کد خبر 1386295
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
دور باطل در رده‌های پایه؛ سرمایه‌سوزی به سبک فدراسیون فوتبال

کمیته فنی فدارسیون فوتبال «صمد مرفاوی» را به عنوان سرمربی تیم جوانان انتخاب کرد تا بار دیگر نشان دهد هیچ برنامه مثبتی برای تیم‌های پایه ندارد.

به گزارش مشرق، رسیدگی به رده‌های پایه در فوتبال بدون شک مهم‌ترین رکن برای رشد و توسعه این رشته در ورزش کشور است. از این موضوع همیشه به عنوان یک موضوع اساسی در فوتبال جهان یاد می‌شود و اکثر کشورها بیشترین هزینه‌ را در این بخش می‌کنند تا در آینده مشکلی از بابت فقدان بازیکن باکیفیت نداشته باشند. اما در ایران این موضوع برعکس است و فدارسیون فوتبال در سال‌های اخیر و گذشته نشان داده که کوچک‌ترین اهمیتی به رده‌های پایه نمی‌دهد.

کار در رده‌های پایه به مراتب سخت‌تر از رده بزرگسالان است چرا که بازیکنان کم سن و سال، هم از نظر روحی در شرایط پیچیده‌ای قرار دارند و هم از نظر فنی باید نکته‌های مهم و تاثیرگذاری را بیاموزند. شاید افراد زیادی در ایران بتوانند در این امور حرفی برای گفتن داشته باشند اما به طور قطع تکیه به تجربیات کشورهای پیشرو در فوتبال پایه می‌تواند راه کوتاه‌تر و مطمئن‌تری باشد. 

کشورهای قدرتمند در فوتبال پایه مربیان متخصصی در این حوزه دارند. این مربیان در این مورد تخصص دارند و اصلا برای رده‌های پایه آموزش دیده‌اند. بدون شک این نوع از مربیان خیلی راحت‌تر از مربیان دیگر می‌توانند به رشد بازیکنان در سن پایین کمک کنند. حالا سوال اینجاست که آیا فوتبال ایران در این حوزه مربی تخصصی دارد یا خیر؟ و یا اگر دارد، از آن‌ها استفاده می‌کند یا نه؟

انتخاب جدید کمیته فنی فدراسیون فوتبال پاسخ سوال ما را به خوبی می‌دهد. فدراسیون در جدیدترین آینده‌نگری خود برای جوانان فوتبال کشورمان، صمد مرفاوی را به عنوان سرمربی تیم جوانان انتخاب کرد. البته نباید از این نکته هم بگذریم که مصطفی قنبرپور دیگر گزینه هدایت این تیم بوده است. هیچ فرد فوتبالی در کشورمان نیست که بتواند برای این انتخاب حتی یک دلیل منطقی بیاورد. مرفاوی کجا و کی سابقه کار با بازیکنان جوان را داشته که این بار دوم او باشد؟ با این انتخاب به این موضوع می‌رسیم که دور باطل فدارسیون برای رده‌های پایه ادامه دارد. 

کارشناسان ورزشی عقیده دارند که رده جوانان مهم‌ترین رده برای شکل‌گیری یک بازیکن است اما به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال این موضوع را نمی‌داند. البته این نوع انتخاب‌ها تنها به زمان حال مربوط نمی‌شود. از این دست انتخاب‌ها در رده‌های پایه در چند سال اخیر و سال‌های دور نیز وجود داشته و با توجه مدیران فوتبالی کشورمان، در آینده نیز وجود خواهد داشت. نتایج تیم‌های پایه در این سال‌ها مهر تاییدی بر واقعیات این گزارش است. اینجاست که باید خطاب به فدراسیون فوتبال بگوییم «این ره که تو می‌روی به ترکستان است!»

امید است مدیران فوتبال کشور به پیشنهادات رسانه‌ها و کارشناسان توجه بیشتری نشان داده و در ساده‌ترین تصمیم‌، «کار را به کاردان بسپارند»؛ حالا یا با انتخاب مربی داخلی یا در صورت نبود آن، استفاده از مربی خارجی متخصص در رده‌های پایه.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    3 0
    مرفاوی با تیم امید استقلال قهرمان شد لطف کنید بدون مطالعه مطلب نگذارید واقعا عقده ونگاه رنگی از کل متن می بارد این که شایسته تر از ایشان وجود دارد بحث دیگری است ولی به گواه اسناد ایشان سابقه مربیگری در رده پایه ها را دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس