شکست متحدان آمریکا در انتخابات لبنان/ آرایش سیاسی پارلمان

تحلیلگر لبنانی می گوید: نتیجه انتخابات پارلمانی لبنان برای حامیان مقاومت رضایت بخش و برای حامیان رقبای مقاومت در لبنان و خارج آن شکستی بزرگ محسوب می شود.

به گزارش مشرق، با وجود فشارهای عربی و غربی و عبری از داخل و خارج لبنان و با وجود همه فشارهای اقتصادی و معیشتی تحمیل شده بر ملت لبنان، اما نتایج انتخابات نشان دهنده این است که لبنانی ها همچنان حامی و وفادار به محور مقاومت در این کشور هستند.

در این راستای گفتگویی با حسین محمد الدیرانی تحلیلگر امور سیاسی لبنان انجام شده که در زیر می آید؛

* انتخابات انجام شده را چگونه ارزیابی می کنید؟ بازنده بزرگ در این انتخابات کدام طرف بود؟

انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ لبنان از حساسیت و اهمیت زیاد در مقایسه با انتخابات قبلی برخوردار بود و از این رو است که اهتمام بین المللی زیادی در قبال آن وجود داشت و رسانه های بین المللی با اهتمام ویژه به پوشش این انتخابات پرداختند.

از تبلیغات انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ به خاطر شدت و اهداف آن به مثابه جنگ ۳۳ روزه سیاسی نام برده شد. هدف جبران شکست نظامی رژیم صهیونیستی در حمله به لبنان در جولای سال ۲۰۰۶ بود که این تبلیغات و هجمه رسانه ای برای دشمنان مقاومت ناامید کننده بود و تبلیغات و هجمه ای با هدف ساقط کردن سلاح مقاومت و دلبستن به خسته کردن حامیان مقاومت بود، شکست خورد و دشمنان مقاومت را ناامید کرد.

اگر نتیجه به دست آمده در انتخابات را با توجه به حجم هجمه علیه مقاومت بسنجیم به مثابه پیروزی است که کمتر از پیروزی نظامی در جنگ ۳۳ روزه نخواهد بود و برای حامیان مقاومت رضایت بخش و برای حامیان رقبای مقاومت در لبنان و خارج آن شکستی محسوب می شود. بازنده بزرگ در این انتخابات گردانندگان هجمه و کمپین خلع سلاح مقاومت یعنی دورثی شیا سفیر آمریکا در لبنان و ولید البخاری سفیر سعودی در لبنان بودند که محور و گردانندگان اصلی هجمه انتخاباتی گروه ضد مقاومت لبنان بودند.

* نحوه توزیع تشکلات سیاسی در پارلمان جدید چگونه است؟

تا این لحظه نحوه توزیع گروههای سیاسی در پارلمان لبنان به شکل زیر است؛

-گروههای حامی مقاومت همپیمان حزب الله، جنبش امل، جریان ملی آزاد، المرده و طاشناق ۶۰ کرسی صد درصدی

-گروههای ضد مقاومت و سلاح آن یعنی حزب نیروهای لبنانی و متحدانش از الکتائب و غیره ۴۰ کرسی.

-۸ کرسی به حزب سوسیالیست ترقیخواه به رهبری ولید جنبلاط و ۲۰ کرسی نمایندگان مستقل که از میان آنها هشت نماینده به فهرست مقاومت تمایل دارند که با احتساب آن شمار نمایندگان حامی مقاومت به ۶۸ نماینده می رسد.

*پروژه ساقط کردن مقاومت و متحدانش چگونه شکست خورد؟

آنچه پروژه ساقط کردن مقاومت و متحدان آن را به شکست کشاند، صحنه هایی که ما در کمپین های انتخاباتی مقاومت شاهد بودیم و حضور مردمی که شبیه طوفان انسانی بود. این مردم بودند که وفاداری خود را به رهبران مقاومت نشان دادند و از سلاح مقاومت که آزادکننده لبنان از اشغال صهیونیستها بود و نیز سلاحی که از لبنان در برابر حمله تکفیری ها تروریست داعشی پاسداری کرد، حمایت کردند.مقاومت در هر خانه در جنوب از بقاع تا شمال گرفته، حاضر است.

علت دیگر این است که گروه ضد مقاومت پروژه انتخاباتی اصلاح طلبانه یا توسعه محور برای کشور ندارد و همه موضع گیری و پروژه سیاسی آن خلع سلاح مقاومت است. این پروژه اسرائیلی-صهیونیستی-خلیجی و آمریکایی برای سیطره بر لبنان بدون وارد شدن به جنگ نظامی سرانجامش به نفع مقاومت است.

* واقعیت رسوایی دخالتهای سیاسی و مالی خارجی چیست؟

رسوایی دخالتهای سیاسی و مالی خارجی رخ داده و علنی و در روز روشن بوده است. البخاری سفیر سعودی در لبنان و شیا سفیر آمریکا در همه جای لبنان در راستای حمایت از فهرست سمیر جعجع پرسه زدند. همان زندانی سابقی که محکوم به ترور رشید کرامی نخست وزیر اسبق لبنان بود و به دنبال عفو پس از توافق طائف از زندان بیرون آمد. موضوع به دخالت سیاسی و مالی محدود نشد و کار به تهدید علیه سعد حریری اگر حامیانش را به سمت رای دادن به انتخاب فهرست سمیر جعجع سوق ندهد، کشید. این تهدیدات را می توان از هجمه شدید از سوی روزنامه عکاظ برداشت کرد.

بدون شک و به دور از دروغهای رسانه های آمریکایی و کشورهای حوزه خلیج فارس علیه مقاومت در انتخابات مبنی بر از دست رفتن برخی کرسی های متحدان مقاومت در پارلمان، دولت آمریکا و نیز رژیم صهیونیستی از حجم شکستی که در این انتخابات سرنوشت ساز بدان گرفتار شده اند، واقف هستند و به نظرم سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله در سخنرانی خود به آن خواهد پرداخت. می توانم درباره پولهایی که دشمنان مقاومت هزینه کردند و از میلیاردها دلار فراتر رفت به این آیه کریمه استعانت طلبم؛

بسم الله الرحمن الرحیم: ﴿إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِیَصُدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ فَسَیُنْفِقُونَهَا ثُمَّ تَکُونُ عَلَیْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ یُغْلَبُونَ وَالَّذِینَ کَفَرُوا إِلَی جَهَنَّمَ یُحْشَرُونَ؛ صدق الله العظیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس