کد خبر 1382777
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
گزارش تسنیم از یک رویداد علمی و فناوری در کشور/ "عصر امید" سرآغاز تغییر ریل‌گذاری دانشگاه آزاد

نخستین رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد با نمایش دستاوردها و محصولات پژوهشی و فناوری این دانشگاه طی مدت ۴ روز در مصلی تهران برگزار شد.

به گزارش مشرق، نخستین نمایشگاه رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «عصر امید» همزمان با چهلمین سالگرد تأسیس این دانشگاه طی روزهای ۸ تا ۱۱ خرداد ماه در مصلی تهران برگزار شد.

طی این مدت  دستاوردها و محصولات پژوهشی و فناورانه دانشگاهیان دانشگاه آزاد در حوزه های مختلف کشاورزی و صنایع غذایی تبدیلی، دارو، تجهیزات پزشکی و فراسودمندها، محصولات شیمیایی، ماشین‌آلات و تجهیزات فناورانه، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال، صنایع خلاق، فرهنگی و هنری و گردشگری، فناوری آب و محیط زیست و ...در معرض دید علاقه مندان، شرکت ها و نهادهای مختلف قرار گرفت.

مسئولان دانشگاه آزاد که این روزها شعار دانشگاه کارآفرین سر می دهند و از تغییر ریل در مسیر حرکت دانشگاه آزاد در چهلمین سال تاسیس خود می گویند هدف از برپایی این نمایشگاه را فراهم سازی بستر برای تولیدات دانش بنیان و اشتغال‌آفرینی جوانان که از مطالبات اصلی امروز جامعه از دانشگاه است می دانند و از برگزاری این رویداد به صورت سالانه خبر دادند.

طی روزهای برگزاری این نمایشگاه مسئولان مختلف بخش های خصوصی، دولتی و سفرای کشورهای مختلف ضمن بازدید از این دستاورها و اعلام حمایت  از  شرکت های دانش بنیان از  عقد تفاهم نامه ها با سازندگان برخی از محصولات خبر دادند.

به گفته معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد که از این به بعد در کسوت ریاست جهاددانشگاهی حضور خواهد یافت از انعقاد ۸۰۰ میلیارد تومان تفاهم نامه در این نمایشگاه تا روز گذشته خبر داد. تفاهم نامه هایی که به می تواند ضمن تزریق حمایت های مالی از شرکت ها و واحدهای دانش بنیان دانشگاه آزاد به  ایجاد روحیه امید آفرینی در فضای دانشگاههای کشور به خصوص دانشگاه آزاد کمک شایانی کند.

در این گزارش  به برخی از دستاوردهای عرضه شده در این رویداد اشاره شده است.

طراحی بتن های مکعبی و پرمقاومت از سوی یک گروه دانشجویی

دانشگاه آزاد اسلامی،

گروه دانشجویی آذر بتن از دانشکده فنی مهندسی واحد تهران جنوب با فعالیت در طراحی ساخت بتن محصولات مختلفی را در این حوزه تولید کرده است.

بتن با مقاومت زیاد یا بتن پرمقاومت بتنی است که با سنگدانه های معمولی ساخته شده و در مقاومت فشاری آن بیش از ۴۰ مگاپاسکال است. مقاومت بتن معمولی بین ۲۱ تا ۴۰ مگاپاسکال است و برای تولید بتنی با مقاومت بیش از ۴۰ مگاپاسکال نیاز به  کنترل کیفیت دقیقتر و همچنین دقت بیشتر در انتخاب مصالح و نسبت های آن است. از این رو برای تمایز این نوع بتن های مخصوص که دارای مقامت فشاری بیش از ۴۰ مگاپاسکال هستند در مقایسه با بتن های معمولی بتن های با مقاومت زیاد گفته می شود که در صنایع ساختمان سازی، تصفیه خانه، پل،   سد سازی نیروگاه سازی و ... به کار می رود.

این گروه دانشجویی بتن های مختلفی را تولید کرده که استاندارهای انجمن  بتن آمریکا را داراست. بتن متخلخل این مجموعه دانشجویی به گفته طراحان و مجری طرح در مسابقات ای سی ای آمریکا مقام دوم را کسب کرده است. این بتن در صنعت استفاده شده اما در شاخه ایران رکورد زده شده به طوریکه در تست های گرفته شده  نمونه ۵ روزه این بتن  مقاومت ۹۵ مگاپاسکال را رد کرد و پیش بینی می شود نمونه ۹۰ روزه آن که فشار ۳۰۰ مگاپاسکال را رد کرده است مورد توجه قرار گیرد. متریال این بتن ایرانی و ساخت داخل است.

طراحی سیستم ایمن مکانیکی برای یادگیری دوچرخه در کودکان

دانشگاه آزاد اسلامی،

مائده فتوحی دانشجوی واحد تبریز دانشگاه آزاد و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد درباره این فناوری توضیح داد: در این محصول با تجمیع دو دسته ترمز بر روی یک دسته ترمز تلاش شده از آسیب های احتمالی در مواقع خطر برای راکب دوچرخه سوار کم شود. این دسته ترمز دارای دو خروجی و دو سیم ترمز است که عملا بر روی یک دسته ترمز پیاده شده است که در صورت گرفتن دسته ترمز توسط راکب ابتدا ترمز عقب عمل می کند و در صورت فشار مجدد ترمز جلو فعال می شود. این اختراع از سردرگمی دوچرخه سواران در موقع خطر جلوگیری می کند.

همچنین سیستم یادگیری دوچرخه برای کودکان با طراحی تبدیل پایه های ثابت به پایه های متحرک تنها با فشار دادن دستگیره دوچرخه از افتادن دوچرخه در زمان آموزش دوچرخه سواری به کودکان جلوگیری می کند.

طراحی سیستم سرمایش و گرمایش از سوی دانشگاه یادگار امام(ره)

دانشگاه آزاد اسلامی،

سید علی صدر واقفی، عضو هیئت علمی دانشگاه یادگار امام، در این باره گفت: شرکت دانش بنیانی را در دانشگاه راه اندازی کردیم که سیستم های برودتی و گرمایش تولید می کنند. با مهندسی معکوس سیستم های برودتی برندهای معروف و این محصول را بومی سازی و تولید کردیم. تمام این محصول از صفر تا صد جز موتور که جزو صنایع های تک است و از خارح می آید طراحی و ساخت دانشجویان دانشگاه آزاد است.  

یکی از مزایای این سیستم این است که با سیستم های خورشیدی نیز کوک شده و می تواند ۵۰ متر را بدون نیاز به برق و گاز خنک کند که نمونه هایی از آن فروش رفته است. از نوع سیسم برودتی آن که  تجاری سازی شده و کاری کاملا مستقل و قابل رقابت با نمونه های خارجی است هزاران نمونه ساخته و فروش رفته است.

ساخت مواد ضد آتش  از سوی یک شرکت دانش بنیان

دانشگاه آزاد اسلامی،

بهاره موذن چی دکترای شیمی نساجی درباره فعالیت های این شرکت گفت: الیاف مختلف قابلیت اشتعال متفاوتی دارند. پارچه‌های تولید شده با الیاف طبیعی قابلیت اشتعال بسیار بالایی دارند. مواد ضد آتش نیکو با ایجاد پوشش مناسبی روی منسوج، آن را ضد آتش می کند.

وی افزود: حفظ تنفس پذیری، غیر سمی و ایمنی بالا از خصوصیات این محصولات است. منسوجات ضد آتش در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند که  از جمله می توان به لباس کار، منسوجات و لایی های داخل خودرو، منسوجات و پتوهای داخل هواپیما، کاورهای محافظ ضد آتش، مبلمان و پرده اشاره کرد.

این شرکت همچنین  مواد ضد فساد، ضد بو و ضد باکتری برای پساب کارخانجات و ضد عفونی برای  استخرها وضد باکتری برای منسوجات هتلی و بیمارستانی تولید می کند. این شرکت در تولید منسوجات رسانا و ضد اشعه  تایید نانو مقیاس را دارد اما هنوز در مرحله  نیمه صنعتی است تا محصولات خود را وارد صنعت کند.

طراحی فرستنده ولتاژ ۵ ولت

دانشگاه آزاد اسلامی،

امیرحسین حیدریان درباره این فناوری گفت: فرستنده ولتاژ ۵ ولت با شارژر گوشی کار می کند. هزار ساعت تست شده و بدون مشکل کار می کند. به  ترانسویتراین محصول  برق وصل می شود و از طریق رسیور برق دریافت می کنید. تا فاصله ۵ سانت برق را دایم و ثابت می فرستد.

در هر سایز و ولتاژِی این محصول تولید می شود. و چون فناوری پایه است امکان کاربرد در صنایع مختلف را دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس