قطحی جهانی

سیاستمداران غربی از قحطی به عنوان امری اجتناب‌ناپذیر صحبت کرده و با هراس‌افکنی، برای کاهش دادن سطح زندگی مردم خود استفاده می‌کنند.

سرویس جنگ نرم مشرق - موسسه راهبردهای سیاسی و اقتصادی بین‌المللی در گزارشی به اخبار مرتبط با احتمال بروز قحطی در جهان واکنش نشان داد و نوشت: همه‌گیری ویروس کرونا از زندگی ما حذف نشده، اما امروز به دلیل عملیات نظامی ویژه در اوکراین، عملاً از دستور کار رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی ناپدید شده است. درگیری روسیه و اوکراین در صفحه اول روزنامه‌ها و رسانه‌های غربی دیده می‌شود. و اکنون، تحت فشار درگیری، رهبران جهان غرب در حال رویارویی با یک تهدید جهانی جدید هستند: تهدید قحطی.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌ها، مؤسسات مطالعاتی و رسانه‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


غرب عمدا جهان را برای قحطی غذا آماده می‌کند / از کالابرگ غذا در فرانسه تا قحطی شیرخشک در آمریکا

مقصر جلوه دادن روسیه برای توجیه کاهش سطح زندگی مردم

این اندیشکده می‌نویسد: اگر در گذشته، همه‌گیری ویروس کرونا در جهان و محدودیت‌های مختلف آن بر حقوق شهروندی و قرنطینه در اقتصاد، فقط در تئوری‌های توطئه به عنوان راهی برای کاهش سطح زندگی مردم در نظر گرفته می‌شد، درگیری روسیه و اوکراین برای این منظور به صورت آشکار استفاده می‌گردد.

سیاستمداران غربی در شرایط کنونی، به صورت آشکار از قحطی به عنوان آینده‌ای اجتناب‌ناپذیر برای جهان و به دلیل اقدامات روسیه صحبت می‌کنند. به همین ترتیب، جوزپ بورل، نماینده اتحادیه اروپا در امور بین‌الملل در ۲۰ آوریل اعلام کرد که باید با روایت روسیه درباره پیامدهای فاجعه‌بار تحریم‌های غرب مقابله کرد. لذا باید دیدگاه غرب را تبلیغ کرد که علت قحطی برخی از کشورهای آفریقا، آسیا یا آمریکای جنوبی این است که روس‌ها مانع صادرات گندم اوکراین به آفریقا می‌شوند. بورل اعلام کرد که بحران‌های اقتصادی و انرژی کنونی، نتیجه تجاوز روسیه به اوکراین و نه تحریم‌های غرب است.

اگر کشورها موانعی ساختگی ایجاد نمی‌کردند شرایط متفاوت می‌شد

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ۵ می، اعلام کرد: مشکل ناامنی غذایی که در حال حاضر به دلیل تأثیرات بحران آب و هوایی به یک مشکل جدی تبدیل شده، اکنون حادتر شده است، زیرا جنگ رئیس‌جمهور پوتین در اوکراین، میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان درگیر کرده و در معرض خطر هستند.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، در پاسخ به این اظهارات توضیح داد: آمریکایی‌ها از اعتراف در مورد تأثیر محاسبات نادرست و اشتباهات سیستمی در سیاست‌های کلان اقتصادی، انرژی و آب و هوای ایالات متحده و متحدانش بر اوضاع کنونی اجتناب می‌کنند.

این دیپلمات چنین حملاتی علیه روسیه را بسیار مخرب دانست و تحریم‌های گسترده اعمال‌شده علیه مسکو را یادآور شد. آنتونوف در پایان سخنانش گفت: اگر هر یک از کشورهای دنیا، موانعی ساختگی ایجاد نمی‌کردند، شرایط متفاوت می‌شد.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) پیش‌بینی کرده که بحران صادرات مستقیم در اوکراین تعداد گرسنگان دنیا را ۱۳ میلیون نفر افزایش می‌دهد، با وجود اینکه در سال ۲۰۲۰ میلادی، برآورد تعداد گرسنگان بالقوه در جهان ۸۱۱ میلیون نفر بوده است.

غرب عمدا جهان را برای قحطی غذا آماده می‌کند / از کالابرگ غذا در فرانسه تا قحطی شیرخشک در آمریکا

افزایش قیمت کودهای شیمیایی و بروز بحران غذایی

با این حال، بیشترین تأثیر جنگ اوکراین بر امنیت غذایی در جهان مربوط به قیمت کود شیمیایی است که به دلیل قیمت گاز طبیعی و تحریم‌های روسیه و بلاروس (تأمین‌کنندگان اصلی کود شیمیایی دنیا) افزایش یافته است.

 واقعیت این است که کودها نه تنها به عنوان مثال در کاشت گندم و سبزیجات، بلکه حتی در مزارع موز نیز کاربرد دارند. بنابراین، به دلیل افزایش قیمت کود شیمیایی، در اکوادور ۵۰۰۰۰ نفر شغل خود را در مزارع موز از دست داده‌اند. کشاورزان قهوه در برزیل، نیکاراگوئه، گواتمالا و کاستاریکا به دلیل هزینه زیاد و کمیاب بودن، کود کمتری می‌توانند استفاده کنند. تعاونی قهوه، که نماینده ۱۲۰۰ کشاورز در کاستاریکا است، پیش‌بینی می‌کند که تولید قهوه ممکن است در سال ۲۰۲۳ میلادی به دلیل افزایش هزینه‌های کود ۱۵ درصد کاهش یابد. شرکت یارا، غول بین‌المللی صنعت کود در ماه مارس تولید خود را در کارخانه‌های اروپایی به دلیل قیمت بالای گاز طبیعی کاهش داد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، کن سیتز، مدیرعامل شرکت کود شیمیایی کانادایی نوتریشن لیمیتد به سرمایه‌گذاران اعلام کرد که اگرچه انتظار دارد تولید پتاس خود پس از اختلال در عرضه از روسیه افزایش یابد، اما اختلالات ممکن است پس از سال ۲۰۲۲ میلادی نیز ادامه یابد.

در انگلیس، نخست‌وزیر بوریس جانسون متهم به عدم درک جدی مشکلات ناشی از افزایش هزینه تولید بخش کشاورزی به دلیل کمبود کودهای شیمیایی شده است. کشاورزان از نخست‌وزیر خواسته‌اند تا یکی دیگر از دو کارخانه تعطیل‌شده کود شیمیایی انگلیس را دوباره راه‌اندازی کند. پس از توقف تولید دو کارخانه سی اف فرتیلایزر در پاییز ۲۰۲۱ میلادی، یکی از آنها در سال ۲۰۲۲ میلادی بار دیگر شروع به کار کرد، اما این کافی نیست.

نیل پریش، نماینده محافظه‌کار به نخست‌وزیر گفت: کودها اکنون چهار برابر بیشتر از یک سال پیش، یعنی هر تن ۱۰۰۰ پوند قیمت دارند. همه این موارد، تأثیر منفی بر هزینه‌های تولید محصولات غذایی دارد. کشاورزان نمی‌توانند این هزینه‌ها را به تنهایی تأمین کنند.

غرب عمدا جهان را برای قحطی غذا آماده می‌کند / از کالابرگ غذا در فرانسه تا قحطی شیرخشک در آمریکا

«انتشار کربن صفر» بهانه‌ای برای نابودی کشاورزی انگلیس و آلمان

 لیز وبستر، بنیانگذار کمپین سیو بریتیش فود می‌گوید: دولت از مفهوم انتشار کربن صفر به عنوان بهانه‌ای برای نابودی کشاورزی انگلیس و کاهش اندازه آن استفاده می‌کند. در واقع، در چارچوب مفهوم اکولوژیکی «انتشار کربن صفر» که در غرب ترویج می‌شود، محدودیت‌هایی برای استفاده از کود در کشاورزی وجود دارد که گاهی به آن «کشاورزی ارگانیک» می‌گویند و این امر به صورت طبیعی منجر به کاهش عملکرد می‌شود.

تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در آلمان به صراحت، کمبود احتمالی مواد غذایی را به کمبود کود شیمیایی مرتبط می‌دانند. کریستین فون بوتیچر، رئیس انجمن فدرال صنایع غذایی آلمان، می‌گوید: در پاره‌ای موارد، دیگر پرسش این نیست که مواد خام برای غذای ما در بازار جهانی چقدر هزینه دارد، بلکه این است که آیا ما اصلاً آنها را در اختیار خواهیم داشت یا خیر. وی از وزیر کشاورزی، جم اوزدمیر خواست تا از اجرای برنامه سبز به مدیریت فعال بحران روی آورد.

غرب عمدا جهان را برای قحطی غذا آماده می‌کند / از کالابرگ غذا در فرانسه تا قحطی شیرخشک در آمریکا

برنامه کوپن‌های غذایی در فرانسه

 دانیل اشنایدر، مدیر اجرایی اتحادیه مرکزی نانوایی‌های آلمان معتقد است که افزایش هزینه‌های برق، مواد خام و پرسنل به ویژه بر صنعت غذا تأثیر گذاشته است. اشنایدر توضیح می‌دهد که هزینه تولید محصولات پخته شده ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است، اما غذا نباید لوکس باشد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، با اعلام معرفی کوپن‌های غذایی، تأکید کرد که این روشی برای حمایت از قدرت خرید نه تنها خانواده‌های محروم، بلکه راهی برای حمایت از قدرت خرید خانواده‌های طبقه متوسط است.

قیمت‌ها و تورم در حال افزایش است. آمریکایی‌ها باید کمتر مصرف کنند

گرگوری میکس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده، در شبکه ‌ام‌اس‌ان‌بی‌سی اعلام کرد: مردم از گرسنگی خواهند مرد. ما از دیوید بیزلی، از سازمان جهانی غذای سازمان ملل متحد می‌خواهیم تا به ما در مورد آنچه در حال روی دادن است، توضیح دهد. ما در اینجا در خانه صحبت می‌کنیم. قیمت‌ها و تورم در حال افزایش است. اگر با هر اقتصاددانی صحبت کنید، یک ارتباط مستقیم میان پوتین، جنگ اوکراین و این محاصره وجود دارد که می‌تواند باعث گرسنگی مردم در آفریقا، در آمریکای مرکزی و جنوبی و در واقعیت حتی همین جا در ایالات متحده آمریکا شود.

مدیرعامل گویا فودز، باب اونانو، در برنامه فاکس بیزینس هشدار می‌دهد که ما در پرتگاه یک بحران جهانی غذایی قرار داریم و اگرچه در ایالات متحده غذا به وفور وجود دارد، آمریکایی‌ها باید کمربندهایشان را ببندند و کمتر مصرف کنند.

غرب عمدا جهان را برای قحطی غذا آماده می‌کند / از کالابرگ غذا در فرانسه تا قحطی شیرخشک در آمریکا

مادران حتی نمی‌توانند شیر خشک را از فروشگاه‌های آنلاین خریداری کنند 

کود شیمیایی مسئله اصلی است. بر اساس اعلام شرکت مشاوره سی آر یو در لندن، از مارس ۲۰۲۲ میلادی، قیمت کودهای تجاری در ایالات متحده به رکورد بالایی رسید: قیمت کودهای نیتروژنه از سال ۲۰۲۰ میلادی تاکنون چهار برابر و قیمت کودهای فسفاته و پتاس سه برابر شده است. قیمت کود در ایالات متحده دو برابر شده است و به دلیل کاهش تعداد خوک‌ها و جوجه‌ها، قیمت آن همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد. در مجموع، پس از همه‌گیری ویروس کرونا و از بین رفتن زنجیره‌های تأمین، هر عامل منفی می‌تواند منجر به وضعیت بحرانی در تولید برخی محصولات غذایی شود. بنابراین، اکنون در ایالات متحده کمبود شیر خشک برای کودکان وجود دارد. در ۲۶ ایالت، ۴۰ تا ۵۰ درصد از سهام معاملات از بین رفته و مادران حتی نمی‌توانند شیر خشک را از فروشگاه‌های آنلاین خریداری کنند.

یک نظرسنجی انجام شده در مارس ۲۰۲۲ میلادی نشان داد که ۳۵ درصد از آمریکایی‌ها شروع به صرفه‌جویی در مواد غذایی کرده‌اند تا به سوخت‌گیری ماشین خود با بنزین ادامه دهند که دائماً گران‌تر می‌شود. در مجموع ۵۳ درصد از آمریکایی‌ها هزینه‌های خود را برای محصولات غذایی به دلیل افزایش هزینه آنها کاهش می‌دهند.

غرب عمدا جهان را برای قحطی غذا آماده می‌کند / از کالابرگ غذا در فرانسه تا قحطی شیرخشک در آمریکا

بیش از دو میلیون کودک انگلیسی دچار سوءتغذیه شده‌اند

 بر اساس اطلاعات مرکز تحلیلی بنیاد غذا، در بریتانیا، در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی، تعداد بزرگسالانی که مجبور به کاهش میزان غذای خود شده‌اند ۵۷ درصد افزایش یافته است. یعنی از هر هفت انگلیسی یک نفر در این گروه قرار دارد.

کارمندان بنیاد آنقدر از داده‌ها شوکه شدند که نمونه دوم را تهیه کردند که تأیید کرد: ۲.۶ میلیون کودک دچار سوءتغذیه هستند. این وضعیت در کشورهای متمدن غرب است. در حال حاضر، در پاکستان و سریلانکا، شورش‌های دسته‌جمعی به دلیل کمبود مواد غذایی در حال وقوع است که منجر به مرگ‌ومیر شده است. یک اتفاق وحشتناک توسط یکی از اعضای حزب حاکم در سریلانکا رخ داد. وی با تیراندازی به سمت معترضان، دو نفر را از داخل خودروی خود کشت و زمانی که جمعیت اطراف خودرو را محاصره کردند، او به سوی خود شلیک کرد تا توسط جمعیت تکه‌تکه نشود.

غرب عمدا جهان را برای قحطی غذا آماده می‌کند / از کالابرگ غذا در فرانسه تا قحطی شیرخشک در آمریکا

غرب عمداً جهان را به سمت گرسنگی سوق می‌دهد

غرب به جای اینکه تحریم‌های کودهای روسیه و بلاروس را لغو کند یا به تولید آن در کشورهای خودشان یارانه بدهد، عمداً جهان را به سمت گرسنگی سوق می‌دهد. سیاستمداران فقط به حرف زدن مشغول بوده و مسئولین را تعیین می‌کنند.

سونیا شولزه، وزیر همکاری اقتصادی و توسعه آلمان در ۸ مه در مصاحبه با بیلد اعلام کرد که خشکسالی، همه‌گیری ویروس کرونا و بحران ناشی از اقدامات روسیه در اوکراین می‌تواند منجر به عواقب فاجعه‌آمیزی شود.

وی گفت: پیام شرایط کنونی این است که ممکن است با بدترین قحطی از زمان جنگ جهانی دوم و میلیون‌ها قربانی مواجه شویم.

 سیندی مک کین، رئیس هیئت ایالات متحده در آژانس‌های غذایی سازمان ملل متحد در رم، در ۱۰ مه اعلام کرد که به دلیل حمله روسیه به اوکراین، جهان به اتفاقاتی نظیر قحطی و یا بحران نزدیک است که نه تنها دنیا را نابود می‌کند، بلکه میلیون‌ها انسان را نیز می‌کشد.

غرب عمدا جهان را برای قحطی غذا آماده می‌کند / از کالابرگ غذا در فرانسه تا قحطی شیرخشک در آمریکا

تغییر تعریف طبقه متوسط در غرب در آینده نزدیک

اندیشکده روس‌استرات در پایان نوشت: بی‌تردید، ساکنان کشورهای غربی مستقیماً در معرض خطر گرسنگی نیستند، اما این روش دیگری برای دستکاری ذهن شهروندان است که استاندارد زندگی سابق آنها را کاهش می‌دهد و القا کند که این شرایط به دلیل اقدامات روسیه است. دولت‌های غربی معرفی کوپن‌های غذایی را با توجه به حل مشکلات مردم، اما در واقع افزایش وابستگی خود به دولت و در نتیجه کنترل بر آنها توضیح می‌دهند. اگر این روندها به توسعه خود ادامه دهند، در آینده نزدیک طبقه متوسط در غرب کسانی تلقی خواهند شد که می‌توانند با ماشین شخصی خود رفت‌وآمد کنند و برای غذا پس‌انداز نکنند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    65 33
    نه که تو ایران قحطی نیست حداقل اونجا موقتیه اما تو ایران همیشگی وروز به روز بدتر.هههه
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      30 29
      عاشق امثال شماهام که دوست دارید بگید اینجا وضعیت هزاران برابر بدتر از اونجاست چون اگه نگید از گشنگی میمیرید . . . میدونم جوابی نداری پس به دنبال غلت املایی باش. تا بهم بگید اول صواد داشته باش بعد بیا چیزی بنویث
    • DE ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      33 28
      ۱۰:۰۵ خدا شفات بده پس فکر کردی اینجا بهتره؟!!! امثال شما توده ای ها نمیدونم روی چه حسابی همیشه ایران را بهترین کشور جهان میدانید. بعدش چه ربطی به غلط املایی واین بحث داشت ؟! معلومه که قرصات نخوردی؟
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      12 13
      چه جالب هر انقلابی برای جماعت عمله غرب حکم حرکت توده ایها رو داره، غرب بدون تحریم و با چپاول کل دنیا وضعیت امروزش اینه جماعت عمله
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      17 23
      خداوند خالق هستی رزق و روزی همه را به اندازه می دهد منتهی استکبار جهانی همه را قبضه کرده و به دنبال قحطی جهانی و سوءاستفاده از برکت خدادادی است
    • US ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      17 3
      ۱۱:۰۵ سنگ پای قزوینه.
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      11 17
      حالا تو تو آلمان پناهنده شدی سرویس بهداشتی میشوری وضعت خوبه ؟؟! اگه آره به این 9:33 هم بگو بیاد پیشت با هم بشورین حال کنین!! خخخخخخخخ
    • DE ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      11 12
      .....سیاستمداران غربی در شرایط کنونی، به صورت آشکار از قحطی به عنوان آینده‌ای اجتناب‌ناپذیر برای جهان و به دلیل اقدامات روسیه صحبت می‌کنند. به همین ترتیب، جوزپ بورل، نماینده اتحادیه اروپا در امور بین‌الملل در ۲۰ آوریل اعلام کرد که باید با روایت روسیه درباره پیامدهای فاجعه‌بار تحریم‌های غرب مقابله کرد. لذا باید دیدگاه غرب را تبلیغ کرد که علت قحطی برخی از کشورهای آفریقا، آسیا یا آمریکای جنوبی این است که روس‌ها مانع صادرات گندم اوکراین به آفریقا می‌شوند. بورل اعلام کرد که بحران‌های اقتصادی و انرژی کنونی، نتیجه تجاوز روسیه به اوکراین و نه تحریم‌های غرب است...غربِ در حال افول این نیست که دستها را بالا برد و تسلیم شود شاید حتی به جنگ جهانی سوم منجر شود ولی این مشخص است که چه باجنگ و چه بدون جنگ دنیا چند قطبی شده و خواهد ماند. اول با مقصر نشان دادن چین بعنوان مقصر و منبع انتشار ویروس کرونا گوش دنیا را کر کردند در صورتیکه بیش از ۴۵‌آزمایشگا و لابراتوار مخفی از دوران شوروی در اوکراین توسط امریکایی ها به تحقیق و آزمایش جنگ ش م ر و ساخت مواد شیمیایی که ژن را شناسایی کرده و به آن حمله میکند، بکار مشغول هستند . آخرین دست آورد ژنتیکی غربی ها تولید میلیونها پشه نر با ژن دستکاری شده بود که در محیط آزاد شدند که فقط پشه نر تولید میکند و در عرض چند سال نسل آن پشه منقرض میشود. همین آزمایشات را رژیم آپارتاید سالهاست انجام میدهد برای مقطوع النسل کردن فلسطینیان. البته در ایران موفق تر بودند بدون دارو همین سگ چرانها و غربگداها و لاتچری ها و سانتی مانتالها و ازدواج کاخی سفیدی ها حمایت نکردن ۳۳ سال دولت غربگرای اصلاحطمعکاران‌‌از بیان خانواده ...و تولید شغل و کار..همه بدون مصرف دارو‌ فرهنگشان را نشانه رفتند و موفق شدند. و اما چین- کرونا/ روسیه _ جنگ اوکراین/ هند ؟؟؟ در دستور کار / پاکستان ؟؟؟ در دستور کار ../ ایران و بسیاری از کشورهای مستقل .؟؟ در دستور کار . لیکن دست و پا زدن های آخر کاپیتالیسم است کمونیست هم به موزه تاریخ رفت.
    • TR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      16 8
      ۱۱:۱۶ - اگه واقعا یه ذره درک وفهم داشتی می فهمیدی که الان اون چکمه عزیزت باعث قحطی درجهان شده نه استکبارجهانی.
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      4 17
      ۹:۳۳ احمق، در یک قرن اخیر دو بار به این صورت حدود نصف مردم ایران از قحطی و بیماری مردند البته منافق های عصر حجری مثل تو نمی‌فهمید که نمی‌فهمید البته اگر از لشکر بدلی اسقاطیل نباشید.... البته بشین تا اونجا هم موقتش رد بشه که میشه....
    • NL ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      42 4
      ۱۹:۲۶ احمق: شما توده ای ها هستید که سخن منطقی تو کله پوکتون فرو نمیره وکلا وارونه هستید
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      0 0
      خدا امثال تو را همیشه گرسنه نگه داره ایران و ایرانی سرافراز و امیدوار به راه خود ادامه خواهند داد
  • علیرضا IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    19 13
    بعد از خواندن این مقاله خدا را شکر میکنم که همه کشورهای مهم در بدبختی و مشقت هستند و ما در ایران در رفاه و آسایش شیر و مواد غذایی در اروپا و آمریکا با چالش رو به رو شده تو ایران الحمد لله گل و بلبل . مطلب بعدی تمام زیر ساخت یه کشور نابود شده تهاجم گسترده صورت گرفته چرا هنوز از عملیات ویژه استفاده میشه !؟ یعنی تخریب هشت سال جنگ که به شهرهای ایران تحمیل شد عملیات ویژه بود یا تهاجم . حداقل اگه انصاف و عدالت نداریم آزاده باشیم
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      13 50
      انصاف و عدالت یعنی اینکه ببینیم همون دنیایی که الان پشت اوکراینه در جنگ هشت ساله پشت صدام بود!
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      6 30
      علیرضا مونده چه طور به موضوع نگاه کنی، قبلاً غرب را گل و بلبل و ... می‌گفتید حالا که طشت رسوایی از بوم افتاده دست پیش گرفتی که پس نیفتی، که هیچ موقع ما نگفته ایم ایران بهترینه البته فهم و شعور چیز غریبی هست که امثال تو محروم هستید
    • NL ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      13 2
      ۱۹:۲۹ یه عده احمق هنوز دارن از این شراط درب وداغون دفاع میکنن!!!
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    8 3
    غربیها ۱۰برابر کشورهای دیگر جهان مصرف دارندپس اولا-۱-بخاطر محدود بودن منابع والودگی کره زمین،حق دارند اینکار را بکنند -۲-هیچ ربطی به کشورهایی مثل ما ندارد که ماه تاسال گوشت نمیبینندوسیب زمینی سبزیجات صیفیجات میوه ولبنیات...شده غذاهای لاکچری که غربیها غذاهای معمولیشون هست
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      5 6
      آره جون خودت، برو اونجا که حداقل بتونی سیب زمینی و پیاز بخوری و توالت‌های نایس اونها رو بشوری و حالشو ببری
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      17 1
      ۱۹:۳۱ اره جون بابات منطقت توجنگل
  • سید مجتبی IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    9 0
    .آخه چرا هیچکس نیست به داد مردم برسه آقا چندتا کارگروه تشکیل بدن شبانه روز جلسه بزار تا مردم از این وضعیت در بیان
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    24 0
    اینجاست که باید گفت خاک بر سر مسئولین بی لیاقت وزارت نفت که در این همه سال نتوانستند و البته نخواستند که ایران را تبدیل به یکی از بزرگترین تولید کنندگان کود شیمیایی کنند.
    • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      1 0
      مگه مردم خارجی پسند نبودن؟
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    6 1
    قحطی تو جهان قطعیه...خیلی از کشورها در حال انبار کردن مواد غذایی هستند..ایران اگه سیاستهای درستی در این زمینه اجرا نکنه صد در صد مملکت دچار مشکلات بزرگی میشه....
  • کاظم۲۰۲۲ IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    9 3
    سلام ایا کسی هست که سخن مرا بشنود دوستان چرا هیچ یک از سلبریتیها از ظلمی که در بلوچستان به زنان بلوچی توسط مردان بلوچ میشه حرفی نمیزنه؟ چرا زنان بلوچ نمیتونند درس بخونن چراباید تن به چهار همسری بدن چرا هیج کس از زنان بلوچ حرفی نمیزنه چرا حکومت از زنان بلوچ حمایت نمیکنع مگع اونها ماشین جوجه کشی هستند #نه_به_ظلم به زنان بلوچ توسط مردان بلوچ
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      2 42
      هِلو، ببخشید سلام، آیا کسی هست که به داد ما مردان سیاهپوست آمریکایی برسه؟ هرروز پلیس وحشی آمریکا چندین نفر از مارو بی دلیل به گلوله میبنده و صدا از هیچ، ببخشید چی بهش میگفتین، آهان هیچ در دنیا در نمیاد!! برادران ایرانی لطفا به داد ما سیاهپوستان آمریکایی برسید!! ‌‌‌‌# نه_به _کشتار_سیاهان!!!!!
    • GB ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      7 2
      ۱۳:۵۲ ههههه .خودتی چقدر تابلو کاملا مشخصه که فلیم بازی میکنی.خخخخ
  • حکومت IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    1 0
    ان شاءالله نظام برای مقابله با این قضیه برنامه ای داره دیگه درسته؟
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    7 2
    بازی جدید دنیا... قراره ته ماجرا چی بشه؟
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      5 2
      ان شاءالله امام زمان ظهور میکنه
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    1 1
    عمدا یا واقعیت . تا کنون بفرمایش امروز رهبرمان باندازه سه قرن اروپا ثروت دیگر ملل را به تاراج بردند و اکنون به دلایل مختلف و کمبودها ناچار به تغییر رویه و سبک و عادات است . امروز روسیه دیگر نفت و گاز ارزان نمی فروشد . و یا اصلا صادر نمی کند . یکی از پایه های اساسی تولیدات و صنایع غرب . دشمن قبلا با تحریم ایران و ونزوئلا حتی مقداری سوریه . فکر میکرد با چکش خود میتواند مقاومت را در هم بشکند . حال که روسیه به آنها اضافه شد مواجه با واقعیت ترسناک شدند ، این سر و صداهای فعلی و نو به نو شده اطراف روسیه و ایران . ناشی از همان خوف است ، مثلا با اقدامات و سفر و مصاحبه و صحبت از قطعنامه جدید آژانس و هیاهوهای رسانه ای ، تصور دارند ایران جا میزند و پای میز مذاکره برجام ، نظر آنان را قبول میکند و بر عکس خواسته های ایران . خواسته آنان به کرسی بشیند .
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    2 0
    خداذکنه ایران گندم کاشته باشه
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
      1 1
      کمبود اب هست وگرنه من خودم 10هکتار زمین دارم
  • وطن دوست IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    4 1
    .ایران فقط از نظر دفاعی قویه وگرنه اقتصادی و فرهنگی داغونیم
    • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      0 1
      و زر زیادی هم زدی
    • FR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
      0 0
      از همه لحاظ ایران قوی هس
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    1 1
    حالا تصورش رو بکن که در یه همچین شرایطی، توی ایران، دولت تدبیر و امید روی کار بود. احتمالا همه از گشنگی می مردیم
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      0 0
      به هرحال بازم مردم رای داده بودن و اون دنیا جوابگو بودن
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      0 0
      دقیقا اون بنده خدا میگفت به جای کشاورزی در ایران برید در تایلند کشاورزی کنید
  • Mohammad IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    1 2
    منشا اقدامات بشر خداست غرب یا هیچ کس دیگر کاره ای نیستند و فقط مجری اقداماتی هستند که خدا می خواهد .
  • GB ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۴
    2 1
    لعنت به اجاره نشینی درب دنیا به رویم بسته شده صاحب خانه مثل سگ با ما رفتار میکند عزتمان از بین رفت
  • DE ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    0 12
    غرب ، خودش با بحران تورم و هجوم مهاجرین جنگی و افزایش هزینه برای سامان دادن این افراد روبروست . این وضعیت حاصل جنگ طلبی پوتین است . درحال حاضر اوکراین نمی تواند آرد و ذرتش را صادر بکند . روسیه اخیرا مقادیر زیادی گندم اوکراین را سرقت کرده و به ترکیه فروخته و مابقی درانبارها خوابیده . پوتین می گوید فقط از طریق بلاروس اجازه صدور آرد و گندم اوکراین را می دهد .
    • US ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      3 1
      ۰۱:۱۷ از اون طرف هم غرب واوکراین از پول بلوکه شده روسیه دارن خرج ساخت وساز ساختمان های تخریب شده اوکراین میکنن.ایخدااااااااا.ههههه عجب جنگ زپرتی.
  • US ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    1 0
    واقعیت این هست که آمریکا خیلی وقت هست که از جانب روسیه احساس خطر میکند و خواهان تحریم روسیه بوده و البته تحریم روسیه از طریق به کار آوردن عناصر رادیکال در اوکراین جهت مداخله نظامی همه سناریوهای آمریکا جهت ساخت بهانه برای تحریم بیشتر روسیه بود که خیلی جلوتر از جنگ اوکراین شروع شد و روسیه در سال ۲۰۱۴ وقتی ملاحظه کرد که آمریکا و بعضی شرکای اروپایی اش چگونه در حال تغییرات در کشورهای اروپایی و سرکار آوردن عناصر رادیکال متمایل به لیبرالیسم هستند شروع به تغییر اتکا به سرمایه جدید و اتکا به داخل نمود که باعث افزایش تولید مواد غذایی و مود شیمیایی و سرمایه گذاری در صنعت گاز و نفت و پتروشیمی و برق کردید. و عدم قرارداد بلند مدت گاز اروپا با روسیه که به تحریک آمریکا و برخی شرکای اروپایی انجام شد باعث افزایش قیمت گاز و در نتیجه افزایش قیمت کود شیمیایی گردید. در واقع آمریکا حتی تصور نمی‌کرد که روسیه اینقدر وزنه اقتصادی باشد که میتواند تغییرات شدیدی در قیمت انرژی گاز نفت و برق و مواد غذایی و پتروشیمی و کودشیمیایی داشته باشد. امروز می‌بینیم که روسیه قابل تحریم شدن نیست و ختی جنگ اوکراین بنفع روسیه شد و با اینکه از سوییفت کنار گذاشته شد همین تحریم و بحران مواد غذایی و غیرهذباعث شد قدرت غرب بخصوص اروپا امروز با چالشی غیر قابل ترمیم روبرو گردد روسیه همدجنگ اوکراین را بزودی با قدرت به پایان می‌رساند و هم بازار تسلیحات نظامی آمریکا را می‌رباید و هم آمریکا و برخی شرکایش را از سامانه بانکی بیرون می اندازد و هم هم با قدرت گرفتن سازمان شانگهای در واقع قدرت ناتو و اتحادیه اروپا کاملا از بین میرود. با اینکه جنگ اوکراین برای نابودی روسیه ترتیب داده شده بود ولی به ابزار نابودی لیبرالیسم منجر شد!
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    0 0
    درسته ایران همچین گل و بلبل نیست ک همونم دستپخت غربگداهاس و تحریمای هموناس! ولی اینم مقاله واقعا درسته غرب اگ میخواست همچین اتفاقی نیفته اصلا اوکراین رو تحریک ب جنگ نمیکردن.حالا هم بجای کمک ب خاموش کردن اتیش جنگ به شعله ور شدنش کمک میکنن و تحریم ک دیگهاثری روی روسیه نداره فقط فشارش رو بقیه اس. روسیه ک قبل جنگ با چین بسته بود و ب راحتی میتونه جایگزین کشورهای تحریم کننده اشو پیدا کنه. همه ی جهان ک اروپا و امریکا نیستن. بماند تو همون اروپا هم کشورهای مخالف تحریم اتحادیه هستن و مراوداتشونو با روسیه قطع نمیکنن. اون چندتا کشور گنده دیگه خیلی بهون فشار بیاد جنگ و غارت ی جایی راه میندازن کشورشونو تامین میکنن آدم نیستن ک با دیپلماسی و دموکراسی و... حلش کنن. نمونه اش همین دزدی دریایی یونان! غرب کلا خودش بر اساس دزدی و تحریم و تهدید بناشده یه بارم دست پخت خودشونو میل کنن ببیننا مردم جهان ازدستشون چیا میکشن!
  • گاوهای مو بولوند کجاست؟ IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    1 0
    چرا پیام پر مغز گاوهای مو بولوند آمریکایی را کمتر میبینیم، دوستان مشرق لطفا رسیدگی کنید
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    0 0
    با کنترل شماره مشتری کارت های عابربانک و مغازه‌های تک محصولی مثل نانوایی و غصابی و لیست خریدفروشگاه های زنجیره ای میشه کنترل کرد چه کسانی مازاد خرید می کنند و بهتر است کوپن و یارانه ی هوشمند و حتی توزیع سوخت یارانه ای از همین طریق صورت بگیره
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    0 0
    بیش از هشت سال یمن در تحریم و جنگ و محاصره غیر انسانی است با کمترین حاشیه اما اقتصادهای لیبرال با سه ماه جنگ، دچار فروپاشی شده اند!
  • IT ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    0 0
    بدون شک جنگ اکراین و قحطی گندم در ادامه کرونا و کاملا برنامه ریزی شده توسط امریکا و صهیونیسم است
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    0 0
    چرا غربیهاازاون سردنیاحتی بایک تلفن زدن براحتی میتوانندبه (قطر،دوبی...،عربستان وهابی گاوشیرده)بگویند چقدر نفت وگاز وبه چه قیمتی بهشون صادر کنه ولی ایران وروسیه نمیتوانند وحتی روسیه مشتریهای نفت ایران را براحتی میدزده!؟
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      0 0
      چون اونها دست نشانده آمریکا و صهیونیسم جهانی هستن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس