خواندنی‌های تاریخ| «گران‌ترین جشن تاریخ» در ایران و علف‌خواری کودکان!

سال ۱۳۵۰ شمسی که پهلوی دوم «گران‌ترین جشن تاریخ» را در ایران برپا کرد و به‌قول پیشخدمت‌های خارجی مراسم، بودجه ۲ سال سوئیس را در ۲ روز خرج کرد در روستاهای ایران چه خبر بود؟ به گزارش یک آمریکایی، کودکان از گرسنگی علف‌خواری می‌کردند.

به گزارش مشرق، از «جشن ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران» که هزینه آن را ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار و در برخی منابع حکومت پهلوی دوم تا ۸۰۰ میلیون دلار تخمین زده‌اند خارجی‌ها خوش‌شان آمد؟ برخی که آمدند و بخوربخور آن‌چنانی کردند و خوش گذراندند حتما خوش‌شان آمد ولی برخی هم مسخره کردند شاه پهلوی را. یک‌نمونه «جرج بال»، معاون وزارت خارجه آمریکا که گفت: «چه مناظر زننده و پوچی که فرزند فرمانده یک فوج قزاق در کشوری که درآمد سرانه آن از ۲۵۰ دلار بیشتر نیست مانند یک امپراطور جشن برپا کرده بود».

بدتر اینکه همان‌موقع اوضاع ایران خراب‌تر از این‌حرف‌ها بود و در برخی نقاط ایران خشکسالی و قحطی آمده بود و وضعیت روستاها را پروفسور «جیمز بیل»، مدیر مرکز مطالعات بین‌المللی «کالج ویلیام و مری» آمریکا که پیش ‌از برپایی جشن به ایران آمده بود در کتابش این‌گونه توصیف کرده است: «در سال۱۹۷۱ [۱۳۵۰ شمسی] از ایران بازدید کردم و شاهد فقر مرگبار در روستاهای استان فارس بودم و دو بار به چشم خود دیدم که کودکان گرسنه علف و بوته‌ها را در مزارع نزدیک روستاهای خود می‌خوردند».

«گران‌ترین جشن تاریخ» در ایران و علف‌خواری کودکان!

این قحطی و وضعیت اسفبار روستاها در سخنرانی‌های اعتراضی امام خمینی (ره) در نجف اشرف علیه برگزاری این جشن نیز بازتاب یافته است: «برای من‏‎ ‎‏کاغذهایی از ایران می‌رسد و شکایاتی از ایران راجع‌به اوضاع می‌رسد... از شیراز یکی از علمای محترم شیراز نوشته‌اند... اینجا قحطی واقع شده است، در جنوب. و... [برخی مردم] اینجا به‌قدری در قحطی‏‎ ‎‏و در گرسنگی هستند که بچه‌هایشان را در معرض فروش قرار داده‌اند... از تهران به من نوشته‌اند‏‎ ‎‏که در بلوچستان و سیستان و اطراف خراسان، آنجا یک قحطی و گرسنگی شده است که‏‎ ‎‏مردم هجوم آورده‌اند به شهرهای بزرگ. و از گرسنگی نه حیواناتی دارند و نه حیوانِ‏‎ ‎‏خود را می‌توانند ضبط کنند و از گرسنگی این‌طور هستند. اطراف مملکت ایران در این‏‎ ‎‏مصیبت گرفتار هستند و میلیون‌ها تومانش خرج جشن شاهنشاهی می‌شود! برای خود شهر‏‎ ‎‏تهران، از قراری که یک جایی نوشته بود، برای جشن خود تهران ۸۰ میلیون تومان‏‎ ‎‏اختصاص داده شده است. این راجع‌به خود شهر است... هر روز جشن‏‎ ‎‏درست می‌کنند و هر روز بساط درست می‌کنند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • فرزاد IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    16 9
    در زمان ما کوچکترین ضعف نظام کشورمان را در فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای خیلی بزرگتر از ان چیزی که هست نشان میدهند و در حجم بسیار انبوه ولی متاسفانه در زمان پهلویها رسانه های امروزی وجود نداشتند تا ضعفهای بسیار بزرگ ان زمان از جمله قحطیها را خبر رسانی کنند و حالا موضوع مضحک این است که معدود باقی مانده های سلطنت طلب طلبکار هم شده اند
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      6 8
      متاسفانه الان که داریم دوباره بر میگردیم به اون زمان
    • حاجی IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      6 9
      درزمان پهلوی ها هیچ قحطی تو ایران شکل نگرفته برو دروغ نگو یا برو تاریخ بخون
    • رضا IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 4
      بله لعنت به شاه ولی اون زمان وضعیت کشورهای حاشیه خلیج فارس چطور بود والان چطوره؟راستش یعده مفت خور رفتن وبجاش ده برابر مفت خور اومدن البته سوای یه عده ناچیز
    • FR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      2 5
      زمان شاه گاندوها در هوتک ها ادم خواری نمیکردند. حتی یک نمونه وجود ندارد. کسی نوزاد در سطل زباله نمی انداخت. وسایل پیشگیری رایگان در اختیار همه بود. یکی از گناهان بزرگ شاه حس میهن دوستی شدید و عواطف انسان دوستانه اش بود . از همینجا هم ضربه خورد. آن روز که شاه رفت غیرت ، شرف ،امید ، انسانیت و همه خصائل والا هم رفت.
    • FR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      3 1
      بگو مرگ بر شاه . تا شاه کفن نشود این وطن وطن نشود.
    • FR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 2
      خاوری ها در زمان شاه عامل استکبار با میلیاردها دلار از ایران رفتند ! ... شعار انقلاب : دکتر علی شریعتی معلم شهید ما ، جان به کفش نهاده بود الا الا چه همتی ، آغاز بیداری ضد استعماری ... مرگ بر شاه مرگ بر شاه مرگ بر شاه ... بگو مرگ بر شاه مرگ بر شاه مرگ بر شاه. مشرق تا میتوانی هر چه عکس و مطلب ضد شاه تبلیغ کن . بر اساس دیالکتیک تز و انتی تز میشود سنتز. یعنی ضد تبلیغت باعث تبلیغ همان شاه شده جامعه جوان از حقایقی که کتمان بوده آگاه شده میفهمد دچار چه نظام مرتجع وامانده ای شده و هر لحظه آرزو کند ای کاش زمان رضا شاه به دنیا آمده و در زمان شاه از دنیا رفته و هرگز نظام جهل و جنون و فساد کنونی را نمیدید.
    • بشار عبدالواحد IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 0
      ایران
    • FR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 6
      شاه صادقانه با مردم سخن میگفت . هرگز نگفت ما تمدن بزرگ داریم گفت ما تلاش کنیم تا چند سال دیگر تازه به دروازه های تمدن بزرگ برسیم. مقایسه کنیم با خالی بندی های رفسنجانی : ما تنگه هرمز را میبندیم ! جزیره بوبیان را میگیریم ! بغداد را محاصره میکنیم ! منافقین نتوانستند بیشتر از 40 نفر از ما را بکشند ! فقط در آگهی تسلیت یک مسجد کوچک جنوب تهران عکس 400 شهید درج شد ! اینجاست که جایگاه بینش سیاسی صحیح و سیاستمداران پخته ای مثل قوام و شاه که هر کدام در زمانی توانستند آذربایجان را نجات داده و صلح شرافتمندانه را به گرگ طماعی مثل صدام بقبولانند معلوم میشود. اگر تبحر صیاد شیرازی در مهار هجوم منافقین نبود تهران را فتح کرده امثال رفسنجانی بقیه خطبه های مکارانه اش را در جزایر قمر میخواند !
    • به حاجی اورشلیم US ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      4 0
      البته مردم فیلم مردم لاغر و پوست و استخوانی که انقلاب کردند و بچه هایی که مانند قحطی زده ها بیسکوییت غذای مدرسه را می خوردند که قحطی حساب نمی شود!چون غذا تماما وارداتی شده بود و البته برای جشنها وارد می شد.
    • به ۱۶:۱۴ - US ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      5 0
      مگر آن زمان اصلا اهالی هوتک ها جزو اتباع ایران بودند؟ بسیاری از آن مناطق بعد از انقلاب تازه کشف شدند! تا قبل از آن جان آنها هیچ ارزشی نداشت. انقلاب برای همان هوتک نشینها معلم، خانه بهداشت، برق و آب رساند. همانها که قبل از انقلاب دسته با مالاریا تا دمل معمولی می مردند. رشد جمعیت بلوچستان قبل از انقلاب کمتر از متوسط ایران بود به دلیل مرگ و میر بالا و بعد انقلاب الان چند برابر رشد جمعیت کشور است. نوزاد کسی در زباله نمی انداختند؟ شاید چون هنوز اینکارها در اینترنت و کشورهای غربی مد نشده بود. اما در عوض دخترانشان به شهر نو می فروختند برای فحشا. البته در میهن دوستی شاه انگلیسی تردیدی نیست. چرا که در زمانی که مردم ایران آب خوردن هم نداشتند به ساختمان فاضلاب لندن کمک می کرد.
    • به ۱۶:۳۰ US ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      8 0
      خاوری که عددی نبود. فقط خود شاه با 50 میلیارد دلار پول دزدی ایران را ترک کرد. آنهم با دلار ارزشمندی که تنها 180 تایش برابر یک اونس طلا بود. در زمان خاوری هر اونس طلا 1800 دلار بود! البته از شما متشکریم که یادمان آورید خاوریها در حد شاگرد پهلوی هم نمی توانند باشند. با وجود شما است که قدر و قیمت انقلاب اسلامی شناخته می شود.
    • به ۱۶:۳۹ US ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      5 0
      شاه آنقدر صادقانه با مردم سخن می گفت که خود را خدایگان و آریامهر می نامید! آنقدر راستگو و دور از نفاق و دورویی بود که با وجود آنهمه بی بند و باری، خود را نظر کرده امام زمان و مرد مذهبی می نامید! همن رسیدن به تمدن مدرن را هم بارها تکرار کرد. آنقدر از منیت دور بود که کلمه من را به کار نبرد و همیشه خودش «ما محمد رضا پهلوی» می نامید. آنقدر مهربان بود که طبق گفته ثریا با دیدن صحنه شکنجه ها قهقهه می زد. آنقدر به فکر مردم بود که بچه هایشان را برد به دستور آمریکا در ظفار بیش از 7 برابر خود ارتش عمان کشته بدهند و بعد هم ادعای پیروزی و ژاندارمی کند. آنقدر حکیمانه قرارداد 1957 را امضا که ارتفاعات فوق العاده استراتژیک میمک را در ازای فقط نیمی از اروند که آن را هم پدرش به عراق هدیه داده بود، به صدام داد. فقط دست ترومن درد نکند که یکسال قبل از دستیابی شوروی به بمب اتم، توانست با تهدید استالین او را وادار به عقب نشینی از آذربایجان کند. چیزی که در ایران به اسم قوام السلطنه، گذاشتند و باورشان شد که او استالین را گول زده! و استالین هم بعد گول خورده و صدایش در نیامده! ضمنا هاشمی هم با همه بدیهایش می گفت می رویم می گیریم یعنی تلاش می کنیم بگیریم! درست همان طور که پهلوی به تمدن مدرن حرکت می کرد! تمدنی که تنها برهنگی و فحشایش به ایران رسید. آری. اگر نبود انقلاب اسلامی، باید نظیر بحرین، زرکوه، جزیره آریایی، دشت ناامید، آرارت، میمک و... بقیه ایران را هم یکی یکی شوهر می دادیم.
  • از شهرستان سراب IR ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    17 8
    محرومیتها در زمان شاه واقعا بود تلویزیون و حتی رادیو کالایی لوکس بود که در خانه ثروتمندان پیدا میشد روستاها برق نداشتند گازکشی که شهرها هم نداشتند عمده میوه ها میوه های فصلی همون مناطق بود ما در بهترین حالت بلالی و کلم و سیب و گلابی داشتیم اونم بصورت فصلی البسه اکثرا کهنه و بدرد نخور بودند برق شهرها از 12 به بعد قطع میشد اتوموبیل هم کالایی لوکس محسوب میشد پول و نقدینگی بسیار کم بود پزشکان هندی و پاکستانی فراوان بودند قتل و دزدی در شهرهای کوچک و روستاها زیاد بود ولی در عوض تورم کم و بیکاری بسیار کم بود تحصیل کرده ها براحتی استخدام میشدند همه چیز ارزان بود لبنیات و میوه ها طبیعی بودند تولیدات باکیفیت بود لوازم اکثرا از امریکا و اروپا با کیفیت بالا وارد میشدند ترافیک کم و الودگی هوا تقریبا وجود نداشت این جشنهای بزرگ هم هزینه بسیار زیادی به ایران تحمیل کرد ولی در عوض موجب سرازیر شدن توریستهای بسیاری در سالهای اتی به ایران شد
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      7 7
      سلام حالتون خوبه؟ طرف از گرسنگی در حال مرگ بوده ارزونی واستخدام وتوریست وهوای پاک وکیفیت خوب لوازم خونگی به چه دردش می خورده؟ یه جمعیت سی میلیونی رو رژیم نمی تونست سیر نگه داره.همه این نکات آخری که گفتین برای یه اقلیت بوده.ونه اکثریت مردم. الان یه جمعیت هشتاد نود میلیونی از یه متوسط زندگی برخوردارند.خونه وفرش ومبل وماشین وسواد وتغذیه وبهداشت مناسب وبرق وگاز وآب وتلفن واینتر نت وخیلی چیزهای دیگه در دسترس همه هست. نمی گم تو بهشت زندگی می کتیم ولی خیلی بی انصافیه که افسوس زمان پهلوی رو بخوریم.
  • IR ۰۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    13 9
    حتما گیاهان دارویی مثل شنگ یا کنگر و امثالهم بوده که الان هم در روستاها می خورن
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      6 7
      ساده ای دوست عزیز یا خودت را به آن راه زده ای؟ اصلا وضعیت تغذیه آن دوران با حالا قابل مقایسه است؟
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      3 4
      کاش ارامش وجود داشت نان که هیچ علف هم میچسبید
  • IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    10 7
    این جشنه به همراه چند خیابان لوکس در شمال تهران و آن مجلس شیک سنا در آن زمان چشمها را خیره می کرد و مردم خارجی که آن را می دیدند فکر می کردند مردم ایران در عجب رفاه و آسایشی زندگی می کنند. دقیقا همان نگاه ساده لوحانه ایرانیهای فعلی به برجهای شیک قطر و دوبی.
  • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    9 6
    در عوض نشان دادن یک ویترین شیک و مدرن از ایران با این جشنها و یا چند خیابان لوکس و شیک در شمال تهران سبب می شد مردم دنیا فکر کنند ایرانیها با فروش 6 میلیون بشکه نفت بالای سی دلار در روز ( البته دلار بسیار ارزشمند آن زمان که هر 180 تایش برابر یک اونس طلا ارزش داشت) ، در عجب رفاه و آسایشی هستند. دقیقا همان نگاه ساده لوحانه برخی ایرانیهای فعلی با دیدن ساختمانهای شیک دوبی و قطر و یا تبلیغات جام جهانی!
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    11 7
    گور پدر شاه اما برای خودتان تاریخ ننویسید ما همان نسل هستیم با پدر کارگر اما هم مدرسه میرفتیم هم علف نمیخوردیم شما اگر میخواهی وضع گل وبلبل العان را توجیه کنی به پر ودیوار نزن
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      10 1
      کجا زندکی میکردین؟ در منطقه ما هیچوقت قحطی نشد چون آب و هوا و خاک حاصلخیزی داشت ولی غذای اغلب مردم نان و ماست و شیر بود
  • سید IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    7 8
    به قول امید دانا اگر حکومت پالانی ها ادامه پیدا می کرد ایران امروز حداکثر کشوری مانند عربستان بود! به عبارتی ترامپ به جای عربستان افتخار گاو شیرده را به ایران می داد! همچنان که در دهه پنجاه شمسی، ایران را به عنوان ژاندارم (نگهبان) منطقه مفتخر کرده بودند! البته اگر به جز کاپیتولاسیون و شوهر دادن بحرین، امتیاز جدیدی از ایران نمی گرفتند! والّا شاید حتا به جای گاو شیرده، عنوان استربارکش را برای ایران انتخاب می کردند!!
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    7 6
    شاه میخواست ایران به دنیا ثروتمند نشان دهد نه به خاطر غرور ایرانیان بلکه خاندان خودش، یک پادشاه حقیقی روی ارزان ترین ها مینشیند اما در مقابل استعمارگران می ایستد تا منافع مردم حفظ شود و قطعا تمام رسانه های دشمن علیه او برنامه خواهد ساخت.
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    10 9
    الان خشکسالی شده علف هم پیدا نمیشه بخورن
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      7 4
      کاش حرف مفت کنتور می انداخت
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    12 6
    چرا انقدر نا جوانمردانه قضاوت میکنید کشوری که تازه قیمت نفتش به ۶دلار رسیده بود داشت برنامه های مناسب را انجام می‌داد. من در سال ۵۲دمرز زابل افغانستان سرباز بوم خدا شاهده لب مرز تغذیه رایگان توسط سپاه دانش به دانش آموزان داده می‌شد سپاه ترویج هم بود برای یاددان کشاورزی .بله وضع روستاها خوب نبود اما برای آبادانی کشور برنامه ریزی شده بود وداشت انجام می‌شد.سیزده سال دوران هویدا تورم در حد بسیار پایینی بود ولی الان سال به سال انگار مثل اصحاب کهف میمونیم.یه پیکان صفر ۲۵هزارتومن بود پنجهزارتومن را میدادی بقیه با ماهی هزار تومن.حقوق یه کارگر معمولی ماهی۳هزارتومن بود احتیاج ندشت بره سه جا کار بکنه.وشرمنده.زن وبچه هاش باشه
    • US ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      8 4
      دروغ می گویی. چقدر هم وقیحانه. قیمت نفت به بالای سی دلار رسیده بود در حالی که اونس طلا تنها 180 دلار قیمت داشت. بعد با فروش شش میلیون بشکه در روز! در 13 سال حکومت وحشتناک هویدا جز تبدیل ایران به اقتصاد تک محصولی و وارد کننده صرف و راه افتادن مافیاهای بزرگی مثل خودروسازی اتفاق دیگری نیفتاد. دیکتاتوری به حدی رسید که تنها نشریه منتقد هویدا یعنی هفته نامه طنز توفیق به دلیل انتقاد از وضع اقتصادی توقیف شد. عذاهای مانده از جشنهای بی پایان را که مانده بود برددند و مردم گرسنه باولع خوردند و شاه را دعا کردند. مردمی که از لاغری پوست و استخوان شده بودند و بچه هایشان با شنیدن یک سخنرانی گلسرخی دسته دسته کمونیست می شدند. سپاه ترویج کشاورزی رفت برای روستاها چاه عمیق زد و قناتها را نابود کرد. سپاه دانش مطالب مستهجن و بی حجابی را به دور افتاده ترین نقاط ایران رساند.
    • بابک IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 3
      مردک تو داری وقیحانه دروغ میگی نفت بالای سی دلار فقط به مدت سه سال بود
    • به بابک US ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      3 0
      و در آن سه سال همه آن پولها صرف جشن شد!
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    11 4
    خب مگر انقلاب نشد تا فقرا از فقر نجات پیدا کنن؟؟
    • ناشناس IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      1 1
      نجات پیدا کردند؟یا تعداد فقرا بیشتر شد؟
    • US ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      0 1
      کاهش شدید ضریب جینی نشان می دهد که درصد فقرا بعد از انقلاب خیلی کم شد.
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    9 3
    الان هم که من موندم چه جوری یکه قوطی روغن و یکم مرغ با این قیمت برای بچه هام بخرم
    • حاجی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 8
      من پیشنهاد میدم تشریف ببری بیت رهبری شهرتون و بگی روغن وبرنج نیاز دارم و اونجا حتما برنج وروغن بهت میدن البته منم فکرکنم خودمم چند روز دیگه برم
    • شاپرک IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      0 2
      میتونی دست بچه ها را بگیری ببری توی خیابان گدایی کنی
    • US ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      3 0
      حاجی، می دانم هستی. اما بیش از این خودت را لو نده. روغنها خانه شما است. می فرستم مردم آنجا از انبارت هر چه هست را بیرون بکشند.
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    9 6
    در اون سالها هم برکت بود هم رزق فراوان ، هیچوقت گرسنه نبودیم الان هم نیستیم الحمدالله ، ولی سیاه نمایی خوب نیست ، حتی ما که در روستا بودیم تغذیه مدارس هم داشتیم ، ولی بدلیل وجود شیر فراوان و با کیفیت هیچوقت شیر پاکتی نخوردیم
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      11 9
      منم بچه همون سالهام . دوران ابتدایی و راهنمایی قبل از انقلاب گذروندم . هر روز تغذیه رایگان در کل مدارس کشور اعم از شهر و روستا میدادن کیفیت خیلی عالی . از کیک مربایی گرفته تا نون و پنیر ( پنیرها مخصوص مدارس زرد و وارداتی هلند بود عالیه عالی ) و موز و خیلی چیزها شیر هم هر روز میدادن . تو راه مدرسه گاهی پول تو جیبمون وسع میداد یک ساندویچ خیلی درجه یک میخریدیم 5 ریال . یادمه یکی از بستگان که در تهران بود و وضعش خوب بود خونه و زمین کشاورزیش رو فروخت رفت در سال 54 یک خونه 600 متری دو بر تو خیابون نادری ( جمهوری فعلی ) خرید 250 هزار تومن که الآن یک حلب روغن فقط شده 400 هزار . بی انصاف نباشیم . همون موقع چینی ها و کره ای ها و اماراتی ها در اوج فقر و گرسنگی بودن الآن کجان ؟
    • US ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      11 4
      می دانی چرا آن غذاها و کره و مربا ها می چسبید؟ چون در خانه مردم اشکنه و کله جوش تبدیل غذای اعیانی شده بود. بلکه بیسکوییتها را هم بچه ها ثل قحطی زده ها می خوردند. البته کاری نداریم همان غذاها هم اضافه آمده از جشنهای پر از اسراف بود که چون داشت می گندید و تاریخش می گذشت دادند به مدارس. کره و تخم مرغش را هم از اسراییل خریده بودند. و البته همان را هم عادلانه ندادند. آن زمان دایما تلویزیون چهره مردم مرفه را به تصویر می کشید برای مردمی که حتی آب هم نداشتند. آن هم در شرایطی که جمعمیت سی میلیون، فروش نفت روزی 6 میلیون بشکه نفت بالای سی دلار و قیمت طلا در هر اونس تنها 180 دلار بود. این جمهوری اسلامی بود که با کوپن های رجایی اولین بار مزه مرغ و کره را به اکثر مردم چشاند. این جمهوری اسلامی بود که سطح زندگی مردم را آنقدر بالا برد که حالا اگر گوحه یا مرغ کم شود ناراحتی می کنند! آن زمان اگر یک نفر اتول می خرید تا دو تا کوچه بالا و پایین پز می دادند که همسایه مان اتول دارد. اما حالا هر خانه چند ماشین دارد و هر آخر هفته همان مردمی که گرای می نالند برای تفریح به خارج از شهرها می روند و دیوانه وار خرج می کنند. آری. باید برای حکومت بر ایران مردم را همانطور گرسنه نگاه می داشتیم تا هر روز اینطور نق نزنند.
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    7 6
    من هرچی تو گوگل سرچ کردم قحطی در دهه 50 در ایران نبوده و فقط در کشور از سال 53 به بعد دچار تورم شده بود که در بدترین سال نصف تورم الان بوده
    • US ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      7 2
      از بس گوگل راستگو است! و اصلا هوشمندانه جوابها را سازمان دهی نمی کند.
  • ایرانی IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    3 9
    خوشبختانه در حال حاضر وضع روستا ها توپ توپ است.برق به روستا ها کشیده شده البته زیر ساختش قبل از انقلاب فراهم شده بود.خانه های خشت و گلی اوائل انقلاب با ساکنین شاد و سالم و پر از انگیزه جای خودرا به منازل تیر آهنی و آجری داده اند که تعداد معدودی مسکونی و اکثرا خالی اند.!!
    • US ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
      1 0
      چون بعد انقاب برای روستا جاده و برق کشیدند. روستاها تلویزیون دیدند و عاشق زندگی شهر شدند. ماشین سوار شدند و آمدند شهر...
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    4 2
    بعضی ها شرایط الان رو با امکانات آن موقع مقایسه میکنن و میگن ما کشاورزی، دامداری،،، داشتیم ، و یا تجربیات شخصی خودشون ب همه جای ایران نسبت میدن،،، خود شاه بیشترین ارزشی ک میداد اول تهران ، بعد تبریز اهواز و آبادان اونهم البته به خاطر نفت، اکثر شهر رنگ آسفالت ندیده بودن، علف میخوردن، حتی بعضی اوقات گوشت حیوانات مرده رو هم میخوردن،، حالا اون قحطی بزرگ ک چ بلاهایی آمد ک بماند،، ب خاطر وسعت بزرگ، امکان بازدید و نظارت در همه جای کشور نبود،،، یادمه سال 87 توی روزنامه خواندم ی هاولوکس از طرف روزنامه ،میرن ب یکی از روستاهای یزد، و مردم آنجا فکر میکنن ماشین هاولوکس حیوان است و جلوی آن علوفه میریزن،،، زمان پهلوی مردم شاید هر چند ماه حمام میکردن، فقط شهرهای بزرگ حمام عمومی داشتن، هرکسی تلویزیون نداشت، مسافرت معنایی نداشت، طرف نهایت میرفت مشهد زیارت، تا دوماه میامدن سمت اون زائر، ک حتی ی مثل ک میگن مگه میخوام برم سفر قندهار،، این دیگه طولانی ترین و لوکس ترین مسافرت هاشون بوده، ما تصاویر مناطق پرزرق و برق شمال تهران زمان شاه رو میبینیم بعد عده ای کوتاه فکر فکر میکنن کل کشور اینطور بوده،، ک 75 درصد مردم روستایی وکوچ نشین بودن،،،،،،یا علی ، تشکر مشرق
  • سورن IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    5 4
    آقا اون علفها علفهای درمانی و خوراکی بوده الان هم میخورن ضمنا الان هم مملکت گل و بلبل نیست هموز هم بعداز 40 سال خیلی از مردم فقرتر و بدبخت تر شده اند..
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    4 6
    امروز بد از آن روز لست
  • US ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    9 3
    چرا از نابودی دهها هزار روستا بعد از اصلاحات ارضی و ایجاد شبکه بزرگ زاغه نشینی چیزی نمی گویید؟ چرا به اسراف وحشیانه جشنهای پی در پی در کنار فقر بی سابقه نمی گویید؟ چرا نمی گویید فقر و فشار اقتصادی به حدی بود که یک خسرو گلسرخی به راحتی چند میلیون نفر را کمونیست کرد و حتی یک فیلم و سریال حاضر نبود واقعیت سیاه زندگی مردم را نشان دهد و همه از ایران کشوری مرفه و مترقی می تراشیدند؟ چرا نمی گویید غذای عموم مردم اشکنه و کله جوش بود؟ چرا نمی گویید در سطح سواد در خاورمیانه جزو پایین ترین بودیم و حتی مصر و لیبی و عراق از ما بالاتر بودند؟ چرا نمی گویید هویدا تا حدی دیوانه بود که می گفت می خواهیم با تلویزیون مردم را با سواد کنیم و وقتی به او گفته می شد بیشتر روستاها و شهرهای کوچک هنوز برق ندارند، پاسخ داد میلیاردها باتری می خریم! چرا نمی گویید تنها نشریه منتقد دولت هویدا - و نه حاکمیت- یعنی توفیق را توقیف کردند؟ چرا خاطرات ثریا را نمی گذارید که نوشته شاه گاهی مرا به تماشای شکنجه می برد و من تحملش را نداشتم اما شاه دیوانه وار از دیدن ناله ها و شکنجه ها می خندید؟
  • حاجی IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    5 6
    ساده نیست ای برادر زمان شاه تغذیه مدارس شروع شد ومن خودم از دوم ابتدایی تغذیه میگرفتم تا انقلاب پیروز شد ودیگر هیچ
    • US ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      4 0
      البته برای خانواده هایی که غذایی جز اشکنه نداشتند همان بیسکوییتها مثل غذای اعیانی بود. صد البته انتظار نیست کسانی که از خانواده های مرفه آن دوره بوده اند این چیزها را بفهمند.
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      4 0
      دیگر هیج؟ بگو دیگر کوپن دادند. به جای مدارس به همه مردم با همه سنین و در همه جا مزه کره و عسل و مرغ را چشیدند.
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    6 5
    منهم آن دوران یادمه چون رژیم سلطنتی بود و شاه فکر میکرد پس از خودش پسرش به حکومت میرسد با برنامه ریزی های حساب شده داشت مملکت را صنعتی و پیشرفته میکرد که بعداز خودش به پسرش بسپرد شاه نمی خواست یک کشور بیچاره و عقب مانده برای سلطنت پسرش باقی بگذارد ولی انقلاب شد و بعد هشت سال جنگ و بعد تحریم ها و بقیه ماجراها که خودتان بهتر می دانید.
    • US ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
      4 1
      مملکتی بشدت صنعتی و پیشرفته که قرار بود نصف مردمش در حلبی آباد زندگی کنند. مشخص است که از خانواده های مرفه آن دوره بوده ای. نباید هم درد مردمی که قرار بود زیر چرخهای توسعه له و رسیدن ضریب جینی به بالای 0.4 له می شدند را بفهمی. شاه مال شما بود.
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    1 0
    میگن اون وقتها چوب کباب هم میخوردند
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
    2 0
    از سال 1340 تا 1350 صنایع زیادی تاسیس شد ذوب آهن اصفهان - ماشین سازی تبریز - تراکتورسازی تبریز - ایران ناسیونال و...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس