کد خبر 1380974
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۳
 آمریکا تعرفه واردات فولاد اوکراین را لغو کرد

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از لغو تعرفه ۲۵ درصدی واردات فولاد و محصولات فولادی  از اوکراین به مدت یک سال خبر داد.

به گزارش مشرق، در ماه آوریل، سناتور دموکرات دایان فاینشتاین و سناتور جمهوری خواه پاتریک تومی در نامه ای به بایدن  از او خواستند که به منظور تقویت اقتصاد اوکراین تعرفه های این کشور را لغو کند.

 وزارت بازرگانی آمریکا در اوایل ماه مه اعلام کرد که دولت بایدن ۲۳۲ تعرفه بر فولاد اوکراین را به مدت یک سال تعلیق خواهد کرد.

بایدن در بیانیه‌ای که روز شنبه به وقت محلی  منتشر شد، گفت: تصمیم گرفته‌ام تعرفه‌های مندرج در اعلامیه ۹۷۰۵ برای واردات اقلام فولادی و مشتقات فولادی از اوکراین را به مدت یک سال به حالت تعلیق درآورم. وزیر بازرگانی آمریکا باید وضعیت صنعت فولاد داخلی و تحولات صنعت فولاد اوکراین را زیر نظر داشته باشد و هر گونه نیاز به پایان یا تمدید این تعلیق را به من اطلاع دهد.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه  سهم اوکراین  در واردات فولاد آمریکا کمتر از یک درصد در سال ۲۰۲۱ بوده است، پیش بینی کرد که در سال جاری  تولید فولاد اوکراین و واردات فولاد از این کشور به آمریکا به دلیل جنگ حتی کمتر شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد از کشورهایی از جمله اوکراین وضع کرد.

اوکراین سیزدهمین تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان است و معمولاً حدود ۸۰ درصد از تولید خود را صادر می کند. در ماه گذشته، کمیسیون اروپا تعلیق یک ساله تعرفه واردات همه کالاهای اوکراینی را  پیشنهاد کرد.

اتاق بازرگانی آمریکا اعلام کرده است  اوکراین در سال ۲۰۲۱ در مجموع ۱.۹ میلیارد دلار کالا به آمریکا صادر کرده است. این مقدار کمتر از ۰.۱درصد از کل واردات آمریکا  اما تقریباً ۲.۸ درصد از کل صادرات اوکراین است.

قبل از حمله روسیه، تقریباً نیمی از واردات آمریکا از اوکراین فلزاتی مانند آهن، آهن خام و فولاد بود، اما آنها بخش کوچکی از کل واردات کل فلزات آمریکا  را تشکیل می دادند.

وزارت بازرگانی آمریکا همچنین گفت که  از هر ۱۳ اوکراینی یک نفر در صنعت فولاد این کشور مشغول به کار هستند. فولاد و بخش های مرتبط نزدیک به ۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی اوکراین را تشکیل می دهند.

رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس