بشردوستانه دیگر موضوعاتی است که قرار است مورد بحث قرار گیرد بی آنکه الزاما به توافقی منجر شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس