کد خبر 1376122
تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
نیروگاه بادی

ساخت ۷۲.۵ مگاوات نیروگاه بادی تا قبل از اوج بار سال ۱۴۰۱ در دستور کار است که یک نیروگاه ۲.۵مگاواتی تاکنون به بهره‌برداری و ساخت ۳ نیروگاه بادی دیگر نیز در منطقه میل نادر، خواف و درح در حال ساخت است.

به گزارش مشرق، یکی از ده‌ها وجهه‌هایی که می‌تواند نوید پیشرفت یک کشور را مخابره می‌کند، تصویر پره‌های عظیم بر فراز ستون‌های بلند سفیدرنگ است که در پهنه یک دشت از باد وزیده شده زمینه تامین انرژی برق را فراهم می‌آورد.

نیروگاه‌های بادی به عنوان مشخص‌کننده سطح پیشرفت یک کشور، زمانی‌ علاوه بر فضای روانی به طور موثر نمایان پیشرفت یک کشور است که ساخت آن نیز در کشور دنبال شود. در همین راستا شرایط برای آغاز بومی‌سازی تجهیزات توربین‌های بادی از ابتدای دهه ۹۰ آغاز شده است.

در همین راستا یکی از شرکت‌های داخلی‌ (مپنا) که تکنولوژی ساخت توربین‌های بادی را در کشور را منحصرا در اختیار دارد، به عنوان‌ پیشران حوزه انرژی کشور در قالب ماموریت به ۳ شرکت زیرمجموعه خود فرآیند ساخت توربین بادی را آغاز کرد و امروز به تولید توربین‌های بادی ۲.۵ مگاواتی ‌رسیده است.

این توربین‌ها با ارتفاع ۸۵ متری توان فعالیت در بادهایی با حداقل سرعت نامی ۱۱.۵ متر بر ثانیه تا ۲۵ متر بر ثانیه را دارا هستند. لازم به تاکید است که ساخت توربین‌های ۴ و ۴.۵ مگاواتی نیز در گام بعدی داخل برنامه قرار گرفته و در آینده نزدیک به جمع واحدهای نیروگاهی کشور می‌پیوندد.

فرآیند ساخت نیروگاه‌های بادی در کشور تنها به مرحله ساخت توربین در مقیاس صنعتی خلاصه نشده و با راه‌اندازی خط تولید انبوه هم اکنون فرآیند ساخت مزارع نیروگاه بادی در کشور بر اساس توربین‌های بومی‌سازی شده در دستور کار قرار گرفته است.

در همین راستا به استناد آخرین اطلاعات موجود از پروژه‌های نیروگاه بادی کشور در قالب برنامه ۱۰ هزار مگاواتی انرژی تجدیدپذیر وزارت نیرو  هم اکنون در قالب ساخت ۳ نیروگاه بادی واقع در منطقه «میل نادر» استان سیستان و بلوچستان، «خواف» استان خراسان رضوی و منطقه «درح» واقع در خراسان جنوبی پیگیری می‌شود. همچنین اخیر یک نیروگاه ۲.۵ مگاواتی بادی نیز در منطقه خواف به بهره‌برداری رسیده و در حال تولید برق است.

*نیروگاه بادی میل نادر به پیشرفت ۶۸ درصدی رسید

بر اساس آخرین اطلاعات مستند از وزارت نیرو، نیروگاه بادی میل‌نادر به ظرفیت ۵۰ مگاوات به عنوان یکی از بزرگترین‌ نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور واقع در شمال غرب شهر زابل پیشرفت فیزیکی ۶۸ درصد را تجربه می‌کند.

بر مبنای این اطلاعات، همه پی‌سازی توربین‌های در نظر گرفته شده در منطق میل نادر به سرانجام رسیده است، همچنین نصب ۱۱ توربین بادی به طور کامل به سرانجام رسیده و تجهیزات اصلی واحد ۱۲ نیروگاه میل‌نادر نیز به منطقه ارسال شده است.

بر اساس برنامه وزارت نیرو به منظور ارتقای ۶۰ درصدی ظرفیت تجدیدپذیر کشور تا پیش از اوج بار سال ۱۴۰۱، این پروژه قرار است، در تیرماه سال جاری به اتمام برسد.

*آخرین وضعیت نیروگاه بادی درح

یکی دیگر پروژه‌های بادی در دست بهره‌برداری کشور نیروگاه بادی درح با ظرفیت ۵۰ مگاوات است، این پروژه در استان خراسان جنوبی و شهر بیرجند واقع شده و فرآیند ساخت آن در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ آغاز شده است.

در همین راستا بر اساس آخرین پیشرفت فیزیکی ثبت شده، ۴۳.۵ درصد از فرآیند ساخت پروژه مذکور شامل تکمیل پی‌سازی ۴ واحد و همچنین ارسال تجهیزات ۲ واحد به کارگاه به اتمام رسیده است.

بر اساس برنامه وزارت نیرو برای تامین اوج بار سال ۱۴۰۱، قرار است ۴ واحد نیروگاه بادی درح به ظرفیت ۱۰ مگاوات در خردادماه سال ۱۴۰۱ برای تولید برق به مدار بیاید.

*جزئیات دقیق از پروژه نیروگاه بادی خواف

آخرین نیروگاه بادی در دست احداث کشور، نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی خواف است، این نیروگاه که فرآیند ساخت آن از مهر ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شده است، در شهرستان خواف استان خراسان رضوی واقع شده است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها تا تاریخ ۸ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱، کلیه تجهیزات ۲ واحد در کارگاه بوده و حمل بخشی از تجهیزات اصلی ۲ واحد دیگر نیز انجام شده است. همچنین عملیات عملیات ساختمانی ۴ واحد نیز به اتمام رسیده و نصب تجهیزات واحد ۱ هم تمام شده است. با توجه به اقدامات انجام شده پیشرفت این پروژه معادل ۵۷ درصد اندازه‌گیری شده است.

لازم به تاکید است، بر اساس برنامه وزارت نیرو، ۱۰ مگاوات از این واحد نیروگاهی در تیر ماه سال ۱۴۰۱ به مدار آمده و صنعت برق را به منظور تامین پایدار انرژی در تابستان سال جاری یاری می‌دهد.
 

*بهره‌برداری از ۸۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در دولت سیزدهم

با توجه به جزئیات ارائه شده ساخت ۷۰ مگاوات نیروگاه بادی در کشور تا پیش از رسیدن به اوج بار سال ۱۴۰۱ در کنار نیروگاه ۲.۵ مگاواتی افتتاح شده واقع در منطقه خواف زمینه بهره‌برداری از ۷۲.۵ مگاوات نیروگاه بادی تولید داخل را در کشور مهیا می‌کند.

بر این اساس با وجود بومی بودن این فناوری در کشور و همچنین وجود ظرفیت بی‌نظیر ساختگاه این نیروگاه‌ها در کشور به خصوص در کریدور بادی شرق واقع در مرز ایران و افغانستان توجه به این نوع از انرژی تجدیدپذیر توانایی برداشت بار بزرگی از تامین برق پایدار را داشته و با توجه به رویکرد دولت سیزدهم، شکوفایی در این حوزه بسیار در دسترس قرار گرفته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • وطن پرست DE ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    0 0
    شما با هزینه این نیروگاه می تونید تمام نیازمندی شبکه برق رو با استفاده از گاز طبیعی بر طرف کنید. نیروگاه گاز طبیعی فقط بخار اب و دی اکسید کربن تولید می کنه. یعنی علاوه بر نداشتن الایندگی زیست محیطی می تونه در تولید اب شیرین کمک کنه. امان از قرارداد پاریس. با این که همه می گن ما امضا نکردیمش ولی داره تو کشور اجرا می شه. متاسفم.
    • سروش IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      1 0
      جناب ایران چرا باید گاز هدر بده؟؟؟ ودی اکسید کرین درست کنه بهتر نیست با شرایط خدادادی که ایران داره و سمت گندمبریان نیروگاه بزنیم و از گرمای طبیعت بدون درست کردن دی اکسید بهره ببریم دانش را هم داریم و یا اینکه از نیروی ماگما داخل زمین جاهایی که پوسته زمین نازکتر هست بهره گرفت ما نعمتهای زیادی داریم ولی مرد عمل و مرد میدان نداریم. حرف زیاد می زنیم ولی کو مهندس و مرد میدان؟؟؟
  • تک تیرانداز DE ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    0 0
    آلمان هم ۲۰ سال قبل این کار رو شروع کرد ولی اوایل ۲۰۲۲ بررسی ها نشون داد که این نیروگاه ها مقدار مورد نظر برق را تولید نکردند و از طرفی هزینه تخریب آنها هم زیاده. بنابراین شده استخوان لایه زخم. واقعا دوست ندارید به تجربه دیگران توجه کنید؟؟؟؟
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    2 0
    داشتن سبدی از انرژی های مختلف مزایایی بیش از هزینه ها داره در استفاده از انرژی باد خورشید زمین گرمایی امواج دریا نباید کوتاهی بشه هرچند رشد کندی داشته باشه اما نباید به دلایل صرفا مالی متوقف بشه مشکل برق کشورهم با نوسازی تاسیسات ساخت توربین های جدید و جایگزینی با نسخه های قدیمی با توجه به قدرت علمی کشور قابل حله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس