کد خبر 1377174
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
هیچ دستورالعملی برای نحوه واردات خودرو نهایی نشده/ احتمال حذف شرط صادرات خودرو از مصوبه دولت

هنوز هیچ دستورالعملی برای نحوه واردات خودرو نهایی نشده و احتمال تجدیدنظر در شرط صادرات خودرو و اجرایی شدن واردات خودرو صادر نشده است

به گزارش مشرق، اردیبهشت ماه امسال بود که دولت تصمیم گرفت برای جبران کمبود تولید خودرو در کشور و شاید پایان دادن به شائبه انحصار در صنعت خودرو، واردات خودرو را آزاد کند و اجازه دهد مانند قبل از سال ۹۷، خودروهای خارجی وارد کشور شوند. البته در روند احرایی شدن این مصوبه شرط صادرات خودرو و قطعه برای واردات خودروهای خارجی به کشور لحاظ شد که همین موضوع با انتقادات جدی روبه رو شده است.

در ماده ۴ طرح ساماندهی بازار خودرو آمده است" هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به‌ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو معادل ارزش صادراتی خود اقدام کند. "

منتقدین این موضوع از جمله دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است" مگر خودروسازان داخلی با کمبود قطعات مواجه نیستند!؟ در این فضا چقدر قطعه قرار است صادر کنیم که در قبال آن واردات اثربخشی داشته باشیم؟ در بحث صادرات خودرو هم داستان همین است. کل صادرات خودروسازان در طول یک سال نهایتاً ۵۰۰ میلیون دلار است. با این رقم مگر چند دستگاه خودرو می‌توان وارد کرد. آقایان می‌گویند قصد دارند از مسیر واردات، بازار خودرو را تنظیم کنند اما وقتی صادرات بسیار کمی ‌داریم، طبعا نمی‌توانیم در ارقام قابل قبول و مناسبی واردات داشته باشیم و طبیعی است که در این شرایط، تنظیم بازار رخ نخواهد داد. "

البته این موضوع در سطح فضای مجازی هم سوژه طنز شد و برخی به غلط مدعی شدند،  با این روش می توان پراید صادر و خودروهای دیگری را وارد کرد که سود بالایی عاید افراد می کند.  

خودرو، واردات خودرو،

فارغ از ادعاهای سطحی، عوامانه و غیرکارشناسی که در شبکه های اجتماعی مورد بحث قرار می گیرد،  اما در واقع هنوز هیچ دستورالعمل جدیدی در خصوص کیفیت واردات خودرو به گمرکات ابلاغ نشده و بیان این گونه خبرها و اظهارات طنزگونه و غیر واقعی در فضای مجازی به نظر صرفا بازار را ملتهب می کند.

بررسی ها نشان می دهد، به صورت کلی در صورت عدم تعیین ضوابط خاص در روند واردات خودرو؛ شرط صادرات عاملی می شود تا نه تنها فضا برای افزایش قیمت خودروهای داخلی ایجاد شود بلکه از آن طرف شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی نیز خواهیم بود زیرا هنوز ما با مازاد تولید روبه رو نیستیم و خودروساز نمی تواند جوابگویی تقاضای داخل باشد چه برسد به اینکه افزایش صادرات را رقم بزند.

تصور کنید افراد بتوانند محصولات داخلی را با اعلام اظهارنامه هایی صادر و از آن طرف با ارائه مدارک صادراتی خود امکان واردات خودرو را پیدا کنند! طبیعی است که نه تنها بازار به سمت ثبات نمی رود بلکه شاهد رشد افزایش قیمت ها هم خواهیم بود.

 علاوه بر این به اعتقاد صاحبنظران این حوزه ، با شرایطی که خودروسازان داخلی دارند و به‌ خصوص عدم تطابق تولید با نیاز متقاضیان چنین شرطی حداقل تا دو سال باید حذف شود.

البته شنیده ها حکایت از آن دارد که دولت می خواهد برای اولین بار تعرفه واردات خودرو را هم معقول‌تر کند و این امر قاعدتاً باعث کاهش نهایی قیمت خودرو می‌شود. براساس آمار در سال‌هایی که واردات خودرو آزاد بود، دولت‌های وقت بیشترین تعرفه را برای واردات خودرو تنظیم کرده بودند که بعضاً و به اذعان واردکنندگان خودرو بین ۸۵ تا ۹۰ درصد بود، این امر ضمن درآمدزایی برای دولت، باعث می‌شد که حمایت‌های بی‌چون و چرا از صنعت خودرو ادامه پیدا کند.

اما این بار رئیس‌جمهور بعد از ابلاغ ۸ فرمان در ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۰ تأکید کرده که: «به منظور افزایش رقابت‌پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب‌سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، حداکثر ظرف ۳ ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش پیدا کند.» 

در این خصوص معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت نیز ضمن تشریح جزئیات واردات خودرو، گفته است: عوارض تعیین شده برای واردات خودرو با حجم موتور کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی با ۱۵ درصد کاهش، ۱۰ درصد خواهد بود.

به گفته منطقی، عوارض خودرو دارای دستورالعمل است و این دستورالعمل از قبل توسط هیأت وزیران مصوب شده است. براساس مصوبه مذکور، عوارض واردات خودرو براساس حجم موتور بین ۲۵ تا ۹۵ درصد است و هر چقدر حجم موتور افزایش یابد عوارض بیشتر می‌شود، اما یک ردیف به جدول عوارض واردات خودرو نیز اضافه شده، براین اساس تعیین شده خودروهایی که حجم موتور آنها کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی است نسبت به عوارض ۲۵ درصدی که برای خودروهای با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی است، عوارض کمتری بپردازند. بنابراین عوارض تعیین شده برای واردات خودرو با حجم موتور کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی با ۱۵ درصد کاهش، ۱۰ درصد خواهد بود.

وی افزود: بنابراین عوارض واردات خودرو مطابق همان جدول قبل است که به تصویب هیأت وزیران رسیده اما برای حمایت از کاهش مصرف و استفاده از فناوری‌های جدید یک ردیف به جدول عوارض خودرو اضافه و مقرر شد خودروهای با حجم موتور زیر ۱۰۰۰ سی‌سی ۱۰ درصد عوارض بپردازند.

علاوه بر این براساس تأکید وزیر صنعت گویا سقفی هم برای واردات در نظر گرفته شده است به نحوی که اعلام شده "واردات حداکثر نیازمند یک و نیم میلیارد دلار خواهد بود با توجه به حجم بالای صادرات غیرنفتی در سال گذشته و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای صادرات در سال جاری این مبلغ به هیچ عنوان محدودیتی برای تامین مخارج ارزی برای کشور ایجاد نخواهد کرد. "

 خودرو، واردات خودرو،

در حال حاضر ضوابط اجرایی مصوبه واردات خودرو همچنان در حال چکش کاری است و همین امر عاملی شده تا بلاتکلیفی این مصوبه وارد فاز جدیدتری شود.  البته شنیده ها حاکی است که شاید تجدیدنظرهایی در شرط صادرات خودرو و قطعات در مصوبه واردات خودرو انجام و این موضوع از طریق واردات خودرو با منشاء ارز صادراتی و با رعایت ضوابط خاص و با تأیید وزارت صمت انجام شود. اما از آن طرف موافقت بانک مرکزی هم در این مسیر باید تأمین شود.

روی هم رفته با تأکید اسفندماه سال گذشته رئیس جمهور بر رفع موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، آنهم حداکثر ظرف ۳ ماه آینده باید عملاً در خردادماه شاهد نهایی شدن آیین نامه اجرایی واردات خودرو و رفع ایرادات آن بود، اما شرایط فعلی نشان از آن دارد که هنوز خبری از جمع بندی دستورالعمل اجرایی مصوبه نیست و همین تعلل  التهابات بازار را افزایش می دهد.      

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • حسن IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    8 0
    به نظر میرسه مردم نباید امید وار به داشتن یک خودرو در شان ومناسب در آمد شان باشند.بحث خوردو در کشور ما بیشترین نارضایتی اجتماعی وشدید ترین تکانه های عصبی را به مردم وارد میکنه.تا مافیا در بخشهای مختلف اقتصادی کشور از برنج وآرد ونان گرفته تا خودرو ، دارو و...اقتصاد کشور درست نمی شود رهبری فرمودند اژدهای چند سر مافیا وسود جویان که در حقیقت خائنین به کشور ومردم هستند .پس دولت باید مقتدرانه با مافیا بجنگد.
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      8 0
      خواسته اکثریت ملت ایران تعطیلی ایران خودرو و سایپا است پدر ملت را درآوردند این زالو صفتان ملت خودرو داخلی نمی‌خواهند مگه زوره
  • علیرضا IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    10 1
    لعنت ابدی بر اون کس که بخواد سنگ جلو واردات خودرو بندازه یا بخواد محدودش کنه ،خدا نگذره از اون کسانی که سالانه حداقل باعث ۱۷هزار کشته بخاطر بی کیفیتی خودروهاشون بشوند.
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      3 1
      داداش میشه بپرسم تا سال ۹۱ یا بین سالهای ۹۵ تا ۹۷ که واردات خودرو آزاد بود چند درصد مردم خودروی خارجی سوار بودن ؟ یعنی اکثریت مردم تا قبل از ممنوعیت واردات بنز و تویوتا سوار میشدن ؟ تو جاده ها تلفات نداشتیم؟ شما کجا زندگی میکنی داداش ؟ مردم خودشون عقلشون میرسه که پراید ایمنی نداره، مسئله اینه که توان خرید مردم پایین هست واسه همین پراید و تیبا تبدیل شده به پرفروش ترین خودرو ها و گرنه میرفتن به جای پراید و تیبا ، دنا پلاس و تارا داخلی میخریدن. واردات هم که آزاد بشه با دلار ۲۵ تومنی آشغال ترین خودروی دنیا که چری qq پنج هزار دلاری هست تا برسه ایران با همون تعرفه ۱۰ درصدی هم که حساب کنی ، ۱۵۰ میلیون میرسه دست مردم. لطفا برو درباره چری qq و قیمتش ،ارزونترین خودروی دنیا سرچ کن ببین چیه؟! مشکل ما الان قدرت خرید پایین مردم و وجود دلال بازی در بازار خودرو هست. تا قیمت دلار پایین نیاد و مردم قدرت خرید پیدا نکنن و دلال‌ها حذف نشن مشکل حل نمیشه. اتفاقا واردات گسترده خودرو باعث بالا رفتن قیمت دلار میشه و برعکس جواب میده یعنی با گرونی دلار مردم توان تعمیر و تعویض لاستیک همون پراید و ۴۰۵ شون رو هم از دست میدن.
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      0 0
      اخوی اینجوری لعنت میفرستیا
  • کاردان IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    6 0
    اصلا کسی سر کار تخصصیش نیست
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    5 0
    واردات خودروی خارجی در ازای صادرات خودرو و قطعات داخلی؟؟؟؟ با عرض پوزش چه طرح احمقانه ای و صد البته خوش به سعادت مافیای خودرو و قطعه سازی و حامیانشان
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
      0 3
      بله مثلا خود شما چه تخصصی داری که نظر کی می‌دهی؟ پس نشان می‌دهد که به حرف خودت اعتقاد نداری.
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    5 0
    احتمالا انحصار طلبان و مافیای حکومتی جوری تنظیم میکنن که به فرغون سازهای فاسد و قاتل جان و مال مردم ضرری نرسه سودی هم باشه واسه قشر مرفح باشه کدوم قشر متوسط به پایینی بالای ۷۰۰ تومان پول خودرو داره بده
  • علی IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    1 1
    وقتی خودرو خارجی وارد شود قطعا قیمت خودروهای داخلی کمتر از نصف میشود بسیاری از خودروهای هیبریدی قیمت کمتر از 20 هرار دلار دارند اگر دولت تعرفه گمرکی رو کاهش دهد مردم از حق طبیعی داشتن یک خودرو استاندارد که مصرف مناسب و ایمنی درست وپایین ترین الوده کننده هوا برخوردار میشوند
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    0 0
    عزیز من هیچوقت هم مشخص نخواهد شد این اخبار جدید نیز مثل سنوات ماضی یک اقدام رسانه ای ودفع الوقت میباشد مگر مافیای فساد میگذارند تصمیم دولت اجرایی گردد ،هرگز بخش خصوصی متعهد شده که در صورت صدور مجوز واردات خودرو خودرو ها را با پرداخت ریال وارد میکند نه دلار ،در این صورت خودروهای خارجی حداقل 20 برابر ارزانتر از حال حاضر میگردد دقیقا به همین دلیل مافیا اجازه اجرایی شدن تصمیم دولت را نخواهند داد
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    1 0
    در عمل ولی بیشتر از این اعداد بود
  • GB ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    0 0
    بزارید هر کسی که خارج از کشور زندگی میکنه یه یا دو ماشین مناسب رو با خودش وارد ایران کنه، ببینید چقدر تاثیر گذار هست.
  • GB ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    1 0
    خودرو خارجی هم گرون هست در انگلستان که من زندگی میکنم یه خودروی خیلی ارزون و ارزون چیزی حدود 12 تا 15 هزار پوند هست، خودروهای کهنه هم هست ارزونتر ولی فکر نمی‌کنم به درد واردات به ایران بخوره، مگر اینکه شخصی وارد کنیم.
  • ایرانی IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    2 0
    بروید ببینید دست کدام آقایان پر ادعا پشت اخلال در واردات خودرو است، و از طرفی همین آقایان چه نسبتی با خودروسازان و قطعه سازان خودرو دارند، اونجاست که بیشتر حالتون از بعضی از مسئولین به هم میخوره
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    1 0
    در شان دولت نبود برای حمایت از خانواده ثبت نام خودرو برای مادران رو بدون محدودیت 48 ماه تحویل خودرو از خودرو سازان در 48 گذشته رو مجاز کرده بود متاسفانه یهو چی فکر کرد دوباره 48 ماه رو برای مادران نیز اعمال نمود در حالیکه در طرح قانون حمایت از خانواده محدودیت 48 ماه قید نشده
  • ارش IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    0 0
    اقا خواهش میکنیم .میخواین کمر افتصاد بکشنین .واردات خودرو مگر داخلی چه اشکابی داره .اینا بهانه هست .ارز خار کنیم ابزار جاسوسی وارد کنیم .شما اگر خودرو الوده به میکروب باشد یا ابزار عقیم سازی جامعه چکار میکنید .بعدش صدها کارگر و خانواده از همین تولید کنندگان خودرو و قطعات میشن زباله جمع کن و بیکار .پس واردات هر کالای خارجی ممنوع شود و بگیم مرگ بر واردات و درود بر صادرات .فقط صادرات داشته باشیم .
  • نیک فرجام IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 0
    سلام عرض ادب هزینه گمرک خودرو تویتا ۲۰۱۰از کابل به ایران چقدر است ؟! خیلی ممنون میشم جواب بدین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس