کد خبر 1380939
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۰
غذاهای سرطان زا کدامند؟

بسیاری از متخصصان در سراسر دنیا معتقدند که تغذیه نقش مهمی را در ابتلا به سرطان دارد.

به گزارش مشرق، غذاهایی که باعث ابتلا به سرطان می‌شوند و یا رشد سلول‌های سرطانی را در بدن افزایش می‌دهند، عبارتند از:

مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی

اولین عاملی که در ابتلا به بیماری سرطان نقش زیادی دارند، نوشیدنی‌های حاوی الکل است. هر چه از این نوشیدنی‌ها بیشتر مصرف کنید، احتمال ابتلا به سرطان سر و گردن، سرطان سینه و کبد در شما افزایش می‌یابد. ما قصد نداریم در اینجا به بحث مذهبی بپردازیم. بلکه نیت فقط انتقال پیام پزشکی است. این نقل قول هم از یک وب سایت خارجی ترجمه شده است. در حال حاضر یکی از دلایل اصلی سرطان در کشورهای غربی، مضرات مصرف نوشیدنی‌های الکلی است.

مصرف گوشت‌های فرآوری شده

گوشت‌های فرآوری شده با دمای بسیار بالا و چربی زیاد تهیه می‌شوند. از سوی تولیدکنندگان برای اینکه بتوانند گوشت‌های فرآوری شده را طعم‌دار و مدت دوامشان را زیاد کنند، به آنها افزودنی و موادی را اضافه می‌کنند که سرطان‌زا هستند.

سوسیس، کالباس، بیکن، فلفلونی، سالامی، کوکتل و …. در لیست غذاهای سرطان زا قرار می‌گیرند. این غذاها را باید محدود کنید. موادغذایی ضد سرطان را به غذاهای فست فود ترجیح دهید تا از سرطان دور بمانید.

مصرف نوشابه‌های رژیمی و گازدار

اگر به نوشابه‌های رژیمی یا گازدار علاقه زیادی دارید و فکر می‌کنید، مشکلی را ایجاد نمی‌کند، سخت اشتباه می‌کنید. این نوشیدنی‌ها حاوی قندهای مصنوعی هستند که باعث رشد سلول‌های سرطانی می‌شوند. مصرف دراز مدت نوشابه‌های گازدار و رژیمی احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. سرطان پستان، روده بزرگ، رحم، کلیه و لوزالمعده در نتیجه مصرف نوشابه ایجاد می‌شوند.

مصرف بیش از حد روغن نباتی

یکی دیگر از غذاهای سرطان زا روغن مارگارین یا همان کره نباتی است. اکنون برای پخت هر غذایی از این روغن استفاده می‌شود. اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد روغن‌ها تا حد زیادی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. اگر روغن بیش از حد داغ شود، باعث از بین بردن آنتی اکسیدان موادغذایی می‌شود. از سوی دیگر واکنش‌های شیمیایی را در غذا ایجاد می‌کند که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

ذرت بو داده در مایکروویو

یکی دیگر از موادغذایی که در لیست غذاهای سرطان زا قرار می‌گیرد، ذرت بو داده است. اگر این ماده خوراکی را به صورت کبابی یا آب پز میل کنید، فواید زیادی را برای بدن به همراه دارد. اما وقتی ذرت را در مایکروویو بو داده می‌کنید، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. اگر موادغذایی را داخل کیسه نگهدارنده بریزید (از جمله ذرات) و سپس در ماکروویو بگذارید، به اسید پرفلوروکتانوییک تبدیل می‌شود. این ماده بشدت سرطان‌زاست. بنابراین سعی کنید ذرات را در قابلمه و یا روش‌های سالمتری بو دهید.

 موادغذایی کنسرو شده

در لیست غذاهای سرطان زا نباید از غذاهای کنسرو شده غافل شوید. حتی موادغذایی مثل رب هم که مصرف زیادی دارد، خطر سرطان را افزایش می‌دهد. گوجه فرنگی حاوی مقدار زیادی لیکوپین است. این ماده مغذی با رادیکال‌های آزاد و سلول‌های سرطانی مقابله می‌کند.

اما وقتی همین گوجه فرنگی به رب کنسرو شده تبدیل می‌شود، لیکوپین آن از بین می‌رود. سپس ماده‌ای به نام BPI در رب افزایش می‌یابد. این ماده اسیدی است و باعث از بین بردن مواد مغذی رب می‌شود. سرطان زا بودن رب‌های کنسرو شده تنها یکی از مشکلات این ماده غذایی است.

مصرف ماهی‌های پرورشی

ماهی سالمون همانند گوجه فرنگی یک نوع گوشت بسیاری مغذی است. اما وقتی که ماهی به طور طبیعی رشد کرده باشد. ماهی‌ سالمونی که با موادغذایی هورمونی و بیوتیک رشد می‌کنند، به جای مفید بودن، به سم تبدیل می‌شوند. مصرف طولانی مدت ماهی سالمون باعث رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.

به همین دلیل ماهی‌های پرورشی هم در لیست غذاهای سرطان زا قرار می‌گیرند. عناصر شیمیایی باعث جذب اسید چرب امگا سه شده و رادیکال آزاد را در بدن ایجاد می‌کند.

چیپس سیب زمینی

به طور کلی غذاهای سرخ شده باعث افزایش سلول‌های سرطانی در بدن می‌شوند. چیپس سیب‌زمینی از جمله غذاهایی است که خطر ابتلا به سرطان را چند برابر می‌کند. این غذا حاوی رنگ‌های مصنوعی، طعم دهنده، روغن هیدروژنه و مواد نگهدارنده است. همچنین عناصر شیمیایی سرطانزایی به نام آکریمالید در چیپس سیب زمینی وجود دارد. بنابراین اگر می خواهید از سرطان در امان بمانید بهتر است مصرف این غذا را متوقف کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 0
    چند تا از محتکران اگر خودتان شریک نیستی وراست میگید اعدام کنید
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    الکل و نمی دونم ولی بقیه شون همگی خوشمزه اند چقدر حیف که هرچی خوشمزه اس مضره.اخه چیپس تو چرا؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس