کد خبر 1385811
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
گوشی

شیائومی ۱۲X نسخه‌ی اقتصادی خانواده‌ی پرچم‌دار شیائومی و یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های بازار است.

به گزارش مشرق، پرچمدارهای امسال شیائومی اواخر سال ۲۰۲۱ در سه مدل رونمایی شدند. مدل‌های پایه و پروی شیائومی ۱۲ تفاوت فنی چندانی با یکدیگر ندارند و تقریباً تمام انتظاراتمان از یک پرچم‌دار تمام‌عیار را برآورده می‌کنند. در سوی دیگر، شیائومی ۱۲ ایکس عضو سوم خانواده‌ی دستگاه‌های رده‌بالای شرکت چینی است که به‌نوعی پرچم‌دار اقتصادی امسال آن‌ها به حساب می‌آید. شیائومی ۱۲X زیبایی، کیفیت ساخت عالی و خوش‌دستی را از مدل پایه به ارث می‌برد؛ اما از نظر سخت‌افزار تفاوت‌هایی با هم‌خانواده‌هایش دارد.

خوشبختانه، چینی‌ها عملکرد را چندان فدای قیمت نکرده و تراشه‌ی پایدار و قدرتمند Snapdragon ۸۷۰ را به‌عنوان قلب تپنده‌ی ۱۲ ایکس در نظر گرفته‌اند. در سایر مشخصات فنی هم ۱۲ ایکس تفاوتی با شیائومی ۱۲ ندارد و از همان نمایشگر، مجموعه‌ی دوربین و باتری بهره می‌برد. با معیار قیمت یا مشخصات فنی، Xiaomi ۱۲X رقیب مستقیم گلکسی S۲۱ FE سامسونگ به‌حساب می‌آید؛ اما رقابت آن‌ها تا چه حد نزدیک است و کدام گوشی ارزش خرید بیشتری دارد؟ اگر شما هم مثل ما برای یافتن پاسخ سؤال هیجان‌زده هستید، با بررسی شیائومی ۱۲X‌ همراه زومیت باشید.

ویژگی‌های گوشی شیائومی ۱۲ ایکس +عکس

طراحی و کیفیت ساخت شیائومی ۱۲ ایکس

زبان طراحی متقارن و فرم خمیده‌ی گوشی، شیائومی ۱۲ ایکس را به معنای واقعی کلمه، به یک گوشی خوش‌دست، زیبا و با کیفیت بدل می‌کند که دوست نداشتن آن حتی برای افراد سخت‌پسند هم غیرممکن به‌نظر می‌رسد. با ابعاد ۸٫۲ × ۶۹٫۹ × ۱۵۲٫۷ میلی‌متر و وزن ۱۷۶ گرم، شیائومی ۱۲ ایکس تقریباً هم‌اندازه‌ی گلکسی S۲۲ سامسونگ است. با چنین جثه‌ای، نیازی نیست برای دسترسی به قسمت‌های مختلف گوشی، زحمت زیادی بکشید و البته وزن زیادی را در دستتان تحمل کنید.

شیائومی پرچم‌دار اقتصادی خود را در سه رنگ خاکستری، آبی و یاسی راهی بازار می‌کند. ۱۲ ایکس فریم آلومینیومی و بدنه‌ی شیشه‌ای دارد؛ روی نمایشگر را لایه‌ی محافظ Gorilla Glass Victus و پشت گوشی را هم Gorilla Glass ۵ می‌پوشاند. علاوه‌بر فریم، بدنه‌ی گوشی مات است و به‌همین دلیل اثرانگشت و چربی دست کمتر روی آن می‌نشیند. لمس بافت نرم بدنه‌ی شیائومی ۱۲ ایکس حس بسیار خوبی را منتقل می‌کند، به‌علاوه به‌ندرت پیش می‌آید گوشی از دست سُر بخورد.

در قسمت پایین فریم، یکی از شیارهای اسپیکر، درگاه USB ۲.۰ Type-C، درگاه سیم‌کارت و میکروفن مکالمه را می‌بینیم. در بخش بالای فریم، اسپیکر دوم، میکروفن حذف نویز و حسگر IR جای گرفته‌اند. طراحی اسپیکرها کاملاً متقارن و البته خلاقانه است و نحوه‌ی قرارگیری شیارها در کنار هم، اکولایزر صدا را به ذهن متبادر می‌کند. در قسمت سمت راست، دکمه‌های پاور و تنظیم صدا قرار گرفته‌اند تا سمت چپ فریم کاملاً خالی بماند.

شیائومی سابقه‌ی چندان خوبی در زمینه‌ی دریافت استانداردهای IP برای گوشی‌هایش ندارد و شیائومی ۱۲ ایکس هم از این قاعده مستثنا نیست؛ البته شیائومی می‌گوید که در طراحی گوشی به مقاومت آن دربرابر آب و گردوغبار توجه کرده است. برآمدگی مستطیلی دوربین ۱۲ ایکس طراحی جذاب و نوآورانه‌ای دارد، اما قطر قابل توجه آن باعث می‌شود هنگام قرار دادن گوشی روی میز، حسابی لق بخورد.

نمایشگر و اسپیکر شیائومی ۱۲ ایکس

همچون مدل پایه، شیائومی ۱۲ ایکس هم از نمایشگر ۶٫۲۸ اینچ OLED با رزولوشن FHD یا ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل استفاده می‌کند. چینی‌ها می‌گویند پنل نمایشگر ۱۲ بیتی است و می‌تواند ۶۸ میلیارد رنگ را نمایش دهد؛ بااین‌حساب شیائومی ۱۲ و ۱۲ ایکس اولین گوشی‌هایی هستند که با پنل‌های ۱۲ بیتی بومی به‌دست کاربران می‌رسند. نمایشگر ۱۲X از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند که البته به‌صورت تطبیقی و براساس محتوا، بین مقادیر ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ هرتز جابه‌جا می‌شود تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود.

حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر قرار دارد و دقت و عملکرد ایده‌آلی را ارائه می‌کند؛ البته محل قرارگیری حسگر اندکی پایین است و برای دسترسی به آن احتمالاً مجبور به جابه‌جایی گوشی در دستتان می‌شوید. گوشی شیائومی برای نمایش محتوای HDR، از استانداردهای Dolby Vision و +HDR۱۰ پشتیبانی می‌کند. براساس اطلاعاتی که چینی‌ها در مورد نمایشگر ۱۲ ایکس دراختیار گذاشته‌اند، روشنایی نمایشگر در بیشترین حالت به ۱۱۰۰ نیت می‌رسد. آزمایش‌هایی که برای سنجش شدت روشنایی نمایشگر انجام دادیم نیز عملکردی در همین محدوده را نشان می‌دهند.

در حالت دستی، روشنایی نمایشگر را ۶۲۸٫۵ نیت و در حالت خودکار، ۱۱۸۰ نیت به‌دست آوردیم؛ یعنی حتی اندکی بیشتر از عدد گزارش شده توسط شیائومی. با چنین عملکردی، حین کار با ۱۲ ایکس زیر نور خورشید، مشکلی برای خوانایی نمایشگر به وجود نخواهد آمد. کمترین روشنایی نمایشگر نیز ۲ نیت است که هنگام کار با گوشی در محیط‌های تاریک و کم‌نور، چشمانتان را اذیت نمی‌کند. همان‌طور که در جدول هم مشاهده می‌کنید، نمایشگر ۱۲X تقریباً در حدواندازه‌های S۲۱ FE‌ روشنایی تولید می‌کند و تنها با اختلاف اندکی از پرچم‌دار سامسونگ یعنی S۲۲ عقب می‌ماند.

ویژگی‌های گوشی شیائومی ۱۲ ایکس +عکس

عملکرد نمایشگر شیائومی ۱۲X دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترهاحداقل روشناییحداکثر روشنایی دستیحداکثر روشنایی خودکارنسبت کنتراست Nativeخطای رنگ میانگین

سفیدمشکیسفیدمشکیسفیدحالت پیش‌فرضدقیق‌ترین حالت

شیائومی ۱۲X۲۰۶۲۸٫۵۰۱۱۸۰∞۳٫۹ (Vivid)۱٫۲ (Original Color)

گلکسی S۲۱ FE۲٫۳۰۵۸۱٫۵۰۱۱۱۷٫۵∞۳٫۸ (Vivid)۲٫۳ (Natural)

گلکسی S۲۲۲۰۱۰۵۸
۶۲۸٫۵۰۱۲۱۵∞۴٫۵ (Vivid)۲ (Natural)

گلکسی S۲۰ FE۲٫۲۰۶۰۸۰۱۲۷۰∞۴٫۶ (Vivid)۲٫۲ (Natural)

شیائومی ۱۱ تی پرو۲٫۳۰۶۳۷۰۸۰۵∞(۴٫۳) Vivid(۱٫۱) Standard

می ۱۱ آی۱٫۵۰۵۶۳۰۸۳۰∞۳٫۶ (Auto)۱ (Original Color)

آیفون ۱۲۲۰۷۶۵۰۷۶۳∞۱٫۳ (فضای sRGB)۱٫۳ (فضای sRGB)

پیکسل ۶ پرو۲/۱۰۶۰۲۰۱۱۳۷∞۲٫۴ (Adaptive)۱٫۳ (Natural)

آیفون ۱۳۲/۰۵۰۹۹۹۰۱۳۷۹ (HDR)∞۱٫۵ (فضای sRGB)۱٫۵ (فضای sRGB)

تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

شیائومی ۱۲ ایکس در بخش تنظیمات نمایشگر، ۳ پروفایل رنگی را دراختیار می‌گذارد؛ پروفایل‌های Vivid و Saturated در فضای رنگی وسیع‌تر DCI P۳ و پروفایل Original Color در فضای sRGB تعریف شده‌اند. نمایشگر کاملاً فضاهای رنگی مذکور را پوشش می‌دهد. دقیق‌ترین رنگ‌ها در فضای sRGB تولید می‌شوند که از نظر دمایی هم بسیار خنثی هستند. خطای پروفایل‌های DCI P۳ اندکی بیشتر است و رنگ‌ها کاملاً سرد هستند. برای کسانی که رنگ‌های زنده و اصطلاحا اینستاگرامی را ترجیح می‌دهند، پروفایل‌های Vivid و Saturated انتخاب‌های مناسب‌تری هستند.

اسپیکرهای استریوی شیائومی ۱۲ ایکس به‌صورت کاملاً متقارن در قسمت‌های بالا و پایین فریم قرار گرفته‌اند و توسط هارمن کاردن تنظیم شده‌اند؛ بنابراین چه از نظر حجم صدا و چه از نظر دقت، عملکرد بسیار خوبی دارند؛ البته که بلندی صدای اسپیکرها به پای آیفون ۱۳ اپل نمی‌رسد، اما از گلکسی S۲۲ بیشتر است. به‌لطف پشتیبانی از استاندارد Dolby Atmos، صدای پخش شده توسط اسپیکرها عمیق و غنی به گوش می‌رسند. خوشبختانه تقریباً تمام بازه‌های طیف فرکانسی هم به خوبی شنیده می‌شوند.

نرم‌افزار و رابط کاربری شیائومی ۱۲ ایکس

چینی‌ها ۱۲X را با MIUI ۱۳ بر پایه‌ی اندروید ۱۱ راهی بازار کرده‌اند، درحالی‌که دو گوشی دیگر خانواده از همین نسخه‌ی رابط کاربری بر پایه اندروید ۱۲ استفاده می‌کنند. در حال حاضر به‌روزرسانی اندروید ۱۲ در مناطق اروپا و چین برای ۱۲X دردسترس قرار دارد و احتمالاً به‌زودی برای سایر مناطق نیز منتشر می‌شود. شیائومی می‌گوید که MIUI ۱۳ را از پایه بازنویسی کرده است تا مدیریت منابع سخت‌افزاری یعنی پردازنده، رم و حافظه بهتر انجام شود.

شیائومی قول می‌دهد که در MIUI ۱۳ بهینگی پردازش‌های پس‌زمینه تا حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است. به‌علاوه مدیریت توان مصرفی نیز بهتر انجام می‌شود و در مقایسه با نسخه‌ی قبل، MIUI ۱۳ حدود ۱۰ درصد توان کمتری مصرف می‌کند. از نظر ظاهری، MIUI ۱۳ تفاوت چندانی با نسخه‌ی قبل ندارد و از همان ظواهر آشنا و نه‌چندان کاربرپسند استفاده می‌کند. به لطف سخت‌افزار قدرتمند و بهینه‌تر شدن UI، رابط کاربری بسیار نرم و بدون لگ اجرا می‌شود و تجربه‌ی کار با گوشی را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

عملکرد، تجربه‌ی بازی و باتری شیائومی ۱۲ ایکس

شیائومی ۱۲X در قلب خود از تراشه‌ی پرچم‌دار و قدرتمند Snapdragon ۸۷۰ ۵G کوالکام استفاده می‌کند که با لیتوگرافی ۷ نانومتری TSMC تولید می‌شود؛ بنابراین انتظار داریم در آزمون‌ها و بنچمارک‌های مختلف، عملکرد پایداری از خود نشان دهد. در سوی دیگر و برخلاف ۱۲ ایکس، سایر اعضای خانواده به تراشه‌ی Snapdragon ۸ Gen ۱ مجهز شده‌اند که با لیتوگرافی سامسونگ ساخته می‌شود و همان‌طور که در خانواده‌ی گلکسی S۲۲ دیدیم، از مشکلات همیشگی ناپایداری و گرم‌شدن بیش‌ازحد تراشه‌های ساخت شرکت کُره‌ای رنج می‌برد.

در بخش CPU، تراشه‌ی Snapdragon ۸۷۰ از هشت هسته‌ی پردازشی استفاده می‌کند که به سه خوشه تقسیم شده‌اند. یک هسته‌ی قدرتمند Cortex-A۷۷ در فرکانس بیشینه‌ی ۳٫۲ گیگاهرتز، سه هسته‌ی میانی Cortex-A۷۷ در فرکانس بیشینه‌ی ۲٫۴ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A۵۵ در فرکانس بیشنه‌ی ۱٫۸ گیگاهرتز کار می‌کنند. ماژول Adreno ۶۵۰ پردازش‌های گرافیکی را در فرکانس ۶۷۰ مگاهرتز به انجام می‌رساند.

به لطف مودم غیر مجتمع X۵۵، تراشه‌ی Snapdragon ۸۷۰ می‌تواند امکان اتصال به شبکه‌ی ۵G در محدوده‌ی زیر ۶ گیگابایت و همچنین موج میلی‌متری را با سرعت دانلود ۷۰۰۰ مگابیت‌برثانیه و فرکانس آپلود ۳۰۰۰ مگابیت‌برثانیه را فراهم کند؛ موضوعی که حداقل در چند سال آینده، برای کاربران ایرانی چندان حائز اهمیت نخواهد بود.

با توجه به مشخصات هسته‌های CPU و خوشه‌بندی آن‌ها، GPU-ی تراشه و سایر ماژول‌ها نظیر DSP و ISP، متخصصان، سیستم روی چیپ Snapdragon ۸۷۰ را به نوعی عضوی از خانواده‌ی سری ۸۶۵ و معادل ++Snapdragon ۸۶۵ به‌حساب می‌آورند.

شیائومی، ۱۲ ایکس را در پیکره‌بندی‌های ۱۲۸ | ۸، ۲۵۶ | ۸ و ۲۵۶ | ۱۲ گیگابایت وارد بازار می‌کند که رم از نوع LPDDR5 و حافظه‌ی ذخیره‌سازی از نوع UFS 3.1 هستند. توجه داشته باشید که مثل اکثر گوشی‌های پرچم‌دار، اینجا هم از اسلات حافظه‌ی میکرواس‌دی خبری نیست و باید در هنگام خریداری گوشی، به مقدار حافظه‌ی ذخیره‌سازی مورد نیازتان دقت داشته باشید.

حافظه‌های UFS ۳.۱ سرعت بسیار خوبی را در عملیات خواندن و نوشتن ارائه می‌کنند و نتایجی که از اجرای بنچمارک‌های مربوطه روی گوشی ۱۲X شیائومی به دست آوردیم، این مسئله را تأیید می‌کنند.

شیائومی در MIUI ۱۳ قابلیت جدیدی را به بخش باتری در منوی تنظیمات اضافه کرده است تا کاربران بتوانند پروفایل عملکرد دستگاه را بین سه حالت Performance و Balanced و Save Battery تغییر دهند؛ تقریباً مشابه چیزی که ویندوز برای لپ‌تاپ‌ها ارائه می‌دهد. همان‌طور که از اسم هرکدام از حالت‌های عملکرد برمی‌آید، در صورتی انتخاب گزینه‌ی Performance، گوشی نهایت قدرت عملکردی خود را به کار می‌گیرد و طبیعتا مصرف باتری نیز بیشتر می‌شود؛ بنابراین برای زمان‌هایی که از نظر شارژ باتری در مضیقه هستید، می‌توانید حالت عملکرد دستگاه را روی دو گزینه‌ی دیگر قرار دهید.

برای اینکه دید بهتری از عملکرد شیائومی ۱۲X در پروفایل‌های عملکرد داشته باشیم، برخی از تست‌ها را در هردو حالت Balanced و Performance انجام دادیم. همان‌طور که در جدول مشاهده می‌کنید، در بخش‌های مختلف تفاوت چندانی بین عملکرد دستگاه در پروفایل‌های Performance و Balanced وجود ندارد و در ادامه برای مقایسه‌ی عملکرد ۱۲X با گلکسی S۲۱ FE که به تراشه‌ی Exynos ۲۱۰۰ سامسونگ مجهز است، از نتایج پروفایل Performance استفاده خواهیم کرد.

در بخش عملکرد کلی، S۲۱ FE حدودا ۱۷ درصد بهتر از شیائومی ۱۲ ایکس عمل می‌کند، اما در بنچمارک‌های CPU و GPU-محور رقابت نزدیک‌تری را از دو گوشی کره‌ای و چینی شاهد هستیم.

به‌منظور بررسی دقیق‌تر عملکرد شیائومی ۱۲ ایکس در اجرای بازی‌های موبایل، عناوین پرطرفدار PUBG و Call of Duty را در حالت Performance و نرخ نوسازی تطبیقی به مدت ۱۰ دقیقه روی آن اجرا و عملکرد دستگاه را پایش کردیم. هردو بازی با پایداری بسیار عالی و نرخ‌فریم بین ۵۹ تا ۶۰ فریم‌برثانیه روی گوشی اجرا شدند و با افت فریم‌های ناگهانی یا نوسان متعدد آن حین تست بازی مواجه نشدیم.

عملکرد شیائومی ۱۲X در اجرای بازی موبایل

عنوان بازی موبایلتنظیمات گرافیکی بازینرخ فریم

PUBG New StateHDR۵۹ تا ۶۰ فریم‌برثانیه

Call of DutyVery High۵۹ تا ۶۱ فریم‌برثانیه

Genshin ImpactMedium۴۰ تا ۵۵ فریم‌برثانیه

ویژگی‌های گوشی شیائومی ۱۲ ایکس +عکس

در ادامه با اجرای بازی سنگین و چالش‌برانگیز Genshin Impact در تنظیمات گرافیکی Medium و با شرایط مشابه، پایداری تراشه‌ی TSMC را در اجرای بازی مورد بررسی قرار دادیم. همان‌طور که انتظار داشتیم، تراشه‌ی TSMC از این آزمایش هم سربلند بیرون آمد و آزمون را با نرخ فریم بین ۴۹ تا ۵۵ فریم‌برثانیه به پایان رساند. البته نرخ فریم در دفعات اندک با افت ناگهانی به عدد ۴۰ هم مواجه شد که حتی برای تراشه‌های پرچم‌دار هم طبیعی و قابل قبول به حساب می‌آید.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، نقطه‌ی قوت تراشه‌های ساخته شده با لیتوگرافی شرکت TSMC پایداری فوق‌العاده‌ی آن‌ها در شرایط تحت‌فشار و پردازش‌های سنگین و طولانی‌مدت است. شاید اغراق نباشد اگر اعتراف کنیم که جذاب‌ترین بخش بررسی شیائومی ۱۲ ایکس برای ما، دیدن عملکرد تراشه‌ی شرکت تایوانی در تست استرس ۲۰ دقیقه‌ای نرم‌افزار ۳D Mark بود. آزمون مذکور را نیز در پروفایل‌های عملکرد Peformance و Balanced انجام دادیم که نتایج را در نمودار ذیل مشاهده می‌کنید.

در حالت Performance، خط صاف نمودار نشان می‌دهد که پایداری تراشه‌ی پرچم‌دار کوالکام در شرایط پرفشار مثال‌زدنی است و شیائومی ۱۲ ایکس، آزمون را با پایداری ۹۹٫۵ درصد به پایان می‌رساند. با تغییر حالت عملکرد به Balanced و اجرای دوباره‌ی آزمون، پایداری به ۷۲٫۵ درصد افت می‌کند که بازهم عملکرد مقبولی برای تراشه‌ی کوالکام به‌حساب می‌آید.

دلیل افت پایداری در دو حالت، به عملکرد سیستم خنک‌کننده باز می‌گردد. در حالت Performance تنها اولویت، دریافت بهترین عملکرد است و سیستم خنک‌کننده نقش چندانی ایفا نمی‌کند؛ اما در حالت Balanced مسئله داغ نکردن دستگاه هم به یکی از اولویت‌های سیستم تبدیل می‌شود و به‌همین‌دلیل، فرکانس کاری پایین‌تر می‌آید تا از گرم شدن بیش از حد دستگاه جلوگیری شود. البته در هر دو حالت، دمای شیائومی ۱۲ ایکس چندان بالا نمی‌رود و حداقل در مقایسه با رقبای دیگر، وضعیت بهتری دارد.

نکته‌ای که در نمودار پایداری عملکرد کاملاً به چشم می‌آید، وضعیت بغرنج S۲۱ FE در مقایسه با شیائومی ۱۲X است که در میانه‌های آزمون، دچار افت عملکرد چشم‌گیری می‌شود و با پایداری حدود ۵۰ درصد آزمون را به پایان می‌رساند.

شیائومی ۱۲ ایکس مثل مدل پایه از باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند. چینی‌ها در پرچم‌دار اقتصادی جدیدشان از روند حذف شارژر پیروی نکرده و آن را با شارژر بسیار سریع ۶۷ واتی روانه‌ی بازار کرده‌اند. شارژر شیائومی ۱۲ ایکس می‌تواند باتری گوشی را در مدت زمان ۳۹ دقیقه از صفر تا صد شارژ کند.

در شرایط استاندارد تست باتری زومیت شامل روشنایی نمایشگر ۲۰۰ نیت و قطعی تمام امکانات ارتباطی، باتری شیائومی ۱۲ ایکس می‌تواند با کاربری روزمره، حدود ۱۱ ساعت و نیم شارژدهی داشته باشد. ما آزمون مذکور را با دو پروفایل عملکرد Performance و ‌Balanced تکرار کردیم و نتایج تقریباً یکسانی به‌دست آوردیم. بااین‌حساب، شارژدهی شیائومی ۱۲X در کاربری روزمره حدود دو و نیم ساعت بیشتر از رقیبش، گلکسی S۲۱ FE دوام می‌آورد. در آزمون پخش ویدئو، شیائومی حدودا ۱۲ و نیم ساعت شارژدهی دارد که چهار ساعت کمتر از S۲۱ FE و هفت ساعت و نیم کمتر از S۲۲ است.

دوربین شیائومی ۱۲ ایکس

مجموعه‌ی دوربین شیائومی ۱۲ ایکس از نظر فنی تفاوتی با مدل پایه ندارد و همان ترکیب واید + اولتراواید + ماکرو را ارائه می‌کند. دوربین اصلی یا واید از حسگر IMX۷۶۶ سونی با دقت ۵۰ مگاپیکسل و لنز عریض با گشودگی دیافراگم f/۱.۹ و فاصله‌ی کانونی ۲۶ میلی‌متر بهره می‌برد و لرزشگیر اپتیکال (OIS) و فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) برای آن در نظر گرفته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 1
    واااای چه عالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس