طوفان با سرعت ۱۲۶ کیلومتر زابل را درنوردید/ رکورد ۳۸ ساله بیشینه سرعت وزش باد شکسته شد

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بیشینه سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در زابل دیشب به ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت رسید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی را هم اکنون به ۳۰۰ متر کاهش داده است.

به گزارش مشرق، محسن حیدری اظهار داشت: همانطور که انتظار می‌رفت، بیشینه سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در ایستگاه فرودگاهی زابل دیشب به ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت رسید و گردوغبار حاصل از آن شعاع دید افقی در این شهر را هم اکنون به ۳۰۰ متر کاهش داده است.

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به میزان بیشینه سرعت باد در زابل در سال‌های اخیر افزود: درتیرماه سال ۱۳۵۸ بیشینه سرعتی معادل ۱۴۸ کیلومتر بر ساعت به وقوع پیوسته بود و بعد از آن نیز این عدد به ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در خرداد ۱۳۶۳ ثبت شده است. بعد از گذشت ۳۸ سال، دیشب در ایستگاه فرودگاهی زابل بیشینه سرعت باد به ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت هم رسید که در ۳۸ سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به هشدار سطح نارنجی صادر شده در روز پنج شنبه توسط این اداره کل، ادامه داد: بر اساس خروجی نقشه‌های پیش یابی و مدل‌های جوی وزش بادهای بسیار شدید به همراه توفان گرد و خاک تا فردا صبح در شمال استان ادامه دارد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان همچنین اضافه کرد: روز یکشنبه اول خردادماه کاهش ۶ الی ۷ درجه‌ای دما در نواحی شمالی و مرکزی را شاهد خواهیم بود، اما از فردا روند افزایشی دما در این مناطق دور از انتظار نیست.

غلظت آلاینده‌ها در زاهدان به ۱۵ برابر حد مجاز رسید

حیدری درباره وضعیت هوای زاهدان اظهار داشت: میزان بیشترین غلظت آلاینده‌ها تا ساعت ۹ صبح امروز در زاهدان دو هزار و ۳۱۰ میکروگرم بر مترمکعب رسید که ۱۵ برابر حد مجاز است.

وی با بیان این موضوع که شرایط غبارآلود بودن شهر زاهدان تا فردا نیز ادامه دارد، افزود: غبار موجود در شهر زاهدان که ناشی از طوفان‌های مناطق شمالی استان است، دید افقی ایستگاه فرودگاهی زاهدان را تا ۳۰۰ متر کاهش داده است.

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان ضمن اشاره به کاهش ۶ تا ۷ درجه‌ای دما برای مناطق مرکزی و شمالی از تداوم وضعیت هشدار نارنجی صادر شده تا فردا برای نواحی شمال استان خبر داد.

منبع:جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس