کد خبر 1380819
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴
سقوط محبوبیت حزب جانسون در پی رسوایی پارتی‌گیت

نتایج تازه‌ترین افکارسنجی صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که میزان محبوبیت حزب حاکم بوریس جانسون به دلیل جنجال بر سر برگزاری میهمانی‌های غیرقانونی در دفتر نخست وزیری سقوط کرده است.

به گزارش مشرق، یافته های نظرسنجی موسسه "یوگاو" حاکیست که اگر فردا انتخابات پارلمانی برگزار شود، جانسون در حوزه انتخابیه خود یعنی Uxbridge & South Ruislip رای نخواهد آورد و حزب محافظه‌کار عملا کله‌پا خواهد شد. حزب محافظه‌کار طبق نظرسنجی صورت گرفته، آرای در بیشتر مناطقی که را در انتخابات سال ۲۰۱۹ به دست آورد، به حزب کارگر واگذار خواهد کرد.

طبق یافته‌های یوگاو «این دانکن اسمیت» رهبر اسبق حزب محافظه کار هم حوزه انتخابیه چینگفورد و وودفورد گرین خود را از دست خواهد داد و  استیو بیکر، از مخالفان سرسخت برگزیت هم ممکن است در حوزه انتخابیه ویکومب شکست بخورد.

حزب حاکم محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون پس از انتشار گزارش کامل درباره مهمانی های غیرقانونی دفتر نخست وزیری، تحت فشار فزاینده‌ای از سوی افکار عمومی قرار دارد. جانسون متهم است که مهمانی‌های برگزار شده در اوج محدودیت‌های کرونایی و زیر چتر او منعقد شده است.

«سو گری» مامور تحقیق در زمینه مهمانی های خلاف مقررات دفتر نخست وزیری پس از ماه‌ها کش و قوس و گمانه‌زنی، گزارش کامل تحقیقات خود را روز چهارشنبه منتشر کرد. او در گزارشی ۳۷ صفحه ای با ۹ عکس از گردهمایی‌های غیرقانونی دفتر نخست وزیری گفت که مردم "از این که رفتارهایی از این نوع در قلب دولت رخ داده است، ناامید هستند. " وی افزود که رفتار کارکنان دفتر نخست وزیری در طول همه گیری کرونا با پروتکل‌های بهداشتی "ناسازگار" بود.

در گزارش خانم گری آمده است: «هدف اولیه هرچه که باشد، آنچه در بسیاری از این گردهمایی ها اتفاق افتاد مطابق با اصول بهداشتی آن زمان نبود. حتی با در نظر گرفتن فشارهای فوق‌العاده‌ای که روی دولت قرار داشت، برخی رفتارها مغایر اصول بهداشتی بوده است. این درحالیست که از نتیجه تحقیقات پلیس مشخص است که تعداد زیادی از افراد (۸۳ نفر) که در این مهمانی‌ها شرکت کرده‌اند، پروتکل‌های بهداشتی را زیر پا گذاشته‌اند.»

گری نخست وزیر انگلیس را مسئول تخلفات دانست و گفت که این مهمانی‌ها زیر چتر او برگزار شده است و باید مسئولیت آن را بپذیرد.

وی در بخشی از گزارش خود آورده است که برخی از کارمندان ارشد دولت معتقد بودند مشارکت آنها در برخی از مهمانی‌ها با توجه به حضور رهبران ارشد مجاز است. وی بر همین اساس نتیجه‌گیری کرد: مقامات ارشد دولت، اعم از سیاسی و رسمی، باید مسئولیت این تخلف ها را بر عهده بگیرند.

جانسون ساعاتی پس از انتشار کامل گزارش در پارلمان حاضر شد تا به بهانه‌های مختلف از جمله مشغله های دولت در بحبوحه جنگ اوکراین، از تخلف های صورت گرفته شانه خالی کند و در راس قدرت بماند.

وی ادعا کرد حضور او در مهمانی‌های دفتر نخست‌وزیری که در اوج محدودیت‌های کرونایی برگزار و به ماجرای پارتی‌گیت معروف شد برای تقدیر از تلاش اعضای دولت در دوران قرنطینه بوده «که ساعت‌های طولانی برای حفاظت از جان مردم تلاش می‌کردند». وی در عین حال اعتراف کرد که برخی از گردهمایی‌ها طولانی‌تر از حد لازم برگزار شد و ناقض قوانین بشمار می‌رود. نخست وزیر انگلیس البته مدعی شد که او در طولانی شدن مراسم نقش و حضوری نداشته و آن را غیرقابل قبول خواند.

وی بار دیگر از مردم انگلیس عذرخواهی کرد و گفت که «خاضعانه» مسئولیت کامل همه اشتباهات خود را می‌پذیرد و از این رویداد درس گرفته است.

اما این روزها استعفا ترجیع بند انتقادهای شمار زیادی از نمایندگان از جمله هم‌حزبی‌های جانسون است. دیشب یک نماینده ارشد حزب محافظه کار ششمین نماینده حزب محافظه‌کار شد که پس از انتشار گزارش «سو گری» علناً خواستار استعفای جانسون شد. باب نیل، رئیس کمیته پارلمانی دادگستری، گفت که به دلیل "رفتار کاملاً غیرقابل قبول" در دفتر نخست وزیری، نامه عدم اعتماد به نخست وزیر را برای رئیس فراکسیون حزب ارسال کرده است.

او به شبکه رادیویی تایمز گفت: "او اعتماد بسیاری از رای دهندگان محافظه کار را از دست داده است. " او در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند محافظه‌کاران در انتخابات بعدی شکست خواهند خورد یا خیر، گفت: صادقانه بگویم، بله.

«پل هولمز» نماینده حزب محافظه کار در منطقه ایستلی، اولین عضوی از دولت بود که پس از انتشار گزارش خانم گری استعفا داد. او جانسون را به ریاست بر یک "فرهنگ سمی" در دفتر نخست وزیری متهم کرد و گفت که از گزارش منتشر شده «شوکه و عصبانی شده است». وی تصریح کرد که مهمانی ها باعث شده اند رای دهندگان یک "بی اعتمادی عمیق" نسبت به دولت داشته باشند.

همچنین «آلیسیا کرنز» نماینده حزب محافظه کار در راتلند و ملتون هم گفت که جانسون حزب محافظه کار را به "بد نامی" کشانده است. کرنز گفت که افشاگری‌ها درباره مهمانی‌های دفتر نخست وزیری باعث شده  که «محافظه‌کاران احساس شرم کنند».

جانسون دیروز گفت که از تلاش‌ها برای برکناری او جان سالم به در خواهد برد.  او در پاسخ به این سوال که آیا مطمئن است از حمایت کافی نمایندگان محافظه‌کار برخوردار است یا خیر، گفت بله، و افزود که به سؤالات مربوط به مهمانی‌های دفتر نخست وزیری پاسخ جامعی را ارائه داده است.

اما  نظرسنجی موسسه یوگاو نشان می‌دهد که حزب محافظه کار در انتخابات پیش رو شکست سنگینی را متحمل خواهند شد. یافته‌های موسسه نظرسنجی یوگاو نشان می‌دهد که شانس پیروزی حزب کارگر در انتخابات ۱۵ درصد بیشتر از حزب حاکم محافظه‌کار است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس