مفهوم "سنجش با مکتب امام(ره)" و انطباق گفتمان ها با این مکتب را باید به مثابه گلوگاهی دانست که یک انتخاب صحیح و شناخت درست، متضمن گذشتن از آن است.

مشرق: نیمه خرداد سال گذشته بود که مفهومی به نام "مکتب" امام(ره) نخستین بار در کلام رهبر فرزانه انقلاب مورد اشاره و تاکید قرار گرفت.

معظم ‌له سه بعد مهم معنویت، عقلانیت و عدالت را بعنوان مشخصّه‌های اصلی این مکتب معرفی کردند و پیرامون چیستی مکتب امام(ره) نیز فرمودند: ارادت مردم به امام بزرگوار، به معنى پذيرش مكتب امام به عنوان راه روشن و خط روشن حركت عمومى و همگانى ملت ايران است؛ يك راهنماى نظرى و عملى است كه كشور و ملت را به عزت و پيشرفت و عدالت ميرساند. در طول اين سى و دو سال گذشته، عملاً هم همين بوده است. يعنى هر جا ما توفيق پيدا كرديم كه به توصيه‌هاى امام جامه‌ى عمل بپوشانيم، هر جا توانستيم خط انگشت اشاره‌ امام را دنبال كنيم، توفيقات فراوانى نصيب ما شد. مردم با اين چشم، به راه امام و خط امام و ميراث ماندگار امام نگاه مي‌كنند.

×کدام گفتمان؟ کدام مکتب؟
هم‌اکنون حدود 11 ماه به برگزاری انتخابات دولت یازدهم باقیمانده است. دورانی که از هم اکنون آن، به نظر می رسد ذائقه عمومی جامعه در حال آشنایی با گفتمان‌ها و مکاتب مختلفی است که قصد دارند در انتخابات آتی مطرح باشند.

گفتمان‌هایی که البته یکی از میزان‌های اصلی برای سنجش کیفیت آنها و مطلوبیتشان در میان جامعه شیعی و انقلابی ایران، میزان انطباقی است که این گفتمان‌ها و مکاتب! با "مکتب امام(ره)" دارند.



اما میزان‌سنجی این انطباق برای انتخاب "جمهور" در دولت یازدهم چگونه ممکن است؟

این در حالی است که در کنار مفهوم طرح مکتب امام(ره)، شاهد ظهور و بروز گفتمان‌های دیگری نیز هستیم که با وجود آنکه ضعف‌ها و موارد واگرایی آنها آشکار شده است اما عده‌ای که برای حضور بیشتر در صحنه، نه حاضر به حذف شدن از سپهر سیاسی کشور هستند و نه حاضر به فاصله گیری از گفتمان‌ها و مکاتب اشاره شده؛ تلاش مداومی را انجام می‌دهند تا به هر نحو ممکن این مکاتب را مورد تقدیس قرار داده و در ادامه از آنها با عنوان دستاویز خود برای حضور در منصه‌های سیاسی کشور استفاده کنند.

با این اوصاف به نظر می رسد مفهوم "سنجش با مکتب امام(ره)" و انطباق گفتمان ها با این مکتب را باید به مثابه گلوگاهی دانست که یک انتخاب صحیح و شناخت درست، متضمن گذشتن از آن است.

*گفتمان امام(ره) عامل بازشناسی دقیق گفتمان ها و مکاتب دیگر

پرویز سروری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار مشرق می گوید: ایجاد فضای گفتمانی صحیح برای انتخابات آینده با توجه به تکثری که احتمالاً بین کاندیداها رخ خواهد داد به مردم کمک زیادی می کند.

وی همچنین با اشاره به تبلور گفتمان اصولگرایی طی 10 سال گذشته و بروز برخی واگرایی ها در درون این گفتمان می افزاید: گفتمان و مکتب امام(ره) که گفتمان سازش ناپذیری در برابر نظام سلطه و عدم مذاکره با آمریکا یکی از ابعاد آن است امروز از سوی برخی مدعیان اصولگرایی مطرح می شود در عین آنکه همین افراد تلاش می کنند تا با ایجاد مشکل برای کشور زمینه مذاکره با آمریکا را فراهم کنند.

سروری تاکید می کند: باید با تاکید بر گفتمان امام(ره) تلاش کرد تا گفتمان های سوری از گفتمان های منطبق با مکتب امام(ره) بازشناسی شوند و در این زمینه واکاوی و کار جدی صورت گیرد تا آنهایی که تمام قد در مقابل گفتمان امام(ره) ایستاده اند رسوا شوند.

*ضرورت شفاف سازی تمام ابعاد یک گفتمان

اما اتفاق مثبت دیگر نیز شنیده شدن زمزمه هایی برای ضرورت شفاف سازی کامل یک گفتمان یا مکاتبی است که احتمالا در روزهای آینده مطرح خواهند شد.

ضرورت هایی که تجربه 16 سال گذشته اعم از حاکمیت گفتمان اصلاحات و حاکمیت گفتمانی مدعی اصولگرایی که حلقه ای منحرف و متملق در کنار ریاست دولت آن توانست جای خود را به صورتی وسیع باز کند؛ اهمیت این خواسته مهم برای شفاف سازی ها را بیشتر نمایان می کند.

سعدالله زارعی، کارشناس مسائل سیاسی و استراتژیک در همین زمینه به ما می گوید: گفتمان هایی که برای انتخابات آینده مطرح خواهند شد باید حول مکتب امام(ره) باشند و البته در گام بعدی نیز باید تمام ابعاد این گفتمان ها مشخص و روشن باشد.



او به مشرق می گوید: گفتمان ها باید یک تصویر کاملاً شفاف از نقطه مطلوب در ابعاد مختلف سیاست، فرهنگ، جامعه، روابط بین الملل و ... را ارائه بدهند و البته انتظار است که این تصویر شفاف نیز در تراز اندیشه های امام راحل(ره) و منطبق با مکتب امام(ره) باشد که مقام معظم رهبری ابعاد آن را تبیین کرده اند.

*گفتمان بدون شفاف سازی ناقص است

باید بر این نکته تاکید کرد که مهمترین گام پس از انطباق یک گفتمان با مکتب امام(ره)، شفاف سازی ابعاد آن گفتمان است. چه اینکه در صورت عدم این شفاف سازی ممکن است عده ای شعارهای حق را بر زبان جاری کنند اما اراده ها و برداشت های باطل از آن داشته باشند.

"ما قبلاً هم چنین تجربه ای را در فتنه 88 داشته ایم. عده ای آمدند و شعار "خط امام" را دادند اما از آن تخطی کردند."
این جمله را پرویز سروری به مشرق می گوید و ادامه می دهد: در فضای انتخابات آینده باید گفتمان مبتنی بر مکتب امام(ره) و انقلاب مطرح باشد و البته این مسئله نیز به ظرافت های زیادی نیاز دارد تا بتوان گفتمان اصیل را به مردم معرفی کرد.

سعدالله زارعی نیز به این نکته اشاره و تصریح می کند: خوانش انطباق یک گفتمان با مکتب امام(ره) کار هرکسی نیست و شخصیت هایی باید این انطباق را مطرح کنند که در ترویج و بسط اندیشه های بنیانگذار مکتب نقش اساسی داشته اند.

وی می افزاید: از نظر حضرت آقا(حفظه) هنوز در سیاست های اجرایی جمهوری اسلامی، اندیشه های امام راحل هنوز به صورت کامل مورد توجه قرار نگرفته است و لذا ایشان مکتب امام(ره) را مورد تاکید قرار می دهند.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید می کند: اصالت هر انقلابی با پافشاری مومنانه بر اهداف اولیه و اندیشه های بنیانگذار آن انقلاب حفظ می شود.

مقام معظم رهبری در لابه لای بیانات خود در بیست و دومین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) پیرامون مکتب امام(ره) می فرمایند:

"برادران و خواهران من! ملت عزيز ايران! اين مكتب، ما را در طول اين سى و دو سال از گردنه‌هاى خطرناكى عبور داده است؛ سطح عزت ملى و شرافت بين‌المللى ما را بالا آورده است. كشور به بركت پيمودن اين راه، در همان حدى كه رعايت كرده است، پيشرفت كرده است؛ به سمت آرمانهاى خود پيش رفته است. ما بايد رعايت كنيم، منتها همه‌ى جوانب را با هم. اگر كسى يا جريانى بخواهد به نام عقل‌گرائى، از ارزشهاى اسلامى و انقلابى عدول كند، اين انحراف است. اگر كسى بخواهد به وسيله‌ى عقل‌گرائى، در مقابل دشمن بى‌تقوائى به خرج بدهد، وابستگى به وجود بياورد، اين انحراف است، اين خيانت است. آن عقلانيتى كه در مكتب امام بزرگوار ما هست، اقتضاء نميكند كه ما از خدعه‌ى دشمن غافل شويم، از كيد او غافل شويم، از نقشه‌ى عميق او غافل شويم، به او اعتماد كنيم، در مقابل او كوتاه بيائيم. هرچه كه انسان در مقابل دشمن كوتاه بيايد، پشتوانه‌ عظيم معنوى در درون كشور و درون ملت را از دست خواهد داد."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس