گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس| آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیات علمی نیازمند اصلاح و کارآمدسازی است

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی، به بررسی و آسیب‌شناسی نظام ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها پرداخت و تصریح کرد: آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیات علمی نیازمند اصلاح و کارآمدسازی است.

به گزارش مشرق، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی،  طی گزارشی به بررسی و آسیب‌شناسی نظام ارتقاء اعضای هیئت علمی پرداخت. در این گزارش بسته پیشنهادی اصلاح و بازنگری آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی مورد توجه قرار گرفته است.

در این گزارش تصریح شده است: نظام ارتقاء اعضای هیئت علمی علاوه بر آیین‌نامه ارتقا، فرایند و شیوه اجرایی ارتقای (کمیته های فرعی و هیئت ممیزه) شامل عناصر دیگری است که به منظور اصلاح کژکارکردی های آن (مانند یکسان‌نگری به انواع دانشگاه ها، گروه ها و رشته های علمی، تسلط رویکرد کمّی بر کیفی، عدم تناسب در ارزشگذاری میان فعالیت ها و...)، باید با یکدیگر هم‌راستا باشند که ازجمله آنها می توان به مأموریت دانشگاه ها، نوع تأمین مالی دانشگاه‌ها، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی و... اشاره کرد.

از این رو، در گزارشی با عنوان «الزامات کارآمدسازی نظام ارتقاء اعضای هیئت علمی» ابتدا به روندپژوهی و آسیب‌شناسی نظام ارتقا و همچنین مطالعه تطبیقی دانشگاه های منتخب در این خصوص پرداخته شد.

در این گزارش که مبتنی بر گزارش اول است، ابتدا اقدامات لازم جهت همسوسازی تمامی عناصر مرتبط با نظام ارتقا توصیه شده و سپس اصلاحات پیشنهادی در آیین‌نامه ارتقا به تفکیک مواد چهارگانه (فعالیت های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی، فعالیت های آموزشی، فعالیت های پژوهشی، فناوری و فعالیت های علمی ـ اجرایی) ارائه شده و در پایان نیز با توجه به ارتباط و سطح ورود نهادها به مسئله ارتقا، پیشنهادهایی در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.

همچنین در این گزارش با توجه به ارتباط این موضوع به کفایت علمی دانشجویان دکتری، پیشنهاد اصلاح آیین‌نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شده است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    0 0
    قطعا
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    0 0
    سلام و خداقوت به عزیزان پیگیری کننده موضوع مهم کارآمدی دانشگاه ها واقعا از هرجا جلوی ضررها گرفته شود منفعت است. ابن آیین نامه فقط عده از خاص و زبل را ارتقا می دهد. لابی و ارتباط تیمی و اتفاقا سبب شکل گیری گروه و گروهک در دانشگاه جهت دسترسی و انجام طرح های هل هلکی و مقاله پراکنی و چاپپیدن ناجوانمردانه یک مشت آشغال شده که همه این ها را تا ابد تعظیم کنند و با کلمه استاد خطاب کنند. یعنی ساده عرض کنم ما گند زده ایم به نظام و تعاملات دانشگاهی. گفتگوی ساده بین اعضای دانشگاه مختل شده و اصلا زبان مشترک سالم و بدون طمع ورزی وجود ندارد. باید جوی آرام برای ارتباط سازنده شکل بگیرد. تبدیل وضعیت شده چماقی بر سر عضو هیات علمی آزاد اندیش و حسابی. این که دانشگاه های بدون هیات ممیزه را در منگنه دانشگاه های بزرگتر گذاشته اید از همه بدتر. امکانات نامتوازن و خط شروع متفاوت برای افراد در انجام کار پژوهشی را نمی بینید که همه را بایک آیین نامه می سنجید!! خلاصه اینکه هر فرد دارای مدرک دکتری اگر مدرکش جعلی نباشد!یک استعدادی در یک زمینه ای دارند. آزادی عملکرد سبب بروز این استعداد و کارآمدی او خواهد شد. هر ۱۰ سال یکبار هم اجازه دهید فرد مدعی ارتقا پرونده اش را ارسال کند و ابتدا با افراد گروه مقایسه و بعد استانی و رای صادر یا رد شود. تمام. این همه بدبختی و کاغذ بازی و ... سبب شده حتی یک سلام و علیک و ارتباط ساده دو همکار و استاد و دانشجو از آرامش و عرف خارج گردد. به انسانها و آرامش همگان احترام بگذارید و زمینه بهره مندی فقط عده معدود و معمولا خاص و رذل را فراهم نکنید که این درخت آفت زده دوباره طراوت بگیرد. آمین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس