علی‌اکبر محرابیان

وزیر نیرو ایران با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور تاجیکستان به تهران و امضای 17 سند همکاری بین دو کشور گفت: روابط دو کشور وارد مرحله جدید شده است که در آینده نیز گسترش خواهد یافت.

به گزارش مشرق، در حاشیه دومین همایش بین المللی سطح عالی «آب برای توسعه پایدار 2018-2028» که در در 6-9 ژوئن (16-19 خرداد) در پایتخت تاجیکستان برگزار شد، با «علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان در روابط دوجانبه گفت‌وگو انجام داد.

در ابتدا، وزیر نیرو حضور هیئت های عالی رتبه متعدد به شمول هیئت جمهوری اسلامی در تاجیکستان را حاکی از اهمیت این همایش دانست و گفت:همایش بین المللی «آب برای توسعه پایدار» دومین اجلاس بسیار مهم در این زمینه می باشد که بر اساس مصوبات مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سطح سران برگزار شده است.

وی ادامه داد: شرکت هیئت های کشورهای مختلف و همچنین سازمان های بین المللی این فرصت را فراهم کرد تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و پیرامون راه حل های مسائل و مشکلات مربوطه بحث و تبادل نظر کنند. در حقیقت موضوع آب امروز یک موضوع کاملا راهبردی بوده و در بین باقی موضوعاتی که زیرساخت توسعه را شکل می دهند، شاید از بالاترین اهمیت برخوردار باشد. در حال حاضر شرایط جهان به گونه ای است که کمبود منابع آب باعث بروز تنش های قابل توجهی شده است.

محرابیان ادامه داد: بحث دسترسی به آب شرب و آب بهداشتی یکی از موضوعات مهم و محوری مورد پیگیری اجلاس دوشنبه بود. متاسفانه امروز بیش از 2 میلیارد جمعیت جهان دسترسی به آب شرب و بهداشتی ندارند. البته این بدان معنی نیست که دسترسی مابقی جمعیت جهان به آب شرب و بهداشتی کامل و دائمی است. بر اساس شاخص های سازمان ملل متحد، افرادی که تا تامین آب یک مسافت معینی فاصله دارند، بهره مند محسوب می شوند. این در حالی است افراد بهره مند هم برای تامین آب با مسائل و مشکلات مختلفی مواجهند.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه میان ایران و تاجیکستان چه همکاری های در زمینه آب وجود دارد؟ بیان کرد: به این دلیل که بخش قابل توجهی از آب شیرین جهان در تاجیکستان تولید می شود و این کشور به عنوان سرچشمه رودخانه های عظیم «آمودریا» و «سیردریا» به شمار می رود، تاجیکستان در موضوع تولید و توزیع آب نقش برجسته ای دارد. یخچال های بسیار بزرگی که در این منطقه وجود دارد عمدتا متعلق به تاجیکستان می باشند. این کشور به دلیل کوهستانی بودن اقلیم خود کمتر از منابع آب خویش بهره مند می‌باشد، ولی در زمینه تولید و مدیریت آب نقش بسیار مهمی دارد.

محرابیان ادامه داد: ایران و تاجیکستان از سال ها قبل در زمینه آب و انرژی همکاری های انجام میإدهند که مهم ترین آن احداث نیروگاه برق آبی «سنگتوده 2» می باشد. در سفر رئیس جمهور  تاجیکستان به جمهوری اسلامی ایران نیز مذاکراتی در رابطه به توسعه روابط و اجرای پروژه های جدید انجام شد. ضمن حضور فعلی در دوشنبه نیز با مقامات تاجیک پیرامون گسترش همکاری های مربوطه گفت‌وگو و تبادل نظر کردیم.

وزیر نیرو وضعیت کنونی روابط میان تهران و دوشنبه را مثبت عنوان کرد و گفت: با سفر رسمی  آیت الله سید ابراهیم رئیسی در سال گذشته به تاجیکستان که اولین سفر خارجی بعد از انتخاب شدنشان به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران بود، به نحوی پیامی در رابطه به سیاست خارجی ایران نسبت به منطقه داده شد. معنی پیام این بود که جمهوری اسلامی ایران می خواهد همکاری های خود با کشورهای همزبان، برادر، مسلمان و همسایه را گسترش دهد. پس از این سفر ما شاهد برگزاری نشست های مختلف دوجانبه و افزایش تعاملات و همکاری ها با کشورهای همسایه بودیم.

وی تصریح کرد: با سفر اخیر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران و امضای 17 سند در زمینه های مختلف، وارد مرحله جدید روابط دوجانبه میان تهران و دوشنبه شدیم. خوشبختانه از زمان آغاز فعالیت دولت آیت الله رئیسی، روابط اقتصادی میان ایران و تاجیکستان از رشد چندبرابری برخوردار شد و پیش بینی ما این است که طی ماه ها و سال های آتی روابط میان دو کشور در مسیر رشد و توسعه بیشتری قرار خواهد گرفت.

محرابیان در پاسخ به این پرسش که چه زمینه های برای همکاری های دوجانبه میان ایران و تاجیکستان از ظرفیت های مناسبی برخوردار است، اظهار داشت: در زمینه تبادل تجربیات، صدور خدمات فنی و مهندسی، تبادل کالا، ترانزیت، علم و فن آوری، آموزش عالی و استفاده از امکانات گردشگری دو کشور ظرفیت های خوبی وجود دارد که ذیل آن می توان به بهبود و گسترش همکاری ها دست یافت.

وزیر نیرو در بخش پایانی این گفت‌وگو در خصوص نقش کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور، بیان داشت: به صورت طبیعی کمیسیون های مشترک در موضوعات اقتصادی نقش محوری دارند. یعنی اگر این کمیسیون ها فعال باشند، حتما روابط به لحاظ تعاملات اقتصادی رشد خواهد کرد. خوشبختانه در حال حاضر روابط سیاسی میان ایران و تاجیکستان روابط ممتازی است، ولی برای رسیدن روابط اقتصادی به چنین یک سطحی راه نسبتا زیادی در پیش دارد که بر نقش و مسئولیت کمیسیون های مشترک می افزاید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • خیرخواه IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    2 0
    لطفا بجای وارد کردن آب از تاجیکستان (که لوله های عظیم آن یا باید از افغانستان نجیب! بگذرد یا از خاک ترکمنستان نجیب!) آب را از اقیانوس هند به زابل و طبس و مشهد و بقیه شهرها انتقال دهید. افغانستان سابقه دهها ساله بستن آب بر روی مردم ایران دارد و ترکمنستان سابقه بستن گاز (در زمان احمدی نژاد و در چله سرمای زمستان). روابط ما هم چند سال با تاجیکستان شکراب بود. آب مردم را نمی شود به سیاسی کاری گره زد. هم با احداث نیروگاه اتمی می شود آب اقیانوس هند را نمکزدایی کرد و هم با روش اسمز معکوس (RO). کس نخارد پشت من_ جز ناخن انگشت من.
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
      0 0
      همه روشها باید با هم انجام بشه. مدیریت آب فقط یک راه حل نداره. از واردات آب، شیرین سازی آب دریا، تصفیه فاضلاب، بهینه سازی مصرف آب شهری و صنعتی و کشاورزی، مدیریت سیلابها و .... انواع و اقسام راهها وجود داره که باید همگی دنبال بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس