ساداتی نژاد به وزارت جهاد رفت/ تأمین نهاده‌های دامی در اولویت

وزیر جهاد کشاورزی گفت: حجم همکاری‌های اقتصادی و مبادلات تجاری ایران و غنا تا زمان برگزاری هشتمین اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور به یک میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش مشرق، «سید جواد ساداتی نژاد» در اختتامیه هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و غنا که روزهای ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار شد، اظهار کرد: کمیسیون مشترک دایمی همکاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری غنا یکی از موفق‌ترین کمیسیون‌ها بوده و موافقت‌نامه‌ها، تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای مختلفی در چارچوب این کمیسیون مشترک به امضا رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به روابط تجاری دو کشور تصریح کرد: اکنون حجم تجارت ایران و غنا از ۳۵ میلیون دلار در سال ۹۷ با رشد بیش از ۱۰ برابری به حدود ۳۷۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

وی گفت: دولت سیزدهم در حالی مسئولیت خود را در سال گذشته آغاز کرد که اهداف نوین تعریف و تبیین شد؛ به‌طوری که در مناسبات خارجی همانا خردورزی، حفظ منافع ملی، ارتقای جایگاه و اعتبار کشور در عرصه‌های ممتاز جهانی و تعامل موثر و سازنده با کشورهای دوست، مستقل و متعهد بوده است که آن را در مذاکرات سازنده و مهم جهانی با سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و کشورهای طراز اول دنیا به اثبات برساند.

ساداتی نژاد بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در مناسبات خارجی و رویکرد بین‌المللی خود در دولت چهار دهه گذشته علاوه بر حمایت و مصلحت برای ارتقای جایگاه و اعتبار کشور در عرصه‌های ممتاز جهانی در تعامل موثر با کشورهای مستقل و متعهد اندیشیده و گام بر می‌دارد.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: کشور غنا در غرب قاره آفریقا مهم‌ترین کشور هدف برای گسترش و توسعه همه‌جانبه همکاری با کشورمان تعریف شده است. بدون تردید دیدار متقابل هیات عالی‌رتبه دو کشور، بر عزم و اراده موجود برای تعمیق مناسبات اثر گذار است.

وی ادامه داد: عملکرد مثبت وزارت جهاد کشاورزی در توسعه روابط با کشورهای آفریقایی موجب شد تا مسئولیت این اجلاس‌ها به این وزارتخانه تفویض شود. در همین راستا تعمیق روابط اقتصادی دو جانبه با کشور غنا را وظیفه خود می‌دانیم.

ساداتی نژاد افزود: برنامه‌ریزی اجلاس هفتم به‌منظور توسعه و تحکیم همکاری‌های دوجانبه به صورت به‌ویژه را در دستور کار قرار داده و انتظار می‌رود این رویداد باعث توسعه هر چه بیشتر مناسبات شود و شرایط برای رشد تجارت بین دو کشور را فراهم کند.

وی با اشاره به ۶ اجلاس برگزار شده گذشته بین دو کشور، گفت: علی‌رغم انجام بسیاری از فعالیت‌ها و اجرای پروژه‌های صنعتی و توسعه‌ای، به‌ویژه امضای اسناد همکاری در زمینه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، معدن و دارویی و نهایی شدن تعدادی از قراردادها در پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، آبرسانی و صنعتی، اما بعد از اجلاس ششم تاکنون برخی از توافقات گذشته و اقداماتی که می‌بایست تاکنون انجام شود، محقق نشده و اهداف ترسیم شده به طور کامل نرسیدم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: همکاری‌های بانکی و توسعه روابط کارگزاری بین بانک‌های دو کشور از اهم امور و لازمه دستیابی به هدف موردنظر است که  مورد تاکید مقامات دو کشور قرار دارد.

به گفته ساداتی نژاد، همکاری‌های دوجانبه در زمینه صنعت، انرژی و فناوری در سطح مورد انتظار پیشرفت نداشته است و انتظار می‌رود اجلاس تهران با راهبردی کارآمد، فصلی جدیدی در روابط و همکاری دوجانبه تبیین کند و با حمایت‌های سازنده مسئولان غنایی شرایط برای دستیابی به اهداف موردنظر تسهیل خواهد شد.

وی گفت: باید از تلاش‌های همکارانمان در هر دو کشور که موجب پیشرفت در بخش‌های تجاری، علمی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی شده‌اند قدردانی کنیم و درخواست داریم که به تلاش‌های خود برای اجرای کامل توافقات قبلی و تعریف موضوعات جدید همکاری را ادامه دهند. امیدواریم ابزارهای حمایتی برای پیشبرد اهداف در این بخش‌ها به‌ویژه عملکرد نمایندگی سازمان هلال‌احمر و دانشگاه آزاد اسلامی مورد اهتمام ویژه قرار گیرد.

ساداتی نژاد افزود: بدون تردید همکاری‌های کشاورزی در شش اجلاس گذشته به‌عنوان یکی از محورهای اساسی در مناسبات دو کشور در دستور کار قرار گرفته و با امضای سند همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری‌ها در بخش کشاورزی، پیگیری‌ها انجام خواهد شد. امید داریم با حمایت دولت غنا و ایجاد بسترهای لازم از جمله واگذاری زمین به‌ طرف ایرانی شاهد سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های مختلف کشاورزی در آینده نزدیک باشیم.    

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: اجلاس تهران می‌تواند همچون گذشته به ادامه فعالیت‌های اثربخش خود در پیگیری انجام امور در بخش‌های مختلف کشاورزی، عمرانی، فرهنگی و توسعه روستایی کشور غنا کمک کند.

در این اجلاس موافقت‌نامه همکاری و کمک متقابل در موضوعات گمرکی، یادداشت تفاهم همکاری‌های در بخش کشاورزی، یادداشت تفاهم همکاری بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور و همکاری‌های بهداشتی و سند هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک دائمی همکاری‌ها به امضای طرفین رسید.

هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و غنا روز ۲۷ اردیبهشت‌ماه آغاز به‌کار کرد و اختتامیه آن به ریاست سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی امروز ( ۲۸ اردیبهشت‌ماه) در تهران برگزار شد.

ششمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و غنا که در آبان ۱۳۹۶ در آکرا برگزار شد، دو کشور سه سند همکاری در زمینه‌های کشت فرا سرزمینی، نقشه‌برداری و ورزش و جوانان امضا کردند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس