کد خبر 1377479
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۹
دومین سیل بهاره، خراسان‌رضوی را شوکه کرد

شهرستان‌های کلات و قوچان با بارش‌های شدید درگیر سیلاب شدند که با ۳کشته و یک‌مفقودی، قطعی آب، مسدود شدن راه و خسارت قابل توجه به بخش کشاورزی همراه بود.

به گزارش مشرق، ۲ هفته بعد از سیلاب بهاره در ۱۰شهرستان خراسان رضوی، این استان بار دیگر در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه متحمل خسارت‌ بارندگی و سیلاب شد. این بار پنجشنبه (۲۹اردیبهشت) شهرستان‌های کلات و قوچان با بارش‌های شدید درگیر سیلاب شدند که با ۳کشته و یک‌مفقودی، قطعی آب، مسدود شدن راه و خسارت قابل توجه به بخش کشاورزی همراه بود.
هواشناسی این استان روز پنجشنبه (۲۹اردیبهشت) با اشاره به وقوع رگبار باران، تگرگ، رعد و برق، آبگرفتگی، جاری شدن رواناب و وزش باد در نیمه شمالی و برخی از نواحی مرکزی هشدار سطح نارنجی صادر کرده بود.

 

خسارت سیل به روستاهای کلات 

بارندگی‌های شدید و سیلاب موجب بروز خسارت به بخش‌های مختلف شمال خراسان رضوی شد، اما بیش از همه شهرستان کلات در اثر این اتفاق آسیب دید.
مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی در این‌باره به همشهری می‌گوید: ۲شهرستان شمالی یعنی کلات و قوچان شاهد بروز سیلاب بودند، اما بیشترین خسارت مربوط به شهرستان کلات و ۴روستای آن بود.

محسن نجات با بیان اینکه ۴روستا به‌صورت مستقیم از سیل روز گذشته خسارت دیدند، می‌افزاید: در جریان این اتفاق در ۶روستای رورتکن، باغ‌کن، آبکمه، ژرف، برده و سررور مسدودی راه و در ۴روستای قلعه‌نو، سررود، چرم‌کهنه و چرم‌نو نیز قطعی آب آشامیدنی را داشتیم. به‌گفته وی، نیروهای راهداری مسیرها را بازگشایی و تیم واکنش سریع آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز به مشکل قطعی آب رسیدگی کردند.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی با بیان اینکه در مناطق سیل‌زده نیاز به اسکان اضطراری نبود، اظهار می‌کند: همه نیروهای امدادی فعلا با همه تجهیزات در آماده‌باش کامل هستند و برآورد خسارت‌ها تا دوشنبه نهایی می‌شود. به‌گفته نجات، ۳۶نفر در سیل شمال خراسان رضوی دچار حادثه شدند و همچنین در پی گرفتاری یک خانواده ۵نفره با خودروی پراید در سیل روستای سررور بخش زاوین، مادر ۳۳ساله و۲فرزند او جان باختند و فرزند سوم نیز مفقود است. او توضیح می‌دهد: همچنین در پی ورود سامانه بارشی و وقوع سیل و آبگرفتگی تیم‌های عملیات امداد و نجات به افراد گرفتار در مناطق ییلاقی و کوهستانی برخی مناطق از شمال خراسان‌رضوی ازجمله آبشارهای آب‌گرم، قره‌سو و ارتکند کلات و دره شمخال قوچان امدادرسانی کردند.

 

سیل بی‌سابقه در ۵۰سال اخیر

شهرستان مرزی و ۳۷هزار نفری کلات در ۱۵۸کیلومتری شمال شرق مشهد دارای ۴شهر کلات، حسن‌آباد لایین، چنار و زاوین است. فرماندار کلات با بیان اینکه بارش‌های رگباری و جاری شدن سیلاب‌های بهاره در منطقه همیشگی است به همشهری می‌گوید: منطقه کلات اراضی با شیب تند و در عین حال آبریزهای فراوانی دارد و همین موضوع موجب شده است به محض ادامه یافتن بارندگی شاهد جاری‌شدن سیلاب باشیم. علی صلاحی اما سیلاب پنجشنبه در کلات را طی ۵۰سال اخیر بی‌سابقه می‌داند و می‌افزاید: به‌دلیل اینکه هر سال امکان سیلاب در این منطقه وجود دارد، مسیل‌ها لایروبی می‌شوند و برخی مناطق هم دیواره ساحلی دارند، اما حجم مصالحی که سیلاب اخیر با خود آورد به اعتقاد کارشناسان نشان‌دهنده حجم بالای آب است.

او با بیان اینکه اغلب محصولات باغ‌های گردو و مزارع دیم شهرستان بر اثر سیلاب اخیر آسیب دیده است، می‌گوید: هنوز برآورد دقیق خسارت وارد شده به کلات انجام نشده است، اما یکی دو روز دیگر برآورد نهایی اعلام می‌شود. فرماندار کلات به نکته دیگری اشاره می‌کند و آن اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری در شهرستان است. صلاحی در این‌باره توضیح می‌دهد: طرح‌های آبخیزداری بنابر ضرورت و اعتبار در کلات اجرا شده است، اما به‌دلیل کوهستانی بودن و آبریزهای فراوان باید توجه بیشتری به آن شود. سیلاب اخیر بهانه‌ای شد تا توجه ویژه‌ای به منابع و اعتبارات آبخیزداری داشته باشیم تا خسارت‌ها در آینده کمتر شود.

 

نجات ۲۱نفر در قوچان

‌قوچان دومین‌ شهرستانی است که در سیل روز پنجشنبه آسیب دید، اما به‌گفته فرماندار این شهرستان خسارت جدی نبود. عباسعلی صفایی با اشاره به گرفتاری تعدادی از گردشگران طبیعت در دره شمخال به همشهری می‌گوید: این گردشگران بدون توجه به هشدارها به دره شمخال رفته بودند که درگیر سیلاب شدند، اما در پناهگاه بودند و به سرعت از سوی نیروهای امدادی نجات یافتند. وی از تخریب جزئی در حاشیه رودخانه‌ها و جاده‌ها خبر می‌دهد و می‌افزاید: برای امروز و فردا هم در استان هشدار نارنجی صادر شده، اما اطلاع‌رسانی لازم به همه دهیاری‌ها صورت گرفته است.

صفایی با اشاره به حضور عشایر در میان‌بندهای شهرستان توضیح می‌دهد: آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی لازم به آنها داده شده است.

   خراسان رضوی اردیبهشت امسال را با ۳سیلاب پشت سر گذاشت. با وجود این، کارشناس پیش‌بینی هواشناسی استان تأکید می‌کند که از امروز (شنبه ۳۱اردیبهشت) بار دیگر شاهد بارش باران‌های رگباری همراه با تگرگ و رعد و برق خواهیم بود. زهرا آهنگرزاده با بیان اینکه امروز در سطح استان به‌ویژه در نواحی شمالی، غربی و مرکزی بارش باران‌های رگباری آغاز خواهد شد، می‌گوید: شنبه و یکشنبه ساکنان مناطقی از استان به‌ویژه در مناطق جنوبی پدیده غالب وزش باد شدید همراه با گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا را شاهد خواهند بود. 

منبع:همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    1 1
    خدا بیامرزتشون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس