کد خبر 1378503
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
جانبازی

معاون تعاون و امور اجتماعی سازمان بنیاد شهید گفت: از سال ۹۸ تاکنون ۲۰ هزار جانباز تعیین وضعیت شده و کارت جانبازی خود را دریافت کرده‌اند.

به گزارش مشرق، محمود پاکدل گفت: احراز ایثارگری جانبازان به ۲ شیوه امکان پذیر است. در روش اول رزمندگان با مدارک بالینی و در صورت سانحه همزمان به کمیسیون پزشکی مراجعه و پس از تعیین درصد، کارت جانبازی خود را دریافت می‌کنند. در روش دوم رزمندگانی که در دوران دفاع مقدس دچار جراحت جنگی شده اند اما مدارک بالینی هم زمان ندارند، بر اساس تبصره بند الف ماده ۸۷ قانون اساسی باید به شورای عالی پزشکی نیروهای مسلح مراجعه کنند، که در صورت تایید جراحت رزمنده، بنیاد شهید موظف است، به این افراد کارت ایثارگری یا جانبازی ۵ درصد بدهد.

معاون تعاون و امور اجتماعی سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: رزمندگان فاقد مدارک با گذراندن ۷ مرحله در نیروی‌های مسلح، پرونده آن‌ها به بنیاد شهید ارسال می‌شود و پس از گذراندن ۲ مرحله در بنیاد شهید، رزمندگان، کارت ایثارگری و جانبازی خود را دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

افزایش ۵۵ درصدی حقوق والدین شهدا

اکثر ایثارگران فاقد مدرک، جانبازی اعصاب و روان یا شیمیایی دارند، یکی از پیش شرط‌های دریافت کارت ایثارگری داشتن ۶ ماه حضور داوطلب در دوران دفاع مقدس است؛ نحوه محاسبه دوران حضور رزمندگانی که سربازی خود را در دفاع مقدس سپری کرده اند به صورت ۳ چهارم است.

به گفته‌ پاکدل، درطول برنامه ششم دولت، از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار پرونده برای دریافت کارت جانبازی تشکیل شده که از این تعداد ۲۰ هزار نفر تعیین وضعیت شده اند و کارت جانبازی خود را دریافت کرده اند.

این افراد پس از دریافت کارت جانبازی، خود و خانواده هایشان از هزینه‌های درمانی بدون سقف به صورت ۱۰۰ درصد، دریافت وام مسکن و تهسیلات بنیاد شهید، معاف از مالیات، دریافت حقوق در صورت فاقد درآمد بودن و سهمیه ۵ درصد استخدامی و آزمون کنکور فرزندان برخوردار خواهند شد.

پس از دوران دفاع مقدس عده‌ی زیادی از رزمندگان بنا به دلایل مختلفی از سوختن مدارک پزشکی در بیمارستان‌های صحرایی، نداشتن مدارک کافی و ... برای دریافت کارت ایثارگری و جانبازی خود اقدام نکرده اند.

این افراد پس از گذشت سال‌ها از جنگ و با بروز علائم جراحت جنگی مانند، عوارض گاز خردل، آثار شیمیایی، اعصاب و روان و ترکش، ناچار به درمان با هزینه شخصی شده اند و با مراجعه به بنیاد شهید موفق به دریافت کارت جانبازی خود نشده اند و عده‌ی دیگری هم راه‌های قانونی دریافت سوابق و کارت جانبازی خود را نمی‌دانند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس