مطهری

نائب رئیس مجلس دهم گفت: در شرایط موجود، دولت برای تهیه کالاهای اساسی مردم مجبور بوده که این راه را آغاز کند و انتقادها به دولت وارد نیست.

به گزارش مشرق، «علی مطهری» نایب رییس مجلس دهم در رابطه با ارز ترجیحی و فایده‌ حذف آن گفت: احساس می‌کنم بهتر بود که این طرح در شرایط ثبات اقتصاد کشور انجام می‌شد. لذا به طور طبیعی باید بعد از رفع تحریم‌ها آغاز می‌شد. شاید چون افق روشنی برای توافق و احیای برجام وجود نداشته است، مجلس و دولت این کار را به عنوان یک اصلاح ضروری اقتصادی آغاز کردند. البته دلایل دیگری هم وجود داشته که دولت مجبور شده در وضعیتی که ثبات اقتصادی نداریم کار را شروع کند.

وی در رابطه با دلایل اجرای طرح اظهار داشت: یکی از دلایل این‌ که مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱، ارز ۴۲۰۰ تومانی برای خرید کالاهای اساسی در نظر نگرفته است. لذا دولت چنین ارزی در اختیار نداشته و مجبور بوده ارز را تک نرخی کرده و طرح را شروع کند. دلیل دیگر این‌ که قیمت‌های جهانی مواد غذایی مثل گندم و آرد و روغن در اثر تجاوز روسیه به اوکراین افزایش قابل توجهی داشته که به کشور ما هم سرایت کرده است. همچنین قاچاق این مواد غذایی که در کشور ما خیلی ارزان بود، افزایش چشمگیری داشت. شاید کسری بودجه دولت هم در اجرای طرح موثر بوده است.

نائب رئیس سابق مجلس افزود: البته فشاری که بر مردم وارد شده قابل انکار نیست. چرا که افزایش شدید  قیمت چند کالای اساسی منحصر به این کالاها نخواهد بود و در سایر کالاها و خدمات اثر می‌گذارد. این روزها دیده می‌شود که یک افزایش قیمتی در همه کالاها و خدمات رخ داده است. اما چون این اصلاح ضروری بوده، باید این کار به سرانجام برسد. اصل کار درست است گرچه زمان آن مناسب نبود. البته با توجه به دلایلی که عرض کردم «دولت مجبور به اجرای این طرح بوده است».

بیشتر بخوانید:

هدایت یارانه‌ها از جیب ۴۱۲۰ نفر به جیب ۷۲۰۰۰۰۰۰ ‌نفر با اصلاح ارز ترجیحی

مطهری در رابطه با افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی در کشورهای همسایه بعد از حذف ارز ترجیحی در ایران خاطرنشان کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت اخیر مواد غذایی در کشورهای همسایه، کاهش قابل توجه قاچاق این کالاها از ایران بوده است. دلیل دیگر آن جنگ روسیه و اوکراین است که باعث شده قیمت غلات و مواد غذایی در کل دنیا افزایش پیدا کند و قطعا در کشورهای همسایه ما هم مؤثر بوده است. مسئله قاچاق کالا مسئله مهمی است. زمانی که روغن در اینجا کیلویی مثلا ۱۳ هزار تومان و در کشور همسایه کیلویی ۴۰۰ هزار تومان است، طبیعی است که قاچاق افزایش پیدا می‌کند. لذا یکی از آثار اجرای این طرح این است که جلوی قاچاق تا حد زیادی گرفته می‌شود. به هرحال همه باید کمک کنیم که این طرح به سرانجام برسد، چرا که آثار مثبت آن روشن است.

انتقادها به دولت وارد نیست

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره هجمه‌ها علیه دولت در ارتباط با اجرای این طرح نیز عنوان کرد: زمانی که مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ هیچ ارز ترجیحی در نظر نگرفته است، دولت نمی‌تواند مستقلا ارز ترجیحی اختصاص بدهد. البته بهتر بود که مجلس این کار را به بعد از رفع تحریم‌ها موکول می‌کرد، اما در شرایط موجود،  دولت برای تهیه کالاهای اساسی مردم مجبور بوده که این راه را آغاز کند. انتقادها به دولت چندان وارد نیست و اگر انتقادی باشد به خاطر این است که افزایش قیمت‌ها یک مقدار ناگهانی انجام شد. شاید بهتر بود قبلش با مردم صحبت می‌شد و یارانه‌ها قبلا واریز و سپس طرح آغاز می‌شد.

وی ادامه داد و خاطرنشان کرد: اشکالات جزئی وجود داشته است، اما اصل کار یک اصلاح ضروری اقتصادی است. «همه باید کمک کنیم تا آثار مثبت آن نمایان شود». قطعا از رانت و فساد و قاچاق کالا تا حد مطلوبی جلوگیری خواهد شد. توزیع یارانه این کالاها عادلانه‌تر خواهد بود. البته بهتر است که قانون مجلس مبنی بر کالابرگ الکترونیکی هرچه زودتر اجرا شود، تا توزیع یارانه به شکل بهتری صورت بگیرد.

مطهری در پایان با اشاره به فسادزا بودن دو نرخی بودن ارز اظهار داشت: زیان ارز ترجیحی این بود که سودش به جیب دلالان سرازیر می‌شد و کالاهای خریداری شده با این ارز به قیمت متناسب با آن به دست مردم نمی‌رسید. ارز ترجیحی برای مدتی در دوره فشار سنگین تحریمی ترامپ، که واقعا وحشتناک بود، لازم بوده است. اما ادامه آن به صلاح کشور نبوده و معمولا ارز دو نرخی موجب فساد و رانت است. پس باید به سمت ارز تک نرخی رفت. لذا معتقدم باید این کار صورت می‌گرفت و دولت هم شجاعت به خرج داد که وارد اجرای این طرح شد. اکنون همه وظیفه داریم که کمک کنیم تا ان شاءالله آثار خوب این طرح نمایان شود.

منبع: برنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    13 7
    من فهمیدم این چشه، یکی دوتا سیماش شل شده گاهی وقتها اتصالی میکنه به اینور اونور، صبح برای آمریکا غش میکنه، عصری برای دولت سیزدهم!! خخخخخ
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      4 1
      اینا باید روی آنتن باشند بنابراین همیشه ی حرف مفتی باید بزنن تا دیده بشن. مملکت ما مثل تیم فوتباله که همیشه ی عده روی نیمکت هستند و ی عده توی میدون و هر از گاهی تعویض میشن و مردم مظلوم هم دنبال اینا سینه چاک میکنن.
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      3 2
      Pمرد حسابی توهین به مسلم حدومه اگر جه قبولش نداری.خجالت داره چه طرز صحبت کردنه. چقدر از رعایت اخلاق اسلامی تو فضای مجازی بگند...
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      1 0
      مشرق چرا سانسور می کنی؟
    • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      0 0
      شما عسلاحاتچیا لطفا از توهین به مسلم و اینا حرف نزنین که برای نمونه همین آقا به کلی از مسلمهای همین مملکت توهین کرده و جیک شماها هم در نیومده!!! در ضمن میخوای من باور کنم تو ناراحت توهین به مسلمی؟؟!!
  • پيمان IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    4 20
    اين نظر يک شخص از ميان 85 ميليون ايراني است و نه بيشتر نظر 85 ايراني در کوچک شدن سفره ها و نابودي سفره هايشان معلوم مي شود.
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      8 3
      نیازی به تأیید مطهری وامثال او نیست! این تأییدها بیشتر نیاز خود مطهری برای دیده شدن است تا حمایت از این طرح دولت آقای رئیسی!
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      13 1
      سفره های رانتی وارد کنندگان سیری ناپذیر ارز جهانگیری کوچکتر شده و جیغشان از اجرای عدالت در دولت رئیسی بلندتر
    • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      6 1
      سفره دلالها باید نابود بشه امیدوارم یارانه انرژی ازاد بشه اصل مطلب اونه
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    8 4
    آفرین همه نامزدهای ریاست جمهوری این وعده را داده بودند که این ارز را حذف کنند آقای رئیسی به وعدش عمل کرد. اینکه آقای مطهری گفتند وقتش نبود این حرف غلطی است چون همیشه رئیس جمهورها می ترسیدند قانون را اجرا کنند و این باعث فساد می شد
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    6 13
    همین کافیست که رییسی بفهمد چه اشتباهی کرده که منافقین دارند برایش کف می زنند.
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      4 4
      اتفاقا ناراحتن
    • US ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      4 2
      ناراحتند که چرا مردم شورش نکردند. اما از اصل اینکه رییسی با اینکار فرصت درگیری و شورش را فراهم کرد خیلی هم ذوق کردند.
  • بیژن IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    4 1
    کاش میشد آدمهای دورو وخائن رو هم دادگاهی کرد
    • حاجی IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      2 2
      آقای مطهری راحت حرفش رو میزنه اگرکسی واقعیت رو گفت منافقه منافق کسی که هر طرف بادش میاد باد میدهد
  • حمید IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    2 8
    زنده باد علی آقا ... حقا که فرزند پدری . صادق و منطقی و عقلایی ..
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    11 2
    امام خمینی فرمودن هر گاه دیدی دشمنت داره ازت تعریف میکنه بترس که داری راه اشتباه میری.من برام تعجبه چرا اکثر افرادیکه در دولت قبل مسئول بودن و نقشی در وضعیت فعلی داشتند چرا دارن از طرح حذف ارز ترجیهی حمایت میکنن برام یکم عجیبه
    • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      1 4
      اگر خودی ها قبول داشته باشند بیگانه هم قبول کنه کار درست تایید میشه ولی اگر متدینین قبول نداشته باشند بیگانه قبول داشته باشه اینجا خطرناکه. نطر امام دومی بود نه اولی! زیرکها فهمیدن چی گفتم
  • ش. AE ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    3 1
    تا دیروز داشته انتقاد می‌کرده حالا تقدیر با لاخره باید عرض اندام کنن
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      3 0
      نزدیک انتخابات مجلس که بشه این تعریف و تمجید ها بیشتر خواهد شد /علت دیگرش اینه که می‌بینند که دولت ی رییسی کاری رو انجام داده که دولت تدبیر !! و امید !! خودشون نتونستن بود انجام بده و میخوان اگه موفقیتی و رضایتمندی از این طرح در مردم ایجاد شد اون و ربطش بدن به رفع تحریم ها و احیای برجام / اگه دقت کنی ی مطهری داره انتقاد می‌کنه که ای کاش این طرح بعد از رفع تحریم ها انجام می شد / دستاورد سازی برای برجام در ذات این حضرات اصلاح طلب حامی دولت تدبیر و امید هست / همون‌طور که مورد تاکید رهبری معظم هم بوده ، اقتصاد و معیشت مردم رو نباید معطل توافق و رفع تحریم ها در برجام کرد / دولت سیزدهم هم طبق رهنمودهای رهبری عمل کرده و اقتصاد و معیشت مردم رو به توافق وین و.. گره نزده / حالا این حضرات اصلاح طلب برجام زده ناراحتند که چرا بعد از رفع تحریم ها دولت این طرح رو اجرا نکرده و زودتر اقدام کرده و اینها نمیتونن اون رو دستاورد برجام جا بزنند ؛)) /
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      5 0
      این تقدیر ها واسه اینه که این حضرات اصلاح طلب از محبوبیت دولت ی رییسی کلاهی برای خودشون دم انتخابات آتی مجلس بسازند و دوباره بتونن بیان تو مجلس و همچین که پاشون رسید مجلس، تقدیر و تملق ها تبدیل میشه به مخالف خوانی علیه دولت ی رییسی / اینها می‌خوان موفقیت های دولت ی رییسی رو به اسم خودشون هم تمام کنند یعنی جوری وانمود میکنند که باید به دولت ی رییسی کمک کنند که بعداً مردم رو قانع کنند که اصلاح طلب ها هم در موفقیت دولت شریکند و سرمایه اجتماعی و اعتماد از دست رفته به اصلاح طلبان رو یه جورایی برگردونند / ه یادتون باشه امثال این حضرات اصلاح طلب حامی دولت ی روحانی من جمله ی ربیعی سخنگوی دولت تدبیر امید معتقد بودند که اگر ما نبودیم بدتر از این می شد !! و مطمئن باشید که همچنان این حضرات دنبال این هستند که اوضاع بدتر از قبل بشه پس گول ادعا و تریپ کمک کردن به دولت ی رییسی از طرف این حضرات اصلاح طلب رو نخورید / اینها از خداشونه مردم از عملکرد دولت ی رییسی ناراضی باشند که بتونن سرمایه اجتماعی اصلاح طلب ها رو در انتخابات آتی مجلس برگردونن و برن مجلس و تبدیل به مخالف خوان دولت ی رییسی بشن و با تصویب طرح هایی بتونن چوب رای چرخ این دولت بگذارن باز موجبات نارضایتی مردم رو فراهم کنند و زمینه سازی کنند برای انتخابات ریاست جمهوری چند سال آینده / ته هدف این حضرات اصلاح طلب رو یادآوری و گوشزد کردیم خواه میخواهید باور کنید خواه باور نکنید گذشته اینها. و نگاه کنید پی به عدم حسن نیت اینها خواهید برد /« اگر ما نبودیم بدتر. از این می شد » ی که ی ربیعی گفته بود رو هیچ وقت فراموش نکنید چون دنبال این هستند که خدای نکرده همین اتفاق بیفته و اوضاع بدتر بشه و بگن : دیدید گفتیم اگه ما نبودیم بدتر می شد
  • رضا IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    6 2
    تو دیگه لازم نیست از دولت رییسی تعریف کنی تو برو از استاد آشنا تعریف کن...
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    2 1
    ساله دارن از بیت المال میخورن
  • FR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    3 1
    اقای مطهری ، شما نه انقلابی هستید و نه با وجدان ! برگ برگشته خودت را به مردم شهید پرور نچسبان وگر نه برات.... شما یک بیکفایت و الان مهره ای سوخته ! راستی از FATF چه خبر میخواستید ایران را تسلیم کنید ولی مردم وارد صحنه شدند روز شماری برای مجازات و باند لیبرالتان هستیم (البته شما و روحانی و جهانگیری و ووو در نفرات اول !
  • اکبر DE ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    3 2
    ۱۰۰ تا ازین اظهار نظر ها هم که بکنی ، برای حزب الهی ها همیشه یک فتنه گر عه بی بصیرت باقی می مونی.
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 2
    اینکه حرف درست باشه مهمه حالا هر کی که گفته یه مقدار منطقی فکر کنیم
  • محمدایوب IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 2
    خدایی آدم عکس این رو می بینه حالش بهم میخوره چه حرف خوب بزنه چه چرت بگه مشکل روحی روانی داره
  • حامد IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    1 1
    من فکر کنم این حرف های مطهری نیست
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    3 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟!
  • سید IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    0 1
    بعضی ها فکر میکنن برای تحلیل صحبتهای یک فرد، باید دید عضو کدوم جناح و دار و دسته سیاسی هست. اگر غیرخودی بود، فرقی نداره صحبتش چی هست... کمی از سوابق قبلی اون آدم خودبخود توی ناخودآگاه مون میاد و بلافاصله شیطان کمین کرده که کارش زینت دادن به اعمال زشت ماست، شروع میکنه به وسوسه که.... نتیجه اش میشه خارج شدن از مدار تقوا که متأسفانه تو خیلی از کامنتها مشهوده. اگر وجدان دارید، این کامنت را به دقت بخوانید و بعد متن خبر رو مجدداً مطالعه کنید و ببینید آیا کامنتی که گذاشتید، موجبات خوشنودی خداوند هست یا شیطان. اتقوالله یا عبادالله.
  • DE ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    2 1
    حذف ارز ترجیحی نتیجه اش بدتر از ارز دوره روحانی شد ...
    • FR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
      1 1
      فعلا تو ایران روغن گیر میاد ولی گرانترینش هم در قروشگاه ALDI المان نیست دوست محترم
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    0 0
    جالب بود
  • كريم IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    0 1
    حيف از آن پدري كه فرزند نا خلفي مانند تو بر جاي گذاشت. اين حمايت تو به خاطر چيزهايي است كه در پشت پرده شماها هست و ما از آن بي خبريم. نوكران آمريكا.
  • . IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    0 0
    بالاخره از آقای مطهری یه نظر و حرف درست و حسابی شنیدیم
  • NL ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    1 0
    برای جلوگیری از قاچاق قیمت ها را واقعی کنن ولی سهم مردم را با یارانه بدهند تا فشار بی حد اقتصادی از دوش مردم برداشته شود.!
  • علی IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    0 0
    فقط یک کارشجاعانه دیگه رئیسی باید بکنه یک بار برای همیشه برجام را بزاره کنار وبمب اتمی را بسازه وتمام
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    0 0
    آقا ما که میدانیم این بیشرفا تحریم بردار نیستن پس بمب اتمی را باید بسازیم وبرای همیشه امنیت مان را تظمین کنیم وبس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس