مبارزه والیبال با بازی‌های سیاسی و دست رد به سینه کانادایی ها

فدراسیون والیبال با رد درخواست فدراسیون کانادا یک بار دیگر بصیرت و دیپلماسی قوی خود را به رخ کشید.

به گزارش مشرق، بر اساس مذاکرات انجام شده با دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن، قرار بود به درخواست فدراسیون والیبال کانادا تیم ملی والیبال زنان ایران اواخر خرداد یا تیرماه سال جاری برای برگزاری دو دیدار دوستانه و تدارکاتی مقابل مکزیک و کانادا به ونکوور کانادا سفر کند. این‌ برنامه بر اساس دعوت رسمی فدراسیون کانادا که با ارسال نامه‌ای از تیم ملی والیبال زنان ایران برای برگزاری این دیدارهای دوستانه دعوت کرده بود، برنامه‌ریزی شده بود.

بر این اساس مسئولان فدراسیون والیبال ایران و کادر فنی تیم ملی زنان کشورمان پس از بررسی برنامه آماده‌سازی تیم ملی زنان برای حضور شایسته در رقابت‌های والیبال جام کنفدراسیون زنان آسیا و کشورهای اسلامی، با توجه به انجام سفر به کشور ثالث برای اخذ ویزای کانادا و پروسه طولانی اخذ ویزای این کشور و همچنین شرایط و حواشی به وجود آمده سیاسی، تصمیم به عدم برگزاری این اردو در کانادا در دوره زمانی خرداد و تیرماه سال جاری گرفت.

مبارزه والیبال با بازی‌های سیاسی و دست رد به سینه کانادا

ورزش نباید درگیر بحث‌های سیاسی شود

محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال در مورد لغو بازی دوستانه تیم ملی والیبال زنان ایران و کانادا اظهار داشت:  فدراسیون‌های مختلف ملی با هم کار می‌کنند و فدراسیون والیبال ایران هم با کشورهای مختلف تفاهم‌نامه همکاری دارد و بر اساس آن بازی تدارکاتی برگزار می‌کنیم. با آمریکایی‌ها هم به دفعات بدون مشکل و این‌که وارد منازعات سیاسی شویم، بازی تدارکاتی و رسمی داشته‌ایم. لغو دیدار تدارکاتی تیم ملی والیبال زنان ایران مجزا از بحث فوتبال است و فدراسیون برنامه‌ چند بازی تدارکاتی را با دعوت فدراسیون والیبال کانادا داشت که چند تیم دیگر هم دعوت بودند.

بیشتر بخوانید:

پاسخ منفی فدراسیون والیبال به دعوت کانادا

رئیس فدراسیون والیبال افزود: یک روز آمریکایی‌ها ما را دعوت کردند و گفتیم اگر به تیم ملی والیبال احترام می‌گذارید و در شرایط محترمانه کارها را انجام می‌دهید، می‌آییم که این اتفاق افتاد. الان هم مشکلی با فدراسیون کانادا نداریم و گفتیم در فرصت دیگری می‌آییم. همه باید به‌هم احترام بگذاریم. میدان مسابقه رقابتی است اما در خارج از مسابقه باید احترام بگذاریم و نباید به بحث‌های سیاسی و بحث‌هایی که ازسوی جریانات دیگری دنیال می‌شود و شدیدا ضد ورزش و روابط خوب کشورها است، آلوده‌اش کنیم.

دشمنان قسم خورده ایران همیشه هزینه می‌کنند تا فضای بین کشورها به ویژه کشورهایی که با ایران رابطه خوب دارند را  تخریب کنند و همه روابط را به روابط سیاسی و پرتنش تبدیل کنند. ایران کشوری دارای تاریخ و تمدن کهن است و ورزش ایران نیز در ۴۰ سال بعد از انقلاب در میادین و رشته‌های مختلف حضور داشته‌ است و به سبب توانمندی‌ها حرف برای گفتن داشته‌ است، در خیلی رشته‌ها جزو سه کشور برتر جهان و در برخی رشته‌ها مثل والیبال گروهی جزو ۱۰ تیم برتر جهان است. این شاید برای دشمنان آزار دهنده باشد، پس از فرصت‌های مختلف برای سیاه‌نمایی استفاده می‌کنند.

مبارزه والیبال با بازی‌های سیاسی و دست رد به سینه کانادا

داورزنی: به ظاهر وطن‌پرست‌ها شروع به تخریب کرده‌اند

محمدرضا داورزنی با بیان این‌که تعجب می‌کنم که برخی دولت مردان کشورهای غربی  وارد این بازی‌ها می‌شوند، تاکید کرد: خودشان می‌دانند ایران دارای چه اقتداری است. تیم ملی والیبال مردان ایران در این هفت یا هشت سال گذشته به دفعات با کانادا، آمریکا و سایر تیم‌ها بازی کرده است. همه این‌ها را هم در میادین مختلف برده‌ایم. اصلاً بازی‌های والیبال میدان رقابتی خوب و نمایشی از توانمندی کشورها است.

وی با بیان این‌که متاسفانه جریاناتی که خود را ایرانی و وطن‌پرست می‌دانند، شروع به تخریب کرده و از برخی سوژه‌ها استفاده می‌کنند، گفت: تیم ملی والیبال زنان ایران ازسوی فدراسیون والیبال کانادا دعوت شده بود که جو سازی‌ها و موضع‌گیری بد نخست وزیر کانادا نسبت به تیم ملی فوتبال، شرایطی را به وجود آورد که محترمانه از فدراسیون والیبال کانادا عذرخواهی و دعوتشان را به وقت دیگری موکول کردیم. چون حضور عزتمندانه والیبال در عرصه‌های مختلف مهم است. دوست داریم تیم ایران چه در میدان رسمی و چه تدارکاتی با احترام کامل شرکت کند. اگر حس کنیم این تیم در میدانی شرکت می‌کند که آن کشور موضع‌گیری بدی نسبت به مردم و دولت ایران دارد، به همه ما بر می‌خورد.

داورزنی ادامه داد: موضع گیری نخست وزیر کانادا را از فدراسیون والیبال کانادا جدا می‌کنیم. بنابراین از آنها تشکر کردیم و گفتیم در شرایط مناسب تری قبول می‌کنیم. متاسفانه موضع‌گیری دولت کانادا در یکی دو سال گذشته بی‌تدبیری است و ایران را وارد بحث‌های سیاسی کرده است. این نوع رفتار برای هیچ کدام ما قابل قبول نیست چون واقعیت کشور و ملت ایران چیزی نیست که برخی‌ها می‌گویند.

فوتبال اسیر بازی‌های سیاسی

فدراسیون فوتبال کانادا که بر اساس قرارداد دوجانبه متعهد به برگزاری و میزبانی از این مسابقه بود علی‌رغم انجام تمام اقدامات و مقدمات سفر همچنین تعهدات مورد اشاره از جانب فدراسیون فوتبال ایران با ارسال نامه‌ای از لغو بازی خبر داده با این وجود جزئیات و علت عدم انجام تعهدات خود در این خصوص را اعلام نکرده است.

مبارزه والیبال با بازی‌های سیاسی و دست رد به سینه کانادا

فدراسیون فوتبال در یکی از سخت ترین دوران خود به سر می‌برد، به حدی که اختلافات داخلی بین مسئولانش موجب شده تا صدای اعتراض ملی‌پوشان هم دربیاید. تیم ملی فوتبال با بی‌برنامگی و ناهماهنگی هرچه تمام‌تر تصمیم گرفت تا برای برگزاری چند بازی دوستانه راهی کانادا شود، اما موضع‌گیری برخی مسئولان سیاسی کانادا موجب شد پس از کش و قوس‌های فراوان حضور تیم ملی در کانادا لغو شود.

کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان هم تصمیم کانادا برای لغو بازی دوستانه با ایران را مورد انتقاد قرار داد. وی نوشت: «تصمیم کانادا برای لغو بازی دوستانه با ایران گواهی بر این واقعیت است به اصطلاح سرزمین آزادی نمی‌تواند سیاست را از ورزش دور نگه دارد.»

رد درخواست کانادایی‌ها، حاصل بصیرت و دیپلماسی قوی

فدراسیون والیبال که اتفاقات و حواشی رخ داده برای تیم ملی فوتبال کشورمان را دیده بود، برای جلوگیری از تکرار آن حواشی تصمیم گرفت خودش دست به کار شود. مدیران فدراسیون والیبال در این باره تصمیمی درست و به موقع را گرفتند.

فدراسیون والیبال با ارسال نامه‌ای ضمن تشکر از مسئولان کانادایی درخواست آنها را رد کرد تا بلایی که بر سر فوتبال آمد، بر سر والیبال نیاید؛ با وجود اینکه فدراسیون ایران موضع‌گیری نخست وزیر کانادا را از فدراسیون والیبال کانادا جدا کرد، اما با قاطعیت پاسخ منفی به پیشنهاد این کشور داد و مقرر شد در آینده و در شرایط مناسب‌تری اردوی تدارکاتی و بازی دوستانه برگزار شود. 

مبارزه والیبال با بازی‌های سیاسی و دست رد به سینه کانادا

مبارزه والیبال با بازی‌های سیاسی!

رویدادهای ورزشی، ورزشکاران و تیم‌ها می‌توانند وجهه‌ای برای یک ملت و ابزار مفیدی برای اعمال و نمایش قدرت نرم خودشان به جهانیان باشند، منوط به آنکه از این ابزار به صورت صحیح به‌عنوان اهرمی در این جهت استفاده شوند. مدیران والیبال نشان دادند که به خوبی می‌دانند در دنیای پیچیده، پرسرعت و مبتنی بر فناوری امروز، باید از هر فرصتی برای شناساندن چهره مثبت یک کشور در خارج از مرزها استفاده کرد. هنگامی که یک کشور به‌واسطه ورزش در کانون توجه قرار می‌گیرد، علاوه بر حصول سودمندی می‌تواند توجه جهانی را نیز به تغییرات مثبت جلب کند و حالا والیبالی‌ها در تلاش هستند تا همین مسیر را در پیش بگیرند و از بازی‌های سیاسی دور باشند. 

در برخی از مقالات مربوط به دیپلماسی ورزشی به صراحت آمده «دیپلماسی ورزش به‌عنوان ابزاری کارآمد و قابل انعطاف در سیاست خارجی، زمینه‌ساز ارتقای روابط دولت‌ها و به تبع آن افزایش تفاهم میان ملت‌ها و ایجاد صلح پایدار و ثبات بین‌المللی است. بنابراین تأثیرات ورزش محدود به فاز پیش از منازعه و درگیری نمی‌شود؛ بلکه اغلب مزایای ورزش می‌تواند همچنین در شرایط و وضعیت پس از خشونت و جنگ نیز مورد استفاده قرار گیرد. ورزش سمبل صلح و همزیستی، تحمل و یکدیگرپذیری، زمینه‌ساز و سازمان­دهی ارتباطات اقوام در سطح جهان، زیر چتر صلح‌پذیری و امنیت است.»

با این وجود دشمنان قسم خورده کشورمان هیچکدام از این مسائل را درنظر نمی‌گیرند و تلاش می‌کنند تا به هر طریقی به مردم و کشورمان ضربه بزنند. در چنین شرایطی والیبال برای دوری از هر گونه حاشیه و برای حفظ شان و جایگاه خود تصمیم درست و به موقعی اتخاذ کرد و با تشکر از کانادایی‌ها پیشنهادشان را رد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    23 8
    دستشون درد نکنه ولی راهش این نبود، باید میگفتن بععععععله خیلی هم عالی حتما میایم، 24 ساعت قبل پرواز میگفتن اعضای تیم همچین حالا کانادا نداشتن براشون کوکا کولا گرفتیم مشکلشون حل شد دیگه نمیایم، همین!!!!
    • یه مامان خوزستانی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      5 0
      دقیقا باید بهشون ضد حال میزدیم اینجوری بیشتر خوشحال میشدیم.
    • حسین هوالباقی IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      0 0
      سلام - من و اردی خاوری اینجا منتظتون می مونیم
  • یدالله IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    15 9
    معنی دیپلوماستی رو هم فهمیدیم. نادان بازی خانم ها بوده .
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      9 2
      نادان احمق وقتی نمی‌فهمی پس خ.. شو و زر اضافه نزن
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      1 2
      دست شیطان تو ماستت را بمک و ...
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      0 2
      بی ادب
    • علی IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      0 0
      باز این آتش به اختیارها دست به قلم شدن.
  • سعید IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    19 3
    تو این وضیعتی که دشمن مثل کانادا شمشیر رو از رو بسته و سیاست رو با ورزش یکی میکنه خاک بر سر مسئولی ورزشی که وسط جنگ داره میگه ورزش نباید قاطی سیاست بشه .بدبخت ذلیل الان وقت آموزش مسائل و قوانین بین المللی نیست الان جنگه مسئول خاک بر سر . ضربه زده باید ۱۰ تا ضربه بزنی نه اینکه بیای وسط جنگ شعار بدی. وجودشو نداری گورتو گم کن غربی زاده اینجا ایران است فرصت برای رجز خوانی نیست فقط حمله
  • شهروند IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    9 9
    خاک تو سر نادانتون کنم
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      8 5
      حرص نخورد. نقشه شون نقش برآب شده. شما هم اونطرفی هستی ناراحتی؟
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
      3 0
      شهروند منافق ربطی به تو نادان نداره
  • patriot IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    9 5
    چه عجب یک بخاری بلند شد.
  • patriot IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    6 0
    خاک تو سر تو وطن فروش کنند که از آلبانی کامنت گذاشتی بیشعور.
  • سیف SG ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
    1 0
    باید دید از ملکه انگلیس اجازه گرفته بودن یا نه؟ یا بازم میخواستن دقیقه نود بازی رو لغو و بشینن به ریش ما بخندند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس