کد خبر 1385297
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
گام‌های امیدبخش در توسعه روابط ایران و نیجریه 

وزیر امور خارجه نیجریه با تاکید بر ضرورت روابط بین دو کشور، خواستار تسریع در اجرای توافقنامه‌ها بین ایران و نیجریه شد.

به گزارش مشرق، از هوسا تی وی، «زیبرو دادا» وزیر خارجه فدرال نیجریه که برای حضور در ششمین اجلاس جامع کمیسیون مشترک ایران و نیجریه به تهران سفر کرد و با مسئولان کشورمان دیدار و گفت وگو کرد، در مصاحبه با شبکه برون مرزی این تلویزیون ضمن تاکید بر ضرورت توسعه روابط بین ایران و نیجریه، خواستار تسریع در اجرای توافقنامه های بین دو کشور  شد.  

وی تاکید کرد که حضور مجدد او در ایران نشان دهنده تعهد نیجریه به اجرای توافقنامه‌ها و قراردادهای فی مابین است.

یادآوری می شود که براساس یادداشت تفاهم همکاری‌های فرهنگی ایران و نیجریه که دیروز در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به امضای رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزیر امور خارجه جمهوری فدرال نیجریه رسید دوطرف بر توسعه و گسترش بیش از پیش همکاری‌های فرهنگی و هنری تاکید کردند.

گام‌های امیدبخش در توسعه روابط ایران و نیجریه 

هدف این یادداشت تفاهم، تقویت مشارکت و تشویق همکاری بین نهادهای مربوطه، اعم از دولتی، خصوصی و همچنین، توسعه فعالیت‌هایی است که به بهبود دانش متقابل از هر دو طرف کمک می‌کند.

گام‌های امیدبخش در توسعه روابط ایران و نیجریه 

در راستای اهداف این یادداشت تفاهم، زمینه‌های همکاری فرهنگی طرفین شامل مواردی چون بهبود و افزایش سطح دانش و آموزش فرهنگ، تبادل تجربیات و تخصص در زمینه هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، موسیقی، فیلم، معماری، کتاب، مد، نقاشی، رسانه، هنر خوشنویسی، مجسمه‌سازی و آموزش فرهنگی و شرکت هنرمندان ایران و نیجریه در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها می‌شود.

گام‌های امیدبخش در توسعه روابط ایران و نیجریه 

همکاری بین کتابخانه‌ها و مراکز اسناد، تسهیل تبادل تخصص در حفاظت، مرمت و حفظ میراث صنعتی ـ فرهنگی، تشویق ایده‌ها، دانش و مهارت‌ها در زمینه فرهنگ دیجیتال، تبادل تخصص در زمینه هنر سه بُعدی و تصاویر تولید شده توسط رایانه (CGI) در صنعت فیلم، گفت‌وگوهای فرهنگی برای مقابله با افراط‌گرایی و ... از دیگر زمینه‌های همکاری فرهنگی بین دو کشور است.

گام‌های امیدبخش در توسعه روابط ایران و نیجریه 

این یادداشت تفاهم بنابر تأکید طرفین به توسعه و گسترش بیش از پیش همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور بر اساس منافع متقابل و بر اساس موافقتنامه جامع موجود بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدرال نیجریه در زمینه همکاری‌های فرهنگی، آموزشی و علمی مربوط به سال ۱۳۷۵ به امضاء رسید.

گام‌های امیدبخش در توسعه روابط ایران و نیجریه 

شایان ذکر است نیجریه با بیش از ۲۰۰ میلیون نفرجمعیت، دارای  قویترین اقتصاد و قویترین نیروی نظامی در قاره افریقاست و به دلیل برخورداری از ظرفیت های مهم فرهنگی هنری نظیر سینمای نالیوود وکانیوود به عنوان  مرکزاصلی فرهنگ وهنر افریقا شناخته شده است.

سینمای نالیوود از نظر حجم تولید فیلم های سینمای مقام سوم جهان را دارد.

در ضمن  «میر اکبر رضوی» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز از امضای سند همکاری‌های دو جانبه حمل‌و نقل هوایی بین ایران و نیجریه خبر داد.

وی اظهارداشت: در حاشیه اجلاس کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال نیجریه و در راستای سیاست‌ها و اهداف دولت مبنی بر توسعه روابط و گسترش همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف از جمله حمل‌و نقل هوایی با کشور نیجریه، سند موافقت نامه دو جانبه حمل‌و نقل هوایی بین دو کشور به امضا رسید.

گام‌های امیدبخش در توسعه روابط ایران و نیجریه 

وی افزود: ایجاد زمینه در خصوص راه اندازی پروازهای مسافری و باری به مقاصد پایتخت دو کشور از مهمترین مفاد تفاهم نامه مذکور به شمار می رود و مقرر شد براساس این توافق ۷ پرواز مسافری در هفته بین دو کشور  برقرار شود.

رضوی تصریح کرد: همچنین شرکت های هواپیمایی طرفین مجاز هستند در چارچوب توافقات فوق نسبت به راه اندازی پروازهای باری بدون محدودیت در ظرفیت اقدام کنند.

بر اساس این خبر در سال های گذشته در زمینه همکاری های آموزشی و تبادل دانشجو در رشته‌های مختلف هوانوردی نیز بین دو کشور توافقاتی صورت گرفته بود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • Karim IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    0 0
    همه اینها که گفتند وتوافق کردند دوزار ارزش نداره.اصل کار شیخ ابراهیم زکزاکی ایست که حتی کلمه ای از او به میان نیامد.شیخ ابراهیم زکزاکی یعنی یک ایران دوم در قلب افریقا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس