کد خبر 1385519
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۱
آیا مردم ایران پس از انقلاب دین‌گریز تر شده‌اند؟

انقلاب اسلامی فارغ از بازتاب عمده خود در رسانه‌های جهانی، چه کارنامه‌ای را در عرصه داخلی بر اندیشه و عمل ملت مسلمان خود گذاشته و آیا مردم ایران پس از انقلاب دین‌دارتر یا دین‌گریز و دین‌ستیزتر شده‌اند؟

به گزارش مشرق، محمد جلیلی، دانشجوی دکترای علوم سیاسی طی یادداشتی نوشت: با پایان جنگ‌های جهانی و لمس ویرانه‌های ناشی از آن، گرایش به هنر و مذهب دوباره جان یافت تا التیامی بر درنده خویی بشر متجدد باشد. به‌سرعت تقویت بنیان‌های مذهبی چون کلیسا و خیریه‌های عمومی در کنار آکادمی‌های ادبی و کنسرت‌های موسیقی در اروپای افسرده رونق یافت؛ اما اقبال به دینی کردن سیاست و نفوذ مذهب در تصمیمات حکومتی تا شروع مبارزات اخوان‌المسلمین با پدیده شوم صهیونیسم در فلسطین و بسط خوانش‌های نو معتزلی از مذهب در مصر، سوریه، اردن، عربستان و لبنان برای مبارزه با اشغال سرزمین‌های اسلامی نمودی نداشت.

در ایران نیز فدائیان اسلام نخستین جریانی بودند که تلاش کردند تا اجرای اصول شریعت را از سیاستگذاران سلطنت پهلوی مطالبه کرده و برای قانونی سازی آن اساسنامه ای اجمالی و اقداماتی عملیاتی ترتیب دهند تا استقلال نفت ایران و تغییر رویکرد از وابستگی صنایع اقتصادی به ملی سازی بومی را در سیاست های شاه تسریع بخشند. پدیدآمدن گرایش‌های نو اسلامی از آثار سعید نورسی در ترکیه، توسعه نظریات ضد استعماری نهفته در تقسیمات والرشتاینی مرکز و پیرامون، تکرار ایده‌های انتقادی مکتب فرانکفورت در اندیشه‌های پست‌مدرنیستی  ادرنو، مارکوزه، هابرماس و فوکو، شرق‌شناسی وارونه ادوارد سعید و تبیین اندیشه مقاومت در نگاه او و بابی سعید، تکانه‌هایی بود که خواست دینی شدن سیاست و حمله به انحصارگرایی سکولاریسم سیاسی را در قرن اخیر آغاز می‌کرد.

اما آنچه به‌واقع انفجاری در اقبال به سیاست دینی و اسلام‌گرایی جهانی محسوب می‌شد، شکل‌گیری جریان انقلاب اسلامی و پیروزی آن در ایران بود.

با ظهور جمهوری اسلامی و تقابل با نظامات استبدادی و استکباری جهان از کمونیسم دین‌ستیز و لیبرالیسم دین‌گریز و موفقیت ایرانیان در یک دهه جنگ و ترور و چهل سال تحریم و تهدید، ضمن پیشرفت تصاعدی در بسیاری از شاخه‌های علمی ـ عمرانی، الگوی سیاسی مبتنی‌ بر مردم‌سالاری دینی به‌عنوان ساختاری نوپدید و کارآمد در دنیا معرفی شد. با این مقدمه می‌توان بررسی کرد که انقلاب اسلامی فارغ از بازتاب عمده خود در رسانه‌های جهانی، چه کارنامه‌ای را در عرصه داخلی بر اندیشه و عمل ملت مسلمان خود گذارده و آیا مردم ایران در ایران پس از انقلاب دین‌دارتر یا دین‌گریز و دین‌ستیزتر شده‌اند؟

باید گفت اولاً دین‌داری امری تشکیکی است که در دو ساحت عقیده و عمل قابل تقسیم است. ثانیاً تدین هر شخص بسته به نحوه تربیت دینی که در محیط خانواده و جامعه تجربه کرده و بسته به دایره تجارب ارتباطات حقیقی و مجازی و کیفیت تحصیلات علمی و سوگیری اکتسابات معرفتی وی متفاوت است. همچنین ظهور و بروز باورهای درونی و اظهارات عمومی آن ایمان و اعتقاد مذهبی در شرایط زمانی ـ مکانی گوناگون و مدهای غالب اجتماعی و طبقه اقتصادی مربوطه‌اش، نوسان پذیراست.

علاوه براین نباید از نظر دور داشت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ظهور انقلابی با شعار دینی و داعیه حاکمیت دین در دنیای مدرن شرایطی در دنیا پدید آمد که نه فقط در کشور ما بلکه اولا در کشورهای منطقه و در وهله بعد در سایر کشورها از پدید آمدن تجربه انقلاب اسلامی جلوگیری به عمل آید و با تضعیف بنیه اعتقادات دینی امکان بازآفرینی تجربه انقلاب اسلامی را به حداقل ممکن برساند که در زیر به برخی از این علل و عوامل اشاره می‌شود:

دسترسی به تابوهای دینی ـ عقیدتی: به‌واسطه ظهور تلفن همراه، اینترنت، کانال‌های ماهواره‌ای، پیام‌رسان‎ها و شبکه‌های اجتماعی این امکان بسیار مهیاتر از دیروز است که تنها راه اطلاع از شبهات و نظرات معارض رجوع مستقیم به کتب و نوشته‌جات انحرافی یا کانال‌های معدود تلویزیون رسمی و چند رادیو مرزی بود. امروز در کمتر از یک دقیقه می‌توان به میلیاردها فیلم، تصویر، متن، کتاب، مقاله و اظهارات انحرافی با هر زبانی از هر گوینده‌ای در هر تاریخی دسترسی داشت؛ حتی اگر خواهان کشف آن نبوده و مقصودی دیگر داشته باشید، در سیر پیشنهادات  و تبلیغات مجازی به شما عرضه شده یا در قالب‌های متنوع سینماتیک، محتوای اخبار سیاسی و فان پیج‌ها، مستقیماً یا تدریجاً به چشم و گوشتان تزریق می‌شود.

تبلیغات معارض سیاسی ـ فرهنگی: امروز حجم تبلیغات متنی ـ تصویری و فرم‌های ارائه فرهنگ‌های غیراسلامی به‌واسطه کثرت کتاب‌های ترجمه شده علمی ـ ادبی، خدمات گسترده ارتباطی سفر به دیگر کشورها یا سهولت اطلاع از آداب و سنن آنها و نیز ترویج نجومی تولیدات سینمایی و تلویزیونی، مستندات علمی و اخبار سیاسی غیر کنترل شده و حاوی مضامین مبتذل، غیراسلامی، ضد فرهنگی و هنجارستیز که به‌صورت سازمان‌یافته یا عمومی برای نسل‌های نو مهیا است، قابل قیاس با گذشته‌ای نیست که تنها امکان ارتباط با دیگر فرهنگ‌ها، سفر شخصی یا دیدن چند فیلم سینمایی خاص و چند رمان کلاسیک مشهور بود. ضمن آنکه ۲۳۰ شبکه فارسی‌زبان و هزاران سایت، به طور مستقیم علیه انقلاب و مذهب اسلامی فعال‌اند که اینترنشنال، منوتو، ویوای و کلمه برخی از آنهایند. تنها بی‎ بی سی فارسی ظرف ده سال، سه برابر دیگر ملت‌ها برای ایرانیان مسلمان محتوا تولید کرده است.

جوسازی روانی و فشارهای اقتصادی: حجم فشار روانی ایجاد شده برای ایرانیان به‌واسطه بازنمایی جهت‌دار اخبار سیاه در رسانه‌ها و ضریب دادن به ناکامی‌ها، خطاها، مفاسد، حوادث و جنایات داخلی قابل تطبیق بر شرایط گذشته نیست که بزرگ‌ترین حوادث، تبدیل به یک ستون نوشتار در روزنامه می‌شد، اما امروز کوچک‌ترین اتفاق در گوشه‌وکنار یک سرزمین ۹۰ میلیونی، تبدیل به سوژه یک‌ماهه تمام مردم می‌شود که روانشان را در اتمسفر خود قبضه و اعتقادات دینی و التزامات انقلابی‌شان را متزلزل کند. به‌عنوان‌مثال خطای فردی یک قاری قرآن بهانه‌ای می‌شود که اساس تلاوت قرآن، آموزش کودکان، مراکز دعوت‌کننده از وی و اصل افتخارات قرآنی او مورد تمسخر و هجمه قرار گیرد! یا تصویر یک زباله گرد به‌عنوان نتیجه اقتصادی چهل سال انقلاب برای عموم بازتاب داده شود که چون زنجیره‌ای از سنخ این اخبار در کانال‌های متفاوت منعکس است، بار روانی می‌سازد و به‌مرور احساس فقر را در کنار بار تورم حقیقی و نمایش وجوه مثبت زندگی اروپای مسیحی به اذهان ایرانیان وارد می‌کند.

آزادی در عقاید شخصی و اختیارات فردی: نکته بعد، مهیا شدن شرایط برای اتخاذ تصمیمات فردی به‌دوراز باورهای خانوادگی و هنجارهای سنتی جامعه است، از دشواری ازدواج و ترویج تجردگزینی تا عادی‌سازی سکولاریسم اجتماعی و تقبیح نهی‌ازمنکر فردی در شهرهای صنعتی گرفته تا کاهش جوهای اسلامی ـ انقلابی پس از دوران جنگ که زمینه را برای انتخاب‌های غیر آرمانی، نسبیت اندیشی رفتاری و هنجارشکنی تدریجی آماده می‌کند. امکانی که در سال‌های نخست انقلاب به‌واسطه جو احساسی غالب در زمان وجود نداشت. همچنین فشاری که به سبب افزایش فاصله طبقاتی مسئولین با مردم و افزایش گرانی قیمت‌ها از دهه ۶۰ تاکنون بیشتر احساس می‌شود و اختیار در انتخاب زندگی غیردینی و هنجارشکنی‌های ظاهری را تبدیل به امری عادی و توجیه‌پذیر می‌کند.

با وجود موارد فوق همچنان می‌توان گفت که عمده‌ترین عناصر قابل استناد زیست متدینانه مردم، التزام و اقبال عینی به مناسک عبادی، مراسمات مذهبی، اعیاد و سوگواره‌ها، الگوها و هنجارها و تصمیمات عمومی در بحران‌های اجتماعی است.

در مناسک عبادی و مراسمات مذهبی: از شرکت ۴ میلیون‌نفری ایرانیان در راهپیمایی اربعین حسینی و اعتکاف‌های چندصدهزارنفری دانشجویی و دانش‌آموزی؛ اقبال به حج و زیارت حرم‌های معصومین و قبور مطهر شهدا و امام‌زادگان و علمای عظام تا شرکت در تشییع جنازه شخصیت‌های مذهبی می‌توان گفت در قیاس با پیش از انقلاب یا سال‌های نخستین آن، اقبال اقشار گوناگون به طرز محسوسی افزایش‌یافته است. در تشییع جنازه آیت‌الله صافی گلپایگانی با آنکه ایشان جزو مراجع غیر رسانه‌ای و کمتر شناخته شده در میان نسل نو بودند، اما برخلاف دیگر شخصیت‌ها یکباره چند ده‌هزار نفر در مراسم ایشان شرکت می‌کنند! همچنین پای برخی منابر حوزوی و مادحین مذهبی در هیئات و مساجد از پایتخت گرفته تا شهرهای دورافتاده، گاهی ۵ تا ۱۰۰ هزار پیر و جوان می‌نشینند.

تشییع جنازه شهدای مدافع حرم، تفحص شدگان دفاع مقدس یا علمای اخلاقی شهر،هزاران نفر از صبح زود به استقبال می‌آیند! به‌نحوی‌که در تشییع شهید حججی، شهدای غواص یا آیت‌الله مجتبی تهرانی و حجت الاسلام فاطمی نیا، استقبال انبوه جوانان غیرقابل‌انکار بود. همچنین در سفره‌های خودجوش افطاری ایام رمضان، جشن و شادمانی مردم در اعیاد غدیر و نیمه شعبان و سوگواری عمومی در دهه محرم یا تقید به عقد و عروسی‌ها در ایام ولادت و پرهیز از شادمانی در ایام شهادت معصومین (ع)، از مظاهر مشهود التزامات دینی در رفتار ایرانیان پس از انقلاب است که مصداقا نمی‌توان پررنگ شدن این شعائر نسبت به گذشته را مردود دانست.

در الگوهای اجتماعی و بحران‌های تاریخی: باوجودآنکه امروز سلبریتی‌ها و جامعه هنری ایران از بازیگران، خوانندگان، ورزشکاران و طنزپردازان نقشی ملموس‌تر از دیروز یافته‌اند، اما بین اصناف عمومی مردم، همچنان به‌عنوان الگوی کامل یا قهرمان زندگی به‌حساب نمی‌آیند و صرفاً از حیث علاقه شخصی یا تفنن روزمره مورد اقبال‌اند. چراکه نسل نو باآنکه ممکن است علاقه‌مند اسطوره‌های تخیلی هالیوود و حامی خرده مواضع سیاسی یک هنرمند باشد، اما شخصیت‌هایی چون شهید سلیمانی، چمران، بهشتی، طالقانی، تهرانی مقدم، شهریاری و فخری‌زاده را الگوی سیاسی ـ اجتماعی ـ علمی خود می‌خواند.

این مدعا نه یک شعاربلکه در رفتار سیاسی – اجتماعی مردم در مقاطع حساسی از تاریخ و در هنگام وقوع فتنه‌های سیاسی و یا در واکنش به اهانت به مقدسات به روشنی قابل مشاهده است که چطور با آگاهی و معرفت و با انگیزه‌های مذهبی  در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستاده‌اند و با هتاکان به ارزش های اسلامی و انقلابی مرزبندی پر رنگ نموده‌اند که نمونه‌ای از آن را در واکنش به فیلم موهن عنکبوت مقدس و اهانت به ساحت مقدس امام رضا علیه السلام خصوصا از سوی جوانان در فضای مجازی مشاهده شد..،نمونه دیگری که می توان ارائه کرد حضور مؤثر جوانان انقلابی با انگیزه‌های ناب مذهبی در امداد رسانی و کمک به مردم در بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله  و انجام خدمان جهادی در دوران فراگیری ویروس کرونا به کادر درمان و مردم آسیب دیده و پر شور نمودن نهضت کمک مومنانه و مواسات است.

این نمونه‌ها همه جلوه‌های بارز دین‌داری و اظهار ایمان مذهبی در عموم است. اقبال به دفاع از حرم حضرت زینب (س)، فراگیری سرپرستی ایتام، صدقه و نذر هم شاهد دیگری است که نیاز به تفصیل ندارد؛ بنابراین نمی‌توان گفت دین‌داری علی‌رغم تسهیل امکانات انحرافی کم‌رنگ‌تر شده، بلکه بالعکس، هم کمیت دین‌داران و هم کیفیت معرفت و التزام عملی به دستورات اسلام، محسوسا افزایش‌یافته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 138
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 42
  • DK ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    196 5
    برای جواب سوال فقط کافیه بری یه چرخی تو خیابون بزنی. تاکید میکنم خیابون
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      52 3
      احسنت
    • شهاب IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      اینطور هست ولی به بعد انقلاب ربطی نداره. شما فیلم های اروپایی صد سال قبل رو نگاه کن. الآنم نگاه کن. متاسفانه دنیا داره به سمت لا ابالی گری حرکت می‌کنه. صد سال پیش غربی ها هم فکر نمی‌کردن جامعه شون این شکلی بشه. حرکت به این سمت حرکت جهانی شده، چون از این طریق میشه کسب درآمد کرد. خیلی ها میگن این طوری شدن جامعه تقصیر انقلابه. ولی اتفاقا نسبت به سایر کشور ها در نظر بگیرین، متوجه میشین که انقلاب کاملا نقش محافظتی داشته و خیلی سیر رو آهسته تر کرده...
    • داود IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      16 5
      احسنت
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      18 33
      اونایی که تو خیابونن ده درصد مردم هستند . دینداران در خانه هایشان یا محل کارشان هستند. 90 درصد!!!
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      8 35
      قرآن میفرماید علیکم انفسکم یعنی بر شما باد حفظ خودتان.ابتدا باید ببینیم آیا ما دراظهار نظر همان هستیم که در خلوت خود هستیم وسپس به هرجا خواستیم نظر کنیم
    • بی نام IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      9 16
      دنیا به سمت لا بالای گری پیش می رفت،این همه پیشرفت نداشتن،لازمه این همه پیشرفت صداقت،احترام به بیت المال،تلاش کردن و...تا زمانی که اشتباهاتمونو قبول نکنیم و خودمونو در صدر اخلاقی دنیا قرار بدیم حال و روزمون بدتر خواهد شد
    • محسن۱۲۱ IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      3 26
      شما این دور را در هر جای دنیا بزنی متوجه خواهی شد که استکبار جهانی که رقیب خود را تمدن اسلامی قرار داده و به برخورد تمدن ها اعتقاد دارد در حال تخریب اسلام و نماد های دینداری (همه ادیان) هست
    • جواد IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      15 1
      تفریط و افراط همیشه محکوم است و همیشه برعکس جواب داده.
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      3 42
      ۱۷:۴۸ اولا چند نفر مردم تو خیابونا هستند؟ در ثانی شما آپشنی چیزی داری که متوجه باطن افراد بشی؟ اگر میخواهی متوجه بشی میتونی فیلمهای تشییع حاج قاسم سلیمانی رو ببینی و یا تشییع شهدای دست بسته و یا سرود سلام فرمانده که از تمام تیپها و مدلهای لباس آقایان و خانمها حاضر بودند..
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      4 11
      زدی تو خال
    • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      1 39
      تو این وضعیت اقتصادی و گرانی دهه کرامت نزدیک یک میلیون نفر وارد مشهد شدن برای زیارت. اینها کسانی هستند که تا حدی تمکن مالی دارند و تونستن برسونن خودشون رو به مشهد. چه بسیار هموطنانی که دلشون با امامه ولی نتونستن بیان. در ضمن نسبت به اوایل انقلاب ممکنه غیر مذهبی ها دین گریزتر شده باشند اما باورهای دینی و اعتقادی در مردم نسبت به قبل انقلاب کاملا عمیقتر شده و مردم بابصیرت تر هستند نسبت به گذشته.
    • به ۲۲:۱۱ IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      6 10
      خیر. در اسلام دین فردی جایی ندارد و مبارزه با فساد در اجتماع یک وظیفه همگانی است. این مجعولات متصوفه در قرون 4 و 5 هجری است که با جعل برخی احادیث سعی کردند جنبه اجتماهی اسلام را حذف کنند. در حالی که قرآن ی گوید كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ. سوره ل عمران آیه 110. شما بهترين امّتى بوديد كه به سود انسان‌ها آفريده ‌شده‌ايد؛ [چه اينكه] امر به معروف و نهى از منكر مى‌كنيد. بدیهی است که کسی که حاضر به بهانه عدم خودسازی حاضر به نهی از منکر نیست، از مردم بیش از خدا می ترسد و این حرف را بهانه کرده است. اما رفتن به خانقاه و صومعه و بی تفاوتی نسبت به جامعه جایی در اسلام ندارد و خوذسازی بدون حضور در جامعه هیچ ارزشی ندارد.
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      0 2
      برای نمونه اربعین گذشته که راه کربلا بسته بود در شهر های مختلف راه پیمایی های محلی به سبک اربعین برگزار شد در شهر ما حداقل 40 درصد شرکت کردند و از 8 صبح تا 3 بعداز ظهر مراسم ادامه داشت
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      0 2
      منبع ما فقط و فقط 20.30
    • جواتی IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
      1 1
      هر کس را تو گور خودش میزارن اما یه عده عقده روشن فکری دارن عقده بد کوفتیه
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    28 9
    این مساله ربطی به ایران ندارد. تا شوروی زنده بود قدرتهای سرمایه دنیا در دنیا از دین به عنوان عاملی در جهت مقابله با کمونیسم حمایت می کردند. اما بعد از سقوط شوروی بود که تصمیم مبارزه با خود دین و یا تحریف آن گرفتند. به این ترتیب موج بزرگ نئوپاگانیسم، آتئیسم و ... در کشورهای غربی راه افتاد و بعد به کل دنیا کشید. طبعا ایران هم در امان نماند. تاثیرات مخرب ماهواره و اینترنت هم مزید علت شد. کسی که از تحولات جهانی خبر نداشته باشد فکر می کند موج دین ستیزی ویژه ایران در سالهای اخیر بوده است. در حالی که این یک بحران جهانی است.
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      11 5
      دوست عزیز اکثر حرفهاتون درسته ولی به نظر من مقابله با دین از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران شروع شده چون کمونیسم و لیبرالیسم دو روی سکه دین ستیز هستند
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 0
      هیچ کس به مسئولینش عمل نکرده تلویزیون شد برنامه های کسل کننده مدارس هم شدن اموزش چیزای بیهوده اونم تو‌کلاس فوق العاده بخاطر پول دشمن بلد بود و استفاده کرد ولی مسئولین حوزه و فرهنگ و .... فقط حرف حرف حرف
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    13 50
    خدارو شکر خیلی دیندارتر شدیم
    • GB ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      4 14
      یه دلیل دیگه ای که باعث میشه مردم از دین زده بشن حرف هایی هست که بعضیها میگن خدا رو صدهزار بار شکر برای بعضی کیفرهایی که خدا برای بعضی از انها قرار داده و یکی از امامان علیه ااسلام فرموده امام مهدی(ع) از تمام انهایی که بدون علم حرف زدند در منصب دین انتقام میگیره یعنی همین اخوندها درسته عالم خوب هم هست ولی بعضیاشون یه جوری رفتار میکنند انگار......
  • نادر IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    10 74
    افزایش بصیرت و دینداری داشته ایم
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      1 7
      و عمیقتر
  • علی IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    32 1
    این چه متن طولانیه خخخ اصلا بیخیال شدم
    • تک سوتر IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      9 0
      دقیقا. تاجزاده با یک توییت کوتاه پنبه کل این متن رو می زنه.
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    63 1
    در رفتار مردم که از رشوه گرفتن و دزدی کم فروشی و بی حجابی و خیانت و انحرافات اخلاقی و ترک نماز و روزه و.... که داریم می بینیم نسبت به 100 سال قبل باید گفت بله مردم بی دین تر شدن و مختص ایران هم نیست
    • محمدی ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      0 7
      ربطی نداره. خیلی ها چاره ای ندارند رشوه بدن ولی لزوما خودشون دین گریز نیستند
  • مورخ ایرانی IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    6 109
    کلا با مطالعه سیر عقاید دینی و میزان پایبندی به اخلاقیات انسان در طول تاریخ، یک نمودار سینوسی دیده میشود؛ در مقاطعی از تاریخ میزان پایبندی به اخلاقیات و دین اوج میگیرد و در مقاطعی دیگر کم میشود؛ ضمن اینکه با توجه به احادیث و روایات وارده در مورد نشانه های قبل ظهور، هر چه به زمان ظهور نزدیکتر میشویم میزان پایبندی به اخلاقیات و دین در میان مردم کمتر میشود اما دین داران واقعی تر میشوند یعنی آمار دین داری پایین می آید ولی عقاید آنهاییکه دین دارند محکمتر است. یک حدیث مشهور هست که میگوید: در آخرالزمان حفظ دین مانند نگهداشتن آتش کف دست است. یعنی آنقدر سخت و مشکل.
  • ناصری IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    4 14
    عالی
  • علیرضا IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    3 17
    بانظرجنابعالی موافقم
  • ES ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    26 1
    دین یعنی فقط پرستش خدا
    • حاجی IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      5 0
      نشانه دینداری دروغ نگفتن هست ودروغ گو دشمن خدا هست حالا کی دینداره به نظر شما
  • سهیلا IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    1 7
    درود
  • کریم IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    3 14
    دینداران واقعی ترند و محکم تر
  • نیما IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    5 135
    سلام فرمانده نشان داد ادعای دین گریزی مردم پس از انقلاب اسلامی چرت است تشییع حاج قاسم هم مثال خوبی است
  • بهروز IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    2 63
    دیندارتر شده اند
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    3 78
    انصافا دیندارتر
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    3 29
    با نظر نویسنده موافقم
  • مذهبی IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    91 3
    آن چیزکه عیان است،چه حاجت به بیان است
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    43 0
    خودتو گول نزن
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    1 33
    به نسبت جمعیت حساب کنی دیندارتر
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    5 77
    با توجه به این هجمه فرهنگی شدید و رسانه های داغون ضد دین، مردم دیندارتر شده اند
  • رضا IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    4 77
    بله تاحدودزیادی
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    2 10
    بله بله بله
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    1 14
    خیلیم عالی
  • دوستی IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    88 2
    خیلی ساده هست نسل جوون را ببینید توی مسجدها
    • پرویزحبیبی IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      15 0
      جوک مبگی
    • ناشناس ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      13 0
      آقا من مسجدی هستم در مسجد مهمی هم رفت و آمد دارم شما دقیقا کدام جوانان در کدام مسجد را میگیویی؟ بگو ما هم بدانیم چرا خودتان را گول میزنید؟ سعی کنید راستگو باشید
    • هادی IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      2 2
      فقط یک مسجد نروید
  • سعید IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    57 1
    اگه مردم دیندارترشده بودن گرفتار اینهمه بدبختی نمی شدیم گران فروشی واحتکار و کم فروشی و دروغ و خیانت و کلاهبرداری ورشد سایر جرایم ریز و درشت در جامعه کنونی
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    9 2
    نمیدونم
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      11 2
      خیر ، مردم فحاش شدند ، در به در دنبال آزادی بیشتر هستن حالا یا با سگ بازی یا با کشف حجاب یا بی حیایی در ملاء عام و ....
  • منتقد IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    10 4
    واقعا متاسفم! فقط نظراتی که موافق هستند رو گذاشتید. اگر که می شد یک بار دیگه روز دوازدهم فروردین ۵۸ تکرار می شد پاسخ این سوال رو حتما به چشم می دیدید!
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    8 1
    به نام خدا خیر سوال بعدی
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 7
    صددرصد اشتباهه و مردم دینمدار شده اند.ملاک افراد سطح کوچه و خیابان نیست
  • امیرعلی IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    9 0
    من خودم واقعا دیگه اعتقادی ندارم
  • US ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    3 5
    من هم اتاقی دارم که حجاب درست و حسابی نداره و میشه گفت روسری نمیزنه ولی نمازش قضا نمیشه. حجابشم بخاطر از دست ندادن دوستاش اونجوریه. چون عزت نفس پایینی داره
  • ﻣﺠﺘﺒﻲ IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    2 1
    ﺻﺪ ﺩﺭﺻﺪ
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    3 2
    دانشجویی دوره دکترا باید حرفش مبتنی بر پژوهش و یافته های میدانی وشاخص های علمی باشد.مردم دیندارتر با گذشت تر هستند ، در مردم دیندارتر شاخص ازدواج نسبت به جمعیت بالا و شاخص طلاق نسبت به جمعیت کاهش دارد. در مردم دیندارتر تعداد چک های برگشتی و پرونده های کیفری و تعداد زندانی نسبت به جمعیت کاهش می یابد.در مردم دیندارتر فاصله طبقاتی کاهش و تعداد کودکان کار نسبت به جمعیت کودکان کاهش می یابد.
  • محمد IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    25 1
    سلام.اگر بدون تعصب به موضوع نگاه کنید نسل جدید واقعا دین گریز شده اند
  • علی اصغر از تهران IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    12 1
    بد بختی همین است که یک عده نمی دانند و نمی دانند که نمی دانند در جهل مرکب تا ابد ودهر بمانند بمانند
  • معلم IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    4 1
    فقط خدا تمام
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    چی بگم
  • مجتبی IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    10 1
    چرا به مساجدسرنمیزنین؟چرا جامعه ورفتارمردم رو رصد نمیکنین؟
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    7 1
    دین‌گریز بخاطر مسئولین ریاکار
  • الم IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    4 1
    در عجبم چرا دکترهای امروزی اینجوری بار میان علتش چیه
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    12 0
    شک نکنید وقتی اشرافی گری مسئولین حقوقهای بالا رانت وفساد و اختلاس و آقازاده بازی و ناشایسته سالاری در پستها و از همه بدتر رباخواری علنی بانکها با کلاه شرعی ها باب باشد و پول حروم تو شکم‌ مردم بره وقتی تو تک تک اداره ها و ...کار شپا با رانت و رشوه حل شدنی هست و رشوه دادن و گرفتن جز مسائل روزمره در مملکت جا بیفته وقتی مسئولینی با دروغ به پست میرسن پول مردم رو نابود میکنن بیت المالرو یا چپاول یا حیف و میل میکنن اما راز بدون محاکمه در پست و مقام‌میمونن انتظار مدینه فاضله دارین مردم رو مثل خودتون فرض نکنید هر کاری کنید این هست حالا یا خودتون رو بزنین به نفهمی یا واقعا نمیفهمین
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    3 1
    دین رو باید فراتر از عملکرد افراد دید و بخاطر کسی نه دیندار باشیم و نه از دین فرار کنیم
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    1 1
    از دین گریزان نیستم ولی از متظاهرا بله
  • رضا IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    2 0
    در کشور ریا کاری است اصول و فروع دین عمل نمی شود به طور کلی تربیت ما تربیت قرآنی نیست استخدام غیر عادلانه است و بر مبنای علم و ایمان نیست
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    1 3
    من دینم رو به خاطر عملکرد هیچکس کنار نمیذارم. هرجند انتقادات شدیدی دارم
  • ناصری US ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    5 1
    اگر بعضیها را دین گریز مییابیم بخاطر عملکرد برخی مسول هستش و گرنه هیچ جوانی ذاتا دین گریز نیس
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 5
    مردم دین گریز نشده اند بلکه از منافقانی مثل حسن فریدون بیزارند
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 2
    اگر دین را معادل مسئولانی که به نام دین بد میکنند بله. ولی از خود دین هرگز. بلکه جوانان دین مدارتر از اول انقلاب داریم
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 10
    لحظه ش برسه خیلی از اینای که حجاب درست و درمونی هم ندارن به شدت سر دین و اعتقادات حساس هستند و غیرت دارند
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      14 0
      اون لحظه دقیقا کی هست؟ میشه بگید؟
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    2 4
    بقول گاندی همینکه انسان به(آگاهی علم اخلاق انسانیت. ‌) برسه دینداره
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    10 1
    به فرموده امام حسین ع-دین ندارید انسان دآزاده باشید
  • فریبرز IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    چی بگم
  • احمد IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    1 0
    همه انچه گفته شد مناسک دینی است ،معیار سنجش دین تاثیر آن در زندگی مردم است ایا جامعه ما در قیاس با گذشته و یا کشورهای دیگر جرم پرورتر،قانون مدارتر،در رفاه و عدالت بیشتر است دین باید بتواند در یک جامعه ارامش و اسایش ،عدالت و حق را زنده کند به نظر شما به این اهداف نزدیک تر شدیم
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    1 2
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • hamid US ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 4
    ابدا دین گریز نشده اند
  • سلمان IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    1 0
    راهکار این ساده است
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 2
    معیار اونایی که میگن دینگریز شده جامعه، کف خیابونی و افراد در کوچه و بازار است. ولی این جمعیت همه ی مردم نیستند و اغلب دینداران هم اهل وقت گذرانی در خیابان نیستند.
    • ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
      1 0
      آره همه در کنج خانه ها مشغول عبارتند!
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 2
    دین در جایگاه خودش هست
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    2 0
    قطعا دیندارتر نشده اند
  • آیین IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 3
    قظغا دینداری بیشتر شده. یک نشانه اش انتخاب یاران امام عصر از مردم آخرالزمان است. چرا که در اوج حملات فرهنگی و دینی دشمن ایمان خود را حفظ میکنند مردمان عصر ظهور
    • FR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      5 0
      خدا هم میدونه که خیلی ها لیاقت سرباز خدا بودن یا سرباز یا یار امام (ع) بودن رو ندارند وامام علی (ع) هم گفته یا یه امام معصوم دیگه که اون بزرگوار ظهور نمیکنه مگر بعد از ناامیدی همه از وجود مقدسش شما توی توییتر نگاه کن چه ادمهایی همش اسم خدا و اهلبیت رو میارن و بعد چه حرف های زشتی هم داخل حرف هاشون هست
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    3 0
    درصد جوانان نمازخوان و روزه بگیر نشان دهنده ...‌‌‌‌
  • رضا IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    2 0
    متن رو نخوندم ولی در مورد تیتر اگر بطورکلی نگاه کنیم بله
  • جعفر IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 3
    بله .مردم برای فرد انقلاب نکردند .برای اسلام وسلامت در دین ودنیا انقلاب کردند
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    4 2
    دین گریزی نشدیم بلکه مسئول گریز شدیم
  • US ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    6 1
    جنبه جهانی دارد که به غلط علم ودین را مقابل هم قرار داده اند و موضوع مهمتر در کشور خودمان تو زرد در آمدن بسیاری از مسئولین و فرزندانشان که مدعی اسلامی گری بوده اند
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    1 2
    بااین هزینه های کلان صهیونیستها وخائنین غربی جریانی عظیم ازنظراقتصادی مثل تندباددرجهان برای ترویج بی حیایی وتعمیم ان به الحادگری درست شد که تاالعان سبک زندگی بسیاری رادربرگرفته است ولی ازپوشش ظاهری که شاید زخم خورده ازرسانه هستند هرگزنمیتوان به بی دینی شخص ارجاع دادحتی افرادبی ایمان هم باخط مشی امامان ع موافق هستندوحتی ظاهری ازنظرعملی بااین مشی برای وجه دادن به جریان خوداستفاده میکنندکه باعث بهترشدن فضای جهاد تبیین وکنارامدن وموافقت حتی نسبی باانلاب اسلامی حتی درافرادمغرض میشود
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    1 3
    100% عمق ایمانها افزایش داشته
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    1 1
    من با خیلی از کسانی که در ظاهر از دین دورند صحبت کرده ام. خیلی ها یا آگاه نیستند به اصول دین و با آگاهی به سمت دین میان و برخی ها از سر لج بازی با خانواده یا برخی مسئولان اینجوری شدند ولی با اثل دین مشکل ندارند
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      5 1
      بسیاری ازضددین هاوبی تفاوت به ارزشهای دینی ازنظراخلاقی بادین مشکل یابهانه تراشی میکنند که ریشه درضررهای شخصی اخلاقی بخاطرحملات رسانه ای ویااشتباهات فردی خودشان داردوگرنه ازنظردینی مشکلی ندارندبحث غرزدن ونق زدن نبایدبانگرش فردی هرچندپنهان یکی شوددنبال بهانه گشتن برای توجیه شخص برای فرارازجرم دردین هم هست
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    اونایی که ظاهر دینمداری ندارند با دین مشکل ندارند بلکه با خانواده یا با عملکرد برخی انسانها مشکل دارند و لجبازی میکنند
  • حميدرضا IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    2 0
    از مزیت های شما اینه
  • US ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    1 0
    نه باباااا.. کی گفته ؟؟
  • علی IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    4 0
    کشور گرفتار دروغ و چاچلوسی شده
  • کریم IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 4
    دین گریز نه ولی منافق ستیز آری
  • کمیل IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    1 2
    روش کشور داری و نحوه اجرای عدالت اجتماعی می تواند به گرایش تابعین به دین کمک کننده باشد .ولی اساسا دین یک راه و روش و نیاز ضروری و اساسی زندگی انسانی است ؛ ربطی به شیوه سیاست و حکمفرمایی ندارد ؛چرا که شجره طیبه و مقدسات (دین) و ارزش های اخلاقی ثابت بوده و هست ؛ بعنوان مثال در امر سیاست انسان گاهی مجبور است دروغ بگوید ولی در دین دروغ گویی گناه کبیره است لاکن عوام الناس در ترکیب دچار خطا شده ، می زنند کاسه کوسه را برهم می زنند .ضعفهای اقتصادی و اجتماعی را به گردن دین انداخته و اسمش را دین گریزی می اندازند ؛ جهالت این اشخاص انها را به جاده خاکی کشانده است .
  • سروش IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    7 0
    دین گریزتر نشدن تا حدودی عاقل تر شدن
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 2
    دین گریز نه
  • محمدصالح چگینی33 IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 5
    دینداری مردم نسبت به گذشته خیلی بهتر شده
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 3
    عمق و بینش دینی در بخشی از جامعه بسیار عمیق تر از قبل انقلاب شده است.
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 1
    الناس علی دین ملوکهم.
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    3 0
    خوب اوایل انفلاب دینداربر بودند اما متاسفانه با عملکرد ضعیف دولتمردان بخصوص رانت واختلاس مسولان وبریز بپاش آنها وساخت کاخهای آنچنانی ورفتن فرزندانشان به کشورهایی که خودشان فریاد مرگ برانهارا سر می‌دهند بمرور تا حدودی مردم بخصوص جوان‌ها را دین گریز کرده
  • علی IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    3 0
    آن را که عیان است چه حاجت به بیان است. دین گریزترین افراد به راحتی دروغ می گویند
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    4 0
    خیانتی که مباشرین و مشاورین خائن و دروغگو به دین و نظام و انقلاب میکنند اینترنشنال و منوتو و بی بی سی نمیکنند،
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 1
    دینداری زیاد شده.جمعیت عظیم عاشورا،تاسوعا،نیمه شعبان،شبهای قدر،زائرین مشهد قم شیراز،کمک های مردمی،و.....
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 1
    امت به امامشان مینگرند
  • DE ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    5 0
    جمعیت ایران مطابق آمار سا ل99 ، چیزی حدود 84 میلیون نفر است . حساب کن جمعیت شرکت کننده در اعیاد و عزاها و راهپیمائی های مذهبی و تشیع جنازه ها و اعتکاف و پیاده روی ها و.. چند میلیون نفر از این جمعیت 84 میلیونی است
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 2
    هرکسی رو توی قبر خودش میزارن
  • IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    5 0
    مردم بمراتب دیندارتر بودند اگر دست خاندان های اشرافی خائن به انقلاب اینقدر در حکومت باز نمی شد. چون مردم به دبن مسئولان خود هستند و ظاهر مردم، طبق باطن مسئولانشان است
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    خدا خودش رحم کنه راهی نشون بده که بعضیها از کفر برگردند
  • باران DE ۰۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 3
    یکی نوشته جمعیت ایران مطابق آمار سا ل99 ، چیزی حدود 84 میلیون نفر است . حساب کن جمعیت شرکت کننده در اعیاد و عزاها و راهپیمائی های مذهبی و تشیع جنازه ها و اعتکاف و پیاده روی ها و.. چند میلیون نفر از این جمعیت 84 میلیونی است... جواب: شما حساب کن از این 84 میلیون نفر چند نفر توی خیابونها هستند اولا. دوم اینکه از اینایی که خیابونند چند نفر حجاب و دین ندارند. تازه همه میدونن که اونایی که دین ندارند بیشتر بیرونن چون میخوان دین نداشتنشون رو داد بزنن ولی اونایی که دیندار هستند تویخونه و زندگی خودشونن / پس معیاری که گفتی بیشتر به نفع مردم دیندار هست عزیز دلم
  • DE ۰۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 0
    یه فراخوان بدین
    • حسین IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      0 0
      پروردگارا در این اوضاع وانفصا مرا دیندار بمیران (خوش به حال حاج قاسم ) به یقین رسید و رفت
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    پژوهش های اجتماعی نشان از کاهش سرمایه اجتماعی در ایران حکایت دارد.
  • علی IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    3 0
    کلا همه چی قدیمش از جدیدش بهتر بود وهست چون با بروز پیشرفت در انسان او بی دین تر میشه وتکنولوژی را جای دین باارزش قرار داده.....
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    مردم دیندارتر شده اند
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    من تا چهل سال نماز وروزه رو انجام نمی دادم.ولی خدارو شکر با مطالعه اگاه شدم .
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    قطعا دین گریز نشده اند
  • فرهادپور IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 0
    با وجود این همه حمله ی فرهنگی خیر دین گریز نشدن
  • احسان معتمدی IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 1
    ماهواره و اینترنت و تلفن همراه که در راس ان امریکا است با فحشا به جنگ کشورمان امدند همانطور که رابرت مرداک ملعون گفت که میخواهد خانواده های ایران را نابود کند و دارد با فیلم ... تلاش خود را میکند بالاخره مقداری ضربه می زند اما ایمان در وجود مردم مسلمان است و خداوند به ما کمک می کند . الان با اول انقلاب قابل مقایسه نیست الان هزاران شهید مطهری بدون عمامه که حافظ قران و در خط اسلام و قران پرورش یافته اند و با تمام وجود انقلاب را یاوری میکنند بدون اینکه پشتوانه دولتی داشته باشند مگر کسی می تواند یاد و عشق امام حسین را از قلب مردم بیرون کند( ما ملت شهادتیم ما ملت امام حسینیم )حاج قاسم عزیزما
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    1 3
    یه رفراندم بذارید نتیجه معلوم میشه
    • کاظم۲۰۲۲ IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      6 1
      انقلاب نزدیک دومیلیون شهید و جانباز داد تا ب ثمر نشست مگه با رفراندوم بدست اومد .هر وقت دومیلیون شدید اومدید وسط هرچی شما بگید
  • کاظم۲۰۲۲ IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    یعنی یکار کردیدا
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
    3 0
    خیلی دور نمیرم! خودم رو میگم، پنج سال پیش نمازم قضا نمیرفت؛ الان دیگه یکی بخون ده تا نخون. سرکار چیزی که نیستم رو اداش رو در میارم از این بابت هم خیلی ناراحتم که چرا خودم نیستم. گناه نمیکنم ولی کارایی رو انجام نمیدم. هرجور دوست داری من رو قضاوت کن؛ اصلا برام دیگه اهمیتی نداره.
  • روح الله US ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    0 0
    زرشک.
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    .اینم فکر کنید .جمعیت زیاد ملاک عمل نیست
  • آ IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    0 0
    وااااا خدا
  • آ IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    0 0
    وااااا!!!!!
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    2 0
    چیزی که ما بین فامیل و دوستان و آشنایان میبینیم این است که افرادی که تا شصت سالگی روزه می گرفتتد و نناز می خواندند الان دیگر نماز نمی خوانند و روزه هم نمی گیرند .
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    0 0
    اکنون رابگو؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس